fury schreef:Ik vind de grote slachterijen verschrikkelijk. Vooral de varkensslachterijen. Ik ben er geweest, heb veel gezien wat je bij een rondleiding niet te zien krijgt (aangezien ze dan al weten dat je langskomt gaat het toch wat anders). Opzich vind ik het nog 'fijn' om te lezen dat er mensen hier zijn dat het helemaal niet zo dieronvriendelijk is. Ik hoop het maar, mijn ervaringen zijn anders. 24uur zonder water en eten op een betonnen bodem in de hitte, met een flutnevel, achter elkaar op de lopende band, de varkens die niet in de machine passen worden eruit gemikt, soms al half geschoten, varkens met gebroken poten etc moeten ook de hele dag wachten omdat ze niet mee kunnen in het proces. De varkens die van de lopende band afgegooid worden (vaak niet goed geschoten) liggen ook nog heeeeel wat uurtjes in het bloed van hun andere maatjes die wel al geslacht zijn (dit gebeurt letterlijk boven hun hoofd). En ook de mentaliteit van een aantal mensen die in het slachthuis werken spreekt me niet aan en deze mensen halen inderdaad wel eens een leuk (not) grapje uit met de dieren.
Over de transporten heb ik het maar niet. De Nederlandse transporten zijn ok, maar vooral de italiaanse transporten (die dus hier dieren komen halen), verschrikkelijk. Teveel beesten in de vrachtauto? Dan zetten we de vrachtauto toch met drie wielen op de weeg, kijk nu is hij wel licht genoeg. En daar doe je als controleur/dierenarts niet veel aan.
Maar goed, in verhouding tot het buitenland (brazilie, argentinie, enz) is het hier wel beter.
Ik ben helemaal niet tegen slachten, maar de vleesproductie is gewoon te groot. Voor mij zijn ook wel eens beesten geslacht, voor onderzoek. Maar dit beest is wel nuttig gebruikt. En daar twijfel ik aan bij de slacht.
Hier geloof ik helemaal niks van. Dit soort praktijken heb ik nog nooit gezien. Nog nooit. Dit zal ook nooit worden goedgekeurd door de controleurs.
Zonder eten is nogal logisch... varkens worden nuchter geslacht. Ieder dier trouwens.