HannahFrouk schreef:Sorry dat het een beetje off/topic gaat, maar daar moet ik toch even op ingaan hoor. De DA heeft mij ook gewaarschuwd voor het verhoogde risico op kanker als je je hondje niet steriliseert. Maar dat zet mij toch wel erg aan het denken hoor. Kijk, ik ben van beroep (o.a.) therapeut in alternatieve geneeswijzen en lees dientengevolge heel veel over de invloed van voeding, hormonen, gifstoffen e.d. op je lichaam.
Ik snap dus niet dat niemand zich realiseert dat die melklijsttumoren weleens meer met de voeding dan met iets anders te maken kunnen hebben! Iedereen weet toch eigenlijk wel dat al het afvalvlees (dat vol hormonen zit dus he!) in het hondenvoer terecht komt????? Al die hormoonstoffen maar ook alle slechte afvalvetten die erin zitten hebben echt hun invloed wel op het hormoongevoelige weefsel van zo´n hondje, w.o. ook de melkklieren. Tis b.v. niet voor niets dat jonge kinderen die veel junkfood eten echt borsten ontwikkelen en er wordt al veel onderzoek gedaan naar de invloed van de hormoonachtige stoffen in MENSENvoeding, kun je nagaan hoe groot die invloed zal zijn in DIERENvoeding!
Ik denk persoonlijk dus dat je je hondje er een groter plezier mee doet om hem hormoonvrij voer te geven en goede vetten ipv al die kankerverwekkende (jawel!!!) transvetten dan haar te steriliseren.
Ik wil natuurlijk ook zo min mogelijk risico voor mijn teefje, maar het is nu zo´n speels, actief, SLANK spring-in-het-veldje, ik zou het echt vreselijk vinden om dat te zien veranderen in een dikkig, sloom teefje door een sterilisatie, en dat is toch echt iets wat dan hoogstwaarschijnlijk wel gaat gebeuren. Dus ik neem persoonlijk andere beslissingen.
Hier kunnen we evt wel een ander topic van maken hoor, als dit teveel off-topic gaat.
Gaat het nu goed met het hondje, hoop ik?
Equidea: Fijn dat het met het hondje weer goed afgelopen is. Hoe gaat het inmiddels met haar?
HannaFrouk, ik heb me inderdaad ook al eens afzitten vragen hoe het komt dat iets normaals zoals je eigen baarmoeder, zo iets verschrikkelijks kan veroorzaken als kanker en waarom iets houden zoals normaal (dus geen castratie) toch problemen oplevert. Ik zocht het meer in het doorfokken van de dieren, maar wat jij zegt is ook zeker wel waar. Die kant heb ik nooit zo bij stil gestaan, maar je hebt helemaal gelijk wat betreft die hormonen enzo (ik studeer diergeneeskunde, dus ik zit ook wel een beetje meer in alle hormoon cycli enz enz.). Even een ander vraagje dan, in welk voer zitten er dan geen hormonen? Hoe kan je dat als 'leek' of klant controleren?
Zeker een intressant onderwerp om over na te denken.