proefdiervrij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:13

ponyzotje schreef:

Desiree, ik schrik nogal van je radicale reacties Lag niet helemaal in de lijn van wat ik verwachtte niks negatiefs bedoeld hoor, als je verduidelijking wil ofzo pb maar maar gewoon, het viel me op.

REden: het lijden van dieren snijdt dwars door mijn ziel. dat doet zeer.
Als jij dat ook zo zou ervaren, was je ook geen voorstander.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:15

Paraat, ben het met je eens...

Nevony: nee, verzinnen heeft niet echt zin... Dat snap je toch wel. Als jij een verhaaltje verzint en iemand zegt 'ocharme...' en later horen ze dat het helemaal niet waar is... Ja dan kom jij niet geloofwaardig over hoor.

Wat je overigens echt nooit of te nimmer mag doen is iets doen met dieren die proefdieren zijn (geweest)! Dus nóóit gaan redden/verkopen! Die dieren zitten zwaar aan de medicamenten, soms ook tegen de pijn, en hebben die medicatie ook echt nodig.
En zoals leentje ook al zei, NOOIT verkopen want vaak zijn het gemuteerde ratten! Dat wil zeggen dat hun genen zijn gewijzigd, en als dat doorgegeven wordt op nakomelingen heb je gróte problemen! (denk aan uitbreken van ziektes, waar doordat er geen proefdieren zijn, ook geen remedie tegen bestaat)

Ivm alternatieven, er zijn er, maar dierlijke modellen zijn wel heel betrouwbaar hoor Men weet goed waar de verschillen zitten en het is zeg maar een 'ruwere' schets, maar men kan er veel uit afleiden.

Even over computermodellen enzo: Die modellen moeten worden opgesteld he, er moet dus een taal voor die computer worden bedacht, die zegt zo zit het dier in elkaar, en zo kan het reageren, en dit en dat... En hoe weten ze dat? Juist, door dieren open te snijden of door testen te doen. Anders kunnen ze geen computermodellen gebruiken.
Maar zoals ik dus al zei, aan alternatieven wordt gewerkt hoor!

Veel van die mensen zijn trouwens echt begaan met de dieren en geven ze een goed leven. Het moet namelijk zo zijn dat de dieren op hun gemak zijn (voor de meeste proeven), omdat stress bijvoorbeeld een inwerking heeft op het middeltje dat ze testen. Dat zou de resultaten veranderen. Dus de meeste hebben het echt wel goed hoor.

Ze lijden ook zelden pijn. Bv bij kankers, die ontwikkelen zich wel, maar de dokters kijken gewoon hoe de kanker zich ontwikkelt, dus geven ze het dier ondertussen zéker pijnstillers. Ze laten ze niet onnodig afzien hoor.
Ik hou enorm veel van dieren, dat zal je me nooit kunnen verwijten, en het is jammer, maar voorlopig blijft het nodig, dat men beperkt met proefdieren werkt. Alternatieven zijn op de markt, vaak nog (te) duur maar daar wordt aan gewerkt hoor

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:17

Desiree schreef:
ponyzotje schreef:

Desiree, ik schrik nogal van je radicale reacties Lag niet helemaal in de lijn van wat ik verwachtte niks negatiefs bedoeld hoor, als je verduidelijking wil ofzo pb maar maar gewoon, het viel me op.

REden: het lijden van dieren snijdt dwars door mijn ziel. dat doet zeer.
Als jij dat ook zo zou ervaren, was je ook geen voorstander.

Ik ervaar dat zeker. Daarom ben ik ook geen voorstander, maar wel realist. Ik ben begonnen aan mijn studies diergeneeskunde om over dieren te leren en ze te kunnen helpen. Ik was een van de weinige die bijna zat te huilen omdat ik de kop van een sprinkhaan moest aftrekken en de monddelen eruit halen. Dat deed pijn. Dat zie ik niet bij veel andere mensen. Maar het dient een hoger doel: ik zal later dieren helpen. En daarom zet ik door. Je moet het relativeren anders raak je er niet.
Zo ook met dierproeven: nodig, maar liefst zo weinig mogelijk. En zoals ik eerder zei, de dieren lijden vrij weinig.

Ik zou zelfs durven zeggen dat ze een pak minder lijden dan bij slechte baasjes, en dat meen ik echt. Dat zie ik veel vaker.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:24

Nog even over de computer modellen: Dat wordt gemaakt en dan kunnen er honderden, wat zeg ik duizenden leerlingen mee doen, anders moesten die allemaal een onderdeel hebben om te ontleden!h

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:44

Nevony schreef:
Nog even over de computer modellen: Dat wordt gemaakt en dan kunnen er honderden, wat zeg ik duizenden leerlingen mee doen, anders moesten die allemaal een onderdeel hebben om te ontleden!h

Neenee, modellen euh... Dat is echt wiskundig om dingen uit te rekenen enzo... En dat is zeeeker niet voor studenten in opleiding!!

Wij moeten die dieren opensnijden, omdat we zouden leren hoe het moet bij levende (stel je voor, iedereen eens gaan oefenen op een levend dier) en om te zien hoe het er vanbinnen uitziet, hoe het aanvoelt... Vooral dat aanvoelen: soms kan je bv twee delen van het hart pas onderscheiden als je er even op duwt om de hardheid te bepalen. Dat lukt niet met modellen, snap je wat ik bedoel?

Maar voor dierproeven, inderdaad. Maar dat is niet aan studenten besteed. Dat doen slechts enkele mensen.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:15

Desiree schreef:
Gelukkig mogen dieren geeuthanaseerd worden. Misschien ik later ook wel, als de wet inmiddels is aangepast.

Dit vind ik wel een hele heftige tweedeling. Je hebt een hekel aan mensen die zich het recht toekennen dieren te gebruiken voor vivisectie, hoever loopt het recht om te kiezen voor euthanasie van je dier dan?

joyceje13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:47

Nevony schreef:
Dus een verhaal is geen goed idee???? Dan houd ik hem gewoon voor mijn zelf en verzin ik iets anders

Ik snap trouwens niet waarom actie voeren geen zin heeft, als niemand meer cosmetica kocht die op dieren getest werd dan hoefde die er toch ook niet meer te zijn en worden de proefdieren toch ove3rbodig?

Verder voor dat gebeuren van dierenarts daar ehbben ze tegenwoordig toch modellen voor of niet?
Iig zou ik zelf tohch nooit diernarts willen worden (niet dat ik te dom ben ofso) maar dan moet je dieren opereren nouo dta is echt n iets voor mij straks gaat er een dood omdat ik het verkeerde dingetje openmaak ofso onee daar moet ik niet aan denken!

idd
Ik respecteer dierenartsen heel erg om het feit dat ze dieren helpen, en daarom zal ik wel dierenarts willen zijn, maar ik kan het niet aan zien als de dieren pijn hebben en opereren kan ik echt niet. Ik ben bang dat hij door mij dood gaat enzo. Ik ben ook snel emotioneel als het om dieren gaat. Je kunt niet bij de mensen komen vertellen dat hun dier is overleden en dan in snikken uitbarsten voor hun gezicht. Dat bied die mensen ook niet veel troost. Het liefste wil ik wel dieren helpen, maar dan niet met ziektes enzo en niet dat ze eraan dood kunnen gaan.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:51

Ik zal eens info vragen aan de eigenarese van m'n verzorgpaard, die werkt met proefdieren... (muizen,duiven vogels) ze verzorgt ze dan hea.. moet per dag 300 rattenkooien schoonmaken, die beesies worden echt wel goed verzorgt daar(in groningen) en er word geen make-up op getest maar meer uhmm de hersenactivieteit, vergeet niet dat dat ook PROEFdier genoemt word, de ergste proef die ze daar doen is een rat de kop afhakken(is wel gelijk dood) maar door de wetenschap weten ze nu dat de rat dat weldegelijk voelt maar een paar seconden, maar toch fijn om te weten mischien voor later

ik zal haar eens vragen

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:42

Paraat schreef:
Dit vind ik wel een hele heftige tweedeling. Je hebt een hekel aan mensen die zich het recht toekennen dieren te gebruiken voor vivisectie, hoever loopt het recht om te kiezen voor euthanasie van je dier dan?

Als je een dier euthaniseert, doe je dat enkel en alleen om nodeloos lijden in een uitzichtloze situatie te besparen. Dat is dus niet te vergelijken met vivisectie. Dat is meer een dier misbruiken voor eigen doeleinden. Dat doe je niet voor het dier. Bij vivisectie staat het belang van het dier onder aan. En Euthaniseren staat het belang van het dier juist bovenaan. Afscheid nemen is iets wat je ZELF eigenlijk NIET wilt. WAnt je wil het dier bij je houden. En dan moet je het belang van het dier dus zwaarder wegen dan je eigen belang.

Ik snap dus niet waar jij die tweedeling ziet.

Ik ga van mezelf uit: ik wil ook niet misbruikt worden voor onderzoeken. En als ik straks een ernstige ziekte heb waarbij ik langzaam wegteer voordat ik sterf, zou ik wel graag willen dat mij dat laatste stukje bespaard bleef. En dan zou ik graag willen sterven. En dat gun ik een dier ook.

Maar de beslissing nemen voor een dier is WEL heel moeilijk. Want als je er veel van houdt, zul je tot het laatste toe blijven twijfelen. Ook al weet je verstandelijk wat het beste is.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:41

@Desiree: Ja, dat is idd heel moeilijk te beslissen, want je hoopt dat hij/zij nog beter wordt.

@jolliegirl: goed idee!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:49

Desiree:
Vivisectie is ook ontstaan om er goed mee te doen. Medicijnen, zelfs hondenvoer testen. Cosmetica is natuurlijk een heel andere zaak.
Je zal gewoonweg nooit weten of euthanasie de juiste keus is geweest; de wilskracht om te leven lijkt in dieren soms sterker te zijn dan in mensen. Op het moment dat je het recht neemt, te beslissen over het leven van je dier, vind ik dat je dubbelzinnig bent aangezien je dat ten aanzien van vivisectie niet acceptabel vindt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:49

Dan ben je erg kortzichtig als je daar zo tegen aan kijkt. Want het is niet een recht dat ik NEEM. Het is meer een recht dat ik mijn dier GEEF. Ik neem wel de beslissing, maar ik ga zoveel mogelijk af op wat mijn dier wil. En DAT maakt het zo moeilijk, want echt vragen kun je het nooit.

Ik ga af op hoe het dier zich gedraagt: wil het vechten, of geeft ze op? Het is namelijk niet aan mij om op te geven. Als een dier wil, dan heb ik namelijk nog hoop dat het goed komt. DAarnaast weet ik de gevolgen van mijn keuze, het dier niet.

Stel, ik had mijn 2 jarige in leven gelaten, dan had hij op een koude en natte winterdag gevallen en niet meer op kunnen staan. En was hij zo langzaam gestorven, op een beroerde manier. Dat wist het paard zelf natuurlijk niet. Maar ik wist wel dat die dag zou komen.

Het is anders als mensen een hond door hun kinderen laten tergen en het dier af laten maken omdat het voor zichzelf opkomt. Het is ook anders, als mensen er voorkeur aan geven het dier af te laten maken omdat ze er geen geld aan uit willen geven om het beter te maken (maar veel dierenartsen laten zich daarmee gelukkig niet in!!!).

Als jij niet inziet, dat vivisectie een beslissing genomen uit EIGENbelang iets heel anders is, dan euthanasie, een beslissing genomen uit het belang van een dier, dan WIL je het ook niet zien. DAn wil je gewoon geen verantwoording afleggen t.a.v. dieren. Dat is het.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:00

kunnen we niet beter een nieuw topic hierover maken dan kunnen we deze houden voor alle tips en adviezen (en eventueel discussie's)enzo ik begin alvast laten we ook een ledenlijst maken met alle mensen die strijden tegen dierproefen hier is de lijst:

1.Otje_Merlot(Isabella) (oftewel ik )
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Horse_Angels

Re: proefdiervrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:40

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:50

Desiree: Dierproeven eigenbelang?
Ga jij maar eens uitleggen aan een zesjarige met kanker dat dierproeven niet kunnen. Of dat het eigenbelang is. Desiree, laten we kortzichtigheid er even niet bij betrekken.

Ik laat het hierbij.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:51

wel te rusten dan.
(vergeet niet dat de kans dat ik zelf kanker krijgt aanzienlijk groot is)

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:37

@Otje_merlot een ander topic waarvoor dan????

Ik wil wel lid #2 zijn

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:37

Otje_Merlot schreef:
kunnen we niet beter een nieuw topic hierover maken dan kunnen we deze houden voor alle tips en adviezen (en eventueel discussie's)enzo ik begin alvast laten we ook een ledenlijst maken met alle mensen die strijden tegen dierproefen hier is de lijst:

1.Otje_Merlot(Isabella) (oftewel ik )
2.Nevony
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:47

nou omdat hier zoveel discussie's zijn en daarom kunnen degene die actie willen voeren dat niet zo gemakkelijk doen snap je?

en dan kunnen we altijd hier kijken voor adviezen enz.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:54

Oow oke, mail me maar als er een nieuw topic gemaakt isa, maar als je die discussies niet wil moet je dat er wel duidelijk bij zetten

En ik denk dat die discussies het juist leuk maken, zo kom ej er achter in hoeverre je er voor en tegen bent enzo en hoor je de dingen ook weer eens van de andere kant, dat is ook wel goed denkl ik, anders houd je je alleen maar met de nadelen enzo bezig en nu ruik je ook aan de voordelen om het maar even zo te zeggen

joyceje13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:11

Nevony schreef:
Oow oke, mail me maar als er een nieuw topic gemaakt isa, maar als je die discussies niet wil moet je dat er wel duidelijk bij zetten

En ik denk dat die discussies het juist leuk maken, zo kom ej er achter in hoeverre je er voor en tegen bent enzo en hoor je de dingen ook weer eens van de andere kant, dat is ook wel goed denkl ik, anders houd je je alleen maar met de nadelen enzo bezig en nu ruik je ook aan de voordelen om het maar even zo te zeggen

idd bokt is er toch om te praten over wat jij vind! (aanvallen hoort hier niet bij wat sommige mensen en sommige topic ook wel eens doen)

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:27

Ja, daar ben ik het mee eens, sommige discussies gaan er wel heel hafttig aan toe en soms bedoel ik iets goed (als tip of zo) en dan word ik meteen pats boem mjah weer even over op het ontopic heah Het topic is ondertussen gemaakt6 en heet strijden tegen dierproefen klei spel foutje dat wel

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:09

Hele veel mensen hebben er het hier in dit topic trouwens vaak over dat er IN HET VERLEDEN alles gestest is op dieren en dat 3e rniets proefdier vrijs bestaat, jah het verleden ja, waarom zou je er geen verandering in kunnen brengen en zeik je door over wat er vroeger allemaal gebeurt is, toen was er nog geen moderne technek etc. Over 100 jaar lachen ze om onze primitieve leefstijl en bestaan er misschien wel medicijnen voor alle ziektes doormiddel van een speciale computer ofso, weet jij veel!

iig wat gebeurt is is gebeurt en dus verleden tijs, ik wil niet zewggen dat het niet fout was wat er gebeurt is, maar nu zou het dan anders moeten gaan toch?

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:17

Op de kids-site van proefdiervrij kan je een spreekbeurt downloaden, daar staat een hele lijst met hoe je dingen * dus ook medicijnen * kunt uittesten, zonder dieren.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:38

hasten schreef:
Op de kids-site van proefdiervrij kan je een spreekbeurt downloaden, daar staat een hele lijst met hoe je dingen * dus ook medicijnen * kunt uittesten, zonder dieren.

heb ik geprobeert maar het lukte niet kan jij dat wel?en zou je het dan hier willen zetten zodat ik(en andere) het hiervandaan dan kunnen krijgen?***ik houdt mijn spreekbeurt over proefdieren