Spoed, hond ziek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetheart

Re: Spoed, hond ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:12

HannahFrouk schreef:
Sorry dat het een beetje off/topic gaat, maar daar moet ik toch even op ingaan hoor. De DA heeft mij ook gewaarschuwd voor het verhoogde risico op kanker als je je hondje niet steriliseert. Maar dat zet mij toch wel erg aan het denken hoor. Kijk, ik ben van beroep (o.a.) therapeut in alternatieve geneeswijzen en lees dientengevolge heel veel over de invloed van voeding, hormonen, gifstoffen e.d. op je lichaam.

Ik snap dus niet dat niemand zich realiseert dat die melklijsttumoren weleens meer met de voeding dan met iets anders te maken kunnen hebben! Iedereen weet toch eigenlijk wel dat al het afvalvlees (dat vol hormonen zit dus he!) in het hondenvoer terecht komt????? Al die hormoonstoffen maar ook alle slechte afvalvetten die erin zitten hebben echt hun invloed wel op het hormoongevoelige weefsel van zo´n hondje, w.o. ook de melkklieren. Tis b.v. niet voor niets dat jonge kinderen die veel junkfood eten echt borsten ontwikkelen en er wordt al veel onderzoek gedaan naar de invloed van de hormoonachtige stoffen in MENSENvoeding, kun je nagaan hoe groot die invloed zal zijn in DIERENvoeding!

Ik denk persoonlijk dus dat je je hondje er een groter plezier mee doet om hem hormoonvrij voer te geven en goede vetten ipv al die kankerverwekkende (jawel!!!) transvetten dan haar te steriliseren.

Ik wil natuurlijk ook zo min mogelijk risico voor mijn teefje, maar het is nu zo´n speels, actief, SLANK spring-in-het-veldje, ik zou het echt vreselijk vinden om dat te zien veranderen in een dikkig, sloom teefje door een sterilisatie, en dat is toch echt iets wat dan hoogstwaarschijnlijk wel gaat gebeuren. Dus ik neem persoonlijk andere beslissingen.

Hier kunnen we evt wel een ander topic van maken hoor, als dit teveel off-topic gaat.

Gaat het nu goed met het hondje, hoop ik?

Equidea: Fijn dat het met het hondje weer goed afgelopen is. Hoe gaat het inmiddels met haar?

HannaFrouk, ik heb me inderdaad ook al eens afzitten vragen hoe het komt dat iets normaals zoals je eigen baarmoeder, zo iets verschrikkelijks kan veroorzaken als kanker en waarom iets houden zoals normaal (dus geen castratie) toch problemen oplevert. Ik zocht het meer in het doorfokken van de dieren, maar wat jij zegt is ook zeker wel waar. Die kant heb ik nooit zo bij stil gestaan, maar je hebt helemaal gelijk wat betreft die hormonen enzo (ik studeer diergeneeskunde, dus ik zit ook wel een beetje meer in alle hormoon cycli enz enz.). Even een ander vraagje dan, in welk voer zitten er dan geen hormonen? Hoe kan je dat als 'leek' of klant controleren?
Zeker een intressant onderwerp om over na te denken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:15

darwin schreef:
Mijn vlinderhondje kreeg wel naar mate ze ouder werd een hele dikke ondervacht die ik er elke 10 weken bij de trimster eruit liet halen, het zogenaamde ontwollen, maar haar dekharen waren nog mooi lang en glanzend, zelfs nog toen ik haar in liet slapen, je gaf die hond echt geen 16 jaar.

Nee dat geluk heeft ons Kaï niet (van die glanzende vacht). Ze ziet er telkens weer uit als een schaap hihi. Maar dat maakt mij niets uit hoor, het is jammer natuurlijk, maar haar gezondheid gaat voor, en ik hoop dat ze ook zo oud mag worden!
(als Kaï eens als schaap wil zien, zie mijn topic 'wat vinden jullie van mijn doggy-make over' bij Beestenboel)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 00:51

sweetheart schreef:
Equidea: Fijn dat het met het hondje weer goed afgelopen is. Hoe gaat het inmiddels met haar?

HannaFrouk, ik heb me inderdaad ook al eens afzitten vragen hoe het komt dat iets normaals zoals je eigen baarmoeder, zo iets verschrikkelijks kan veroorzaken als kanker en waarom iets houden zoals normaal (dus geen castratie) toch problemen oplevert. Ik zocht het meer in het doorfokken van de dieren, maar wat jij zegt is ook zeker wel waar. Die kant heb ik nooit zo bij stil gestaan, maar je hebt helemaal gelijk wat betreft die hormonen enzo (ik studeer diergeneeskunde, dus ik zit ook wel een beetje meer in alle hormoon cycli enz enz.). Even een ander vraagje dan, in welk voer zitten er dan geen hormonen? Hoe kan je dat als 'leek' of klant controleren?
Zeker een intressant onderwerp om over na te denken.

Ik ben hier eens achteraan geweest, maar het is heel lastig. Toevallig heb ik in m´n kennissenkring een diervoederexpert zitten (lucky me), die is er achteraan geweest. Om een lang verhaal kort te maken, het zit heel raar in elkaar. Een diervoederfabrikant mag bv. op een verpakking zetten "geen conserveermiddel toegevoegd" terwijl zijn TOEleverancier dat WEL gedaan heeft!!! Ze kunnen dus gewoon aan de grondstofleverancier vragen de toevoegingen er al in te stoppen zodat het lijkt dat het er niet in zit. In feite kan er dus van alles ingestopt worden zonder dat dat op de verpakking terecht hoeft te komen.

Er zijn wel een paar merken die echt werk van hun voer maken wat betreft conserveermiddelen, maar ik weet niet hoe ze zijn ivm hormonen. Dat is voor zover ik weet bijvoorbeeld Farmfood en Garvo.

Zelf kies ik er nu maar voor om voer te halen in de reformzaak, ik neem dan deels vegetarisch hondenvoer en deels gewoon hondenvoer maar dan wel van biologisch vlees. Ik ga er vanuit dat daar dan toch geen hormonen in kunnen zitten aangezien biologisch vlees in principe hormoonvrij is. Ik koop altijd yarrah. Helemaal 100% zeker weet ik niet of het ook inderdaad allemaal klopt, wat ik wel weet is dat mijn ene hond die allergisch is voor conserveermiddel (en dan direct bakken slijm poept) het op dit voer altijd goed doet. Mijn andere hondje, het teefje heeft minder last van conserveermiddel wat ontlasting betreft, maar had wel snel huidproblemen. En dat gaat met dit voer gelukkig ook goed. Dus ik hoop maar dat ik ook "veilig" zit wat de hormonen betreft.

Jouw gedachtes van "hoe kan dat nou, dat zoveel hondjes baarmoederhalskanker krijgen", ja dat had ik dus ook. Eerder kwam ik daar niet verder mee. Maar sinds ik een paar onderzoeken heb gelezen over de invloed van hormonen en hormoonachtige stoffen uit voeding en materialen op de seksuele ontwikkeling van onze jeugd (eng!!!), toen begon me wel iets te dagen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 01:04

Bedankt voor je uitleg. Ik heb dan nog wel een vraagje. Je zegt dat je je hond deels vegetarisch voer geeft, maar, strict gezien is een hond een carnivoor. De groenten/mais/vezels/enz die je er in stopt, komen er in dezelfde vorm weer uit. Simpel weg omdat het maag/darmstelsel van een hond er niet op gebouwd is om de celwand van plantencellen af te breken. (Ga maar eens na, een paard, graseter, heeft veel langere darmen dan een hond, een koe heeft zelfs een heel complex aan darmen, puur en alleen om o.a. cellulose af te breken.) Ik snap dat groente toch gegeven wordt ter vulling enzo. Maar waarom koop je echt speciaal vegetarisch honden voer terwijl het in principe geen toegevoegde waarde heeft voor je hond? Er kunnen geen voedingsstoffen uit op genomen worden. Of begrijp ik het begrip 'vegetarisch voer' niet goed en neem ik het te letterlijk?

Niet om je aan te vallen hoor Knipoog Ik ben gewoon erg nieuwsgierig aangelegd en wil alles weten Clown

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:06

Een hond heeft een klein deel granen en groenten nodig, een wilde hond/ wolf e.d. eet bijvoorbeeld ook de maaginhoud van grazers om haar eigen darmflora in orde te houden.

Máár brok bevat een veel te hoog percentage granen, dat is alleen maar ballast. Daarnaast zijn de goede voedingsstoffen uit vlees dusdanig bewerkt om geconserveerd te houden, dat ze ook de goede eigenschappen deels verliezen.

Als je zeker wilt weten wat je in je beest stopt, dan kun je zelf samenstellen Knipoog Ik weet précies wat voor vlees (en wat voor kwáliteit vlees) en hoeveel groenten en granen mijn hond binnenkrijgt. Ik gebruik liefst vlees van wild wild, inderdaad ivm oneigenlijke stoffen in productievlees.

Vegetarisch voor carnivoren vind ik de grootste kolder Bloos

Nog een laatste note: ik begreep dat paardendarmen helemaal zo lang niet zijn, in verhouding. Maar paarden hebben een dusdanig milieu (bacterie) in de darmen dat die beestjes helpen met het verwerken van stevige plantencellen..

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:10

Chubby schreef:
Een hond heeft een klein deel granen en groenten nodig, een wilde hond/ wolf e.d. eet bijvoorbeeld ook de maaginhoud van grazers om haar eigen darmflora in orde te houden.

Máár brok bevat een veel te hoog percentage granen, dat is alleen maar ballast. Daarnaast zijn de goede voedingsstoffen uit vlees dusdanig bewerkt om geconserveerd te houden, dat ze ook de goede eigenschappen deels verliezen.

Als je zeker wilt weten wat je in je beest stopt, dan kun je zelf samenstellen Knipoog Ik weet précies wat voor vlees (en wat voor kwáliteit vlees) en hoeveel groenten en granen mijn hond binnenkrijgt. Ik gebruik liefst vlees van wild wild, inderdaad ivm oneigenlijke stoffen in productievlees.

Vegetarisch voor carnivoren vind ik de grootste kolder Bloos

Nog een laatste note: ik begreep dat paardendarmen helemaal zo lang niet zijn, in verhouding. Maar paarden hebben een dusdanig milieu (bacterie) in de darmen dat die beestjes helpen met het verwerken van stevige plantencellen..

Dat klopt, echter is een deel van de darmen extreem uitgebouwd (caecum), wat bij carnivoren ook maar belachelijk klein is. Die uitbouw bij paarden is er ook voor om het voedsel meer tijd te geven om te verteren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:25

sweetheart schreef:
Je zegt dat je je hond deels vegetarisch voer geeft, maar, strict gezien is een hond een carnivoor. De groenten/mais/vezels/enz die je er in stopt, komen er in dezelfde vorm weer uit. Clown

Reactie op dit en anderen: tuurlijk is vegetarisch voer strict gezien voor honden kolder. De reden dat ik het voor een deel (dat stond erbij) geef is dat ons ene hondje huidproblemen heeft en dit gewoon het beste werkt (misschien omdat er zo verhoudingsgewijs minder dierlijke eiwitten in zitten of misschien blijven de darmen schoner doordat er meer vezel in zit ,weet ik niet). Ik geef ze trouwens niet alleen brok, ze krijgen altijd een deel blikvoer, een deel brok en dan nog wat "van de tafel", als daar tenminste geen eten bij is met ve tsin of zo want daar kan de ene hond niet tegen.

Eigenlijk zou ik onze honden het liefst ook zelf gewoon vlees en groenten geven. Maar dat schiet er met onze huidige levensstijl meestal bij in en is te lastig om apart klaar te maken, dus kant-en-klaar biologisch voer is dan voor ons meestal het beste alternatief.

By the way, ik zeg hier nergens dat wat IK doe het allerbeste is voor een hond. Ik zeg alleen dat ik het zo ben gaan doen ivm het mogelijke gevaar van hormonen in dierenvoeder.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:06

HannahFrouk schreef:
Reactie op dit en anderen: tuurlijk is vegetarisch voer strict gezien voor honden kolder. De reden dat ik het voor een deel (dat stond erbij) geef is dat ons ene hondje huidproblemen heeft en dit gewoon het beste werkt (misschien omdat er zo verhoudingsgewijs minder dierlijke eiwitten in zitten of misschien blijven de darmen schoner doordat er meer vezel in zit ,weet ik niet)

Alhoewel nog altijd off topic, kan ik het niet laten je te wijzen op het féit dan honden en katten over het algemeen juist een allergische reactie vertonen op granen (en rijst dus).. Mogelijk geeft een vleesmenu véél beter resultaat! Al zal je hondje het, net als vele anderen, al best goed doen op het voer wat je nu geeft..

Mijn katten deden het ook super op Iams, en de hond op Eukanueba.. Maar dan doen ze het nu toch súpersúper op vlees, zeker ook mentaal gezien Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:12

Hmm.. kan je mij uitleggen waarom honden van het Estrela ras het dan al eeuwen goed doen op de overgebleven rijst die ze van de eigenaren krijgen? In verhouding tot het vlees dat ze krijgen?

Wel heb je gelijk dat de verhouding in veel voer volledig mis is. Maar mensen die normaal vlees voeren moeten ook bijzonder goed geformeerd worden en het juiste vlees gebruiken. Opletten op botjes enz. Je zal niet de eerste zijn die daarmee de mist in gaat..
A-merk voer werkt vooralsnog het veiligste Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:24

RianneH schreef:
Hmm.. kan je mij uitleggen waarom honden van het Estrela ras het dan al eeuwen goed doen op de overgebleven rijst die ze van de eigenaren krijgen? In verhouding tot het vlees dat ze krijgen?

Wel heb je gelijk dat de verhouding in veel voer volledig mis is. Maar mensen die normaal vlees voeren moeten ook bijzonder goed geformeerd worden en het juiste vlees gebruiken. Opletten op botjes enz. Je zal niet de eerste zijn die daarmee de mist in gaat..
A-merk voer werkt vooralsnog het veiligste Knipoog

Al eeuwen, je zegt het zelf. Dat is een aanpassing van het darmstelsel... Overigens doen de huishonden hier het ook "prima" op rijst en andere meuk, kijk maar eens wat er in brokjes zit Knipoog

Het voeren van vlees is zo moeilijk niet als je het belang ervan ziet en wat extra voor je beessies over hebt. Ja, het is meer werk en ff rekenen voor de verhoudingen en inderdaad een beetje opletten of al het botwerk er goed in gaat enzo.. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, is het easy bijhouden. En mocht iemand wel overtuigd zijn, maar niet weten hoe te handelen, die pb't mij maar voor meer info Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:30

Chubby schreef:
HannahFrouk schreef:
Reactie op dit en anderen: tuurlijk is vegetarisch voer strict gezien voor honden kolder. De reden dat ik het voor een deel (dat stond erbij) geef is dat ons ene hondje huidproblemen heeft en dit gewoon het beste werkt (misschien omdat er zo verhoudingsgewijs minder dierlijke eiwitten in zitten of misschien blijven de darmen schoner doordat er meer vezel in zit ,weet ik niet)

Alhoewel nog altijd off topic, kan ik het niet laten je te wijzen op het féit dan honden en katten over het algemeen juist een allergische reactie vertonen op granen (en rijst dus).. Mogelijk geeft een vleesmenu véél beter resultaat! Al zal je hondje het, net als vele anderen, al best goed doen op het voer wat je nu geeft..

Mijn katten deden het ook super op Iams, en de hond op Eukanueba.. Maar dan doen ze het nu toch súpersúper op vlees, zeker ook mentaal gezien Knipoog

Nou ja, aangezien ze nu al 2 jaar geen huidklachten en jeuk meer heeft gehad, houd ik het maar zo. Ik denk dat het bij haar toch een eiwitkwestie is. Ze krijgen trouwens wel regelmatig vlees hoor, b.v. in het weekend. Ook rauw bijvoorbeeld (vanwege de enzymen en de elastine). Maar niet elke dag.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:34

JoCo schreef:
Hier hetzelfde! Cocker is al 4 jaar gesteriliseerd, maar is absoluut niet dik! Helaas is haar vacht van sluik & zacht naar krullend en stug gegaan ... door het ontbreken van hormonen (komt bij 1 hond op 10 voor volgens DA)

Nou, aan de info van zo'n DA heb je dan ook werkelijk helemaal niets. Misschien dat je, als je alle rassen op één hoop gooit, op 1 op de 10 honden komt die last heeft van een vachtverandering na castratie, maar de ene vachtsoort is er toch echt gevoeliger voor dan de andere. Bij cockers is een vachtverandering na castratie eerder regel dan uitzondering. Denk dat je dan eerder uit kunt gaan van 1 op de 10 cockers die er géén last van heeft en de andere 9 wel. En ik vind dat een DA je daar vooraf wel voor hoort te waarschuwen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:53

Ook ik heb het idee dat als we standaard teven moeten castreren om kanker te voorkomen, we ergens iets fout hebben gedaan. Die kankers ontstaan m.i. niet alleen maar onder invloed van hormonen, maar door een combinatie van hormonen en andere omgevingsfactoren. Fokbeleid, milieuverontreiniging, maar inderdaad vooral ook de voeding zullen ongetwijfeld ook hun invloed hebben. Ik hecht persoonlijk dan ook meer waarde aan een gezond leefpatroon met voldoende beweging en een gezonde voeding dan aan een standaard castratie waarbij je de hond hormonen ontneemt die echt niet alleen maar voor de voortplanting en het ontstaan van kankers zorgen, maar die ook andere nuttige effecten op het lichaam kunnen hebben.
Als boosdoener worden hier hormonen in de voeding genoemd, maar ik zou daarnaast toch ook de aandacht willen vestigen op de enorme (voor een carnivoor als de hond onnatuurlijke) hoeveelheden koolhydraat die worden verwerkt in hondenvoeding terwijl bekend is dat veel tumoren zich voeden met koolhydraten. Niet voor niets bestaan er voor honden ook speciale koolhydraatarme antikankerbrokjes, die DA's vaak voorschrijven wanneer er bij een hond kanker is geconstateerd. Ik denk echter dat daarmee de put wordt gedempt als het kalf al verdronken is. Zou het niet veel beter zijn om gewoon uberhaupt niet zo veel koolhydraat in hondenvoeding te stoppen? Zou daarmee niet een hoop ellende kunnen worden voorkomen?
Hier dus geen brokken vol met granen of rijst voor de hondjes, maar een zelf samengestelde verse voeding.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 02:26

Hoe is het met de hond nu? Wie is de eigenaar dan, een vriendin van jullie ofzo?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 04:08

Oprtalj schreef:
Zou het niet veel beter zijn om gewoon uberhaupt niet zo veel koolhydraat in hondenvoeding te stoppen? Zou daarmee niet een hoop ellende kunnen worden voorkomen?
Hier dus geen brokken vol met granen of rijst voor de hondjes, maar een zelf samengestelde verse voeding.

Daar heb je ook zeker wel een punt!
Ik vind het geven van verse voeding alleen voor ons erg lastig. Nu zul je je wel afvragen, hoezo dan in vredesnaam, maar ons ene hondje heeft dan ook nog eens een slikprobleem en die kan in feite alleen maar heel zachte (brei-achtige) voeding eten, anders wordt het voeren.

Ik ga er toch eens over nadenken of ik dat niet anders kan doen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:14

Zazoo schreef:
Hoe is het met de hond nu? Wie is de eigenaar dan, een vriendin van jullie ofzo?

Ik quote mezelf maar even want zou wel antwoord willen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:34

Zazoo schreef:
Zazoo schreef:

En ik quote je ook even, want ik ben ook erg nieuwsgierig hoe het met het hondje gaat?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:35

Zazoo schreef:
Zazoo schreef:

Ik quote je ook al, ben ook erg benieuwd hoe het gaat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:52

Gelukkig dat het toch nog helemaal goed gekomen is. Super dat je zo doorgezet hebt!! Haha!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:13

HannahFrouk schreef:
Oprtalj schreef:
Zou het niet veel beter zijn om gewoon uberhaupt niet zo veel koolhydraat in hondenvoeding te stoppen? Zou daarmee niet een hoop ellende kunnen worden voorkomen?

Ik vind het geven van verse voeding alleen voor ons erg lastig. Nu zul je je wel afvragen, hoezo dan in vredesnaam, maar ons ene hondje heeft dan ook nog eens een slikprobleem en die kan in feite alleen maar heel zachte (brei-achtige) voeding eten, anders wordt het voeren.

Dan lijkt een complete versvleesvoeding me wel geschikt voor jouw hond. Dat is tenslotte gemalen, dus gemakkelijk door te slikken. Daarnaast bevat het veel minder koolhydraat en omdat het in de diepvries wordt bewaard hoeven ze er ook geen conserveermiddelen aan toe te voegen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:16

HannahFrouk schreef:
Oprtalj schreef:

Ik geef KVV (kant en klaar vers voer) van AHV en dat is heel breiachtig bijvoorbeeld. Zeker de vlees compleet variant.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:21

hoe gaat het nu met de hond?
en de eigenaar, wat is dat van jullie eigenlijk, vriend/familie oid?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:08

Waar haal je dat voer van AHV als ik vragen mag? Heb ik nog nooit ergens gezien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:15

Moet je even op de site van AHV kijken http://www.ahv-breda.nl/ Daar zie je de dealeradressen. Is bevroren voer. Duck is vaster van vorm. Smuldier is ook wel papperig.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:17

de ontopic vragen sneeuwen onder door de offtopic posts...Knipoog