Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:01

en dat is niet als je gelooft in alles wat je leest....?

uit verschillende hoeken van NL wordt je tegengesproken over jou teksten...toch blijf je ze geloven...

ik moet zeggen dat ik dat werkelijk knap vind dat iemand zo achter zijn geloof kan staan (en dat bedoel ik positief)
Zo achter een standpunt kan staan, zelfs al wordt het tegendeel 100 keer gegeven.
Dan ben je wel een echte diehard Haha!
Dat vind ik knap.... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:01

Fitch schreef:
dees_daan schreef:
slachterijen hebben dezelfde werkwijze, dus als het bij ons niet kán gebeuren, dan neem ik aan dat het daar ook niet gebeurd?
jij vind het raar dat ik zeg dat het niet gebeurd, en dan oordeel je zelf, omdat je een stukje in de krant gelezen hebt? is dat niet veel raarder?

Eh... nee. Want kijk: als je op empirische basis van de procedure van 1 x concludeert dat de procedure bij alle x'en hetzelfde gaat, bega je een drogreden. Waar je het ook over hebt.

1x? nee hoor Haha! 3 maanden lang, 5 dagen in de week, van 7 uur smorgens, tot ongeveer 17.00, soms wat langer soms iets korter (vaak langer doorwerken) soms zelfs 6 dagen in de week.. (dan moet je om 06.00 op je werkplek staan)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:03

Ik word zowiezo moe van mensen die niet weten waar ze het over hebben.

Ik heb zelf zo ontzettend veel gezien op het gebied van varkens transport en slachterijen.

En ik zie ook wel eens de berichten en filmpjes, en weet dan dat de helft is aangedikt..

Net zoals ze nu nog steeds de filmpjes van 10 jaar geleden van de veemarkt laten zien. Telkens als dierentransport in opspraak is, volgen dezelfde OUDE filmpjes, die ook nog eens flink geknipt en geplakt zijn.

Op de slachterij waar ik werkte filmden dierenactivisten ook vaak vanaf het fietspad langs de slachterij. Ik zwaaide altijd vriendelijk en deed de deur dicht. Van een gil en een spartelend varken kunnen ze al gauw een sensatieverhaal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:04

als je een biggetje optilt om te aaien gilt het ook Lachen
Pas als je dat vaker doet dan niet.
Maar op een boerderij wordt het vaak niet vaker gedaan, dus die schreeuwen altijd.

bij voertijd hinniken paarden ook, varkens doen dat ook, alleen schreeuwen die: Honger! Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:07

Fitch schreef:
dees_daan schreef:
slachterijen hebben dezelfde werkwijze, dus als het bij ons niet kán gebeuren, dan neem ik aan dat het daar ook niet gebeurd?
jij vind het raar dat ik zeg dat het niet gebeurd, en dan oordeel je zelf, omdat je een stukje in de krant gelezen hebt? is dat niet veel raarder?

Eh... nee. Want kijk: als je op empirische basis van de procedure van 1 x concludeert dat de procedure bij alle x'en hetzelfde gaat, bega je een drogreden. Waar je het ook over hebt.

Ik ben zelf op verschillende slachterijen door heel het land geweest, van Groenlo tot Boxtel, van Meppel tot zelfs Duitsland. Geloof me, de werkwijze is overal hetzelfde. Strenge hygiëne maatregelen, varkens worden vanaf de wagen meteen in groepshokken gezet waar ze worden beneveld, en dat vinden ze prettig, want ze zijn meteen rustiger en zien er tevreden uit.

Bij iedere slachterij is de werkwijze hetzelfde, en ik vind, met de 15 verschillende slachterijen die ik bezocht heb (zowel Nederland als Duitsland) dat ik dat kan zeggen.
Laatst bijgewerkt door saaraah op 29-07-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:08

runningkawa schreef:
als je een biggetje optilt om te aaien gilt het ook Lachen
Pas als je dat vaker doet dan niet.
Maar op een boerderij wordt het vaak niet vaker gedaan, dus die schreeuwen altijd.

bij voertijd hinniken paarden ook, varkens doen dat ook, alleen schreeuwen die: Honger! Haha!

Ga voor de lol maar eens wijzen naar een varken Cool

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:10

saaraah schreef:
Fitch schreef:

Ik ben zelf op verschillende slachterijen door heel het land geweest, van Groenlo tot Boxtel, van Emmen tot zelfs Duitsland. Geloof me, de werkwijze is overal hetzelfde. Strenge hygiëne maatregelen, varkens worden vanaf de wagen meteen in groepshokken gezet waar ze worden beneveld, en dat vinden ze prettig, want ze zijn meteen rustiger en zien er tevreden uit.

Bij iedere slachterij is de werkwijze hetzelfde, en ik vind, met de 15 verschillende slachterijen die ik bezocht heb (zowel Nederland als Duitsland) dat ik dat kan zeggen.

Jij hebt meer slachterijen bezocht, dus daarmee is jouw beeld inderdaad al iets representatiever. Maar hoeveel slachterijen zouden er eigenlijk zijn in Nederland? Ik heb persoonlijk geen idee...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:11

dees_daan schreef:
Fitch schreef:

1x? nee hoor Haha! 3 maanden lang, 5 dagen in de week, van 7 uur smorgens, tot ongeveer 17.00, soms wat langer soms iets korter (vaak langer doorwerken) soms zelfs 6 dagen in de week.. (dan moet je om 06.00 op je werkplek staan)

1 x waarbij x voor alles kan staan, in dit geval een slachterij. Eentje dus, ja. Als je er vaker heen gaat zijn 't niet opeens meer slachterijen! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:14

ik kan er wel over oordelen omdat alle slachterijen hetzelfde werken.. dat moet namelijk Knipoog dus als het bij ons niet kan gebeuren dat ze nog leven als ze geplukt worden oid, dan kan dat in een andere slachterij ook niet gebeuren..
jij oordeeld na het lezen van een krantje, wie kan er beter oordelen denk jij? iemand die er heeft gewerkt, of een lezer van een krantje?
nogmaals: waarom ga je er niet eens kijken? dan kan je zelf oordelen..

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:15

Fitch schreef:
saaraah schreef:

Ik ben zelf op verschillende slachterijen door heel het land geweest, van Groenlo tot Boxtel, van Meppe; tot zelfs Duitsland. Geloof me, de werkwijze is overal hetzelfde. Strenge hygiëne maatregelen, varkens worden vanaf de wagen meteen in groepshokken gezet waar ze worden beneveld, en dat vinden ze prettig, want ze zijn meteen rustiger en zien er tevreden uit.

Jij hebt meer slachterijen bezocht, dus daarmee is jouw beeld inderdaad al iets representatiever. Maar hoeveel slachterijen zouden er eigenlijk zijn in Nederland? Ik heb persoonlijk geen idee...

Dat kon nog wel eens tegenvallen hoor Knipoog Varkensslachterijen zijn er 13.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:17

ik kan me herrinderen (uit het blaadje dat wij kregen op het werk) dat er maar een stuk of 5 kippenslachterijen zijn, maar misschien weet de vriendin van RK dat precies?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:19

8010004 VION Meppel Meppel Geldig tot: 02-11-2008
8010029 VION Druten Druten Geldig tot: 02-11-2008
8010039 Slachthuis Kerkrade Kerkrade Geldig tot: 16-08-2008
8010003 Westfort Gorinchem Geldig tot: 15-04-2009
8010014 Exportslachterij J. Gosschalk & Zn. Epe Geldig tot: 15-04-2009
8010012 VION Groenlo Groenlo Geldig tot: 02-11-2008
8010007 Slachthuis Tomassen Someren BV Someren Geldig tot: 06-07-2008
8030000 Compaxo Vlees Zevenaar BV Zevenaar Geldig tot: 14-11-2008
8030001 VION Apeldoorn Apeldoorn Geldig tot: 02-11-2008
8030001 VION Boxtel Boxtel Geldig tot: 02-11-2008
8030001 VION Helmond Helmond Geldig tot: 02-11-2008
8010023 Slachthuis Nijmegen B.V. Nijmegen Geldig tot: 20-05-2009
8010035 Van Rooi Meat BV Hapert Geldig tot: 15-01-2009

Dit zijn alle varkensslachterijen en geloof me, die staan onder strénge controle. Misstanden zullen daar niet plaatshebben. Dieren die niet geschikt zijn voor consumptie (gebroken poot, zweren e.d) krijgen een spuitje en worden in een apart deel van de slachterij verzameld.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:20

Ik vind de grote slachterijen verschrikkelijk. Vooral de varkensslachterijen. Ik ben er geweest, heb veel gezien wat je bij een rondleiding niet te zien krijgt (aangezien ze dan al weten dat je langskomt gaat het toch wat anders). Opzich vind ik het nog 'fijn' om te lezen dat er mensen hier zijn dat het helemaal niet zo dieronvriendelijk is. Ik hoop het maar, mijn ervaringen zijn anders. 24uur zonder water en eten op een betonnen bodem in de hitte, met een flutnevel, achter elkaar op de lopende band, de varkens die niet in de machine passen worden eruit gemikt, soms al half geschoten, varkens met gebroken poten etc moeten ook de hele dag wachten omdat ze niet mee kunnen in het proces. De varkens die van de lopende band afgegooid worden (vaak niet goed geschoten) liggen ook nog heeeeel wat uurtjes in het bloed van hun andere maatjes die wel al geslacht zijn (dit gebeurt letterlijk boven hun hoofd). En ook de mentaliteit van een aantal mensen die in het slachthuis werken spreekt me niet aan en deze mensen halen inderdaad wel eens een leuk (not) grapje uit met de dieren.
Over de transporten heb ik het maar niet. De Nederlandse transporten zijn ok, maar vooral de italiaanse transporten (die dus hier dieren komen halen), verschrikkelijk. Teveel beesten in de vrachtauto? Dan zetten we de vrachtauto toch met drie wielen op de weeg, kijk nu is hij wel licht genoeg. En daar doe je als controleur/dierenarts niet veel aan.
Maar goed, in verhouding tot het buitenland (brazilie, argentinie, enz) is het hier wel beter.
Ik ben helemaal niet tegen slachten, maar de vleesproductie is gewoon te groot. Voor mij zijn ook wel eens beesten geslacht, voor onderzoek. Maar dit beest is wel nuttig gebruikt. En daar twijfel ik aan bij de slacht.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:23

fury schreef:
Ik vind de grote slachterijen verschrikkelijk. Vooral de varkensslachterijen. Ik ben er geweest, heb veel gezien wat je bij een rondleiding niet te zien krijgt (aangezien ze dan al weten dat je langskomt gaat het toch wat anders). Opzich vind ik het nog 'fijn' om te lezen dat er mensen hier zijn dat het helemaal niet zo dieronvriendelijk is. Ik hoop het maar, mijn ervaringen zijn anders. 24uur zonder water en eten op een betonnen bodem in de hitte, met een flutnevel, achter elkaar op de lopende band, de varkens die niet in de machine passen worden eruit gemikt, soms al half geschoten, varkens met gebroken poten etc moeten ook de hele dag wachten omdat ze niet mee kunnen in het proces. De varkens die van de lopende band afgegooid worden (vaak niet goed geschoten) liggen ook nog heeeeel wat uurtjes in het bloed van hun andere maatjes die wel al geslacht zijn (dit gebeurt letterlijk boven hun hoofd). En ook de mentaliteit van een aantal mensen die in het slachthuis werken spreekt me niet aan en deze mensen halen inderdaad wel eens een leuk (not) grapje uit met de dieren.
Over de transporten heb ik het maar niet. De Nederlandse transporten zijn ok, maar vooral de italiaanse transporten (die dus hier dieren komen halen), verschrikkelijk. Teveel beesten in de vrachtauto? Dan zetten we de vrachtauto toch met drie wielen op de weeg, kijk nu is hij wel licht genoeg. En daar doe je als controleur/dierenarts niet veel aan.
Maar goed, in verhouding tot het buitenland (brazilie, argentinie, enz) is het hier wel beter.
Ik ben helemaal niet tegen slachten, maar de vleesproductie is gewoon te groot. Voor mij zijn ook wel eens beesten geslacht, voor onderzoek. Maar dit beest is wel nuttig gebruikt. En daar twijfel ik aan bij de slacht.

Hier geloof ik helemaal niks van. Dit soort praktijken heb ik nog nooit gezien. Nog nooit. Dit zal ook nooit worden goedgekeurd door de controleurs.

Zonder eten is nogal logisch... varkens worden nuchter geslacht. Ieder dier trouwens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:25

Bedankt Fury.... ik kan me goed vinden in jouw posts.
Ik ben nl op EN boerenbedrijven geweest, EN slachthuizen (alhoewel dat er maar 2 waren) en weet dat het er in vele gevallen keurig aan toe gaat, maar ook vaak genoeg zoals jij dat beschrijft...

ps: RK... niet Fitch belachelijk maken. Je doet nu alsof heel NL weet hoe het eraan toe gaat, en Fitch die ene uitzonderlijke dommerd is die maar wat verzint... Verder goede vriendjes! Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:44

Saraa noem je nu alle nederlandse varkensslachterijen of alleen waar jij betn geweest?

Er ontbreken er namelijk een aantal Haha!

Om er ff een te noemen, de grootste zeugenslachterij van nederland ontbreekt. www.ballering.com

En er zijn er nog meer, maar die jij noemt zijn wel bijna alle fabrieken. Daarnaast zijn er nog een hoop slachterijen die net niet aan de fabrieksnorm komen, en maar een paar honderd varkens per dag slachten of minder.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:47

crossmonster schreef:
Saraa noem je nu alle nederlandse varkensslachterijen of alleen waar jij betn geweest?

Er ontbreken er namelijk een aantal Haha!

Om er ff een te noemen, de grootste zeugenslachterij van nederland ontbreekt. http://www.ballering.com

En er zijn er nog meer, maar die jij noemt zijn wel bijna alle fabrieken. Daarnaast zijn er nog een hoop slachterijen die net niet aan de fabrieksnorm komen, en maar een paar honderd varkens per dag slachten of minder.

Deze ben ik iig geweest, in een lange tijdsperiode dat wel. En dit zijn ook de enige die ik zo kon vinden...

Maar ik moet wel zeggen, dat ik ook niet zo in de varkens zit hoor... Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:50

Wanneer ben je daar geweest? Ik ben daar 2 x stalbaas geweest, en heb daarvoor een aantal jaren daar de zwijnen gebracht met de vrachtwagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:54

saaraah schreef:
8010004 VION Meppel Meppel Geldig tot: 02-11-2008
8010029 VION Druten Druten Geldig tot: 02-11-2008
8010039 Slachthuis Kerkrade Kerkrade Geldig tot: 16-08-2008
8010003 Westfort Gorinchem Geldig tot: 15-04-2009
8010014 Exportslachterij J. Gosschalk & Zn. Epe Geldig tot: 15-04-2009
8010012 VION Groenlo Groenlo Geldig tot: 02-11-2008
8010007 Slachthuis Tomassen Someren BV Someren Geldig tot: 06-07-2008
8030000 Compaxo Vlees Zevenaar BV Zevenaar Geldig tot: 14-11-2008
8030001 VION Apeldoorn Apeldoorn Geldig tot: 02-11-2008
8030001 VION Boxtel Boxtel Geldig tot: 02-11-2008
8030001 VION Helmond Helmond Geldig tot: 02-11-2008
8010023 Slachthuis Nijmegen B.V. Nijmegen Geldig tot: 20-05-2009
8010035 Van Rooi Meat BV Hapert Geldig tot: 15-01-2009

Dit zijn alle varkensslachterijen en geloof me, die staan onder strénge controle. Misstanden zullen daar niet plaatshebben. Dieren die niet geschikt zijn voor consumptie (gebroken poot, zweren e.d) krijgen een spuitje en worden in een apart deel van de slachterij verzameld.

Eh, dat is niet helemaal waar, ik heb 9 jaar achter de slachterij in meppel gewoond, het was eerst murris en daarna hendrix meat group. De varkens gilden verschrikkelijk en meerdere malen hebben zij het pand beter moeten isoleren op verordening van de gemeente. Menig maal, moesten daar varkens uit het achterliggende kanaal gevist worden, omdat de beestjes in totale paniek waren. Afgekeurde varkens kwamen dood op een soort van transportbak, die bak werd op een rails ongeveer 10 a 15 meter de lucht in gehesen en daarna in een bak eronder gekieperd. Deuren van de slachterij stonden vaak open, zodat je de hele varkens aan de haken voorbij zag komen, terwijl het personeel buiten in bebloede witte schorten een peukje stonden te roken. Ook het afvalvlees werd niet goed opgeborgen, de kraaien en andere vogels vlogen met allerhande rottend vlees bij de slachterij vandaan. Het park grenzend aan ons huis was dan een favoriete dumpplaats. Dus zo precies aan de regels gaat het allemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:54

@ Crossmonster: Welke slachterij bedoel je nu? De meest recente slachterijen waar ik geweest ben zijn VION Groenlo, Boxtel en Apeldoorn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:57

Bij ballering in son bedoel ik sara.

En mindim, ik stond ook vaak zat met een bebloed schort langs het fietspad (dat liep langs de slachterij) een peukie te roken. Hoe moesten we dat anders doen? Bij het vlees roken? Huilen van het lachen

Varkens gillen altijd , oef je moet maar eens horen als de beren gevoerd worden, jeuj een kudde olifanten is er niks bij, toeteren en krijsen dat ze doen.

En klopt, er zijn op bijna alle slachterijen wel open bakken met slachtafval, dit word dagelijks opgehaald.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:59

Mindim schreef:
Eh, dat is niet helemaal waar, ik heb 9 jaar achter de slachterij in meppel gewoond, het was eerst murris en daarna hendrix meat group. De varkens gilden verschrikkelijk Varkens schreeuwen altijd, of ze nu honger hebben, bang zijn of dat je maar naar ze wijst of ze aanraakt en meerdere malen hebben zij het pand beter moeten isoleren. Menig maal, moesten daar varkens uit het achterliggende kanaal gevist worden, omdat de beestjes in totale paniek waren. Afgekeurde varkens kwamen dood op een soort van transportbak, die bak werd op een rails ongeveer 10 a 15 meter de lucht in gehesen en daarna in een bak eronder gekieperd. Hoe had je het graag willen zien dan? Ieder varkentje afzonderlijk in een houten kistje? Utopie... Deuren van de slachterij stonden vaak open, zodat je de hele varkens aan de haken voorbij zag komen, terwijl het personeel buiten in bebloede witte schorten een peukje stonden Is toch niks mis mee? Als je het niet wilt zien dan kijk je niet, ook slachters hebben recht op pauze. Ook het afvalvlees werd niet goed opgeborgen, de kraaien en andere vogels vlogen met allerhande rottend vlees bij de slachterij vandaan. Het park grenzend aan ons huis was dan een favoriete dumpplaats. Dus zo precies aan de regels gaat het allemaal niet.

Over het varkens in de sloot verhaal kan ik me werkelijk niks voorstellen... maar ja, jij zag het, dus dan zal het wel kloppen. Die fabriek is in dat geval niet lang bij de toenmalige eigenaar gebleven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:00

crossmonster schreef:

En mindim, ik stond ook vaak zat met een bebloed schort langs het fietspad (dat liep langs de slachterij) een peukie te roken. Hoe moesten we dat anders doen? Bij het vlees roken? Huilen van het lachen

Varkens gillen altijd , oef je moet maar eens horen als de beren gevoerd worden, jeuj een kudde olifanten is er niks bij, toeteren en krijsen dat ze doen.

En klopt, er zijn op bijna alle slachterijen wel open bakken met slachtafval, dit word dagelijks opgehaald.

wij hadden de luxe van een rokershok Haha! is dan ook 1 van de grootste kippenslachterijen van NL, met ongeveer 150 medewerkers, nadeel was wel dat de ramen niet open mochten van ome mac donalds..

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:01

crossmonster schreef:

Daar ben ik nooit geweest, maar ik moet zeggen, dat het me een enorm interessante fabriek lijkt! Bij de transporten waar ik op meereed ging het om geltjes en borgjes, soms een enkele zeug, maar die werden naar een verzamelplaats gebracht. De biggen naar de opfok.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:01

dees_daan schreef:
wij hadden de luxe van een rokershok Haha! is dan ook 1 van de grootste kippenslachterijen van NL, met ongeveer 150 medewerkers, nadeel was wel dat de ramen niet open mochten van ome mac donalds..

Ik vroeg me al af hoe de Mac aan zijn vlees kwam Haha!