Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:08

Loiz schreef:
Ik denk dat ze bedoelt het zelf samenstellen, met nekken, ribben enz.
KVV trek je uit de koelkast en hup, maar barfen is zelf samenstellen, zit een verschil in, wel allebei vers, maar andere 'bereiding'

Dat bedoel ik inderdaad, en ik vind het nog een te grote stap. Ik wil liever eerst KVV proberen.

Qua afwisseling tussen de voorgenoemde merken; kan dat gewoon van de een op de andere dag? Ik lees vaak dingen over mengen en langzaam laten wennen, maar omdat dit allemaal vers is hoeft dit niet begrijp ik?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:14

Aranel schreef:
Loiz schreef:
Ik denk dat ze bedoelt het zelf samenstellen, met nekken, ribben enz.
KVV trek je uit de koelkast en hup, maar barfen is zelf samenstellen, zit een verschil in, wel allebei vers, maar andere 'bereiding'

Dat bedoel ik inderdaad, en ik vind het nog een te grote stap. Ik wil liever eerst KVV proberen.

Qua afwisseling tussen de voorgenoemde merken; kan dat gewoon van de een op de andere dag? Ik lees vaak dingen over mengen en langzaam laten wennen, maar omdat dit allemaal vers is hoeft dit niet begrijp ik?

:j goed begrepen :D Je kan wat vers betreft in principe alles door elkaar geven

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:22

0oSannuho0 schreef:
Op school is mij verteld dat brokken wel degelijk beter zijn voor het gebit dan vlees/blikvoer.

Denk erom dat wanneer wij hier spreken over 'vlees' we 'vers vlees' bedoelen: KVV (gemalen) danwel BARF/NRV (dierlijke onderdelen volgens een prooimodel). 'Blikvoer' is iets heel anders!

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:02

Laika schreef:
Elke brok geeft tandsteen, dat komt door de zetmeel wat erin verwerkt zit, als ook in blikvoer. Vlees geeft geen tandsteen. Het gebit van een hond is niet gemaakt om te kauwen, ze knippen het in slikbare stukken. De brok die groot genoeg is om te kauwen is voor veel honden te klein en voor kleine honden te groot, een brok is nagenoeg altijd rond namelijk. De meeste brokken worden dan ook heel ingeslikt.

Oke dat wist ik niet.
Ik ga dit topic eens op mijn gemak helemaal doorlezen en bedenken wat ik mijn hond wil gaan geven.

Cemlys

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:38

kauwen doet een hond nu ook weer niet op een brok, toch niet malen, hij bijt het in stukken. en niet in elke brok zit zetmeel.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:09

waarom vinden jullie energique geen goed KVV?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:00

Hier ook een vraagje over vers vlees voeren. Ik ben op zich een tevreden Hill's brok voerder, maar ben wel geinteresseerd in KVV. Voeren jullie dat echt dagelijks, of kun je het gewoon combineren met brokvoeders (ik zag wel met farmfood). We zijn regelmatig een weekend weg en de pup gaat dan uiteraard gewoon mee, ook gaat hij vaak mee naar m'n werk (incl overnachting), zie me nog niet steeds met diepvrieszakjes sjouwen....
Farmfood heb ik hier in de buurt nog niet gevonden, Energique heb ik wel zien liggen, maar kun je dat dus ook 2-3 per week voeren naast een brokvoer of heeft dat alleen maar een negatief effect.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:03

Als je al brok met vlees wilt combineren is het inderdaad beter om vaker vlees dan brokken te voeren. Een maag die ingesteld is op vlees heeft geen probleem met het verteren van brok. Andersom weer wel. Het verteerd wel, het komt er uiteraard ook aan de andere kant weer uit, maar de hond kan dan niet alle voedingswaarden uit het vlees benutten.
Als je de hond gewoon laat wennen aan wisselende voedertijden (wat overigens ook beter is) hoef je toch geen eten naar je werk mee te nemen? Je voert dan gewoon voor je naar je werk gaat.
Wanneer je eens een weekend weg gaat geef je gewoon brok.
Energique ben ik persoonlijk niet weg van, ik vind het eruit zien als karton, en mijn honden eten het niet.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:15

Het is een pup en krijgt nog 3x per dag te eten, bovendien voer ik hem niet voor de autorit, aangezien hij anders alles weer uitkotst met die bochtige weggetjes hier in de Eifel. Dus hij krijgt z'n ontbijt op m'n werk, bovendien overnacht ik dus in de buurt van m'n werk, dus moet toch weer voer meenemen voor 's avonds en de maaltijden van de volgende dag. Geldt dus ook als hij straks overgaat op 2 maaltijden per dag. Diepvries cq gekoelde maaltijden zijn op die dagen echt geen optie.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:35

Heel begrijpelijk, dan zou je dus in dat geval een brok moeten voeren. Ik zou dan niet direct naar farmfood grijpen maar een brok zoeken met een hoog vleesgehalte zoals Orijen, Dog Lovers Gold etc.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:55

Onze Jack Russelkruising had veel last van tandsteen.
Sinds wij Kvv voeren en goede brok als bijvoeding, is mij opgevallen dat de tandsteen aanzienlijk is afgenomen.
Eerst voerden wij ook zogenaamde brokjes ter voorkoming van tandsteen. In mijn ogen klinkklare onzin dit soort brokken!
Ook dentalsticks hielpen niet! Tandsteen heeft te maken met slechte vertering van voedsel door enzymen.
En dit begint dus in de bek en is te zien op de tanden!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:51

annetmulder schreef:
Sinds wij Kvv voeren en goede brok als bijvoeding, is mij opgevallen dat de tandsteen aanzienlijk is afgenomen.
Eerst voerden wij ook zogenaamde brokjes ter voorkoming van tandsteen. In mijn ogen klinkklare onzin dit soort brokken!
Ook dentalsticks hielpen niet! Tandsteen heeft te maken met slechte vertering van voedsel door enzymen.

Vervang de brokjes nu ook nog eens voor kippennek, vleugels, drumstickjes of eendennekjes etc, en je zult zien dat over 3 a 4 maanden het tandsteen helemaal verdwenen is. :j Want met goed kauwwerk "poetst" je hond zijn tandsteen weg. Niet met buffelhuidjes en dat soort kleffe zooi, maar bot wat gekauwd kan worden.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:01

Ga wij thuis zeker proberen.
Laika schreef:
annetmulder schreef:

Vervang de brokjes nu ook nog eens voor kippennek, vleugels, drumstickjes of eendennekjes etc, en je zult zien dat over 3 a 4 maanden het tandsteen helemaal verdwenen is. :j Want met goed kauwwerk "poetst" je hond zijn tandsteen weg. Niet met buffelhuidjes en dat soort kleffe zooi, maar bot wat gekauwd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:51

Tandsteen kan alleen verwijderd door een arts hoor, dat haal je niet weg met wat kluifwerk. Je kan het wel in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen door ze op vers te zetten.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:14

Jij hebt ook een cavalier toch?

Aranel schreef:
Ik meld me hier ook eventjes, mijn pup heeft sinds een week een beetje vage 'klachten'. Ze heeft een dunbehaard plekje net boven haar voorpoot en bij haar hals, en ik vind dat ze meer dan gemiddeld krabt. Zo'n 4 a 5 keer per dag.
Nu dacht ik dat het misschien aan het voer kon liggen, ze krijgt royal canin puppybrokjes. Op verschillende sites las ik dat zulk soort klachten bij het voer vandaan kunnen komen.
Wat zouden jullie aanraden in het kader van vers voeren? :D

Dat barf is niet echt wat voor mij denk ik, daar heb ik de tijd niet voor ben ik bang. Ik zat zelf aan energique te denken, dat voerde ik mijn vorige pup ook(maar zelfs dat luste ze niet :') ). Is dat iets?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:27

Chiqa schreef:
Tandsteen kan alleen verwijderd door een arts hoor, dat haal je niet weg met wat kluifwerk. Je kan het wel in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen door ze op vers te zetten.

Tandsteen verdwijnt echt wel na het eten van kippen en eendennek. Ik verzin het niet, heb het bewijs hier rondlopen namelijk ;)
En dus niet af en toe wat kluifwerk, maar echt bot eten, dagelijks :j Van alleen kluiven krijg je het niet weg, daar heb je gelijk in.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:18

kippiekipp schreef:

Aranel schreef:
Ik meld me hier ook eventjes, mijn pup heeft sinds een week een beetje vage 'klachten'. Ze heeft een dunbehaard plekje net boven haar voorpoot en bij haar hals, en ik vind dat ze meer dan gemiddeld krabt. Zo'n 4 a 5 keer per dag.
Nu dacht ik dat het misschien aan het voer kon liggen, ze krijgt royal canin puppybrokjes. Op verschillende sites las ik dat zulk soort klachten bij het voer vandaan kunnen komen.
Wat zouden jullie aanraden in het kader van vers voeren? :D

Dat barf is niet echt wat voor mij denk ik, daar heb ik de tijd niet voor ben ik bang. Ik zat zelf aan energique te denken, dat voerde ik mijn vorige pup ook(maar zelfs dat luste ze niet :') ). Is dat iets?

Ja klopt! :D denk dat ik mijn moeder bijna heb over gehaald om haar op vers voer te zetten, nu iemand van de dierenwinkel ook zei dat het veel beter is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:21

annetmulder schreef:
! Tandsteen heeft te maken met slechte vertering van voedsel door enzymen.

Ook dit is onzin, tandsteenvorming heeft te maken met de ph van het speeksel, maar ook met het voedsel wat restjes op de tanden geeft, bacterien zorgen voor de aanslag en die gaat uiteindelijk plak vormen, plak gaat na een tijd verstenen tot het zogenaamde tandsteen, dus dat de vertering al in de mond begint is dikke onzin. De mondgeur kan te maken hebben met slechte vertering van voedsel, maar dit staat dan weer volledig los van tandsteen, en de grootste oorzaak bij de hond van slechte mondgeur is toch wel de tandsteen.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:01

Weet iemand van jullie waarom dat honden gras eten?
Hoe kan je dit voorkomen? Is er dan toch een voedingsstof die honden missen?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:06

zitake schreef:
annetmulder schreef:
! Tandsteen heeft te maken met slechte vertering van voedsel door enzymen.

Ook dit is onzin, tandsteenvorming heeft te maken met de ph van het speeksel, maar ook met het voedsel wat restjes op de tanden geeft, bacterien zorgen voor de aanslag en die gaat uiteindelijk plak vormen, plak gaat na een tijd verstenen tot het zogenaamde tandsteen, dus dat de vertering al in de mond begint is dikke onzin. De mondgeur kan te maken hebben met slechte vertering van voedsel, maar dit staat dan weer volledig los van tandsteen, en de grootste oorzaak bij de hond van slechte mondgeur is toch wel de tandsteen.

Hoe verklaar je dan, dat bij onze hond de tandsteen is verminderd na ruim 2 mnd op KVV?
Geloof me het was echt in ernstige mate. Ik wilde op korte termijn een afspraak maken voor het verwijderen bij DA.
Wij zijn er thuis echt van overtuigd dat juist door die goedkope/moeilijk verteerbare vulstoffen in slechte brok de tandsteen is toegenomen.
Het verteringsproces begint in de bek door het kauwen en toevoegen van speeksel. De enzymen aldaar starten al het proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:11

Wij hebben heel wat honden op de vereniging zitten die enorm last hebben van tandsteen, en sinds een paar maanden op vers over zijn gestapt.
Tandsteen ging echt niet weg :n
Donna zit sinds januari 2010 volledig op barf, ook haar tandsteen zit er nog en moet nog weggehaald worden, gaat dus niet vanzelf.

Wel is het zo dat als je het eenmaal weg heb laten halen (Wat dus chirurgisch moet) het wel langer wegblijft bij vers, maar niet volledig.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:26

Aranel schreef:
kippiekipp schreef:
quote]

Ja klopt! :D denk dat ik mijn moeder bijna heb over gehaald om haar op vers voer te zetten, nu iemand van de dierenwinkel ook zei dat het veel beter is.

Oke mijn Cavalier heeft namelijk precies hetzelfde, die krabt ook meer dan normaal. Heb jij al meerdere
brok soorten geprobeerd?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:54

Mijn labrador x duitse staander pup van nu 9 weken oud krijg carocroc(kan het verkeerd schrijven) brok te eten.
Nu nog 180 gram per dag.
Dit kreeg hij bij de fokker al dus hebben hetzelfde voer gekocht.
Wel drinkt hij erg veel maar of dit aan het voer ligt weet ik niet.
Als de zak op de helft zit ga ik een andere brok proberen en dan mengen om geleidelijk over te gaan.
Hij poept twee keer per dag een goede hoop en plast veel.
Onze vorige hond(volwassen) kreeg overal diaree van(dure brokken) toen na het zoveelste merk liddlbrok geprobeerd en tot ons verbazing deed de hond het daar heel erg goed op.
Geen diaree meer niets, 18 jaar geworden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:48

kippiekipp schreef:
Oke mijn Cavalier heeft namelijk precies hetzelfde, die krabt ook meer dan normaal. Heb jij al meerdere
brok soorten geprobeerd?

Nee, alleen Royal canin. (ze is nog maar amper 4 maanden ;) ). Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer -O-

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:53

Aranel schreef:
kippiekipp schreef:
brok soorten geprobeerd?

Nee, alleen Royal canin. (ze is nog maar amper 4 maanden ;) ). Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer -O-

Wat een achterlijke regel! :?
Zowiezo vind ik garantie met een dier een vreemd begrip, maar in dat geval zou ik naar de fokker gaan met het kale plekje :P