Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:34

En hoe weet jij dat? Dus geen mentale stimulans is goed want een ijsbeer kan beton en sneeuw niet niet onderscheiden

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:38

ik heb in antwerpen zoo stage gelopen op afdeling roof en nachtdieren. ja de verblijven zijn niet groot en nieuw. maarja ze kunnen niet uitbreiden omdat ze midden in de stad zitten. ze weten het zelf ook in antwerpen dat de verblijven klein zijn maarja daarvoor hebben ze plankendaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:40

IJsberen krijgen wel degelijk stimulans Ja Overigens is Beton koel in de zomer, wat goed is voor de IJsberen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:18

miekelover schreef:
ik heb in antwerpen zoo stage gelopen op afdeling roof en nachtdieren. ja de verblijven zijn niet groot en nieuw. maarja ze kunnen niet uitbreiden omdat ze midden in de stad zitten. ze weten het zelf ook in antwerpen dat de verblijven klein zijn maarja daarvoor hebben ze plankendaal.

Verblijven moderniseren en ruimte optimaal benutten is altijd mogelijk. Wie geen mogelijkheid tot uitbreiden heeft kan zoals al meerdere keren in dit topic werd gesuggereerd het dierenbestand verkleinen en zich op minder soorten gaan toespitsen. En wat bedoel je met "daarvoor hebben ze Planckendael? Juist, daar zijn de verblijven ruimer. Maar daar hebben de dieren in de Zoo van Antwerpen niks aan. Rolleyes

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:43

inderdaad in de zoo van antwerpen is er niks verbeterd sinds plankendael ooh jawel wacht de neushoorn zit wel een eindje beter

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:27

Ze zijn bezig met plannen om de hokken de moderniseren van de roofdieren. maar wanneer dat uitgevoerd wordt weten ik niet. maar ze waren er wel mee bezig. ze proberen ook minder dieren in de verblijven te doen omdat de ruimte te klein is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:28

chitra schreef:
Wuis schreef:
En een ijsbeer op alleen beton, dat vind ik om te janken, en ja, dat vind ik mishandeling.

Je weet dat ijs net zo hard is als beton he?

de reden dat je het zielig vind is omdat je jezelf er helemaal niet in voor kunt stellen..
wij kunnen namelijk niet blijgemaakt worden met alleen beton..
een ijbeer is van nature wit ijs gewend.. Zelfde hardheid als beton alleen is het niet koud..

Al vind ik wet dat ze meer relief aan kunnen brengen in de verblijven, maar beton maakt echt niets uit..
wat wil je dat? bomen en gras? daar zal de ijsbeer blij mee zijn..

Een ijsbeer hoort gewoon niet in dit klimaat. En al helemaal niet in een klein betonnen hok waar geen één prikkel aanwezig is om iets te gaan doen.

Dat beest heeft echt geen gestoord gedrag ontwikkeld doordat hij in zo'n perfecte omgeving zit, al denk jij dat misschien.

Stereotiep gedrag (en nu zal het inmiddels al gestoord gedrag zijn, ga ik van uit, als ik de mensen hoor die hem gezien hebben), wordt veroorzaakt door een verkeerde huisvesting.

Dus kun je nagaan, hoe blij die ijsbeer is met z'n betonnen hok. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:52

een ijsbeer heeft zo weinig mogelijk interactie van bezoekers nodig, maar dat betekent dat de mensen minder te zien krijgen. En dat willen ze niet opofferen Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:57

ik ben er eeuwen niet geweest, de laatste keer was toen ik 6 jaar was ofzo..
Maar als het allemaal waar is vind ik het ook zielig hoor!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 17:29

De IJsbeer heeft helemaal geen stereotypisch gedrag, ga eens kijken zou ik zeggen Lachen Op een andere manier kun je echt niet goed oordelen Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 17:35

VValar schreef:
Die ijsbeer waar jij hebt over hebt, heb ik afgelopen week gezien. Die zag er idd niet al te happy uit. Liep ook de gehele ochtend te 'ijsberen' op een heel klein stukje. Maar aan de andere kant weet je ook weer niet de achtergrond van deze dieren.

Artis is sowieso een kleine dierentuin, ik vind de hokken voor de dieren ook allemaal te klein. Uitloop voor de Olifanten was idd erg klein, maar ergens anders zul je ze niet direct groter zien. Erg sneu voor de beesten, maar zolang men vermaak wilt..

Burgers Zoo heeft wel mooie grote hokken...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:59

Cayenne schreef:
Weet je dat wel zeker? Op Google en wikipedia is er in ieder geval helemaal niets over te vinden.

Dat weet ik heel erg zeker, die verzorger was namelijk een kennis van mijn ouders!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:10

katiavl schreef:
Veel word er aan gedaan he... Maar neen kweekprogrammas opstarten dan krijg je allemaal diersoorten op een hoopje

Nou die kweek programma's gaan echt wel verder dan alleen maar mannetje en vrouwtje bij elkaar dumpen en het nageslacht bij elkaar houden. De meeste kweekprogramma's zijn internationaal opgezet. Ik heb begin acedemische jaar een excursie gehad met de studievereniging naar de apenheul, daar hebben we een rondleiding gehad van bijna 4 uur met iemand die er gigantisch veel over wist te vertellen. Die kweekprogramma's komt gigantisch veel bij kijken, ze houden precies in de gaten welke dieren waar in welke dierentuin zit, welke verwand zijn aan wie, welke het beste geschikt zijn om inteelt zo veel mogelijk te voorkomen. Daarbij worden de dieren ook vaak uitgewisseld, of dieren naar andere dierentuinen gedaan om overpopulatie te voorkomen... daar wordt echt wel over nagedacht hoor.

Ik zeg echt niet dat elke dierentuin even goed is en dat de dieren het altijd even fantastisch hebben en moet eerlijk zeggen ik denk ook wel eens van... goh... beetje meer ruimte mag ook wel weer! Maar ik ben wel VOOR dierentuinen. De internationale fokprogramma's zijn erg belangrijk voor het uitsterven van de diersoorten. Daarbij hebben dierentuinen een gigantische educatieve waarde, ik vind het enorm belangrijk jeugd bewust te maken van de natuur de wereld en de dieren. In steeds meer en meer dierentuinen begint educatie steeds belangrijker te worden. Dierentuinen zijn DE manier om mensen wat meer bewust te maken van de problematiek in de wereld. Je kunt het zo'n kind wel met een filmpje in de klas gaan staan vertellen, maar dat heeft een enorm "ver van mijn bed show" idee, terwijl het in de dierentuin veel leuker is, veel dichterbij, dat maakt gewoon veel meer indruk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:17

Hetja schreef:
Jawel, dat weet ik wel, maar wat is het nut van een aap? Wat doet hij? Vlinders bestuiven bloemen en zijn (als rups zijnde )voedsel voor andere dieren, maar een aap?

Niet dat ze daarom maar in een klein kooitje moeten zitten hoor, absoluut niet, maar dat vraag ik me in ene af....
Sorry dat ik zo off topic ga trouwens.

Tjah, wat is het nut van de mens... wat doet hij... ? (behalve dan de wereld naar de fielestijnen helpen)

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:03

je moet niet gaan overdrijven. Je vergeet dat artis meer dan 100 jr oud is. midden in de stad ligt en totaal geen ruimte heeft om uit te breiden.

Ze hebben nu wel een savane maar meer kunnen ze niet doen. De dieren worden daar goed verzorgt zien er altijd goed uit. Die ijsbeer zal misschien wel ziek zijn geweest en om wat voor reden alleen hebben gezetten.

Ze krijgen genoeg dingen om zich te vermaken. ze kunnen zwemmen en hun buiten verblijf is opzich best groot voor een dierentuin wat zo klein is.

Niet gelijk een conclusie trekken als je de hele dierentuin niet kent.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:12

Shiloh schreef:
Hetja schreef:
Jawel, dat weet ik wel, maar wat is het nut van een aap? Wat doet hij? Vlinders bestuiven bloemen en zijn (als rups zijnde )voedsel voor andere dieren, maar een aap?

Niet dat ze daarom maar in een klein kooitje moeten zitten hoor, absoluut niet, maar dat vraag ik me in ene af....
Sorry dat ik zo off topic ga trouwens.

Tjah, wat is het nut van de mens... wat doet hij... ? (behalve dan de wereld naar de fielestijnen helpen)

Dat vroeg ik me nou net niet af, dat lijkt me duidelijk Knipoog

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:14

nou luister ik heb een artis kaart jah en ik vindt dat de dieren er goed bij zitten , heb je wel is naar anderen situaties gekeken kijk bijvoorbeeld naar een varkenshouder of de slacht waar de dieren in een kleine hokje maar zitten dat is pas zielig hier hebben de dieren de ruimte om nog te bewegen , de dieren zijn gezond .

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:21

Het gaat er toch niet om of het ergens anders nog slechter is, dat is zo'n non-argument...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:30

Wat wel een feit is dat ze er daar werkelijk alles voor over hebben. Gister was er nog een stukje over Artis op TV waarbij ze de apen een enorme boomstam hadden gegeven met van alles en nog wat erin. De apen moesten dit er met stokjes uit zien te peuteren zoals ze dat ook in het wild doen. Ze zijn er dus wel degelijk bezig met mentale uitdagingen ed.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:20

het gaat om de feit dat men een oordeel al hebben , ARtis is een goeie dierentuin dat is gewoon zow. Als men artis niet goed vinden dan zouden er ook geen mensen naar Artis toe komen. Bloos Foto,s van sommige dieren

Afbeelding

Afbeelding

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:36

Ik kom ook zeker niet in Artis
Dat er geen mensen meer komen als het slecht is slaat ook nergens op.. Mensen gaan ook naar een circus, nou reken maar dat die dieren een poedersuikerleven hebben. Mensen kijken ook naar dansende beren met een ring door hun neus (in Oost-Europa), mensen gaan ook naar honden-, stieren- en hanengevechten. Wilde je zeggen dat deze beesten het ook goed hebben?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:37

het is niet omdat er mensen naar toe komen dat het een goede dierentuin is. De helft van de kleine dierentuinen die opgeboekt geworden zijn door slecht dierenwelzijn in belgie en nederland hadden tal van bezoekers. En nog straffer vind ik dat jij kunt beweren hoe mensen aan dat oordeel komen.

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:54

feit men oordelen te snel A er word te veel gezeurt kwa artis de dieren zijn gezond de welzijn van de dieren is er gewoon goed. B In het circus zorgen ze ook voor hun dieren aangezien ze toch hun geld moeten verdienen. C Heb het niet gehad over de beren in anderen landen of circus de discussie gaat over ARtis en niet over Circus of iets in het buitenland.
ARtis zorgt echt wel voor hun dieren dat is een feit. Mischien zitten ze wat krab maar dat betekent niet dat ze niet gezond zijn of dat het een slechte dierentuin is . Neem zelf maar een kijkje in ARtis je zult zien dat de dieren zich wel op hun gemak voelen mischien zien ze er wel verveeld uit maar op hun gemak zijn ze er wel .

Edit: Bloos En nog straffer vind ik dat jij kunt beweren hoe mensen aan dat oordeel komen.
Ik beweer niks geef me mening . Haha!
Laatst bijgewerkt door sosy op 24-04-07 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:00

Het feit dat mensen er geld mee moeten verdienen betekend toch niet dat ze er goed voor zorgen... Kijk naar de TWH's in Amerika, die worden compleet verziekt en gesloopt, juist omdat ze er geld mee moeten verdienen...

Jij ziet dat die dieren op hun gemak zijn... ik zie complete apathie en overgave aan hun lot... Ze kunnen er niks aan doen dat ze in die hokken zitten en ze kunnen er niet uit... wat kunnen ze anders doen dan apathisch voor zich uit kijken... Dan zie jij zeker in manegepaarden die suf voor zich uitkijken in hun stand of box ook dat ze "op hun gemak zijn"

Dat ze lichamelijk goed verzorgd worden, maakt het niet minder erg dat ze in extreem kleine hokken zitten...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:02

sosy schreef:
nou luister ik heb een artis kaart jah en ik vindt dat de dieren er goed bij zitten , heb je wel is naar anderen situaties gekeken kijk bijvoorbeeld naar een varkenshouder of de slacht waar de dieren in een kleine hokje maar zitten dat is pas zielig hier hebben de dieren de ruimte om nog te bewegen , de dieren zijn gezond .

Sorry hoor, maar de dieren zitten er echt niet goed bij, heb je wel eens bij de leeuwen gekeken? Ze kunnen inderdaad lopen en krijgen eten, nou wat een natuur nabootsing. Dat willen ze toch altijd in een dierentuin. Ik snap niet dat mensen nog naar artis gaan het meeste dat je daar ziet is dierenleed. De enige die het goed hebben zijn de eenden op dat nieuwe stukje.