Ashkerlon schreef:hmm... wat ik mij dus afvraag... die koolhydraten in de harde brokjes, is dat werkelijk zo slecht als beweerd wordt? ok, ze verteren het niet en het komt er gewoon terug uit... maar is dit juist niet iets dat goed is?
Stel dat alles wat ze opeten verteerd wordt, dan zouden ze in principe ook geen kattebak meer nodig hebben. Dus zijn de koolhydraten niet gewoon noodzakelijk om de darmen in beweging te houden?
Merken zoals royal canin, die 10 verschillende soorten hebben en complete onderzoekslaboratoria hebben met levende testdieren... zouden ze werkelijk alleen voor de koolhydraten in het voeder kiezen omdat dit goedkoop uitkomt voor hen?
Volgens mij zijn die koolhydraten ook gedeeltelijk noodzakelijk... maar dan eerder als vervanging van wat ze anders in de natuur zouden vinden. In de prooidieren zitten botjes en een lekker ruw vachtje die binnen in poeslief de boel wat schoon gaan schuren. Misschien hebben die koolhydraten gewoon een plaatsvervangende functie?
ik weet het niet...
In ieder geval: mijn twee katten krijgen beide RC... de ene staat op dieetvoer (moet nog een halve kilo kwijtspelen en dan krijgt hij terug gewoon voer) en de andere heeft voer die zijn immuunstelsel wat omhoog helpt en er voor zorgt dat hij minder last heeft van haarballen.
daarnaast zouden ze ook nu en dan eens wat tafelrestjes krijgen, maar dit is niet echt een noemenswaardige hoeveelheid.
weet niet of het voor katten geld, maar weet wel zeker dat koolhydraten bij mensen nodig zijn voor energiebehoefte, lijkt me dat dat bij katten dan ook wel energie geeft, voorbeelden zijn zetmeel, glucose deze geven gewoon energie, zie het probleem er dus niet zo van