Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Ik vind ook dat zeker alle poezen gesteriliseerd moeten worden omdat zij een nestje maken.. Katers moeten ook wel gecastreerd worden maarja poezen zijn belangrijker.
Nakisha schreef:Allereerst; als je zegt ''Minder fokken'', moet dat OOK voor rasdieren gelden. (dit geld voor katten én honden)
Waarom? Omdat rasdieren net zo vaak met kwalen kampen als rasloze dieren!! Dus ras zegt niets over gezondheid, en gezondheid (+ goed karakter) hoort het hoofddoel te zijn bij fokken!! Dus ras of geen ras mag geen bepalend punt zijn; gezondheid en karakter moeten dat zijn!
Nakisha schreef:[i]Inkruisen met andere rassen is inderdaad een goede methode, maar besef je wel dat die pups dan NIET raszuiver zijn? Kortom; geen stamboom.
Citaat:Mijn ervaring van meer dan 30 jaar en heel veel honden in de les gehad te hebben is dat er juist meer gezondheids (en karakter!)problemen bij de niet rashonden. Zeker de zogenaamde kruisingen en stamboomloze rashonden uit de broodfok zijn alles behalve gezond.
Nakisha schreef:Nu praat je over de BROODFOK. Ook rashonden uit de broodfok kennen dit probleem!
Maar de ''particuliere'' nestjes?
Trouwens, wat de karakterproblemen betreft... het valt me wél op dat mensen met minder ''ervaring'' vaker broodfokdieren kopen. Die mensen hebben vaak ook minder verstand van honden, met als gevolg dat deze dieren ook minder goed begeleid worden in de opvoeding. Die factor mag niet vergeten worden!
Rashonden zijn een stuk duurder, en mensen die een rashond kopen verdiepen zich ook vaak meer. (Gelukkig!)
Ik ben het met je eens, registratie zou een oplossing zijn.
Nikki__ schreef:Zou mooi zijn zeg, een plicht om alle HTK katten te laten helpen. Hebben we over 15 jaar alleen nog maar raskatten (want hun nesten zijn wel perfect toch?).
Moet er niet aan denken!
HBVisser schreef:Nikki__ schreef:Zou mooi zijn zeg, een plicht om alle HTK katten te laten helpen. Hebben we over 15 jaar alleen nog maar raskatten (want hun nesten zijn wel perfect toch?).
Moet er niet aan denken!
Nou dat gaat echt nooit lukken. Het zou voorlopig alleen maar wenselijk zijn. dan krijgen al die kittens die momenteel buiten lopen zonder baasje (verwilderd etc) ook eens een kans. Op het moment dat er geen overschot meer is kan je de sterilisatieplicht weer opheffen.
Maar ja, het is een mooie droom die nooit werkelijkheid gaat worden en Nederland en de rest van de wereld zal met een kattenoverschot blijven kampen.
Het is jammer dat mensen alleen binnen hun eigen straatje denken en niet verder.
Nakisha schreef:Citaat:Ik vind ook dat zeker alle poezen gesteriliseerd moeten worden omdat zij een nestje maken.. Katers moeten ook wel gecastreerd worden maarja poezen zijn belangrijker.
EEN ongecastreerde kater kan vele poezen bevruchten... en dus ook kattenziektes gemakkelijk verspreiden. Ook verkrachtten katers de gesteriliseerde poezen wel eens... Dus blijft de verspreiding van ziektes niet tot ''ongeholpen'' poezen beperkt...
Kortom; beide even belangrijk.
HBVisser schreef:Het gaat ook niet om de TS van dat topic en dat weet ze.
Een ongelukje kan gebeuren, vooral als menniet beter weet.
Haar poes wordt gesteriliseerd zodra de kittens eraf zijn.
Het ging me om de reacties die zij kreeg in dat topic, met name een reactie.
Nikki__ schreef:Zou mooi zijn zeg, een plicht om alle HTK katten te laten helpen. Hebben we over 15 jaar alleen nog maar raskatten (want hun nesten zijn wel perfect toch?).
Moet er niet aan denken!
snowdon schreef:.
Die ongecastreerde komt uit een opvangnest, wat vorig jaar hier op Beestenboel te volgen was. De ouders (of nuja moeders niet meer ws) en vele familieleden van deze jongeman leven 'in het wild' bij mijn vriend op het werk (luchtmachtbasis) en deze populatie wordt ook alsmaar groter en groter.... HELAAS!