Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:50

Hmmmm.... denk ook niet dat het echt handig is te clickeren met pakwerken, ben dat wel met je eens, krak.

Ik blijf hoe dan ook geen fan van de prikband, niet als je die nodig hebt om je hond onder controle te houden..... ben er van overtuigd dat het zonder kan.

@ Krak: Wat heb jij veel meegemaakt met je hondjes..... (je verhaal raakte me wel) zijn ze allemaal weer goed nou? Ook niet meer getraumatiseerd?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:05

Clickeren is een vorm van belonen. Dit doe je eerst door de hond in kwestie meteen erna iets lekkers te geven. Na een aantal weken wordt de click door de hond gekoppeld aan iets lekkers.
Dan hoef je dus niet meer meteen iets lekkers te geven maar heb je wel de reactie van de hond alsof er iets lekkers gegeven wordt.
Het voordeel van een clicker is dat je altijd op tijd kan belonen.

Het is makkelijk en het is snel.

Ik zou zeggen probeer het eens thuis een paar weken en je zal zien dat het werkt.

Het is geen wondermiddel of zoiets maar een hele fijne beloning voor de hond waardoor ze nog werkwilliger worden. Zelfs onze kruising windhond/husky houdt de kop erbij als we clickeren.
En dat wil wat zeggen want dat is echt een monster!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:05

HBVisser schreef:
Het enige wat ik jammer vind en wat je voornamelijk in de trainingen van IPO en dergelijke ziet is dat de trainers weinig open staan voor nieuwe methoden.

Dat is niet waar n
Het heeft alleen al bewezen niet te werken in de KNPV sport Knipoog
Ik train zelf KNPV honden en ben surveillancehondengeleider bij de politie.
Geloof mij, een echte op straat werkende herder is dusdanig dominant dat een klicker echt niet werkt.
Ik zie me al staan bij voetbalrellen, in ME pak en een klicker terwijl mijn hond compleet uit haar dak gaat en nog maar 1 ding wil, en dat is bijten en nooit meer loslaten Haha!
Zo'n hond is gewoon niet te vergelijken met een huis/hobby-hond en komt gewoon in hele andere situatie's terecht.
Dan kun je gewoon geen enkele twijfel hebben over de gehoorzaamheid en daarom zit het appél er veel strakker op, soms heb je daar dus een prikband of en teletac voor nodig.
Persoonlijk zie ik het wel als tijdelijke hulpmiddelen en niet als permanente oplossingen.
Ik gebruik het dus af en toe om een hond even heel duidelijk zijn plaats te wijzen.
Normaal lopen ze hier gewoon met een brede leren halsband maar als ze bijv. napikken (even snel inbijten als ze al los zijn) of niet willen lossen krijgen dus wel echt even wat stroom.
Op straat kan ik ook niet hebben dat ze niet lossen als ze in iemand hangen die geen pak aan heeft.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:15

Tja Lia als jij het zegt zal het wel zo zijn.
Ik begrijp alleen niet dat een hond die gebruikt wordt voor politiewerk niet dusdanig onder appel staat dat ze na willen pikken.

Ik heb zelf een Duitse Herder gehad en een Mechelaar in de opvang hier. Beide uit werklijnen. Deze honden hebben het nog nooit in hun kop gehaald om na te pikken.

En dat op zijn plaats wijzen gebeurd hier in huis al.

Ik ga als eerste naar buiten, ik eet eerst, hond niet op de bank of bed e.d en heel veel negeren.

Nu heb gelukkig geen dominante honden meer dus ben ik minder strak in die regels maar met de herders heb ik het altijd zo aangepakt en die luisterden op het woord.

Ik geloof je wel hoor, daar niet van.
Het enige wat ik me af vraag is, wil de politie zulke honden?

In die honden is een bepaald soort drift gefokt en getraind die misschien niet altijd te handhaven is.
En dan?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:21

@Krak, dat klinkt me allemaal maar al te bekend in de oren, de honden die een kennis van mij opving en nu als eigen honden heeft komen allemaal uit Turkije, dus ik heb ook al aardig wat dramatische dingen met ze gezien. Er loopt een herder type rond zonder oren en onder de littekens, omdat ze het daar schijnbaar leuk vonden om voor hij over het hek van het asiel gegooid werd, zijn oren af te snijden, het was nog maar een pupje.
We hebben meerdere honden die daar behoorlijk getraumatiseerd vandaan zijn gekomen, en 1 ervan kan je nog steeds niet aaien, maar ze loopt wel gezellig in het roedeltje. De andere die zwaar angstig is, gaat wel mee naar het strand en loopt dat met een staart die hoog in de lucht steekt en ook als hij kwispelt doet zijn hele lijf mee.
Dus ik heb ook echt mijn ervaring wel met honden die het nodige hebben meegemaakt.

Maar nooit zal daar iets om hun nek gaan wat geen gewone halsband is, of een tuigje omdat sommigen helemaal uit hun stekker gaan als ze voor het eerst een halsband om krijgen. Dan beginnen we met een tuigje.

Ik zal dus nooit zeggen dat je geen geduld hebt, want als je idd met honden werkt met zo'n achtergrond, moet je wel geduld hebben.

Maar alsnog zal er bij mij nooit begrip zijn voor prikbanden of teletacs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:24

Er zijn maar weinig honden die echt geschikt zijn om op straat te werken.
Een groot deel wil namelijk niet tot slecht burger bijten, bijten in een pak of mouw willen ze prima maar zodra dat weg is begrijpen/willen ze het niet meer.
We gebruiken dus honden met heel veel drift en daar zit dus ook een bepaald karakter bij.
En ja, die willen we graag want daar hangt de veiligheid van ons zelf en van onze collega's van af.
Situatie's op straat en tijdens rellen zijn nu eenmaal heel anders dan een training op een oefenveld of tijdens een wedstrijd, een hond heeft daar moed en drift voor nodig.
Juist honden zonder moed zijn de gevaarlijke honden want ze zijn onvoorspelbaar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:26

Ok, helemaal duidelijk.
Dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:30

Wat mensen nog wel eens vergeten is dat surveillancehonden eigenlijk gewoon wapens zijn, het zijn gewoon geen huisdieren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:40

Dat wilde ik dus net zeggen.

Ach ik ben een watje en het stuit me tegen de borst om een dier als wapen te gebruiken met alle nodige hulpmiddelen van dien.

Maar dat is een persoonlijke mening en ik begrijp ook ergens wel dat het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:40

Afbeelding
Hier een foto van Jesse tijdens een training, ze weet dat als ze 1 stap te ver naar voren komt direct een goede tik krijgt met de thyleenbuis.
Ziet ze er bang of onzeker uit????
Absoluut niet, ze is gewoon enthousiast aan het werk Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:45

Hier nog wat foto's van mijn 12 jarige gepensioneerde hond Haha!
Ik ben er dus van overtuigd dat het voor werkhonden het mooiste is dat bestaat Ja
Lia schreef:
Mijn grootste plezier had ik die dag aan Kira Ja
Het oude velletje liep de biathlon met een collega wiens hond geblesseerd was en had de dag van haar gepensioneerde leven Go jij! Go jij!
Afbeelding
Ik zie een pakwerker, ik zie een pakwerker.....

Afbeelding
Die is voor mij Ja Ja

Afbeelding
Yiihaa Haha!

Ze was echt heel fanatiek, zo fanatiek dat ze niet niet terug kwam met terug roepen maar vol stelde en ook met de schijn (pakwerker draait om vlak voor dat hond bij hem is en staat dan onbewegelijk stil, hond mag niet bijten maar moet gaan bewaken) ging ze er vol in :evil:
Ze waren dus laatste maar Kira heeft iig veel lol gehad, en wij trouwens ook want het was fantastisch om haar aan het werk te zien.
Ze had zo ontzettend veel plezier Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-08 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:46

gave foto's! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:05

HBVisser schreef:
Ik ga als eerste naar buiten, ik eet eerst, hond niet op de bank of bed e.d en heel veel negeren.

Hihi, hier liggen ze gewoon op de bank, zijn al buiten voor dat de deur echt open is en worden altijd gevoerd voor dat wij eten (dan schooien ze minder Haha! )
Ik negeer hun gedrag nooit, of ze worden beloond of gecorrigeerd.
En geloof mij, ze weten heel prima hun plek en hun grenzen Ja
Jesse na haar nachtdienst Slapen
Afbeelding

Kira wil NU gekriebeld worden Haha!
Afbeelding

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:22

HBVisser schreef:
Ik begrijp alleen niet dat een hond die gebruikt wordt voor politiewerk niet dusdanig onder appel staat dat ze na willen pikken.

Ik heb al héél wat honden naar politiewerk zien gaan.. Welke honden zijn dat? Juist, degene die te 'bijterig' waren voor het echte IPO-werk, degene die niet wachten op de bevelen bij IPO-werk..

Persoonlijk vind ik dat onverantwoord, vermits je dan met serieuze moordwapens op pad bent. Stel nu maar eventjes dat de teletac het laat afweten en de begeleider zijn hond niet in bedwang kan houden... Hond die alleen nog maar denkt 'bijten, bijten, bijten'.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:51

tantjeuh schreef:
HBVisser schreef:

Ik heb al héél wat honden naar politiewerk zien gaan.. Welke honden zijn dat? Juist, degene die te 'bijterig' waren voor het echte IPO-werk, degene die niet wachten op de bevelen bij IPO-werk..

Persoonlijk vind ik dat onverantwoord, vermits je dan met serieuze moordwapens op pad bent. Stel nu maar eventjes dat de teletac het laat afweten en de begeleider zijn hond niet in bedwang kan houden... Hond die alleen nog maar denkt 'bijten, bijten, bijten'.

Daarom gebruik je af en toe dus die prikker of Teletac.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:51

Lia@ Mooie foto's.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:40

met al onze meisjes gaat het super, met al onze dieren trouwens thx Ach gut .
Maya woont wel nog bij mijne vriend zijn grootmoeder. toen we haar zijn gaan halen, wou de bomma haar absoluut zien. ze wou al jaren geen hond meer (woont alleen) en niemand die haar een hond kon aansmeren.... zij zag Maya, Maya zag de bomma en dat was pas échte liefde op het eerste zicht. sinds de eerste keer dat Maya de bomma zag, waren ze onafscheidelijk. alleen wandelen moesten wij doen. Zonder de bomma eet ons Maya niet en omgekeerd ook niet, vandaar is ze niet mee kunnen verhuizen.
Krak, daar merk je niets aan, buiten dan het feit dat ze écht wel hyper is Haha!
Sifra haar oren zijn volledig genezen, de brandwonden op haar ganse lijfje zijn nu pas aan het wegtrekken. haar angsten zijn onder controle, zolang als wij héél erg opletten en haar elke seconde de veiligheid bieden die ze vraagt. haar agressie is volledig weg, behalve bij de dierenarts.
Saga heeft haar mensen die ze geweldig vindt, en haar mannen die ze ook absoluut niet meer moet. dit is iets waar we mee moeten leven, in die zin dat bezoek hier niet zomaar kan binnenkomen en dat we met haar niet zomaar ergens naartoe kunnen.
het enige wat ons Saga nog heeft, is dat ze bij het minste wat ze verkeerd eet, 3 dagen de diarree eruit spuit. dat is nog het gevolg van haar ondervoed zijn en enkel droog brood gehad te hebben. (ze woog 1kg 370 toen ik haar ben gaan weghalen op 8 weken en kon niet eens 50cm stappen zonder te vallen) en dat we nog moeten voorzichtig zijn met haar heupkes. (hebben haar volledig moeten leren stappen dmv een handdoek onder haar heupkes en stapke per stapke)
Grien haar agressie hebben we volledig weggekregen, maar wel met zeer strikte regels en wetten én veel met haar bezig zijn. ik durf echter niet voor 200% te zeggen dat haar agressie nooit zal terugkomen, maar op deze moment heb ik haar perfect onder controle en zie ik onze toekomst heel goed in.

Saga en Sifra kunnen enkel mee wandelen met een tuigje. een slipketting is volledig uitgesloten, een halsband om te wandelen idem. hun nekjes waren toen gewoon te fragiel en ondertussen zijn ze het zo gewoon om te wandelen met een tuigje.... het heeft ons heel veel moeite gekost voordat Sifra mee kon en wou wandelen, in het begin hyperventileerde ze bij het minste, dus heb uren s'nachts met haar gewandelt om het haar aan te leren.

ik ben zelf tegen een prikketting. een tt kan, mits correct gebruikt én aangepast op de hond zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:44

Wilawander schreef:
tantjeuh schreef:

Daarom gebruik je af en toe dus die prikker of Teletac.

Je zou ook kunnen overwegen die honden niet naar het politiewerk te doen, en ook niet naar de IPO. Pling
Ik ben het dus volledig met tantjeuh eens Ja
Ook ik vind dat niet verantwoord. Je bent idd met een moordwapen op pad. Bij de politie valt de hond op de schaal van gevaarlijkheid van wapens, nét onder het pistool (en dit puur omdat je het pistool van afstand kunt afvuren) en een heel eind boven de wapenstok.....

Zegt genoeg denk ik Lachen

@ krak: mooi om te horen meis, je verdient het hoor Lachen
Wat geweldig zeg, Maya en de bomma, dat zijn echt van die dingen waar ik echt even helemaal warm van word.... honden zijn en blijven wonderlijke beesten.
Wat fijn dat ze grotendeels genezen zijn van hun trauma's..... die arme lieverds toch Ach gut
Dat die brandwonden nu pas echt beginnen weg te trekken joh..... dat vind ik wel schokkend. OMG hoe erg moet het dan wel niet geweest zijn.... arme, arme hond..... Verdrietig
Soms denk ik dat honden de dieren zijn die het meest mishandeld worden.....

Wees maar héél goed voor ze (ben ik niet bang voor hoor) ze hebben je liefde en je veiligheid hard nodig Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:46

Tobila schreef:
eetjuhhhh schreef:
Deze halsbanden werder vroeger gebruikt voor de jacht, toen zaten de stekels/pennen aan de buitenkant en beschermden de honden tegen aanvallen/beten in de nek van hun prooidier (vossen, wolven etc.) Totdat iemand erachter kwam dat je ze ook andersom kon gebruiken..

Klopt helemaal, ja! Ze werden o.a. gebruikt bij de berenjacht met de pinnen aan de buitenkant. De pinnen aan de binnenkant is heel de bedoeling niet van deze halsbanden.
Ik vraag me dan ook af waarom honden met deze halsbanden uberhaupt getraind worden. Het enige wat ik denk als ik iemand met een hond aan zo'n halsband voorbij zie komen is: "Hiero, heb je er weer zoeen die beter niet aan een hond had moeten beginnen!!" (met een hele diepe zucht erachteraan). Maargoed, dat is mijn mening....

Dat is zo vet kortzichtig. Mijn oom en tante hebben al jaren honden gehad (juist omdat ze geen kinderen kunnen krijgen) en het zijn allemala Duitse herders geweest. In het verleden een hond die ze terug hebben moeten brengen omdat die echt niet normaal was in zijn koppie en verder waren het stuk voor stuk lieve dieren die goed met kinderen om kunnen gaan. Waar mijn oom lekker mee speelt en zielsveel van houd. Op dit moment hebben ze een hond van 2 jaar oud, ook ontzettend lief, maar ontzettend enthousiast buiten en best wel trekkerig. Gewoon omdat die zo graag dingen ontdekt. Deze hond draagt met wandelingen een prikker of slip (alhoewel prikker diervriendelijker is bij deze hond want hij voelt daar echt niets van) en hij heeft nergens last van etc. (hond kan ook gewoon los buiten en mankeert dus niets aan zijn oren) Reden voor de prikker? Omdat als hij te enthousiast is ze hem weer normaal bij zich kunnen houden als hij even niet luisterd. Blijft hij na de correctie bij hem is het ook meteen beloning.

Echt sorry hoor, maar van mensen zoals jij die een blad voor hun kop hebben en ontzettend kortzichtig zijn, niet eens even een topic doorlezen en de motieven van anderen probeert te begrijpen, DAAR moet ik nou van kotsen. Misselijk

Sorry voor mijn harde post, maar dit soort opmerkingen kunnen mij zo kwaad maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:54

Dan maakt het je maar kwaad, in dit geval zou het ook heel goed zonder prikker kunnen. Echt. Gewoon stilstaan en omdraaien werkt echt heel goed.
Ook bij een over-enthousiaste Duitse Herder Ja

De truc is alleen dat je uiterst consequent moet zijn, en daar zijn de meeste mensen toch niet zo goed in (ik weet niet of dat voor jouw ouders geldt, zou ik ze bezig moeten zien)..... want trekken is nog altijd het moeilijkst om af te leren voor de meesten.
Dat terwijl het de basiste basis is.....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:12

Gaat om oom en tante. En of het zonder kan, dat denk ik wel. Maar gewoon al de opmerking "Hiero, heb je er weer zoeen die beter niet aan een hond had moeten beginnen!!" die mag ze beter voor zichzelf gebruiken. Want dat is kortzichtigheid en niet verder kijken dan de neus lang is en ook nog eens oordelen over mensen die ze totaal niet kent.

Ze zou de politiek in moeten gaan! Daar hebben ze ook een bord voor hun kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:27

Ik snap je wel, hoor Lachen
Het is idd niet erg tactisch gebracht. En wellicht ook niet helemaal waar....
Ik heb ook weleens als ik iemand zie die de hond standaard aan de halti uitlaat, dat ik denk: "Joh, voed je hond gewoon op en haal dat ding van z'n neus af", maar goed, ik weet ook niet waarom mensen hem gebruiken, er kan een heel verleden achter liggen natuurlijk, dat weet ik gewoon niet.

Hoe dan ook, blijf ik de halti een totaal nutteloos en niet al te vriendelijk ding vinden. Snap je wat ik bedoel?
Ik ben het met je eens dat zó snel conclusies trekken niet oké is, want je weet gewoon niet wat voor verhaal erachter zit.

Maar: ik ben geen fan van het gebruik van hulpmiddelen zoals een prikband, een halti, een tt, een slipketting.... ik heb niks tegen de hulpmiddelen op zich trouwens Lachen
In de kast vind ik ze prima Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:28

Ook het zinnetje geen IPO of KNPV met de hond doen is erg kortzinnig en daaruit blijkt al dat er totaal geen kennis is in die richting dus waarom daar zo over oordelen als je die kennis niet hebt?????

Honden hebben daar zoveel plezier in. mijn hond is een tijdje geblesseerd geweest waardoor hij niet kon trainen. Beest was doodongelukkig. Hij maakt me elke zondag morgen wakker omdat hij zo graag naar het veld wil. Dus als ik daar mee zou stoppen heb ik twee zeer ongelukkige honden.
Mijn ouders hebben een duitse herder die vroeger ook in de africhting is geweest. Zij is 9 jaar en is bijna aan haar einde gekomen. (zit vol met tumoren). Tevens is zij bijna blind. Het enige wat ze direct ziet zijn de dingen die haar aan het hondenveld herinneren. Zoals apporteerblok, mouw, het beroemde balletje enz. Dan leeft ze helemaal op en is ze even weer jong en dan stralen de oogjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:30

Hier mijn beide honden aan het werk.

Afbeelding

Afbeelding

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:32

Ik mag toch gewoon zeggen wat ik ervan vind!!!!!!!!!!! Ik heb zeker genoeg van honden en hun eigenaren gezien om er een algemeen oordeel oordeel over te kunnen geven, daar 1 van mijn beste vrienden al jaar en dag een hele goede hondentrainer is!! Het laatste wat ik zei was dan ook: Dat is MIJN mening. Andere meningen laat ik gewoon open. Dat moet ieder voor zichzelf weten Knipoog