Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:25

Ik ontstip dit topic. We vertrouwen op de club, fokkers en andere die hoog in de ipo lopen. En die zeggen dat er niks mee is.

Hij vind het hartstikke leuk. Laat netjes los op commando. En leert snel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:26

Als je al niet tegen een mening van een ander kunt, dan krijg je het wel moeilijk in de hondensport. Ik zeg het alleen vanuit eigen ervaring en bedoel er niks kwaads mee.

Maar goed, succes met de pup.

EDIT: Ik snap ook niet zo goed dat je meteen zo reageert, er zijn twee mensen geweest die er een opmerking over maakte. Hier was Tay al een stuk ouder, omdat ze uitgewisseld moesten zijn al enige tijd, zodat alles goed vast zit en het liefst voorgerontgend zodat ze gezond genoeg waren. Dat is het enige wat ik ermee bedoelde, je zit met een pup die flink gaat wisselen en dus last van zijn mond krijgt/heeft af en toe.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-09-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:32

Love Western, als je het niet eens bent met ene mening kun je toch ook gewoon zeggen/denken " mijn trainer denkt dat het wel kan en ik vertrouw daar op" en verder even goede vrienden?
als je van een normaal gebrachte mening al zo over de mik gaat dat je een topic verlaat ... beetje overgevoelig?

hier word er trouwens ook redelijk vroeg begonnen, maar dat blijft puur bij spelen met de zak aan een touwtje zo af en toe , meer niet :n maar zoveel mensen , zoveel meningen en ervaringen, als je daar voor open staat kun je een hoop van mensen leren die het misschien net even anders doen , ook trainers leren als het goed is dagelijks bij, ook als ze al (bijvoorbeeld) 30 jaar meedraaien in het wereldje...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:40

Hier bijten we een paar keer op de lap en zo gauw ze ook maar aanstalten maken te wisselen dan word er gelijk gestopt.
Dan bijten ze vaak voor een half jaar a driekwart jaar ook niet weer. Eerst appél en speuren.

Commentaar en verschillende meningen moet je inderdaad wel tegen kunnen anders kom je niet ver in de hondensport. 1000 meningen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:41

Ik vroeg vorige keer ook of ze het vaker wilde doen, maar daar heb ik geen antwoord op gekregen. Ik wil ook graag leren, dus waarom een club ineens een pup met bijten laat beginnen, terwijl ze dat blijkbaar normaal niet doen, lijkt mij heel interessant. Vooral omdat je zit met het wisselen en de meeste dan toch niet doorgaan met bijten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:51

Vaak is het even kijken wat ze doen en verder niks. Wij beginnen pas met ca. 10 maanden afhankelijk van hoe ver ze zijn in het appél. Onze trainer wil graag dat in elk geval het volgen, de zit en de af erin zitten zodat je die in het werk erbij kunt pakken als de beet en dergelijke goed is. Anders zit je weer met een stop. En dat werkt erg goed. Furby heeft nu 1 x een bijtkussen vast gehad en nu niks meer. Ze is begonnen met wisselen en ik stop dan altijd al ruim ervoor. Zou erg zonde zijn als ze gelijk een slechte ervaring hebben. Vind dat een trainer daar ook erg goed op moet letten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:55

Wilawander schreef:
Vaak is het even kijken wat ze doen en verder niks. Wij beginnen pas met ca. 10 maanden afhankelijk van hoe ver ze zijn in het appél. Onze trainer wil graag dat in elk geval het volgen, de zit en de af erin zitten zodat je die in het werk erbij kunt pakken als de beet en dergelijke goed is. Anders zit je weer met een stop. En dat werkt erg goed. Furby heeft nu 1 x een bijtkussen vast gehad en nu niks meer. Ze is begonnen met wisselen en ik stop dan altijd al ruim ervoor. Zou erg zonde zijn als ze gelijk een slechte ervaring hebben. Vind dat een trainer daar ook erg goed op moet letten.

Dank je voor de uitleg!

Wij zijn met Tay eigenlijk te vroeg begonnen qua appel. Daarom later een stap terug gedaan om het appel goed te krijgen tijdens manwerk, want hij was bij het manwerk meteen een losgeslagen debiel. Daar was de zit, af en het volgen niet voldoende bevestigd en bleven we dus hangen qua bijten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:23

Ik ga mee met de mening van anderen hier, vind het ergens ook bizar dat deze club zo anders doet met jullie hond als met andere honden die daar getraind zijn.

Ik zeg ook met wisselen geen bijwerk je kan veel meer kapot maken dan goed doen verder mag je toch pas van een jaar wat doen met bijtwerk dus tijd genoeg ;)

Fayet wisseld nog niet maar groeit gigantisch ze weegt alweer bijna 13 kg dikkie

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:32

Is ook hond afhankelijk mywishmax. Draco ben ik zeer vroeg mee begonnen met appél en met hem kon ik ook zo verder in het pakwerk en dat hebben we toen op een gegeven moment laten staan daar hij voor zijn leeftijd al veel te ver was. Nica is zo enorm hoog in de driften daar we daar eerst appel goed voor elkaar moesten hebben en ook dat was moeilijk. Die is nu bijna 2 jaar en sinds een aantal maanden pas bezig met de opbouw in het pakwerk. Cara zijn we met alles pas na een jaar begonnen. Ze was er niet aan toe. Vond niks leuk en de pakwerker keerde ze de rug toe. Nu gaat ze als een tierelier vooruit. Is echt hond afhankelijk maar heb met de jaren wel geleerd dat te vroeg beginnen echt een grote fout kan zijn. Beter de tijd nemen. Hond groot laten worden en puppy laten zijn in die tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:54

Hoe nemen jullie honden de klimschutting met apporteren? Tay wil het liefste van bovenaf in mijn nek springen en dat vind ik geen strak idee. Alleen hoe leren we hem rustig naar beneden te gaan? Ik kan er niet naast lopen, want dan springt hij opzij naar me toe. :+ Hij vindt het springen wel errug leuk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:36

Ik doe het kwa leren aan de lijn dan kan je ze iets remmen, een ander helpt door de lijn te bedienen als ze dat kunnen zonder kamikaze acties gaan ze los

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:53

Met Draco hebben we dat met de lijn gedaan. Leren dat hij de schutting benut. Nica raakt hem 1 x aan bij het erover gaan en dat kost je de gewrichten. Die leren we wat nieuws aan. Met twee kistjes, waar ze van de 1 in de andere moet en als ze dat snapt komt er een hindernis tussen. Alles met clicker en lekkers zodat ze leert springen zonder een bal of apporteerklos want dan kijkt ze nergens meer naar. Nu leert ze in rust wat de bedoeling is. Is voor mij ook compleet nieuw en even wennen maar ik zie de rust er in komen en die heb ik nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:00

hier ook eerst aan de lijn en laag beginnen...hoewel dat voor die van ons geen reden is om alsnog in 1 keer boven te zijn zeg maar :n

helaas hier geblesseerde werkert , gisteren voor het eerst sinds anderhalve maand trainen(pauze genomen ivm verhuizen en klusdrukte) nog geen vijf minuten op het veld, verrekt hij zijn kniebanden met een lompe draai , om 3 uur bij de dierenarts zijn, want ik wil hem toch aan de pijnstillers en iets waar hij een beetje mak van blijft...arme ventje, ik kan er zo slecht tegen om ze pijn te zien hebben

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:09

Balen... dat is niet leuk.

Draco is ook geblesseerd. Hij heeft tijdens het trainingsweekend een stuk van zijn hoektand afgebroken. Morgen gaat hij onder narcose.

Afbeelding
Nica, gemaakt tijdens het trainingsweekend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:12

ziet er goed uit die foto :j

das ook balen die tand, is ie gespleten oid dat hij onder narcose moet of moet ie glad geslepen worden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:17

er is een stuk naar voren weggebroken waardoor de pulpa open is. Word een wortelkanaalbehandeling en dan dicht gezet en geslepen. Krijg alleen net een belletje dat er apparatuur kapot is en zeker een week verschoven. Baal zo. Hij mag al 12 dagen niet spelen niks. en word langzaam aan erg vervelend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:23

okay, das zeker balen , helemaal als het dan nog uitgesteld moet worden,
ik hoop dat het hier korter duurt als de vorige keer, toen was hij ook 6 weken helemaal uit de running (2 weken onder de dope en kleine rondjes gevolgd door 4 weken opbouwen)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:33

Wat balen Sonja en WW!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:44

Ja dat is niet niks Sonja. :(

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:27

Bij ons wordt er pas gebeten als ze gewisseld zijn. Elke club heeft natuurlijk zijn manier maar ik kreeg te horen dat je een pup zo lang mogelijk pup moet laten. Oefeningen doen mag natuurlijk wel maar er lopen nu honden met 3 op top en die vallen nu al terug dat is zonde!
Hier wordt je opgeleid en dat duurt jaren, naja jaren sowieso wel 2, alles gaat hier rustig en ik vind dat alleen maar goed. Als ik naar mijn andere hond keek daar was de training anders en daar ging alles te snel.
Ben sinds gister begonnen met een beetje speurwerk pakt ze goed op, verder werken we via het nepopo systeem.
Gisteren ook eindelijk mijn trainingsvest binnen en de ballen dus we kunnen weer vooruit :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:37

Wij doen het kalm aan. Wil de honden niet overvragen. Voor mij begint het pas zo vanaf 3 jaar dat ze eerst richting het echte werk gewerkt worden. Draco word 3 en nu pas komen de echte puntjes op de i enz. Terwijl we nog geen examens erop hebben. Druk erop zetten heeft geen zin. Zie je veel en die honden vallen inderdaad met 3 jaar opeens terug. Die van mij gaat nu juist met sprongen vooruit.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:44

Precies zo gaat het bij ons! Vind ik alleen maar goed :j
Liever iets langer er over doen om ze er naar toe te werken, maar dat inderdaad wat je zegt liever eerst alle punten op die i moeten worden gezet dan dat ze straks al minder en langzamer gaan worden op die leeftijd .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:11

Hier is een hond met 3 jaar eerste geworden op de kringkampioenschappen. Je ziet een (te) perfecte hond, alles zit gewoon te perfect voor die leeftijd en als je goed kijkt mis je gewoon iets. Dat extraatje, vrolijkheid enz. Ergens zie je gewoon dat de hond op zijn top is en mijn inziens is dat met 3 te vroeg. Ben altijd erg benieuwd hoe dat traject verder verloopt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:07

Crapperdecrap -O- Niks verrekt, gewoon dwarsaf
aankomende woensdag onder het mes voor een TTA operatie...zwaar klote dit, beestje was gister helemaal dolgelukkig dat ie weer op het veld was, Nu zijn we er weer minstens vier maanden klaar mee.. Arm beest

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:49

Wat?! Wat vreselijk klote zeg... Sterkte voor je ventje!