De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:42

Chiqa schreef:
Meetje22 schreef:
Er zijn zo ongeloofelijk veel katjes die in een asiel belanden omdat er weer eens zo'n mafkees was die weleens een nestje zou willen hebben zonder over de gevolgen na te denken.

Mensen die met raskatten fokken doen zeker niet mee aan het kattenoverschot Knipoog

Nou met de bedragen die je voor zo'n kat neerteld denk je wel 5 keer na voordat je er eentje aanschaft.
Het probleem met huis tuin en keuken katten is dat je ze gratis of voor 10 euro kan afhalen en sommige mensen gooien zo'n dier weer net zo makkelijk de deur uit als dat ze em binnen halen.
Ook word er niet nagedacht over eventuele dierenartskosten voor sterilisatie of castratie want het beest word vaak in een impulsieve bui gehaald.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:43

zap schreef:
marialva schreef:
nou ik vindt wel dat als je je kat buiten laat dat vooral een kater gecastereerd moet zijn ten eerste kunnen katers erg opdringerig zijn en ten tweede is het voor een normaal mens Qa geld op te brengen om zn diertje te laten castereren en een poes is wat duurder om te laten steriliseren en voor veel mensen erg duur Knipoog

Ik pak even dit stukje eruit als je het niet erg vind! Het is ten eerste hartstikke vervelend als je last heb van een kat en vergiftigen is al helemaal verschrikkelijk.

Waarom moet een kater dan wel gecastreerd worden en een poes niet? Je kan het ook anders zeggen: De poes is degene die alles 'opnaait' Vork en die dus aanleiding is tot... Ooit een krolse kat gehad? Dat is pas irritant Haha!

Te duur..onzin, geen geld = geen dier vind ik!

Maargoed, we gaan nu wel een beetje off-topic geloof ik..ofnie?

er zijn heel veel dierenvrienden die alleen voor hun dieren leven en geen cent te makken hebben Knipoog

nogmaals iedereen moet zorg dragen over zn eigen dieren en zorgen dat ze geen overlast bezorgen! mee eens???

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:45

marialva schreef:
Chiqa schreef:

Mensen die met raskatten fokken doen zeker niet mee aan het kattenoverschot Knipoog

nee bij sommige verenigingen mag je maar 2 keer per jaar een nestje fokken Knipoog

en kijk maar eens in het asiel daar zie je bijna geen raskatten Knipoog

Zitten alle mensen met raskatten bij een vereniging dan.. ik heb geen idee hoe dat werkt!
En maar 2x per jaar.. ik vind dat echt heel veel hoor! Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:49

marialva schreef:
er zijn heel veel dierenvrienden die alleen voor hun dieren leven en geen cent te makken hebben Knipoog

nogmaals iedereen moet zorg dragen over zn eigen dieren en zorgen dat ze geen overlast bezorgen! mee eens???

Zeker weten mee eens!

Natuurlijk zijn er de echte dierenvrienden zonder al te veel geld.. en die echte dierenvrienden weten vaak ook hoe belangrijk het is om hun kat of poes te castreren of te sterriliseren.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:50

Citaat:
Zitten alle mensen met raskatten bij een vereniging dan.. ik heb geen idee hoe dat werkt!
En maar 2x per jaar.. ik vind dat echt heel veel hoor! Haha!

de meeste mensen die een raskat hebben lopen shows en hebben af en toe een nestje dus zijn sommige mensen daar lid van een vereniging, maar ook de cattery's en als die bv 6 ras poezen hebben mogen ze maar van die 6 2 nestjes dus mag je eigelijk maar met 2 peozen fokken en dan kan je bv dat jaar daarna 2 andere poezen laten dekken zo heeft nooit 1 poes elk jaar een nestje bij veel verenigingen is dat van toepassing anders krijg je veel broodfokkers die zich geen bal intreseren om een poes en maar door blijven fokken Boos! dus vandaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:55

Als je een kater neemt, zonder fokdoel, laat hem dan gewoon castreren. Heb je een fokdoel, houdt hem dan binnen.
Ik ben van mening dat een ander geen last moet hebben van je kat of uberhaupt elk dier (hier sluipen de wilde katers in je huis en zeiken de boel onder, erg vervelend in de zomer). Jij neemt het dier en niet de buren. Mijn kater is gecastreerd, loopt wel buiten, maar poept in eigen tuin, samen met de kat van de buren, die ook in onze tuin poept en soms doen ze het andersom Haha!
Hier in het dorp heeft iedereen de katten buiten lopen, zelfs de noorse boskatten en perzen lopen hier door de regen!

Leonoor, is het misschien een wilde kater? Verklaart ook de brutaliteit.

Als wat meer mensen hun kater lieten castreren, dan was er nu waarschijnlijk niet een overschot aan aangeboden kittens, wat uiteindelijk resulteert in volle asielen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:56

marialva schreef:
zap schreef:

Ik pak even dit stukje eruit als je het niet erg vind! Het is ten eerste hartstikke vervelend als je last heb van een kat en vergiftigen is al helemaal verschrikkelijk.

Waarom moet een kater dan wel gecastreerd worden en een poes niet? Je kan het ook anders zeggen: De poes is degene die alles 'opnaait' Vork en die dus aanleiding is tot... Ooit een krolse kat gehad? Dat is pas irritant Haha!

Te duur..onzin, geen geld = geen dier vind ik!

Maargoed, we gaan nu wel een beetje off-topic geloof ik..ofnie?

Eens, mijn oma heeft ooit 50 katten gehad, en op een gegeven moment werd dat zo duur dat ze alleen nog brood met eieren at, zodat de katten fatsoenlijk konden eten. Maar geen haar op haar hoofd die er aan dacht er ook maar 1 weg te doen. Nagelbijten / Gniffelen

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:56

Mindim schreef:
Als je een kater neemt, zonder fokdoel, laat hem dan gewoon castreren. Heb je een fokdoel, houdt hem dan binnen.
Ik ben van mening dat een ander geen last moet hebben van je kat of uberhaupt elk dier (hier sluipen de wilde katers in je huis en zeiken de boel onder, erg vervelend in de zomer). Jij neemt het dier en niet de buren. Mijn kater is gecastreerd, loopt wel buiten, maar poept in eigen tuin, samen met de kat van de buren, die ook in onze tuin poept en soms doen ze het andersom Haha!
Hier in het dorp heeft iedereen de katten buiten lopen, zelfs de noorse boskatten en perzen lopen hier door de regen!

Leonoor, is het misschien een wilde kater? Verklaart ook de brutaliteit.

Als wat meer mensen hun kater lieten castreren, dan was er nu waarschijnlijk niet een overschot aan aangeboden kittens, wat uiteindelijk resulteert in volle asielen.

zo dan beter had ik het niet kunnen zeggen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:10

Het is echt niet zo dat alleen katers of poezen geholpen zouden moeten worden. Ze moeten allebei geholpen worden.

De meeste mensen met een poes laten haar wel helpen omdat ze er zelf last van hebben als er tig katers om het huis heen lopen schreeuwen tot diep in de nacht.
Als ze een kater hebben is die hunzelf niet tot last maar alleen anderen.
Ik vind dat alle katten geholpen moeten worden als ze geen toevoeging kunnen brengen aan de huidige kattenpopulatie. En aangezien er van elke soort HTK kat bijna 13 in een dozijn gaan...

Overigens; als ik een kat zou nemen wil ik wel gewoon een leuk huisdier maar ga daar geen 500,- of meer voor betalen, geef mij dan maar gewoon een HTK kat, is net zo lief, kost alleen een stuk minder. Als ik zo'n dure kat had mocht hij niet eens buiten en das nog zielig ook. Bovendien zien bv die Europese en Noorse boskatten er hetzelfde uit als iedere andere HTK kat, waar betaal je dan nog voor?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:15

mhollander schreef:
ik heb ook 2 poezen waarvan een gesteriliseerd en de andere niet en 1 volle kater. Ik ga me Kater niet voor anderen laten helpen. Vind het heel rot voor TS en snap dat ze hier niet blij mee is. ZOu ik ook zijn maar je kunt de natuur van de kat niet tegen houden. Blijkbaar was je tuin niet goed genoeg afgezet. Mijn poes zal ook vast dit jaar weer jonkies krijgen. Maar dat is dan ook mijn eigen schuld dan moet ik haar maar laten helpen of de pil gaan geven. Vind niet dat je de eigenaar van de kater tot verantwoording kan roepen. Denk ook niet dat hij mee eens zal zijn om de kat te laten helpen of aan de kosten van de dierenarts. Vind het echt rot voor je maar denk dat je weinig kans maakt.

oja en ook geholpen katers kunnen gaan sproeien hoor. Kennis van mij heeft er een die doet het en jammerd ook gewoon zodra er een krolse kat in de buurt is.

Vind het erg egoistisch dat jij nestjes laat komen. Of dat nu bij jezelf is of bij een ander. Er zijn al veel te veel katten die onnodig moeten lijden...

Ik heb ook nestjes gehad. En nee, dat was niet omdat ik mijn katten buiten liet. Maar omdat ze door het klepraampje ontsnapten, en ook weer terug kwamen via die route Nagelbijten / Gniffelen
Heb ze daarna goed binnen gehouden. Degene die ik niet binnen kon houden (en dus weer zwanger terug kwam) heb ik weggedaan naar een boerderij. Daar kon ze naar hartelust buiten spelen. Ik woonde aan een drukke weg waar het vragen was om ongelukken...

In NL is het niet legaal om katten los buiten te laten lopen. Het wordt gedoogd.
Je bent ten alle tijden aansprakelijk voor de schade die jouw kat aanbrengt. Of dat nu een onbedoelde zwangerschap is of schade aan je auto.
Leonoor, ik hoop voor je dat ze niet zwanger is en dat ze geen rare ziekten heeft opgelopen...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:31

Potverdikkie leonoor, wat vervelend! Heb je al besloten wat je gaat doen met haar? Steriliceren, spuiten of laten komen. Ik heb Snowshoes gefokt en heb zo'n incident zelf een keer meegemaakt maar dan met mijn eigen kater bij mijn eigen poes. Poes had net de kittens groot en de deur uit en kater was net vers gecastereerd, komt thuis en dekt vrolijk voor de laatste keer onze Maya. Dom van ons want we weten dan een kater nog zeker 6 weken vruchtbaar is na castratie maar we hadden niet eens in de gaten dat Maya weer krols was tot we wat gestommel hoorden boven. Wij hebben toen besloten haar te laten steriliseren.

Ik kan je reactie volledig begrijpen. Je probeerd verantwoord je ras te vertegenwoordigen en dan gebeurd er zoiets, veroorzaakt door een onverantwoorde eigenaar.
Alle poezen en katers die los buiten mogen moeten gewoon geholpen zijn. Niet alleen om ongewenste nestje en overbevolking te voorkomen maar ook omdat de katers en poezen huiselijker worden en daardoor minder snel in een fatale situatie terecht komen.
Een poes is echt niet zoveel duurder als een kater om te laten helpen dus dat smoesje gaat voor mij niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:40

mhollander schreef:
ik heb ook 2 poezen waarvan een gesteriliseerd en de andere niet en 1 volle kater. Ik ga me Kater niet voor anderen laten helpen. Vind het heel rot voor TS en snap dat ze hier niet blij mee is. ZOu ik ook zijn maar je kunt de natuur van de kat niet tegen houden. Blijkbaar was je tuin niet goed genoeg afgezet. Ik neem aan dat ze de tuin heeft afgezet om haar katten binnen de omheining te houden, die zijn haar verantwoordelijkheid, net als jouw kat jouw verantwoordelijkheid is. Je weet dat de kat zich door de natuur niet tegen laat houden, daarom help je ze een handje, zodat er niet zo enorm veel katten de wereld in worden geholpen, om daarna te verzuipen of in een asiel te doen belanden. Mijn poes zal ook vast dit jaar weer jonkies krijgen. Maar dat is dan ook mijn eigen schuld dan moet ik haar maar laten helpen of de pil gaan geven.Mag ik vragen wat je met al die jonkies doet? Houd je ze, verkoop je ze, geef je ze weg, verdrink je ze, stop je ze in het asiel, dood je ze? Wie zadel je met jouw onverantwoordelijkheid op? Vind niet dat je de eigenaar van de kater tot verantwoording kan roepen. Denk ook niet dat hij mee eens zal zijn om de kat te laten helpen of aan de kosten van de dierenarts. Nee, als men de centen er al niet voor over heeft om een kat te laten castreren, zullen ze ook daarin wel niet hun steentje bijdragen. TS heeft naar kunnen haar tuin afgezet en valt dus eigenlijk niets te verwijten.Vind het echt rot voor je maar denk dat je weinig kans maakt.

oja en ook geholpen katers kunnen gaan sproeien hoor. Kennis van mij heeft er een die doet het en jammerd ook gewoon zodra er een krolse kat in de buurt is. Daarom moet je een kater ook laten castreren voordat hij uberhaupt gaat sproeien, dan doen ze het na hun castratie ook niet.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 04:32

anneliesdj schreef:
Overigens; als ik een kat zou nemen wil ik wel gewoon een leuk huisdier maar ga daar geen 500,- of meer voor betalen, geef mij dan maar gewoon een HTK kat, is net zo lief, kost alleen een stuk minder. Als ik zo'n dure kat had mocht hij niet eens buiten en das nog zielig ook. Bovendien zien bv die Europese en Noorse boskatten er hetzelfde uit als iedere andere HTK kat, waar betaal je dan nog voor?

Raskat of niet, dat is een keus die ieder voor zich moet maken. Ik heb ze alle twee, 5 raskatten en 3 htk's! Allemaal even lief!
Maar dat een kat die binnen zit zielig is ben ik niet met je eens. Onder de auto komen, vergiftig worden, enge ziekte oplopen of op een andere manier om het leven komen (dat voorkomen had kunnen worden) vind ik pas zielig. Ik zie hier dagelijks dode katten en zelfs honden langs de weg liggen en moet er niet denken dat dat er 1 van ons zou kunnen zijn.
Onze katten hebben een buitenren en ze genieten er dagelijks van. Ze zijn echt niet ongelukkiger dan een kat die los buiten mag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:02

Splash, wat heb jij een mooie katten, ben al lang helemaal fan van de snowshoe ! die ogen , zo prachtig !

Over het fokken met raskatten, bij de meeste rasverenigingen mag je per kat 1 nestje per jaar of 3 per twee jaar.
Dit mag wat mij betrefd best aangescherpt worden.

Want, helaas zijn er enorm veel broodfokkers.
Van noorse boskatten weet ik er zo al een paar. Als mensen een kitten zoeken en ik heb er geen, en ze vragen aan me of dat goede cattery's zijn... dan ben ik heel duidelijk. Nooit een kitten kopen bij een broodfokker.

Ik snap niet dat er toch nog zoveel mensen een kitten kopen bij dergelijke mensen.
Ben er bij 2 geweest, beide stinkt het zowiezo al een uur in de wind naar ammoniak ...
Haren overal, grind ligt overal, brokken over de vloer...
meerdere nestjes met kittens....
pfff vreselijk dat er zulke mensen zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:25

crossmonster schreef:
Ik snap niet dat er toch nog zoveel mensen een kitten kopen bij dergelijke mensen.

Geld weer, misschien? Voor een kwartje op de eerste rang willen zitten?
Waarvoor zou je 500 euro spenderen aan een raskat als je die ook voor 250 kan kopen, toch?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:28

Zelfde reden als waarom de meeste mensen nog steeds "gewoon" vlees kopen ipv scharrelvlees....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:35

griebels schreef:
In NL is het niet legaal om katten los buiten te laten lopen. Het wordt gedoogd.
Je bent ten alle tijden aansprakelijk voor de schade die jouw kat aanbrengt. Of dat nu een onbedoelde zwangerschap is of schade aan je auto.

Op het Duitse platteland zijn ze daar een stuk makkelijker in: alle katten/honden die buiten een straal van ca. 500 meter van een (willekeurig) huis rond zwerft kan door een jager worden neergeschoten.
Geloof me..... dan leren je katten het wel om dicht bij huis te blijven. Die van mij komen snel naar huis gerend als ze jagers zien of horen! (dit wil trouwens niet zeggen dat ik het eens ben met deze werkwijze Knipoog ).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:23

Citaat:
Bovendien zien bv die Europese en Noorse boskatten er hetzelfde uit als iedere andere HTK kat, waar betaal je dan nog voor?

@Annelies: waar haal je dat nu toch vandaan? Vind jij dit:
Afbeelding
Afbeelding

lijken op een 'gewone' htk kat?

En daarbij, gelukkig bestaan er heel wat meer rassen als alleen de NB. Zie bijv mijn profiel.

En wat raskatten en overschot betreft. Ik denk dat mensen die een raskat aanschaffen daar in veel gevallen (natuurlijk niet alle) ietsje langer over nadenken. Het is nogal een aanschaf, en een raskat zal zelden tot nooit een impulsaankoop zijn.

En dan daarna: hoeveel mensen hebben een htk kat en willen een nestje 'voor de leuk' of 'om eens meegemaakt te hebben'. Hoppa, open poes naar buiten en het 'leuke' nestje volgt vanzelf.

Dat ligt bij een raskat ook nogal anders. Je bent vaak verplicht om te castreren, en een nestje zomaar 'voor de leuk' doe je ook niet zomaar. Het fokken van raskatten zorgt wel voor meer katten op de wereld, maar niet voor een groter overschot op de wereld.

Maar goed, das mijn bescheiden mening.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:35

Ik heb onze kater laten casteren om zulke situaties te voorkomen, hij blijft mooi bij huis en het kost maar 45 euro. Kleine moeite groot plezier Haha! Laat ik er bij vertellen dat ik helemaal in de sterss was toen hij 2 dagen weg was, hij kwam donderdag thuis en vrijdag zat hij bij de dierenarts. ROFL Operatie was wat riskanter want hij heeft een hartkwaal maar toch laten helpen en gelijk gechipt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:41

Maar... misschien is die kater wel gewoon ontsnapt? En balen zijn baasjes er ook goed van dat het hem TOCH gelukt is er vandoor te gaan.

Het zou ook best om een jong dier kunnen gaan die nog gecastreerd moet worden, en die al wat vroeger "rijp" is dan de baasjes denken...

Hoe dan ook, het is vervelend, en ik zou het liefst gewoon willen dat mensen hun dier lieten helpen, er zijn al zoveel leuke katten zonder huisje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:37

Mindim schreef:
Daarom moet je een kater ook laten castreren voordat hij uberhaupt gaat sproeien, dan doen ze het na hun castratie ook niet.

Klopt, niet, die van mij zijn met 1 jaar gecastreerd, en met 12 jaar begonnen met sproeien (na verhuizing).

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:47

Citaat:
Echt idioot als mensen hun kater niet laten helpen, volgens mij worden ze ook heel uithuizig van die balletjes en ze gaan toch sproeien?

Ik snap dat de eigenaar van deze poes niet blij is, maar deze reactie slaat nergens op!
Alsof het normaal en natuurlijk is om je kat te laten helpen.

Ben het er mee eens dat die mensen waar de kat van is er wat aan moeten doen hoor, maar dit snap ik nou echt niet. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door EileenP op 20-03-08 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:49

Pffft ik heb bovenstaande reaktie nog niet eens gezien. Niet normaal en niet natuurlijk om je kat te castreren? In welke eeuw leven we eigenlijk....

@Eileen: dit is dus niet naar jou he! maar naar de poster van dat berichtje.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:50

Een eeuw waar dieren net zo goed recht hebben op hun voortplantings organen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:51

Oh, dus jij ben wel de poster van dat bericht? fout gelezen dan. In dat geval slaat mijn reaktie dus WEL op jou.

Jij rijdt zeker ook alleen maar op merries en hengsten dan. Aangezien een ruin ook wederrechtelijk van zijn organen is ontdaan Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Amaris op 20-03-08 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt