[FOTO] wild konijntje gevonden!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utan

Re: [FOTO] wild konijntje gevonden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:06

Als je een wild dier zo makkelijk kan vangen dan betekend dat meestal maar 2 dingen: óf het is ziek/gewond óf het is te jong/oud.
Als je zo'n dier wil proberen te redden breng het dan ergens heen waar men weet wat men ermee moet doen en anders blijf er gewoon van weg. (Als dit dan betekend dat het dier hierdoor wordt aangevallen, dan heeft iig het roofdier er nog iets aan gehad)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:02

jesperlover schreef:
Bobo is afgelopen nacht overleden.. Toen ik naar het hok liep zach ik 'm al liggen, hij was nog warm Verdrietig Vandaag gaan we dus op vakantie en mijn opa zou er voor zorgen maar dat had die dan ook niet gered en dan hadden we toch naar het dierenasiel gebracht.. We gaan 'm zo begraven.. Verdrietig

Hier kan dus iig een slotje op Knipoog

Ik vind het erg jammer voor je, je hebt in jouw ogen het beste gedaan maar dat bleek niet goed te zijn. Ach gut Ik hoop dat je ervan geleerd hebt en in het vervolg iemand met ervaring erbij haalt(of luisterd naar goed bedoelde adviezen).

Zo gaat het altijd met wilde dieren, die kun je niet gevangen houden, ze worden gek als ze de ruimte niet meer hebben. Mussen, konijnen, hazen enz. allemaal hetzelfde, stop je ze in een kooi dan zijn ze binnen een paar dagen dood...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:09

anneliesdj schreef:
Mussen, konijnen, hazen enz. allemaal hetzelfde, stop je ze in een kooi dan zijn ze binnen een paar dagen dood...

mag ik vragen hoe je hierbij komt?
hoe doen opvangcentra dat dan?
Wij hebben hier toch wel degelijk jaren gehad dat we 25 wilde konijnen terug het bos in konden laten... en die zaten met 5 in 1 hok...?
Het probleem is dat je ze goede voeding moet geven, en vrij moet houden van stress..
gebrek bij dit lieve hazenbeest is geweest dat hij melk nodig had..
en misschien ook stress...
maar misschien was die ook wel ziek, er komt niet zomaar een kraai om hem half op te vreten Pling

anyway, tis gebeurd..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:11

Als je wilt dat ze het overleven dan moeten ze in een heel groot hok, goed voer en het liefst dat wat ze in de natuur ook eten. Zo weinig mogelijk mensen erbij en vriendjes helpt ook wel om te overleven ja.
Maar stop je een konijn, haas of mus alleen in een klein hok dan is hij in een paar dagen dood, ook al doe je nog zo je best om hem goed eten ed te geven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:14

anneliesdj schreef:
Als je wilt dat ze het overleven dan moeten ze in een heel groot hok, goed voer en het liefst dat wat ze in de natuur ook eten. Zo weinig mogelijk mensen erbij en vriendjes helpt ook wel om te overleven ja.
Maar stop je een konijn, haas of mus alleen in een klein hok dan is hij in een paar dagen dood, ook al doe je nog zo je best om hem goed eten ed te geven.

ik weetniet... Ik heb ook alleen maar ervaring met jonge dieren Lachen
ja 1x eentje met een gebroken poot, maar verder alleen jong vee Lachen

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:17

wat zo'n klein haasje (of konijntje voor de echt die-hards Clown ) toch
al niet kan doen oplaaien Tong uitsteken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:19

ja, maar alle mensen die dit nu lezen en er wat van onthouden die zullen beter weten hoe te handelen als ze zo'n situatie tegenkomen Lachen Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:21

Nettieejj schreef:
@ Bonney4evver: Ik vind het ECHt banketstaaf wat je zegt... Ze heeft haar best gedaan, en dat is alles wat ze kan doen. Wat zou jij doen als je een konijntje ziet, at aangevallen word door een beest? Ik zou hem meenemen, wel de Dierenambulance bellen, maarja dat heeft ze niet gedaan, maar WEL haar best.

Ik vind het helemaal niet banketstaaf wat ze zegt, ze heeft gelijk. Wilde dieren willen redden, maar er niets van weten. Weet je wat pas hard is? Dat dat kleine haasje van ellende is doodgegaan.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:24

het gaat toch om de intentie dat ze het geprobeerd heeft goed te doen? je kan haar niet echt iets kwalijk nemen, behalve dan ze dat uit onwetenheid handelde.. Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:26

Mleeniej schreef:
het gaat toch om de intentie dat ze het geprobeerd heeft goed te doen? je kan haar niet echt iets kwalijk nemen, behalve dan ze dat uit onwetenheid handelde.. Lachen

Ze was niet onwetend, ze was hier herhaaldelijk gewaarschuwd en ze zei dat het haar niet kon schelen en dat ze het beestje toch hield, ongeacht wat hier gezegd werd. Dat vind ik echt geen goed doen, sorry.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:31

Echt wat een gezeur zeg!
Ze ziet een klein konijntje bijna opgegeten worden door kraaien... en neem het mee..
Vervolgens krijgt ze een lading stront over zich heen waar je u tegen zegt...
Je hebt het goed gedaan en dat beestje laat zich niet zomaar vangen en is niet zomaar weg bij zijn moeder er is vast al wat met het beestje aan de hand geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:36

Ofwel hij had door die kraaien opgegeten moeten worden. Het klinkt cru maar dat is de natuur, de kraaien moeten ook eten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:39

idd, dat is de natuur.
Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, oke, niemand verbied het je.

maargoed dit is mijn mening

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:51

Lovely1 schreef:
Echt wat een gezeur zeg!
Ze ziet een klein konijntje bijna opgegeten worden door kraaien... en neem het mee..
Vervolgens krijgt ze een lading stront over zich heen waar je u tegen zegt...
Je hebt het goed gedaan en dat beestje laat zich niet zomaar vangen en is niet zomaar weg bij zijn moeder er is vast al wat met het beestje aan de hand geweest.

Jij weet duidelijk niet hoe het er in het wild aan toe gaat, hazen hebben een leger, dwz dat ze een nest maken op de grond ipv eronder, gewoon in een weiland tussen het gras. Hazemoeders moeten ook eten en daarom zijn ze vele uren per dag weg bij hun kinderen, de kinderen houden zich stil en wachten tot mams terug komt met eten.
Dit jong heef de pech gehad gevonden te worden door een kraai, als de TS de kraai had weggejaagd en het jong had gelaten waar het was dan was de moeder later teruggekomen en was er niets aan de hand geweest.
En dat hij zich laat vangen, dûh, het is nog een jong en hij was nog is shok van de kraai die hem even ervoor nog op wilde eten en vervolgens komt er ook nog een mens wat hem mee gaat nemen en in een kooi stopt, ze heeft geluk gehad dat hij niet is doodgegaan aan de gevolgen van een shok.

@TS: niet rot bedoeld, maar zo gaat het wel, jij hebt je best gedaan en ik hoop dat je hebt geleerd voor de volgende keer.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:03

Trouwens jullie zitten wel te zeuren over een konijntje die uit het wild is gehaald. Maar alle voorouders van paarden/konijnen waren toch ook wild? Die heeft de mens toch ook tam gemaakt?

Ik vind het stom dat jullie zo lopen zeuren, zij geeft om dieren en ze wou niet dat het dier doodging, dus nam ze hem mee. Dat is dan toch logisch? Misschien zouden jullie hem laten liggen, nou dat is jullie keuze. Dit was haar keuze en ik vind dat jullie haar niet zo mogen bekritiseren, maar haar keuze moeten respecteren en misschien was het nog goedgekomen met het beestje.
Dat diertje was gewoon niet lekker, anders laat hij een kraai niet aan zich pikken en jullie beweren dat het beestje door HAAR doen dood is gegaan. Omdat hij vast zat? Sorry dat vind ik nergens op slaan. Het is toch duidelijk dat hij al ziek was, en zy hem alle kansen gaf om hem juist te overleven!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:05

misschien moet jij je ogen los doen en gaan lezen...

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:11

anneliesdj schreef:
misschien moet jij je ogen los doen en gaan lezen...

Doe zelf je ogen los, een Haas is geen KONIJN!! Scheve mond
En trouwens het enigste wat je aan het doen bent, is aan het zeuren en gelijk willen hebben.

EDIT: Meningen verschillen, ik vind dat ze het goed gedaan heeft. Ik respecteer haar keuze. Het enigste wat jullie doen is haar bekritiseren hoe slecht ze wel niets is. Nou dat jullie zo geweldig zijn dat jullie dit en dat allemaal weten. & dat jullie gelijk willen hebben dat het een klein haasje was. Wat maakt dat nou weer uit? Hou er alsjeblieft mee op met je gelijk willen krijgen, Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Shirley_ op 14-03-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:15

weer een kwestie van ogen los doen, dit was een HAAS!!!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:15

Diablo schreef:
Nettieejj schreef:
@ Bonney4evver: Ik vind het ECHt banketstaaf wat je zegt... Ze heeft haar best gedaan, en dat is alles wat ze kan doen. Wat zou jij doen als je een konijntje ziet, at aangevallen word door een beest? Ik zou hem meenemen, wel de Dierenambulance bellen, maarja dat heeft ze niet gedaan, maar WEL haar best.

Ik vind het helemaal niet banketstaaf wat ze zegt, ze heeft gelijk. Wilde dieren willen redden, maar er niets van weten. Weet je wat pas hard is? Dat dat kleine haasje van ellende is doodgegaan.

ik dank u Knipoog

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:17

Ik ben het ook met die van hierboven eens Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:20

Shirley_ schreef:
Trouwens jullie zitten wel te zeuren over een konijntje die uit het wild is gehaald. Maar alle voorouders van paarden/konijnen waren toch ook wild? Die heeft de mens toch ook tam gemaakt?

Ik vind het stom dat jullie zo lopen zeuren, zij geeft om dieren en ze wou niet dat het dier doodging, dus nam ze hem mee. Dat is dan toch logisch? Misschien zouden jullie hem laten liggen, nou dat is jullie keuze. Dit was haar keuze en ik vind dat jullie haar niet zo mogen bekritiseren, maar haar keuze moeten respecteren en misschien was het nog goedgekomen met het beestje.
Dat diertje was gewoon niet lekker, anders laat hij een kraai niet aan zich pikken en jullie beweren dat het beestje door HAAR doen dood is gegaan. Omdat hij vast zat? Sorry dat vind ik nergens op slaan. Het is toch duidelijk dat hij al ziek was, en zy hem alle kansen gaf om hem juist te overleven!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Dat beestje was waarschijnlijk gewoon ziek. Ik heb zelf ook een half wild konijn en dat gaat echt niet dood omdat die in een hok zit! En ik heb hem nu..uhm 2 jaar? Hij is dan ook niet extreem tam maar dat komt ook gewoon omdat ik hem niet vaak oppak (eigenlijk nooit). Maar hij is nog redelijk tam als je ziet dat ik hem bijna nooit vastheb.

@ TS: ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor! hij zou zowiezo dood zijn gegaan ook buiten nu had die tenminste nog een kans. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:20

dit soort wilde dieren kunnen NIET tam worden, er is niet voor niks verschil tussen wilde en tamme dieren!
ik gebruik voorbeelden:

voorbeeld 1:

Als een poes een echte zwerver is en deze krijgt kittens dan zullen die kittens altijd schichtiger zijn dan tamme katten, hoe jong ze al bij de mensen zijn, dit is gewoon een soort van ''erfelijk''.. hier gaan generatie's overheen tot je gewoon echt tamme huiskatten krijgt, ook al worden ze nog zoveel in de hand genomen, het zwerfen en schichtige blijft erin!

Voorbeeld 2:

Men ging proberen wilde vossen tam te maken en hoe tammer de jongen werden, des te bonter ze van kleur waren, hoe meer bont ze waren hoe tammer het jong!! hier gingen generatie's overheen tot de vosje's eindelijk tam gemaakt konden worden!!

en dit konijntje is een echt wild konijntje, die kan dus gewoon niet tam worden, dat wordt ongetwijfelt zijn/ haar dood!!
gewoon weer loszetten dus, hij overleeft het wel want dat gedeelte heeft het bij de geboorte al meegekregen!

snappie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-07 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:21

Hoe hebben ze ooit paarden tam gekregen ? Lachen
Hoe doen ze dat op ranches in Amerika.. toch echt wilde paarden hoor

Ook heb je niet goed gelezen, want het konijntje is hellaas al dood

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:27

Jaa, Paarden waren eerst ook 'wild' . Nu kan je er ook toch van alles mee doen? Trouwens dan ben je zelf nu ook een dierenbeul. Zyn jullie dan ook zo 'ontwetend' om een paard te nemen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:29

Shirley_ schreef:
EDIT: Meningen verschillen, ik vind dat ze het goed gedaan heeft. Ik respecteer haar keuze. Het enigste wat jullie doen is haar bekritiseren hoe slecht ze wel niets is. Nou dat jullie zo geweldig zijn dat jullie dit en dat allemaal weten. & dat jullie gelijk willen hebben dat het een klein haasje was. Wat maakt dat nou weer uit? Hou er alsjeblieft mee op met je gelijk willen krijgen,

Citaat:

ik dank u Knipoog

Shirley_ schreef:
Ik ben het ook met die van hierboven eens Lachen

wat wil je nou?