Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:39

En zo blijft de hondenhandel in stand.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:56

baroen schreef:
ik snap wel wat je zegt, maar je scheert mensen over 1 kam, en dat klopt niet, ik ben fokker, ik ga voor rashonden, maar weet jij wat ik verder doe voor dieren? voor asiel dieren? nee dat weet je niet en zo geld dat voor vele mensen, ik durf werkelijk waar eerder te beweren dat men die dieren zo zielig vinden, eerder mee werken aan de broodfok ( diertjes uit een winkel trekken, uit een schuur, want oh zo zielig, )

dat er mensen zijn die echt alleen maar een asiel dier willen, is perfect, heb ik respect voor, maar van die mensen moet ook nog een groot deel beseffen waardoor de asielen zo vol zitten...

Oh, je bent zelf fokker! En ik ben het eens met je stukje over mensen die zielige dieren van de dierenwinkel e.d. redden. Pas als die hun dieren niet meer kwijtraken zal het nodeloos fokken stoppen.

Odin

Re: Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:59

@ellenlouise: wat jij schrijft over het feit dat iemand die een hond uit een asiel neemt een groter hart voor dieren heeft dan iemand die een (ras)pup koopt ben ik het niet mee eens. Er zijn zat mensen (helaas) die in een impuls een hondje uit een asiel meenemen (omdat hij zo zielig en lief keek...) en die er 2 weken later doodleuk weer mee op de stoep van datzelfde asiel staan (meestal met een of andere rotsmoes).

Iemand die zeer weloverwogen een (ras)pup neemt is net zo goed voor dieren als iemand die een asieldier opvangt vind ik. Daar zal je het vast niet mee eens zijn, maar meningen mogen nou eenmaal verschillen.

Ik krijg vast over me heen dat het logisch is dat ik zo reageer, omdat ik zelf ook fok (het lijkt bijna een scheldwoord, fokker zijn...).
Ik fok echter om een zeldzaam ras wat het meer dan waard is om ook in de toekomst bestaansrecht te hebben in stand te houden, en van de door mij gefokte honden (zijn er op dit moment pas 5 en dit aantal zal maar heel langzaam groeien omdat ik hooguit 1 nestje per jaar heb) zal er nooit een in een asiel belanden, omdat ik bij problemen de hond altijd zal terugnemen, om er zo zelf een nieuwe baas voor te zoeken.

Ik vind het prima als mensen een hond uit een asiel een kans geven, heel nobel ook, en als ik ooit meer ruimte heb dan nu zal er buiten mijn 2 Laekense herders (moeder en dochter) ook zeker een asielhond bij komen, maar ik voel mijzelf niet een minder grote dierenvriend omdat ik momenteel geen ex-asieldier heb rondlopen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:23

Ik ben van mening dat je zelf mag weten of je een nestje wilt fokken of niet, al moet het niet zo wezen dat iedereen maar wat aankl oot...
Maar goed, dat heb je dus niet in de hand...

Ik heb een Cocker Spaniel teefje zonder stamboom (oieoei zonder stamboom) en we hebben er er sinds een kelin jaartje een reu bij, van marktplaats vandaan, omdat zo'n grote boerderij wel heel groot is voor zo'n kleine Cocker, en omdat Lissy zich zienbaar verveelde.

Een schot in de roos, die twee zijn echt een leuk stel, en Joep is een supergave hond.
En aangezien ook Joep nog niet geholpen was, vond we het wel erg leuk om echt een nestje van Lissy te hebben.

En die hebben we nu ook, ze zijn echt geweldig!
Prachtige pup's, echte Cockertjes! Mooie lange oren (nog langer als Lissy toen ze jong was) en supermooi ontwikkeld inmiddels.

Ik heb veel reacties gehad van aardige mensen, en ik denk ook dat ik ze snel 'kwijt'zal zijn.

Eentje houden we, voor mijn zusje. En mischien hou ik er zelf ook nog eentje...

Ik vind het werkelijk supergave honden waarvan ik veel plezier heb!

En ook de puppie's zullen heel gave honden worden. Ze groeien hier op met beide ouders, kinderen en katten, doen keurig hun behoefte al buiten (niet altijd nog hoor, er is er altijd wel eentje die smokkelt ) en ze luisteren perfect als ik ze roep!

Ik hoop echt dat ze goed terecht komen, en heel gelukkig worden.

Joep wordt binnenkort gecastreerd, dit was echt eenmalig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:03

Odin schreef:
Ik had al een wachtlijst met gegadigden voor een pup voordat de dekking plaatsvond, en heb al mijn puppykopers gescreend voordat ik besloot wie er welke pup zou krijgen.
Voor het aankomende nest heb ik ook al weer meer dan voldoende belangstelling.

Effe een paar vraagjes:
- hoe of waarop screen jij mensen?
- maken ze dat achteraf ook waar of blijken die mensen achteraf wel eens ooit tegen te vallen>?

Odin schreef:
@ellenlouise: wat jij schrijft over het feit dat iemand die een hond uit een asiel neemt een groter hart voor dieren heeft dan iemand die een (ras)pup koopt ben ik het niet mee eens. Er zijn zat mensen (helaas) die in een impuls een hondje uit een asiel meenemen (omdat hij zo zielig en lief keek...) en die er 2 weken later doodleuk weer mee op de stoep van datzelfde asiel staan (meestal met een of andere rotsmoes). .

Dat is dus niet zo, want het asiel screent namelijk ook! Ze laten mensen liever nog een paar keer terug komen om met de hond te wandelen.

Verder vind ik wel dat er mensen zijn die vreselijk overdrijven. Als iemand een eenmalig nestje wil fokken en al een hoop pups besproken heeft, is er nog niet zoveel aan de hand. Maar mensen die elk jaar een nestje fokken om weer geld te kunnen vangen voor pups vind ik een ander verhaal. Ik ken mensen die dat doen. Typische broodfokkers. Ik kan er niets van zeggen, want het zijn buren. Ik keur niet goed wat ze doen maar ik zou er ook niets aan kunnen veranderen. De mentaliteit hier t.a.v. dieren laat gewoon veel te wensen over. Ik als buitenstaander (kom uit de stad) kan dat niet veranderen. Ik zou er alleen maar kwaad bloed mee zetten als ik het probeerde.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:08

Vind ik ook Desiree, je weet echt eigenlijk nooit hoe de mensen werkelijk zijn, en werkelijk met je pup omgaan.

Vanmiddag komt er ook een vrouw kijken voor een pup, en het is gewoon maar hopen dat ze echt goed zijn voor de hond. Dat vind ik echt het enige vervelende ervan, dat je niet weet of ze echt een goed leven krijgen.
Daarom is dit ook meteen het laatste nest, ik denk dat ik dit te moeilijk vind.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:15

Ik zou wel screenen hoe mensen tegenover honden staan. Krijgen ze nog kinderen, zo ja, wat is de plaats van de hond dan nog (als daar nog iets van over blijft). EN als ze al kinderen hebben, hoe laten ze die kinderen er dan mee omgaan.....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:21

Odin schreef:
@ellenlouise: wat jij schrijft over het feit dat iemand die een hond uit een asiel neemt een groter hart voor dieren heeft dan iemand die een (ras)pup koopt ben ik het niet mee eens. Er zijn zat mensen (helaas) die in een impuls een hondje uit een asiel meenemen (omdat hij zo zielig en lief keek...) en die er 2 weken later doodleuk weer mee op de stoep van datzelfde asiel staan (meestal met een of andere rotsmoes).

Ja, helaas zijn er ook zat mensen die om de verkeerde reden een asieldier kiezen. Ik beweer ook nergens dat iemand met een rashond er minder van zou houden dan iemand met een asieldier.

Ik zeg wel dat als je een groot hart hebt voor honden in het algemeen dat je dan voor een dakloos dier gaat. Dat lijkt me een simpele redenering waar geen speld tussen te krijgen is

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:25

Dus koop je een rashond heb je geen hart voor honden?

Lijkt me niet de goede motivatie, wanneer je voor die ene hond gaat (net als voor een paard) neem je hem ook omdat het jou wat oplevert.
Je ziet de hond graag of bent gek met het karkater en de aard van het ras, het formaat, de kleur....of koop je ook alleen een paard van de paardenmarkt of bij de slacht weg omdat je dan alleen hart voor paarden hebt?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:26

Desiree schreef:
Verder vind ik wel dat er mensen zijn die vreselijk overdrijven. Als iemand een eenmalig nestje wil fokken en al een hoop pups besproken heeft, is er nog niet zoveel aan de hand.

Misschien overdrijf ik, misschien niet. Als er maar genoeg mensen zijn die hun hond 'eenmalig' een nestje laten krijgen wordt het probleem vanzelf groter.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:28

Het is al een groot probleem helaas.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:29

Biepmiep schreef:
Dus koop je een rashond heb je geen hart voor honden?

Zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je hart groter is wanneer je kiest voor een thuisloos dier.

en ik moet echt leren om niet meer aan dit soort discussies deel te nemen

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:32

Ik ben zelf naar het asiel gegaan voor mijn eerste hond. Ik kon daar echter geen hond vinden die bij onze thuissituatie pastte EN die mij aansprak kwa karakter, gedrag en formaat. Toen heb ik een herplaatser gekozen, dat was wel een rashond.
Ik ben inmiddels zo enthousiast over dat ras dat ik alleen nog deze wil.
Ik vind niet dat ik een kleiner hart heb dan andere hondenliefhebbers. Asl je alleen een hond vanwege het feit dat hij uit het asiel komt zou nemen ipv een hond die je gewoon enorm leuk vindt wordt het niks denk ik.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:34

En weet je we hebben het hier eigenlijk over de hond in het algemeen. En als je het zo bekijkt, wat is er dan beter voor de hond in het algemeen... Verantwoord fokken of niet?
Met verantwoord bedoel ik dus kijken naar de lijnen in de ouders en voorouders en alleen fokken met goed gebouwde en gezonde honden....Houdt je nog genoeg honden over om een thuis te geven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:43

ellenlouise schreef:
Misschien overdrijf ik, misschien niet. Als er maar genoeg mensen zijn die hun hond 'eenmalig' een nestje laten krijgen wordt het probleem vanzelf groter.

Nee, de veroorzaker van dit probleem ligt vooral in de hoek van de broodfokkerij. En dat zou aan banden moeten worden gelegd.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:44

Zo gek, als je volgens de regels van de Raad fokt enz., MOET je van alles, de rest mag doen wat ze willen. Elke loopsheid een nestje, te veel nesten enz enz....

Alleen het scheiden van de pups is vast gelegd.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:50

Desiree schreef:
ellenlouise schreef:

Nee, de veroorzaker van dit probleem ligt vooral in de hoek van de broodfokkerij. En dat zou aan banden moeten worden gelegd.

Helaas zijn er heel veel mensen die er geen idee van hebben dat ze met een broodfokker te maken hebben! Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een fokker controleren bij een rasvereniging o.i.d.. Of de zogenaamde hondjes van de boerderij. Net of dat geen broodfokkers kunnen zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:05

Omdat het ze gewoon niet interesseert. En onverschilligheid is altijd een dooddoener op allerlei gebied.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:07

Desiree schreef:
Omdat het ze gewoon niet interesseert. En onverschilligheid is altijd een dooddoener op allerlei gebied.

Inderdaad. Hoeveel mensen kopen niet in Huissen, Baarle-Hertog, België een hond omdat ze daar zo veel keus hebben of omdat het dier dan gratis thuisbezorgd wordt...

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:48

Ondertussen heb ik nog geen antwoord op de vraag wat nu eigelijk het verbeteren van een ras is? Willen jullie daarmee zeggen dat de rassen zoals die nu bestaan niet goed zijn? Of het voorbeeld wat hier eerder genoemd is dat uit border collies het drijven eruit gefokt moet worden, waar ben je dan mee bezig???

En ook weet ik nog steeds niet waarom iedereeen perse een rashond zou moeten hebben van een erkende fokker aangesloten bij een rasvereniging? Zitten jullie niet met de groep fokkers die aangesloten zijn bij een rasvereniging te wachten op een soort van Utopia? Er zijn meer mensen die geen rashond willen, waarom moet dat dan door de strot geduwd worden?

Op bovenstaande vragen zou ik nu toch eindelijk wel eens antwoord willen hebben.

Mijn hond is totaal niet herleidbaar, ja dat er jachthond in zit. Waarom zou hij niet goed zijn? Hij voldoet aan mijn eisen dus voor mij is hij goed! En ook hij is een herplaatser, heb dus voorkomen dat hij in een asiel terecht kwam. Is dan wel niet via een rasvereniging gegaan maar internet is daar ook erg handig voor. En nee het was niet marktplaats.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:57

Esther schreef:
Ondertussen heb ik nog geen antwoord op de vraag wat nu eigelijk het verbeteren van een ras is? Willen jullie daarmee zeggen dat de rassen zoals die nu bestaan niet goed zijn? Of het voorbeeld wat hier eerder genoemd is dat uit border collies het drijven eruit gefokt moet worden, waar ben je dan mee bezig???

En ook weet ik nog steeds niet waarom iedereeen perse een rashond zou moeten hebben van een erkende fokker aangesloten bij een rasvereniging? Zitten jullie niet met de groep fokkers die aangesloten zijn bij een rasvereniging te wachten op een soort van Utopia? Er zijn meer mensen die geen rashond willen, waarom moet dat dan door de strot geduwd worden?

Op bovenstaande vragen zou ik nu toch eindelijk wel eens antwoord willen hebben.

Mijn hond is totaal niet herleidbaar, ja dat er jachthond in zit. Waarom zou hij niet goed zijn? Hij voldoet aan mijn eisen dus voor mij is hij goed! En ook hij is een herplaatser, heb dus voorkomen dat hij in een asiel terecht kwam. Is dan wel niet via een rasvereniging gegaan maar internet is daar ook erg handig voor. En nee het was niet marktplaats.

Misschien heb je het hele topic niet gelezen want het antwoord daarop is al lang gegeven.

Bij honden zonder papieren heb je totaal geen idee wat de voorouders zijn en dus ook niet welke erfelijke gebreken er in de lijn voorkomen.
Je neemt dus een veel groter risico dan het fokken met een hond met papieren waarbij deze gegevens wel bekend zijn.

Verder heb ik er niet zoveel problemen mee als mensen zo graag een pretnestje willen als ze zich maar goed laten begeleiden door een ervaren fokker.
Er wordt te makkelijk over gedacht:

een onderzoekje bij de da en er wordt gezegd de hond is vrij van
erfelijke problemen

mijn hond is de mooiste en liefste terwijl iedereen dat gewoon van zijn/haar hond zegt.

er wordt gezegd dat kruisingen gezonder zijn terwijl er geen goed onderzoek naar gedaan kan worden (kruisingen zijn te vaak niet geregistreerd) en de praktijk toch echt anders laat zien.

er wordt veel te dromerig over gedaan, de meeste hebben geen idee wat te doen als het fout gaat bij de geboorte of met de pups

iedereen zegt altijd voldoende a.s. pupeigenaren te hebben, terwijl iedere fokker weet dat een hoop mensen al een andere pups hebben genomen tegen de tijd dat het nestje er eindelijk is (willen niet wachten dus.
Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat sommige honden rustig 12 pups krijgen.

Als iemand het weloverwogen doet en zich echt goed verdiept heeft in het fokken van honden heb ik niet zoveel problemen mee.
Maar nogmaals: ga het niet vergelijken met de serieuze fokkerij, daar zijn ze niet bezig met een eindprodukt op de wereld te zetten zoals een gelegenheidsfokker dus wel doet.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:03

Onze 1e pup is vanmiddag verkocht...
Ontzettend leuke aardige mensen met 2 kinderen rond een jaar of 12
Helemaal verliefd op de pup!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:22

Desiree schreef:
Effe een paar vraagjes:
- hoe of waarop screen jij mensen?
- maken ze dat achteraf ook waar of blijken die mensen achteraf wel eens ooit tegen te vallen?

Ik "screen" mensen door hen bepaalde vragen te stellen. Bij voorkeur als ik ze IRL zie, bij mij thuis of bij hen. Ik wil weten of ze al ervaring hebben met het ras of een gelijkwaardig ras. De Laekense Herder is namelijk geen gemakkelijk ras en zeker niet voor iedereen geschikt.
Ik plaats geen hond bij mensen die beiden fulltime werken, zonder dat er over opvang is nagedacht en geregeld is. Ook zal ik niet snel een pup plaatsen in een gezin dat nog geen ervaring met het ras heeft, en een kleine verwacht of net heeft gekregen. Bij kinderen vanaf een jaar of 8 a 10 heb ik persoonlijk een beter gevoel. Ook wil ik heel graag weten wat de plannen van de mensen zijn met hun hond. De Laekense is geen ras wat je een plezier doet met 3x een rondje van 10 minuten buiten, en verder niks. Ze willen dolgraag voor de baas werken, of dat nou een van de vele hondensporten is, flink vaak naast de fiets (vanaf ongeveer 1 jaar), zoekspelletjes of lange wandelingen.
Natuurlijk kun je nooit alles 100% voor zijn, maar uit eigen ervaring en door veel contact met andere fokkers heb ik een aardig idee van wat voor vlees ik in de kuip krijg.
Ik heb pas 1 nestje gefokt en hiervan zijn 4 van de 5 pups weggegaan, en uiteraard zijn er bij alle eigenaren wel dingetjes die ik van tevoren anders had ingeschat. Maar alle honden zijn bij de best mogelijke eigenaren terecht gekomen en doen het erg goed. Ze zijn nu ruim 19 maanden trouwens.

Desiree schreef:
Dat is dus niet zo, want het asiel screent namelijk ook! Ze laten mensen liever nog een paar keer terug komen om met de hond te wandelen.

Niet alle asiels screenen even uitgebreid hoor! Ik ken er zo wel een aantal waar honden na 1 telefoontje en 1 bezoek gewoon meegegeven worden aan de nieuwe eigenaar, en waar ook geen huisbezoek (vooraf of achteraf) plaatsvindt!
Gelukkig zijn er veel asiels die wel goed bekijken of een hond geschikt is voor een potentieel baasje, maar ook dan gebeurt het toch best regelmatig dat een hond weer terug komt. Dat is ook niet te voorkomen denk ik.

Desiree schreef:
Verder vind ik wel dat er mensen zijn die vreselijk overdrijven. Als iemand een eenmalig nestje wil fokken en al een hoop pups besproken heeft, is er nog niet zoveel aan de hand. Maar mensen die elk jaar een nestje fokken om weer geld te kunnen vangen voor pups vind ik een ander verhaal. Ik ken mensen die dat doen. Typische broodfokkers. Ik kan er niets van zeggen, want het zijn buren. Ik keur niet goed wat ze doen maar ik zou er ook niets aan kunnen veranderen. De mentaliteit hier t.a.v. dieren laat gewoon veel te wensen over. Ik als buitenstaander (kom uit de stad) kan dat niet veranderen. Ik zou er alleen maar kwaad bloed mee zetten als ik het probeerde.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Broodfok is een vreselijk iets. Maar helaas zal de broodfok in stand blijven zolang er nog mensen zijn die op zondag een pup kopen bij dit soort lui. Als de broodfok gestopt zou kunnen worden, zouden de asiels een heel stuk minder vol zitten, daar ben ik zeker van.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:48

Anneke schreef:
Onze 1e pup is vanmiddag verkocht...
Ontzettend leuke aardige mensen met 2 kinderen rond een jaar of 12
Helemaal verliefd op de pup!

Zullen ze dat ook blijven als blijkt dat uitlaten toch wel saai blijkt te zijn?
In ieder geval hadden de kinderen een goede leeftijd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:52

Odin schreef:
Hier ben ik het absoluut mee eens. Broodfok is een vreselijk iets. Maar helaas zal de broodfok in stand blijven zolang er nog mensen zijn die op zondag een pup kopen bij dit soort lui. Als de broodfok gestopt zou kunnen worden, zouden de asiels een heel stuk minder vol zitten, daar ben ik zeker van.

Zij zijn de hoofdoorzaak dat asiels overvol zitten.

En daarom vind ik dat iemand die een enkel nestje wil fokken en al weet waar de pups gaan komen niet zo aangevallen moet worden. Ze leveren maar zo'n gering aandeel aan het asiel.

Verder ben ik het wel eens met jouw screenen. Ik heb ook een slecht gevoel bij een gezin met jonge kinderen. Mijn moeder had je gerust een hond mee kunnen geven toen ik nog klein was. Maar zij is helaas een uitzondering. k Ik klierde de hond wel eens, en als ze mij beet, pech gehad, kreeg er nog een klap bij, want ik had die hond niet te klieren. ouders van nu zijn vaak precies andersom: hond moet zich alles laten welgevallen, dat kan natuurlijk niet en dan bijt hij: af laten maken!

Ook een pup aanschaffen met nog een "mensenpup" in huis die al zoveel tijd vergt is geen aanrader. En ik ken de laekense herder wel (herder met krulletjes) maar ik wist niet dat ze zo energiek waren. Ik raad ook niet iedereen een bordercollie aan of een husky. Dit is dus net zo'n ras.