Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:25

Wuis schreef:
_Tanja_ schreef:
Onze katten en honden krijgen gewoon brokken en savonds krijgt de kat een zakjes met vlees (wiskas) meestal als wij gaan eten krijgt ze soms ook nog een stukje vlees van ons (kip, rund, varken,kalkoen)
De honden krijgen savonds brokken met wat vlees uit blik (Bonzo)

Varkensvlees moet je absoluut niet geven!

Een varken kan de ziekte van Aujeszky hebben en dat is dodelijk voor katten en honden, op het moment wordt hier preventief tegen ingeënt maar hier gaan ze straks mee stoppen. Dus uit voor zorg geen varkensvlees.

Ze stoppen met enten omdat er geen varkenspest in Nederland voorkomt. Maar goed, een stukje vlees van tafel is toch altijd gaar? En dan kan het weer geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:36

Dan kan het nog steeds wel kwaad dacht ik, wat denk je waarom je geen brokken en vlees voor katten met varkensvlees erin in de winkel ziet? Terwijl dat toch relatief goedkoop vlees is.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:55

Varkensvlees is in geen enkel geval goed voor een kat, zowel gekookt als rauw. Er is niet voor nieuws speciaal kattenvoer, menseneten is vaak veel te zout en veel te gekruid en ook nog eens gebakken in vet/olie wat dus ook totaal niet gezond is. Dus houd het gewoon lekker op het kattenvoer.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:40

Wuis schreef:
Dan kan het nog steeds wel kwaad dacht ik, wat denk je waarom je geen brokken en vlees voor katten met varkensvlees erin in de winkel ziet? Terwijl dat toch relatief goedkoop vlees is.

Dat is omdat varkensvlees niet als het meest ideale vlees voor hond en kat wordt gezien. Het is vrij vet en relatief veel dieren schijnen er overgevoelig op te reageren. Maar v.w.b. het risico op Aujezsky bestaat er geen gevaar als het varkensvlees voldoende verhit is geweest.
En inderdaad is de kans dat een varken in Nederland besmet is met Aujezsky momenteel erg klein. Alleen weet je dan weer niet altijd zeker of het karbonaadje dat op je bord ligt wel afkomstig is van een Nederlands varken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 01:08

hmm... wat ik mij dus afvraag... die koolhydraten in de harde brokjes, is dat werkelijk zo slecht als beweerd wordt? ok, ze verteren het niet en het komt er gewoon terug uit... maar is dit juist niet iets dat goed is?
Stel dat alles wat ze opeten verteerd wordt, dan zouden ze in principe ook geen kattebak meer nodig hebben. Dus zijn de koolhydraten niet gewoon noodzakelijk om de darmen in beweging te houden?
Merken zoals royal canin, die 10 verschillende soorten hebben en complete onderzoekslaboratoria hebben met levende testdieren... zouden ze werkelijk alleen voor de koolhydraten in het voeder kiezen omdat dit goedkoop uitkomt voor hen?
Volgens mij zijn die koolhydraten ook gedeeltelijk noodzakelijk... maar dan eerder als vervanging van wat ze anders in de natuur zouden vinden. In de prooidieren zitten botjes en een lekker ruw vachtje die binnen in poeslief de boel wat schoon gaan schuren. Misschien hebben die koolhydraten gewoon een plaatsvervangende functie?

ik weet het niet...

In ieder geval: mijn twee katten krijgen beide RC... de ene staat op dieetvoer (moet nog een halve kilo kwijtspelen en dan krijgt hij terug gewoon voer) en de andere heeft voer die zijn immuunstelsel wat omhoog helpt en er voor zorgt dat hij minder last heeft van haarballen.
daarnaast zouden ze ook nu en dan eens wat tafelrestjes krijgen, maar dit is niet echt een noemenswaardige hoeveelheid.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:29

ik heb 3 katten en die staan al heel dr leven alleen maar op volledige brokken, in verhouding doen ze met de duurdere merk brokken langer als met een normale zak omdat ze hier maar heel weinig van nodig hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:01

Ashkerlon schreef:
Merken zoals royal canin, die 10 verschillende soorten hebben en complete onderzoekslaboratoria hebben met levende testdieren... zouden ze werkelijk alleen voor de koolhydraten in het voeder kiezen omdat dit goedkoop uitkomt voor hen?

nee, er zitten koolhydraten in brokjes, omdat brokjes anders geen brokjes zijn. De koolhydraten zijn nodig voor de structuur, zonder koolhydraten zou je geen harde brokjes kunnen maken met al dan niet allerlei figuren...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:09

onze 2 katten krijgen gewoon droge brokken van de aldi uit zo een pak daar of een zak (ze hebben er maar 1 merk geloof ik) al heel hun leven en als ze kattenpil moeten krijgen ze uit zo een blikje, verder eten ze soms een muis als ze die vangen, maar meestal dus alleen brokjes Tong uitsteken

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:14

Ashkerlon schreef:
hmm... wat ik mij dus afvraag... die koolhydraten in de harde brokjes, is dat werkelijk zo slecht als beweerd wordt? ok, ze verteren het niet en het komt er gewoon terug uit... maar is dit juist niet iets dat goed is?
Stel dat alles wat ze opeten verteerd wordt, dan zouden ze in principe ook geen kattebak meer nodig hebben. Dus zijn de koolhydraten niet gewoon noodzakelijk om de darmen in beweging te houden?
Volgens mij zijn die koolhydraten ook gedeeltelijk noodzakelijk... maar dan eerder als vervanging van wat ze anders in de natuur zouden vinden. In de prooidieren zitten botjes en een lekker ruw vachtje die binnen in poeslief de boel wat schoon gaan schuren. Misschien hebben die koolhydraten gewoon een plaatsvervangende functie?

ik weet het niet...

In ieder geval: mijn twee katten krijgen beide RC... de ene staat op dieetvoer (moet nog een halve kilo kwijtspelen en dan krijgt hij terug gewoon voer) en de andere heeft voer die zijn immuunstelsel wat omhoog helpt en er voor zorgt dat hij minder last heeft van haarballen.
daarnaast zouden ze ook nu en dan eens wat tafelrestjes krijgen, maar dit is niet echt een noemenswaardige hoeveelheid.

weet niet of het voor katten geld, maar weet wel zeker dat koolhydraten bij mensen nodig zijn voor energiebehoefte, lijkt me dat dat bij katten dan ook wel energie geeft, voorbeelden zijn zetmeel, glucose deze geven gewoon energie, zie het probleem er dus niet zo van

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:36

Ashkerlon schreef:

ik weet het niet...

Een kat is een afstammeling van een wilde katachtige en heeft nog altijd een spijsverteringssysteem dat is ingesteld op het verteren van voeding die bestaat uit prooidieren. Ik denk dus dat als je als fabrikant een goed kattenvoer wil maken, je de analyse van een gemiddeld prooidier als uitgangspunt zou moeten nemen. En echt, een prooidier bestaat niet voor 35 % uit koolhydraten.
Het klopt dat een kat bij het eten van een prooidier ook onverteerbaar materiaal binnen krijgt in de vorm van haartjes en veertjes (bot is overigens geen onverteerbaar materiaal, bot wordt gewoon verteerd) en het klopt ook dat dat de darmwerking stimuleert. Maar het percentage materiaal van een prooidier dat onverteerbaar is, ligt veel en veel lager dan de ca. 35 % koolhydraten waaruit brokjes bestaan. Bovendien is koolhydraat toch echt iets heel anders dan ruwe vezels, die we naast de koolhydraten óók nog eens terugvinden in de analyse van kattenvoer.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:37

Siria schreef:

weet niet of het voor katten geld, maar weet wel zeker dat koolhydraten bij mensen nodig zijn voor energiebehoefte, lijkt me dat dat bij katten dan ook wel energie geeft, voorbeelden zijn zetmeel, glucose deze geven gewoon energie, zie het probleem er dus niet zo van

Een kat heeft een heel ander spijsverteringssysteem dan een mens. Dat kun je dus niet vergelijken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:44

Voor wie het interesseert: ik heb even wat zitten stoeien met voedingsanalyses van verschillende soorten kattenvoer en heb de percentages van een droogvoeder, een blikvoeder en een versvleesvoeder even op een rijtje gezet. Die percentages kunnen naturlijk verschillen per merk, maar het geeft denk ik toch wel een indicatie.

Ik heb vergeleken Hills feline adult in brokvorm, Hills feline adult in blikvorm en het versvlees carnibest, type natuurvoer.

Bij Hills in brokvorm wordt 30,7 % van de kcal die het voer bevat gevormd door koolhydraten.
Bij Hills in blikvorm is dat 18,3 %
En bij het versvlees van carnibest 8,2 %

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:45

Amina_ schreef:
Wij geven onze katten droog voer, naar het schijnt is het beter voor hun tanden!
Als verwennerijtje geven we soms wel eens een potje natvoer, maar hun 'basis'eten is droog.

inderdaad, en het is ook voedzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:32

Je kunt nog zoveel zeggen over koolhydraten, maar er zit tenminste voeding in brok.

Dat kun je van blikvlees niet zeggen.

Versvlees is natuurlijk het allerbeste.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:36

Mijn kat krijgt alleen droogvoer..
Ze lust geen vlees (blikvoer) Verward , dus dan maar brokjes!
Wel wissel ik af met brokken zodat ze niet elke dag hetzelfde voorgeschoteld krijgt!

Wel eet ze af en toe een plakje ham, kaas of kipfilet.. Maar omdat dagelijks in porties te voeren word zo prijzig he.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:38

Sita_ schreef:
Mijn kat krijgt alleen droogvoer..
Ze lust geen vlees (blikvoer) Verward , dus dan maar brokjes!
Wel wissel ik af met brokken zodat ze niet elke dag hetzelfde voorgeschoteld krijgt!

Wel eet ze af en toe een plakje ham, kaas of kipfilet.. Maar omdat dagelijks in porties te voeren word zo prijzig he.. Tong uitsteken

Dat is het vermenselijken van een dier. Het kan jouw kat echt niks schelen als ze elke dag hetzelfde eet. Het is juist beter om dezelfde brok te blijven voeren en niet steeds te wisselen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:40

Nou ja ik wissel niet iedere keer.. maar als ze een tijdje hetzelfde eet dan moet ze het op den duur gewoon niet meer..

Ze laat het dan gewoon staan, dus wat moet ik dan..? Kan dr maar moeilijk laten verhongeren toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:42

Onze kat krijgt droogvoer, lijkt mij beter omdat hij er echt op kan kauwen. Hij krijgt ook al echt jaren hetzelfde, heel soms krijgt hij blikvoer, dat wat over is van de ratten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:42

Op mij kwam jouw bericht over, alsof jij iedere dag een andere soort brokken geeft. Vandaar de verwarring, het staat er misschien niet al te duidelijk. Lachen

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:44

droog...soms heeeel soms nat..nat vind ik zo smerig.hoe het ruikt en het eruit ziet...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:46

Wuis schreef:
Op mij kwam jouw bericht over, alsof jij iedere dag een andere soort brokken geeft. Vandaar de verwarring, het staat er misschien niet al te duidelijk. Lachen

Klopt, het staat er ietwat verwarrend Lachen
Maakt niet uit..

Nee iedere dag een andere soort brokken doe ik niet..
Maar ze heeft een hele tijd allerlei soorten Royal Canin gegeten en dat moest ze gewoon na een tijdje niet meer..
Nu heeft ze brokken van het kruidvat en daar vreet ze zich vol van.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:51

Onze heeft ook ooit eens natvoer gekregen uit pure nood van een goedkoop merk, nooit meer... Diarree en stress kreeg ze ervan. Nu blijven we één duurder merk, die ze elke dag blijft opsmikkelen. Liever voer kosten dan dierenarts kosten...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:31

Sita_ schreef:
Maar ze heeft een hele tijd allerlei soorten Royal Canin gegeten en dat moest ze gewoon na een tijdje niet meer..

Verandering van spijs doet eten zeggen ze, maar ik heb gehoord dat dat bij katten niet opgaat. Hoe vaker je wisselt, hoe sneller ze er juist ook weer zat van zijn.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:21

Mijn katten eten vrijwel iedere dag wat anders. Wel is het altijd vers.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:39

mgoeree schreef:
Sita_ schreef:

Verandering van spijs doet eten zeggen ze, maar ik heb gehoord dat dat bij katten niet opgaat. Hoe vaker je wisselt, hoe sneller ze er juist ook weer zat van zijn.

Ik wissel niet vaak, maar als ik een maand of 3 hetzelfde geeft, moet ze het gewoon niet meer..
Het is een beetje een apart geval die kat van mij, ze is ook vegetarisch Clown