Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:09

word eens tijd dat heel veel meer mensen tegen deze dieren in gevangenschap houden,zodat er een einde gaat komen aan deze vorm van dierenmishandeling in de wereld...

tis toch godsonmogelijk om 6 van deze grote dieren in zo'n mini verblijf te zetten,als je 6 paarden in een paddock van 20x20 zet is iedereen het ermee eens dat dat echt niet kan,maar 6 van die zeezoogdieren in een mini oppervlakte in leven houden op dooie vissies en voor ons mensenlijk vermaak kunstjes laten doen, moeten we allemaal applausje voor geven..

no way....echt van mij mogen morgen alle zeezoogdiercircussen de deuren dicht doen...zal de vlag voor ze uithangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:43

assie schreef:
En Mindim; ik ga zeker wel uit van het welzijn van het dier. Alleen zolang een orka niet kan praten en kan vertellen dat hij iets super poedersuiker of super leuk vind, blijft het interpretatie ;) . En in deze ga ik dan meer af op de mensen die ik ken en waarvan ik weet hoe ze interpreteren, dan dat ik af ga op een bericht op een website van een organisatie die sowieso tegen dolfijnen/walvissen in gevangenschap is en dus alles veel zwarter zal kleuren dan het werkelijk is.

Fijn dat je denkt dat ik dat doe, maar goed das jouw interpretatie.
Als je het gedrag van die dieren ziet en de manier waarop ze gehouden worden, laat niet veel te twijfelen over het welzijn, vind je wel? En ik sluit mijn ogen daar niet voor en daar heb ik helemaal geen organisatie voor nodig, maar logica, gezond verstand en een geweten.
Als je het heel normaal vind dat deze dieren zo gehouden worden en dat goed vind, omdat een orka je niet het tegendeel kan vertellen en je het maar moet interpreteren, das een slap excuus om deze dieren zo te houden. Als je dit goedkeurt heb je inderdaad een hele andere insteek over dierenwelzijn dan ik.

Iemand die zegt dat ze in dit bad het prima doen, omdat ze in het wild ook niet zo ver zwemmen (terwijl sommige orka's wel degelijk migreren), die moet ik serieus nemen? Nee, die bekijkt de zaak van orka's in gevangenschap met een vrij optimistische bril.

De artikelen die er zijn geplaatst, snap ik ook niet, wat die bijdragen aan de inhoud van de post over de krassen die komen door het socializen van orka's onderling. Nee, ik ben ook niet onder de indruk van die paar krassen, maar als je bekijkt dat de groep daar de nodige problemen heeft onderling, dan vrees ik toch wel voor het een en ander. Je kunt niet het een zien zonder het ander.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:56

Morgan, 26 maart 2012

Inmiddels is Morgan gewend aan haar nieuwe omgeving, ze heeft alle bassins in Orca Ocean ontdekt. De gewenning gaat steeds verder en Morgan leert stap voor stap steeds nieuwe mogelijkheden die de diverse bassins bieden. Ook de groepsformaties wisselen steeds, zo leert Morgan de andere orka’s in verschillende situaties steeds beter kennen. En andersom natuurlijk.

Orca Ocean is een supermodern onderkomen. De het leefgebied bestaat uit vier grote bassins met een omtrek van 120 meter en een maximale diepte van 12.5 meter. Het bevat 22 miljoen liter water, wat direct uit de Atlantische Oceaan wordt gehaald. Loro Parque is direct naast de oceaan gebouwd. Dankzij de nabijheid van de oceaan kan de beste waterkwaliteit worden behaald. Het water komt uit een grot van 65 meter diep, waarmee een optimale zuiverheid van het water gegarandeerd kan worden voor de dieren. Het leefgebied van Orca Ocean wordt overdekt door een overkapping van 4000 vierkante meter, om zowel de orka’s als de gasten schaduw te kunnen bieden.

Een kleiner bassin is eveneens een onderdeel van Orca Ocean. Dit bassin wordt onder andere gebruikt als dieren onderzocht worden. In dit bassin bevindt zich namelijk een beweegbare bodem die langzaam omhoog gehaald kan worden. Zo is het eenvoudiger de dieren helemaal te onderzoeken. Natuurlijk moeten dieren daar aan wennen. Allereerst is het belangrijk dat het bassin leuk is en blijft. Dit is te realiseren door er voor te zorgen dat in het bassin regelmatig leuke activiteiten plaatsvinden. De volgende stap is om de bodem een klein stukje te bewegen. Daarbij is het van belang dat de dieren weten en ontdekken wat er gebeurt en alles positief blijft. Stapje voor stapje gaat dit verder. Op deze manier bouwt het vertrouwen steeds verder op. Morgan is ook met deze training gestart en lijkt er geen probleem mee te hebben, wel spannend!

Filmpje is te vinden op de website:
http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfijn/or ... ieuws.html

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:57

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:38

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:43

"De het leefgebied bestaat uit vier grote bassins met een omtrek van 120 meter en een maximale diepte van 12.5 meter."
Jippie! Maar over de diameter van de badkuipjes wordt niet gesproken. En wel 12,5 meter, toe maar. Voor een dier wat zo diep kan duiken is dat natuurlijk helemaal fantastisch *\o/*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:52

.
Urko schreef:
mooi filmpje over orkas in het wild, kun je goed op zien dat er tussen zitten met huidproblemen en littekens http://www.aol.com/video/cameraman-gets ... e_facebook

dus???

in een kudde wilde paarden zullen door gevechten vast ook wel paarden met verwondingen lopen....zo ook bij andere wilde dieren in de natuur..

feit is dat deze groep orka's die gehouden worden in een kikkerbadje,in de natuur NOOIT samen zouden hebben geleefd,en dat een jong dier als morgan door ruimte gebrek niet kan vluchten en aangevallen wordt en zo gewond raakt.

zoiets als een jaarling tussen volwassen paarden zetten in een paddock van 20m x 20m,waaronder een hengst,en dat je dan verwondingen aan deze jaarling niet erg moet vinden want in de natuur hebben paarden ook wel eens verwondingen..

als dieren in het wild wonden hebben,so be it...die dieren hebben een kans gekregen te vluchten,de ruimte ook gehad,dus als er wonden zijn dan zal dat wel een reden hebben gehad,niet te vergelijken met dieren in een veel te kleine ruimte opsluiten en dat hierdoor verwondingen ontstaan,al dan niet dodelijk,zoals al eerder gebleken is bij orka's die de aanvallen in zo'n klein badje niet overleefden.

en berdien ,de tribunes nemen meer plek in beslag als het badje voor 6 van deze grote zeejagers...tja,tis maar waar je je prioriteit legt he als circus...maar ze hebben het zó goed die beesten :n

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:41

Nicky1993: Ik ben bekend met de artikelen op die site.

Mindim schreef:
Dat zijn nog aanzienlijk meer kilometers dan in een betonnen bak. Het gaat niet alleen om het voedsel vangen, sommige orka's migreren wel degelijk. Bekijk het onderzoek van J. Durban en R.Pitman uit 2010/ 11 maar eens, vanuit antartica naar de caribean. Om dit trouwens aan te voeren als argument dat het niet erg is dat ze in een betonnen bak zitten vind ik van den zotte. De orka's zitten soms zo ondiep dat ze met de staart tegen de bodem zitten, zich zo vervelen dat zo 'dood' in hun bassin hangen, hun rug verbrand omdat het bad niet diep genoeg is.
Verder is er nog te weinig bekend over de migratie van orka's, dat je daarover niet kunt zeggen, ze doen dat nooit, alleen omdat een paar dieren in dat gebied het niet doen. Hoe lang zijn die dieren gevolgd, hoeveel dieren zijn er gevolgd, misschien heb je wat meer data.

Ja en in die studie lijken de orka’s ook niet enkel ‘voor de lol’ zulke afstanden te zwemmen, maar wordt vermoed dat ze die afstand naar warmer water wel moeten zwemmen voor vernieuwing van de bovenste huidlaag omdat het daar in Antarctica te koud voor is. Zie Andrews et al 2008 voor meer info over de studie die ik noemde.
In het geval van Morgan gaat het over de bassins in Loro Parque, die 8 tot 12 meter diep zijn (uitgezonderd de med-pool). Hier zullen de orka’s dus niet met hun staart tegen de bodem zitten als ze bijvoorbeeld gevoerd worden. Ik ben ook absoluut tegen de erg ondiepe orka bassins van sommige andere parken.

Mindim schreef:
Deze artikelen geven totaal niet aan dat de rugvin door agressie is afgebeten. Opvallend is dat beide vinnen van jonge orka's zijn, die tijdens het omcirkelen van prooi gebeten zijn. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. Zegt totaal niets eigenlijk.

Ja of misschien wel agressie of duidelijk maken van dominantie. Het kan inderdaad gewoon pech zijn zoals jij zegt. Maar in het geval van Morgan, is het terecht om aan de hand van een foto van een paar kraasen wel de conclusie trekken dat Morgan wordt aangevallen in LP?

GamblersCup schreef:
Ik ga liever niet op de mening van een hobbyist af, maar op de mening van mensen die daar écht verstand van hebben.

Haha als je het hier over mij hebt als enkel hobbyist mis je toch wat info :D

Mindim schreef:
Iemand die zegt dat ze in dit bad het prima doen, omdat ze in het wild ook niet zo ver zwemmen (terwijl sommige orka's wel degelijk migreren), die moet ik serieus nemen? Nee, die bekijkt de zaak van orka's in gevangenschap met een vrij optimistische bril.

Met die iemand bedoel je mij? In dat geval verdraai je mijn woorden. Ik zegt dit namelijk nergens.

kimmie261 schreef:
al dan niet dodelijk,zoals al eerder gebleken is bij orka's die de aanvallen in zo'n klein badje niet overleefden.

Ik denk dat je deze zin in enkelvoud bedoeld, dit is 1 keer gebeurd, niet meerdere keren.

Maar goed, over een paar dagen ga ik zelf maar eens een kijkje nemen bij Morgan. Ben benieuwd naar de situatie irl :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:08

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:22

Annemieke schreef:
GamblersCup schreef:
Ik ga liever niet op de mening van een hobbyist af, maar op de mening van mensen die daar écht verstand van hebben.

Lekker vol van jezelf! En nee, ik mis geen info. Je hebt je nog lang niet bewezen als een profi met écht veel ervaring, studies en de rest. Zolang blijf je een hobbyist.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:11

Afbeelding

en laat dit plaatje maar gelden voor elke andere orka wat zich bevindt in een visglas ten behoeve van mensenlijk vermaak....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:14

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:58

Nou, dat vind ik een gepaste afbeelding!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:38

GamblersCup schreef:
Annemieke schreef:

Lekker vol van jezelf! En nee, ik mis geen info. Je hebt je nog lang niet bewezen als een profi met écht veel ervaring, studies en de rest. Zolang blijf je een hobbyist.

Ik zou me als ik jou was toch maar eens meer in Annemieke verdiepen voordat je zulke uitspraken doet Gambler... Maar aan de andere kant.. we weten zelf wel wat we waard zijn... :Y) Annemieke ... we hobbyen wel weer verder :j :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:27

Urko schreef:
GamblersCup schreef:

Ik zou me als ik jou was toch maar eens meer in Annemieke verdiepen voordat je zulke uitspraken doet Gambler... Maar aan de andere kant.. we weten zelf wel wat we waard zijn... :Y) Annemieke ... we hobbyen wel weer verder :j :')

Ach ja, je kan je toch wel indenken dat de meeste mensen hier geneigd zijn de 'pro-orka uitbuiten'-personen hier niet geloofwaardig te achten?

Ik kan iemand die oprecht gelooft dat dit goed is voor orka's en deze manier van houden verdedigt echt niet serieus nemen. En dan mag die persoon van mij de titel Dr. Mr. Ir. of weet ik het wat nog meer dragen en 3 miljard onderzoeken op zijn of haar naam hebben staan, I don't care.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:28

Ten eerste Annemieke, misschien het een en ander over jezelf vertellen, voordat van ons allemaal wel verwacht wordt wie jij bent? Ik heb geen benul, dus licht toe zou ik zeggen.

Citaat:
Ja en in die studie lijken de orka’s ook niet enkel ‘voor de lol’ zulke afstanden te zwemmen, maar wordt vermoed dat ze die afstand naar warmer water wel moeten zwemmen voor vernieuwing van de bovenste huidlaag omdat het daar in Antarctica te koud voor is. Zie Andrews et al 2008 voor meer info over de studie die ik noemde.
In het geval van Morgan gaat het over de bassins in Loro Parque, die 8 tot 12 meter diep zijn (uitgezonderd de med-pool). Hier zullen de orka’s dus niet met hun staart tegen de bodem zitten als ze bijvoorbeeld gevoerd worden. Ik ben ook absoluut tegen de erg ondiepe orka bassins van sommige andere parken.

Je mag me dan vertellen welke wilde dieren er dan wel voor de lol migreren zonder dat het een doel dient. En omdat een dier uit noodzaak migreert dan hoeven we ons niet druk te maken, dat ze dat in gevangenschap niet hoeven?
Verder is Loro Parque een van de weinige dolfinaria waar het bad dieper is, de gemiddelde orka in gevangenschap heeft niet zo'n diep bad ter beschikking en dan nog is een bad van 12 meter voor dit soort grote dieren nou niet echt 'huge' te noemen. Orlando heeft een bad van ongeveer tien meter diep, Tilikum is bijna 7 meter.

Citaat:
Ja of misschien wel agressie of duidelijk maken van dominantie. Het kan inderdaad gewoon pech zijn zoals jij zegt. Maar in het geval van Morgan, is het terecht om aan de hand van een foto van een paar kraasen wel de conclusie trekken dat Morgan wordt aangevallen in LP?

Ja, maar dat weet je niet ;) Verder zeg ik nergens dat ik vind dat Morgan vreselijke wonden heeft. Wat ik wel zeg, ik dat er al aanzienlijke problemen zijn geweest in Loro PArque met de dieren onderling. Neem de hele situatie met Ketoa. Dat Morgan moeilijkheden zou hebben met het inburgeren, zou in die groep niet geheel vreemd zijn.

Citaat:
Met die iemand bedoel je mij? In dat geval verdraai je mijn woorden. Ik zegt dit namelijk nergens.

Je zegt het wel in die strekking. Als je er van uit gaat dat dieren iets iets in gevangen schap niet doen, omdat ze het in het wild alleen uit noodzaak doen, kunnen we het 'wild' maar beter sluiten of niet dan. Ja in het wild doen dieren dingen met een reden, dat is de natuur, overleven heet dat. at een kul argument om het maar goed te praten dat dieren in gevangenschap dat dan maar niet hebben. In het wild zwemmen ze alleen maar om voedsel te vangen of hun huid te schuren, dus dat is in een bad niet noodzakelijk, want daar is alles bij de hand. rare insteek.

Ga fijn bij Morgan kijken en doe d'r de groeten. Ik heb van jouw antwoorden iig niet een dusdanige pet op, dat ik enigzins onder de indruk ben.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:02

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:34

The Netherlands also have a dolfinarium and one of the oldest dolphin (Skinny) is staying there.
There is no information where she was captured.

I noticed a lot of lies when I went to court for the Orca Morgan who has sadly shipped off to Loro Parque.
It is so sad to see how she suffers there and the lies they told that she couldn't survive in the Ocean,she couldn't learn to feed herself according to dolfinarium harderwijk..but she is smart enough to learn stupid tricks??

She has bite marks on her dorsal and near her eye patch.
So sad because the releaseplan that was written by more then 40 experts was IGNORED.It has everything..sollutions..teamwork..goals and local community work.

Please Dear Care2 members..please sign
This petition will be closing in a month..

http://actuable.es/peticiones/peticinn- ... rca-morgan

Tu nombre / first name

Tu apellido/last name

Tu correo-e/ (valid) email

Cód. Postal/zipp code

Read more: http://www.care2.com/causes/tell-german ... z1sbwHdvXw

http://actuable.es/peticiones/peticinn- ... rca-morgan

Een petitie voor Morgan

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:37

Urko schreef:
Indy29 schreef:
http://www.orca-ocean.nl/web/index.php

Hier is een blog bijgehouden over hoe het met Morgan gaat en hoe haar dagen er zo'n beetje uit zien.

Goed gehobbyt van die blogger! :j

Verklaart u nader.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:02

orka-ocean=Annemieke=de hobby'er volgens sommigen van jullie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:07

assie schreef:
orka-ocean=Annemieke=de hobby'er volgens sommigen van jullie ;)

Had ik dat moeten weten? Ik heb gevraagd of Annemiek kenbaar wilde maken wat ze met orka's van doen heeft, dat deed ze niet. Dit gegeven doet aan mijn mening over haar posts trouwens niets af.

Orca ocean is toch gewoon een nieuwssite, de info verder die wordt verteld op de site, kan ik ook op andere sites vinden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:39

Nee hoor, dat had je niet moeten weten, voor zover ik weet was het ook geen geheime informatie trouwens. Maar je vroeg om uitleg, dus die gaf ik. Niet zo gepikeerd hoor.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:11

_San87_ schreef:
Ach ja, je kan je toch wel indenken dat de meeste mensen hier geneigd zijn de 'pro-orka uitbuiten'-personen hier niet geloofwaardig te achten?

Jammer dat je meteen als 'pro-orka uitbuiten' en ongeloofwaardig wordt bestempeld als je niet blind alle berichten van mensen die anti-gevangenschap zijn gelooft en het ook van een andere kant probeert te zien.
Misschien kom ik in dit topic meer pro-gevangenschap over dan ik echt ben, maar dat komt voornamelijk door de grote hoeveelheid negatieve berichten in dit topic, waar naar mijn idee best wat onwaarheden in staan (waar ik eerder in dit topic al eens op gereageerd heb). Echter ben ik me er heel goed van bewust dat er ook negatieve kanten aan orka’s in gevangenschap zitten en zie ik graag grote veranderingen in dolfinaria, bijvoorbeeld het stoppen van pure entertainment shows en overgaan naar veel meer educatie. Maar gezien de negatieve kant van gevangenschap al ruimschoots aan bod komt door andere bokkers leek het mij zinvoller om de andere kant ook wat te belichten.

Mindim schreef:
Ten eerste Annemieke, misschien het een en ander over jezelf vertellen, voordat van ons allemaal wel verwacht wordt wie jij bent? Ik heb geen benul, dus licht toe zou ik zeggen.

Bioloog in opleiding (volg een master aan een universiteit), heb tijdens mijn studie ervaring met wetenschappelijk onderzoek naar orka’s en andere walvisachtigen opgedaan en hoop in de toekomst daar nog veel meer ervaring mee te krijgen. Maar goed, volgens de (naar mijn idee nogal zwart-witte) definitie van Gamblerscup ben ik blijkbaar dus gewoon een hobbyist :P
Dat het mijn site is heb ik eerder in het topic aangegeven, maar dat was al heel wat pagina’s terug, dus het is niet zo vreemd als je dat niet wist. De site zou ik idd een hobby willen noemen. Mijn studie zou ik persoonlijk toch iets anders dan een hobby noemen ;)

En nog even over die afstanden zwemmen in het wild vs gevangenschap. Ik zeg nergens dat ik daarmee kleine bassins goedkeur (wat ik ook zeker niet goedkeur!) en zeg ook letterlijk dat een bassin niet hetzelfde kan bieden als de oceaan. In mijn eerdere bericht vroeg me gewoon hardop af of de afwezigheid van de mogelijkheid om 100 km op een dag te zwemmen wel echt zo’n negatieve invloed op het welzijn van orka’s in gevangenschap heeft als activisten soms vermelden. Het antwoord daarop weet ik ook niet, ik kan enkel kijken naar studies naar over zwemafstand van wilde orka’s zoals ik eerder beschreef. Je kan dat kul vinden, maar toen ik een paar weken geleden op een seminar over zeezoogdieren was kwam een wetenschapper wel met hetzelfde idee daarover als wat ik eerder schreef.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:55

maar gewoon een gewetens vraagje he,je bent daar naar die orka's gegaan die gevangen zitten en moeten leven van badje naar badje,kunstjes moeten doen en gedoemd zijn tot een leven in die mini bakjes,dan ga je een dag de zee op,de vrijheid,de ruimte ,de dieren in het wild zien en ontmoeten, zoals ze moeten en horen te leven..

sta je dan werkelijk niet een dag later kotsmisselijk en met een bloedend hart weer bij die orka's die het moeten doen met zijn 6-en met zo weinig ruimte??

daarin gevangen levend voor de mens en zijn onhebbelijkheden om uit elk dier kunstjes te toveren,als het tenslotte maar centen in het laadje brengt??

echt ik heb het alleen al bij het verslag van jou buikpijn,en plaatsvervangend schaamte gevoel dat we deze onwijs mooie en slimme dieren een leven in een aquarium die veel te klein is aandoen...kan me niet voorstellen dat ik met droge ogen een dag later die arme orka's in hun ogen zou kunnen kijken,wetende dat hun lot voor de rest van hun leven gedoemd is tot entertainend geldmachientje voor de mensheid te zijn,waarbij ze met een beetje pech nog een keer of 10 mogen verhuizen en mss wel uiteindelijk ergens en alleen mogen verotten in een bakkie dat nog kleiner is als klein...

bah... ;(