discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 17:47

mijn katten hebben altijd lol in huis, mensen die op visite komen vinden mijn katten altijd geweldig, die katten van jou zijn knettergek zeggen ze altijd !

nu schiijnt de zon in mijn huiskamer en liggen ze allemaal in het zonnetje te luieren, geen enkele kat die zielig voor het raam zit weg te kwijnen, ben ik niet thuis dan zitten ze wel vaak voor het raam te kijken waar ik blijf, zien ze mij aankomen, dan gaan ze kopjes geven tegen het raam en word ik altijd overdonderd met kopjes en miauwtjes als ik binnenkom

katten fokken is trouwens echt geen winst bejag, aan mijn nestjes houd ik nauwelijks iets over, de kosten van entingen, ontwormingen voeding etc komen een heel eind overeen met de prijs van mijn kittens .

wat al eerder genoemd word, kattenleukemie en kattenaids komt helaas zeer veel voor in nederland. je hoeft er jarenlang niets van te merken, in die tijd zijn ze wel drager en besmetten vele andere katten met het virus.

een aantal opvangcentra zijn al bezig met alle katten te testen, en de positieve katten blijven in een speciaal opvangcentrum, die worden niet vrijgesteld voor herplaatsing, die mogen in een ruime omgeving samen met andere besmette katten hun tijd uitzieken.
deze omgeving bestaat uit een ruime woonruimte en een nog veel ruimere afgezette speeltuin in de buitenlucht. ook onplaatsbare honden zitten er vaak bij. laatst toevallig nog een artikel over gelezen !

daarom blijf ik er erg blij mee wel gezonde katten ter wereld te brengen. die een superfijn karakter hebben en ook nog eens mooi zijnn
dus 3 vliegen in een klap.

Ireen_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:51

ik heb 3 katten die allemaal gewoon buiten mogen! Ik woon niet aan een drukke weg maar aan een woonerf waar achter een groot weiland/recreatiepark ligt. Mijn buren hebben zelf een kat en verder komen ze niet in andermans tuin, maar gaan altijd regelrecht naar het weiland als ze buiten zijn of blijven in onze tuin.

Met ziektes/parasyten hebben we nooit problemen, ze worden geent, ontwormd en ontvlooit. Vooral onze 2 katers (wel geholpen natuurlijk) zijn nogal energiek, die hebben het echt nodig om lekker buiten te ravotten en muizen te vangen.. ik denk dat ik ze absoluut niet gelukkig zou maken door ze binnen te houden.
We hebben twee katten gehad die ook altijd buiten mochten, zij zijn 18 en 20 jaar geworden en overleden aan ouderdom/tumor.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gek op mijn beesten en zou het heel erg vinden als ze wat overkomt, maar liever een gelukkig dier en daarmee een klein risico dan mijn katten altijd binnen houden.. Ik vind dit wat vergelijkbaar met mensen die hun paard niet in groepsverband op het land willen hebben uit angst voor blessures, dat is ook een risico wat je neemt!

Als je aan een gevaarlijke weg woont kan ik begrijpen dat je je kat niet naar buiten wilt hebben, maar een ren is dan toch een prima oplossing? Anders was ik persoonlijk niet aan een kat begonnen..

Ik vind trouwens wel dat iedere kat die buiten komt, geholpen moet zijn!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:52

Ireentjuh... Niks aan toe toe voegen

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:42

ik wil ook niet zeggen trouwens dat mensen die hun katten buiten laten dierenbeulen zijn,
onze katten liepen vroeger altijd buiten
we hebben behoorlijk veel katten gehad, meeste waren herplaatsers die door andere mensen gewoon gedumpt werden, helaas was het verdriet steeds zo groot als ze weer waren verdwenen !

ik voel me absoluut niet schuldig dat ik nu binnenkatten heb

mijn katten genieten van elke dag, en ik geniet elke dag van hen.
snachts slapen er 5 bij mij, heerlijk vind ik dat .
als ze het echt niet naar de zin hadden, kwamen ze ook echt niet bij me liggen
tegenover mij woont een duivenmelker,
al zou ik geen cattery hebben, dan nog zou ik ze niet buiten laten.

ze spelen ontzettend graag met de speeltjes die ik koop, ik moet ze telkens weer verzamelen als ik ga opruimen en geloof mij, ik heb echt ontzettend veel muisjes, balletjes etc etc
ik heb een stuk of 10 hengeltjes en pluimpjes , zodra ik die uit de kast pak, dan komen ze allemaal op me af gesnelt

dus wat dit topic betrefd zal mijn mening absoluut niet veranderen,
maar vind het gewoon interessant om andermans mening te horen,.
en ook hoop ik de wereld een beetje wakker te schudden wat betrefd het dierenleed door de kattenmeppers.
jullie hebben geluk die akelige beulen niet in de buurt te hebben, hier in heesch wonen er minimaal 3

toen een vriendin van me en ik overal aanplakbiljetjes hadden gehangen voor onze katten, kregen we verschillende telefoontjes over kattenmeppers, die op verschillende plaatsen hier in de buurt wonen.
degene die het dichtst bij mij woont is vorig jaar nog uitgebreid in het nieuws geweest.

en nu hoor ik al mensen roepen sja moeten we de paarden ook binnen gaan houden en de kinderen ?
ook bij deze twee word mishandeling steeds vaker bekend .....
zoals iedereen weet, hierover hoef ik geen details te vertellen, deze afgrijselijke krantenkoppen zitten nog op mijn netvlies gebrand...

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:10

crossmonster schreef:
hoezo egoistisch?

ik heb katten hier in de buurt zien vermageren , zien wegteren van vergif dat er word gevoerd..
en die platgereden katten maken me ook steeds weer misselijk als ik er een zie.

mijn katten mogen door het hele huis, en groeien ze binnen op dan weten ze ook niet wat ze moeten missen.

ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk raskatten heb, en waar ik serieus mee fok, en die ik dus ziektevrij wil houden.

Stop een mens in een kooitje en hij weet niet wat hij mist...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:14

die verhouding is toch heel anders qua afmeting Orionneke. Mens in een kooitje of een kat in een kooitje is hetzelfde in mijn ogen maar een kat die het hele huis door mag of een mens in een kooitje komt niet bij elkaar in de buurt

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:16

Nee maar ik bedoel dus die redenering is ook beetje krom. Een kat heeft nog altijd een bepaald instinct....en die kan hij niet najagen op muizen/vogels en klimmen in bomen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:21

ik vind hem niet krom. Mensen die de katten binnenhouden doen er alles aan om ze het naar de zin te maken, ook houden ze rekening met hoe een kat is. Een grote krabpaal met allerlei verdiepingen, speeltjes etc.
Die van ons oefenen hun instinct prima uit op de speeltjes en dergelijke in huis, geweldig vinden ze het!
Zo gauw het kan gaan ze tussendoor even lekker de tuin in aan de lijn en gaan ze als gekken achter waaiende blaadjes aan of gewoon even lekker op de stenen languit een minidutje doen. Is niks kroms aan maar vaak een manier om je kat in leven te houden.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:27

Er zijn zat mensen waarbij ze NOOIT buitenkomen...vind het gewoon dat het tegen het natuurlijk indruist. Buitenlucht is gezond voor elk organisme in dit leven....zo ook voor een kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:29

Dat terug naar de natuur beleid word ik nu scheitziek van.Een kat die een krabpaal heeft en speelgoed en meestal nog huisgenoten treurt echt niet.De mijne vangen zelfs muizen ,die in hun ren komen .Ik heb hele vrolijke gezellige katten.Die met wat geluk een heel lang leven te gemoet gaan.Van nature zijn wij mensen ook jagers en woonden in grotten.Zou jij het terug willen doen? Nu ik niet, laat mij maar in mijn comfortabele huis waar het eten vanuit mijn diepvries in mijn magnetron gaat.

Ik vind de kat bij ons op stal veel zieliger ,nooit geen schoot om op te zitten geen warme kachel om voor te kruipen.Hij kan jagen wat hij wilt en toch kost hij mij een kapitaal aan eten(ik ben de gene die hem voert) .Nee qua geluk zijn mijn katten veel blijer.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:40

Dan wordt jij er toch sch.ijtziek van!!! Als mijn mening is dat 100% opsluiting niet goed voor zo'n beest kan zijn is dat mijn mening.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:42

Ik vind het idioot. Een kat blijft een buitendier. En ja ze kunnen er best blij uit zien want ze weten niet beter, maar toch vind ik dat katten buiten horen.

- veilig weg van verkeer
Ja , je kat kan onder een auto komen, maar zolang je niet naast een hele drukke weg woont heeft je kat genoeg tijd om de auto te zien aankomen, en een normale kat zorgt wel dat hij weg komt. Maar als je langs een hele drukke weg woont is het logisch ja, maar dan heb je er gewoon niet de goede omstandigheden voor.

- veilig ivm besmettelijke kattenziektes
Dan ent je hem toch in ?

- veilig ivm parasieten
Sorry, nog nooit van gehoord hier in nederland bij katten. (kan aan mij liggen)

- veilig tegen diefstal
Als je een hele dure raskat hebt wel ja, maar daar kies je voor als je hem koopt ,dan moet je een gewone europese korthaar nemen, even leuk.

- veilig tegen kattenmeppers ( zeer actueel!! )
Ja, die kunnen ze tegenkomen, maar hou je je kinderen ook altijd binnen ? Mogen die ook nooit buiten spelen ? Of ga je daar altijd naast staan kijken ? Die kunnen ook worden gepakt door een pedofiel of een of andere enge vent..

- geen besmette muizen,vogels etc etc.
Zou kunnen, maar heb ik nog nooit last van gehad.
- je weet precies wat de kat eet en kan beter zijn gezondheid in de gaten houden
Als de kat een eetstoornis heeft heb je daar problemen mee ja, maar een gewone kat weet meestal wel wat hij kan eten en wat niet.
Als het een keer per ongeluk gebeurd, kun je het bijna altijd wel aan de kat merken. En anders is het een of ander gif geweest, maar dat risico houd je. Je kunt ook ernstige gezondheidsproblemen krijgen van Mcdonalds.

Ja, dat is mijn mening. Een kat is een buitendier.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:51

grrr hele verhaal weg....maar ik was het iig niet helemaal met je eens Miss Do. Je haalt er wat vreemde beredeneringen bij in mijn ogen.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:58

Misz_Do schreef:
Ik vind het idioot. Een kat blijft een buitendier.

Tja zo kan ik er ook wel een paar opnoemen:
Tamme ratten die veel liever met hun wilde soorgenoten buiten rondhuppelen dan ik een kooi te moeten leven.
Honden die veel liever, net zoals vroeger ook nog gebruikelijk was, gewoon liever in de buurt rondscharrelen dan een paar keer losrennen per dag.
Konijnen die ook veel liever in het bos met soortgenoten leven dan alleen in een kooi die veel te klein is.
Vogels die ook veel liever vrij rondvliegen buiten (en in het land waar ze thuishoren) dan in een kooitje op en neer hupsen.
Paarden die veel liever dag en nacht in het weiland staan dan 23 uur per dag in een box van 3 x 3 meter.

Zo kan ik wel even doorgaan hoor

Mijn katten hebben een supermooien buitenren met binnen verblijf en komen dus niet los. Het gekke is (als ik de verhalen hier tenminste mag geloven) dat ze daar niet eens ongelukkig over zijn, als ik de ren openzet lopen ze het huis in en niet die geweldige vrijheid tegemoet.

Mijn voornaamste reden is dat ik niet wil dat andere mensen last hebben van mijn hobby.
Als ik op een boerderij zou wonen met veel ruimte dan zou ik er misschien anders over denken omdat je daar niet zo snel andere mensen lastigvalt met jouw huisdieren.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:09

Mijn dominante eigenwijze 'kater' gaat kakken op de bank als hij niet naar buiten kan. Daarnaast wordt hij aggressief naar zijn zusje en mij. Weinig keuze dus. Die ander (poesje ) zit bijna altijd binnen ook al kan ze naar buiten wanneer ze wil. Die poes zou dus prima als binnenkat kunnen leven. (zie profiel voor foto's).

Je kunt dus niet altijd spreken van een vrije keuze tussen binnen of buiten, want die kater wordt zwaar ongelukkig van binnen zijn, ook al speel je de hele dag met hem (heb het geprobeerd de eerste 1,5 jaar van zijn leven.. huis werd afgebroken )

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:19

ThePast03 schreef:
Misz_Do schreef:

Tamme ratten die veel liever met hun wilde soorgenoten buiten rondhuppelen dan ik een kooi te moeten leven.
Honden die veel liever, net zoals vroeger ook nog gebruikelijk was, gewoon liever in de buurt rondscharrelen dan een paar keer losrennen per dag.
Konijnen die ook veel liever in het bos met soortgenoten leven dan alleen in een kooi die veel te klein is.
Vogels die ook veel liever vrij rondvliegen buiten (en in het land waar ze thuishoren) dan in een kooitje op en neer hupsen.
Paarden die veel liever dag en nacht in het weiland staan dan 23 uur per dag in een box van 3 x 3 meter.

Mijn katten hebben een supermooien buitenren met binnen verblijf en komen dus niet los. Het gekke is (als ik de verhalen hier tenminste mag geloven) dat ze daar niet eens ongelukkig over zijn, als ik de ren openzet lopen ze het huis in en niet die geweldige vrijheid tegemoet.

Mijn voornaamste reden is dat ik niet wil dat andere mensen last hebben van mijn hobby.
Als ik op een boerderij zou wonen met veel ruimte dan zou ik er misschien anders over denken omdat je daar niet zo snel andere mensen lastigvalt met jouw huisdieren.

Ik weet niet of jij lezen kan maar wij hebben het ook over katten die NOOIT buitenkomen dus geen buitenlucht opsnuiven, dus snap niet waarom je je zo aangesproken voelt met je buitenren.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:23

orionneke schreef:
Ik weet niet of jij lezen kan maar wij hebben het ook over katten die NOOIT buitenkomen dus geen buitenlucht opsnuiven, dus snap niet waarom je je zo aangesproken voelt met je buitenren.

Ik voel mezelf alles behalve aangesproken, maar wilde alleen even aangeven dat een enorme hoeveelheid buitendieren niet of zelden buitenlucht opsnuiven, dus ik snap niet waarom het dan voor een kat erger zou moeten zijn.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:24

Nou ja ik vind ratten, muizen en hamsters ook niet normaal in een kooitje. En ik zie dat nu tniet eens wat heb je aan zo'n beest in een kooitje.... Maar aangezien dit een kattentopic was....

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:28

ThePast03 schreef:
Misz_Do schreef:

Dat zal komen doordat zij nog nooit van hun vrijheid genoten hebben. Dus weten die katten niet beter, maar laat je ze eens gedwongen een nachtje buiten, dan wordt het een ander verhaal. Dan is er toch iets bij ze ontwaakt, en dan zul je ze bijna niet meer binnen kunnen houden..

En zo'n kooi buiten vind ik net zoiets als een botje voorhouden en terugnemen. Ze mogen naar buiten, maar toch ook weer niet..
Niet mijn ding iig, en zeker niet voor mijn katten, maar he ieder zijn mening hoor..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:29

Mijn eigen katten houd ik lekker binnen en die komen in de tuin. De birmanen los want die lopen niet weg en de mainecoon aan een tuigje aan een lange lijn. Over een maand komt er een ren met vrije doorgang en dan kunnen ze naar buiten wanneer ze willen. Al zal dat voor de birmanen niet vaak zijn want die liggen liever lui op de vensterbank
Het nadeel van katten buiten vind ik dat ze vaak overlast veroorzaken bij een ander. Poepen in de tuin, vuilniszakken openscheuren, vogeltjes aanvallen, maar dat zou ik ook vinden van loslopende honden. Honden komen ook graag buiten en die horen ook netjes in de buurt te blijven. Paarden btw ook maar die lopen niet zo gauw in een woonwijk los, al zou die van mij graag een Kliko plunderen als hij de kans zou krijgen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:48

Ik vind het wel sneu als je je katten helemaal binnen houdt. Ik denk niet dat welk speeltje of krabpaal dan ook het vogeltjesvangen en graven in de tuin kan vervangen. Daarnaast lijkt het me heel erg als die katten gewoon nooit de buitenlucht ruiken.
Ik ben verder ook tegen het in kooitjes houden van welk dier dan ook.
maar ik denk dat uiteindelijk iedereen het beste voor zijn kat wil, mensen die hun kat permanent binnen houden vinden dat het beste en mensen die hun kat vaak naar buiten doen vinden dat weer het beste.

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:01

ik ben van mening dat katten eigenlijks wel buiten moeten kunnen komen,
(los of in een ren) wij hebben nu een kat van 10 jaar (een halve ras kat lang harig) die hebben we ook wel buiten maar er is nog nooit wat mee gebeurd geen ziekte/of onder de auto niks/geen mens die probeerdt hem mee te nemen!!

Maar jullie zeggen wel ivm ziektes hou ik ze binnen bv maar Mensen kunnen toch ook een ziekte krijgen!!
wij worden ook niet in een huis opgesloten van ivm ziektes kom ik niet buiten dat is toch de zelfde reden!?

Als een kat in een ren kan vind ik het wel goed dan kunnen ze toch buiten komen (wij hebben er namelijk eerst ook 1 gehad) want toen hadden we een raskat!

Maar ik vind katten die buiten komen veel gezonder en actiefer
als je onze kat hebt van 8 maand die speelt met alle andere katten van de buurt hij leert andere dingen!

maar dat is mijn mening

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:34

mijn katten zijn anders heel gezond en heel actief hoor...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:56

Ik heb er 6, mijn erf is afgezet met schrikdraad om ze binnen te houden- ik zal niet nog een kat verliezen aan een auto !
bovendien woon ik naast een duivenmelker- en daar wil ik geen ruzie mee !

Katten jagers ? ik was te laat met de camera (batterijen op !) maar vandaag zat 1 van mijn katten onder de vetbolletjes te miauwen, naar 2 roodborstjes die een meter boven hem aan het eten waren ze hebben echt wel jachtinstinct....maar een goedgevulde bak eten is toch lekkerder

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:04

Ik heb 3 katten,2 HTK katers, en 1 kruising maine coon turkse angora.
Alle katten zitten binnen, als we thuis zijn mogen de katers naar buiten, we hebben ze min of meer aangeleerd dat ze dan in de tuin moeten blijven. Nu willen we in het voorjaar proberen om ze wat vrijer te laten, als dat goed gaat mogen ze ook wat verder.

Wat we met de poes gaan doen ben ik nog niet over uit. Het is een hele mooie kat, en met een hele dikke harige staart/vacht. Ik ben er bang voor dat ze gestolen wordt, maar ook dat ik haar straks elke dag moet gaan kammen omdat haar vacht in de knoop gaat.
Ik denk dat ik haar gewoon zoveel mogelijk binnen houdt.