Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:08

Bedankt voor de uitleg, iedereen Lachen Ik weet weer heel wat meer Knipoog

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:22

Faas schreef:
Percy schreef:
Wat is er kinderachtig aan om verantwoord te willen fokken volgens de rasstandaard? Wat is er kinderachtig aan om te zeggen dat een hondje wat geen rashondje is maar daar wel voor wordt aangezien inderdaad geen rashondje is?

Ik zeg niet dat het kinderachtig is om verantwoord te willen fokken. Integendeel. Ik vind alleen dat als je in een ander topic je gelijk niet krijgt, of niet voldoende naar je zin, je dan een topic met zo'n titel als deze opent, dat dat kinderachtig is.

Heb zelf 10 jaar intensief kattengefokt. Weet zelf heus wat liefde voor een ras betekent. Alleen zou ik het nooit zo op deze manier uiten. Ik zou het zelf op een andere manier brengen, beetje psychisch spelen maar wel zodat mensen niet de haren overeind gaan staan Knipoog.

Dat is mijn issue.

Ik heb niet zoveel verstand van katten, het gaat hier gewoon niet samen met de rest van de huisdieren begrijp je wel Haha! , maar stel:

Je bent fokker van echte britse kortharen, je doet je best het ras te verbeteren, je neemt gezondheidsregels in acht, je gaat naar kattenshows en doet er alles aan om een echte britse raskat met stamboek papieren te fokken.

Koopt iemand een katje van de straat, of liever gezegt, krijgt een 'gratis af te halen jonge poesjes' kitten in huis, toont foto's op een forum en roept heel enthousiast dat het een ECHTE britse korthaar is. Weliswaar zonder stamboompapieren, en eigenlijk voor de kenner helemaal niet lijkend op een britse korthaar...maar iedereen vind het een fantastisch mooie britse korthaar........
Nnou dan kun je mij echt niet aan m'n verstand brengen dat je daar dan niet een reactie opgeeft in de trant van;
sorry, maar niet iedere huis-tuin-keuken kat is een echte britse korthaar of zo iets.
Nou, da's eigenlijk een beetje wat Biepmiep bedoeld, en van mij en andere krijgt ze daarin bijval! OK dan!

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:28

Quellian schreef:
hunterspride schreef:

Ik zit net eens te denken (wilde me heel niet mengen in deze discussie), maar ik persoonlijk vind het een goede zaak dat ze JR’s kruizen, ze fokken er lievere hondjes mee. Dat felle is hier in Nederland niet nodig, er hoeft niet op vossen gejaagd te worden. Als mijn doggie JR trekjes heeft (katten achterna zitten e.d.) kan meneer echt wel een schop verwachten.

En dan nog: wat probeert TS te zeggen? Papierloze hondjes moet je niet nemen? Die moet je naar het asiel laten gaan? Die zijn minder waard dan JR's met papier??

Nou nee, er word juist niet gekruisd. Die kruisingshondjes DAT zijn de karakter probleem gevallen.
Met de rashond JRT zit het wel goed hoor, qua karakter Knipoog

Wat zouden dan de negatieve karaktereigenschappen moeten zijn van kruizingen?
[/quote]

Lees mijn stukje van 14.50 uur nog eens? Haha!
Uiteraard heb ik het hier alleen over de JRT en de kruisingen die in Engeland begonnen zijn en uiteindelijk tot de rashond JRT hebben geleid.

Persoonlijk ben ik nog steeds geen voorstander van welke kruisingen met welke rassen dan ook omdat er mijn inziens toch waardevolle raszuivere bloedlijnen verloren gaan, maar er zijn kruisingen die vind ik om te zien helemaal top!

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:38

Ann schreef:
Cassidy schreef:
Ik heb (nog) niet alle berichten doorgelezen, maar viel even over de opmerking dat als een kleur niet in de rasstandaard is opgenomen, deze ook niet kan ontstaan. Beste voorbeeld zijn de Canadese Herders, die zijn ontstaan uit de Duitse Herders. Een witte Duitse Herder is pas sinds kort geaccepteerd, maar als er in de rasstandaard geen witte herder werd beschreven, kwam hij dan per definitie niet voor?

Hetzelfde met boxers met teveel wit: omdat het niet gewild is, en niet als rasstandaard wordt omschreven, komen deze honden dan niet voor?

Friezen behoren zwart te zijn, als er een vos ontstaat, (en ik hoef niemand hier voor te lichten dat de kleur vos niet in de rasomschrijving voorkomt) is het dan meteen een nepstamboom?

Ik haal nog even dit bericht naar voren, ik meende dus serieus dat er af en toe B&T pups geboren worden uit JR's die voldoen aan de (huidige) rasstandaard en uiteraard in bezit van een stamboom. Maar dit is dus niet mogelijk, mocht deze kleur naar boven komen, is er altijd inmenging geweest van een ander ras?

Witte herders werden niet door de RvB getatoueerd en/of gechipt, datzelfde gold voor witte boxers of welke andere rassen met miskleuren dan ook.
In een nest waar deze kleur honden voorkwam werden ze zelfs eerst door de fokker afgemaakt.
Daarna bleek dat er toch vraag was en werden ze goedkoper verkocht, uiteraard zonder stamboom omdat de RvB ze gewoonweg GEEN stamboom gaf.

B & T terriers voortgekomen uit 2 echte stamboom JRT's is gewoon NIET mogelijk. Ik mag gerust zonder pochen zeggen dat ik echt alle stamboomlijnen in Nederland ken die 'ouder' zijn dan 3 a 4 generaties (op papier dan) Hieruit kan nimmer een B&T voortkomen.

Mocht, om welke reden dan ook blijken dat dit wel gebeurd, dus zeg maar een super donker gekleurde pup met zoveel kleur dat ie alleen maar witte pootjes heeft (overigens ook nog nooit gezien Knipoog ) dan nog krijgt de pup bij de RvB geen stamboompapier omdat een chipper welliswaar geen ultime raskenner is, maar dit soort simpele regels aangaande de rasstandaard wel weet;
"Kleur dient overwegend (is min. 51%) wit te zijn met zwarte-, bruine- of zwart-bruine aftekeningen'

Er kunnen dus geen B&T pups uit 2 stamboom JRT's geboren worden en mocht moeder natuur het helemaal kwijt zijn dan nog kan zo'n pup geen stamboom krijgen.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:05

Graag nog een logische verklaring voor de vele opmerkingen over de kleur B&T die misschien toch wel uit echte stamboom Jack's voor zou kunnen komen.

Er zitten (schat ik zo) ca. 12.000 Jack Russell's in het stamboek, varieerend van vr (voorlopige registratie) tot volledig NHSB.
Ik schat dat er met ca. 3.000/3.500 Jack Russell's gefokt word.

Mocht om welke reden dan ook OOIT hier een B&T uit voortkomen dan is dat echt een enkeling.

Dat verklaard van geen mogelijkheid de enorme hoeveelheid pups die ook nog eens via het mijn inziens verkeerde cirquit (MP/speurders enz) verkocht worden.

Er is geen serieuze stamboom fokker die met liefde voor dit 'ras' deze hondjes gaat fokken, of het nu JRT fokkers zijn of welk ras dan ook.

Dat geeft mij in iedergeval genoeg overtuiging dat het een grote commercie is waar een bepaalde groep mensen veel geld verdienen.
Commercieel gezien verkoopt het echt super als je er opmerkingen als ; uniek, heel apart e.d. er bijplaatst.

Ik kan zelfs met grote zekerheid zeggen dat ik de persoon ken die in 1991 deze hondjes voor het eerst naar Nederland haalde, vanuit Engeland!
Zijn broer is een bekende hengstenhouder...........

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:39

poe... poe... wat een topic!
maar ik ben het helemaal met TS eens, AMEN Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:22

Ann schreef:
Citaat:
Ik begrijp ook niet dat deze discussie zo fel is geworden eigenlijk. Een kleur komt voor of een kleur komt niet voor. Heel simpel.
Deze stelling is wel erg kort door de bocht Clown Ik zit lang genoeg in de hondenwereld om te weten dat er af en toe in een nest puppies kleuren voorkomen die NIET voldoen aan de rasstandaard, en meestal worden deze pups of om zeep geholpen door de fokker of verkocht als rasloze pups, terwijl ze dus wel degelijk voortkomen uit ouders met correcte papieren Cool

Hoe zit dat met de kleur wit bij een hond. Even uitleggen. Bij katten is het zo dat wit geen kleur is. Dat betekent dat er altijd een onderliggende kleur is. Dat kan zwart, blauw, creme alles zijn. Dat betekent dat uit een witte ouder de kleur kan komen die onderliggend is. Wit draagt bij katten dus een verborgen andere kleur.

Vraag: is dit bij honden ook zo?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:23

Ann schreef:
ThePast03 schreef:
Dat gebeurt meestal met de geheel witte honden omdat die meestal doof zijn en andere (ernstigere) gezondheidsproblemen hebben.

Niet mee eens, ik heb ook een aantal fokkers meegemaakt die met zeer goede lijnen fokten en een dergelijke pup als een soort van smet zagen op hun "fokbeleid". En daarom bewust verzwegen voor het stamboek.

Nu gaat dit wel erg ver in de context van dit topic, maar ik wil alleen maar aangeven waarom ik altijd meende dat er af en toe best wel B&T pups kunnen opduiken in een nest uit ouders die al generaties lang gefokt zijn uit correcte bloedlijnen.

Gebeurde heel veel met de boxers. Witte boxers werden afgemaakt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:27

hunterspride schreef:
Ik heb niet zoveel verstand van katten, het gaat hier gewoon niet samen met de rest van de huisdieren begrijp je wel Haha! , maar stel:

Je bent fokker van echte britse kortharen, je doet je best het ras te verbeteren, je neemt gezondheidsregels in acht, je gaat naar kattenshows en doet er alles aan om een echte britse raskat met stamboek papieren te fokken.

Koopt iemand een katje van de straat, of liever gezegt, krijgt een 'gratis af te halen jonge poesjes' kitten in huis, toont foto's op een forum en roept heel enthousiast dat het een ECHTE britse korthaar is. Weliswaar zonder stamboompapieren, en eigenlijk voor de kenner helemaal niet lijkend op een britse korthaar...maar iedereen vind het een fantastisch mooie britse korthaar........
Nnou dan kun je mij echt niet aan m'n verstand brengen dat je daar dan niet een reactie opgeeft in de trant van;
sorry, maar niet iedere huis-tuin-keuken kat is een echte britse korthaar of zo iets.
Nou, da's eigenlijk een beetje wat Biepmiep bedoeld, en van mij en andere krijgt ze daarin bijval! OK dan!

Voor zover ik terug kan kijken is er nooit hommeles geweest hierover. Beide fokkers (van zowel BS als de PL) zijn hier met vol verstand aan begonnen en met een doel. Tuurlijk zal er best wat kritiek geweest zijn maar niet zo heftig als dit. Kattenfokkers zijn etters maar dan weer niet zo extreem Haha!. Hoe dan ook, kijk eens naar wat het resultaat is, een, in mijn ogen dan, prachtig nieuw ras, vallende onder de categorie pers. Kan dus best samengaan hoor Haha!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:32

Topcob schreef:
Misschien nog een punt van discussie;
zou het kunnen zijn dat de mensen die tegenwoordig dus een black en tan willen bezig zijn een nieuw ras te creëren.
Op de zelfde wijze als de jack is gecreëerd?

Zeker weten.
Wedden dat over een paar jaar, mischien zelfs sneller, de Black & tan gewoon geaccepteerd word door 't stamboek!

Wauw! Wat een topic.... Allemaal dankzij mijn Sjuultje!! Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:35

*stuurt Frank weg* Jij zou nog foto's maken!!!!! Boos! Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:02

Faas schreef:
Gebeurde heel veel met de boxers. Witte boxers werden afgemaakt.

Maar dat heeft ook een reden. Geheel witte boxers hebben ernstige gezondheidsproblemen, waarvan doofheid de minst ernstige is.
Het is niet zo omdat witte Boxer niet te verkopen zouden zijn, sommige mensen vinden dat juist heeel apart.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:04

Frank schreef:
Topcob schreef:
Misschien nog een punt van discussie;
zou het kunnen zijn dat de mensen die tegenwoordig dus een black en tan willen bezig zijn een nieuw ras te creëren.
Op de zelfde wijze als de jack is gecreëerd?

Zeker weten.
Wedden dat over een paar jaar, mischien zelfs sneller, de Black & tan gewoon geaccepteerd word door 't stamboek!

Wauw! Wat een topic.... Allemaal dankzij mijn
Sjuultje
!! Haha!

misschien moet je toch het hele topic beter lezen Knipoog de black and tan zal nooit en te nimmer een jack russell worden, nogmaals het gaat dus niet om een kleur die dan word toegestaan, zoals je bv bij andere rassen ziet omdat bepaalde erkende kleuren door elkaar gebruikt worden en er dan "nieuwe"kleuren ontstaan, zo werkt het niet bij de jack... Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:05

Frank schreef:

Zeker weten.

Sjuultje

!! Haha!

De black en ten zal niet opgenomen worden als Jack Russell Terrier.
En voordat een ras erkend is door de FCI gaan er echt jaren overheen, dus over een paar jaar zullen ze zeker niet FCI erkend zijn.

En stel dat ze er ooit een apart ras van willen maken? Krijgen we dan ook weer het gezeur dat een b & t geen wit mag hebben?
Ik heb nu al advertenties gezien waar bij stond dat de pup voor een "echte" b&t teveel wit had. Het moet toch niet gekker worden Haha!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:09

Ja heb gelezen dat een hond driekleur wordt genoemd indien hij black, tan en wit is.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:09

Citaat:

Hoe zit dat met de kleur wit bij een hond. Even uitleggen. Bij katten is het zo dat wit geen kleur is. Dat betekent dat er altijd een onderliggende kleur is. Dat kan zwart, blauw, creme alles zijn. Dat betekent dat uit een witte ouder de kleur kan komen die onderliggend is. Wit draagt bij katten dus een verborgen andere kleur.

Vraag: is dit bij honden ook zo?

ik ben niet zo geweldig met genetica van kleuren wat dit betreft, maar met een jack is het zo, ze zijn er in twee en in driekleur waarvan wit moet overheersen... hele witte jacken is ook zeker niet gewenst, (dat komt trouwens wel voor zodra er gefokt word met te witte honden) het is dus niet zo dat bij de jack het wit de gehele basis is, tis een combinatie van bruin(tan) en/of zwart .. dus nee je praat bij jacken niet over wit als drager van een verborgen kleur.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:12

ThePast03 schreef:
Frank schreef:

Zeker weten.

Sjuultje

!! Haha!

De black en ten zal niet opgenomen worden als Jack Russell Terrier.
En voordat een ras erkend is door de FCI gaan er echt jaren overheen, dus over een paar jaar zullen ze zeker niet FCI erkend zijn.

En stel dat ze er ooit een apart ras van willen maken? Krijgen we dan ook weer het gezeur dat een b & t geen wit mag hebben?
Ik heb nu al advertenties gezien waar bij stond dat de pup voor een "echte" b&t teveel wit had. Het moet toch niet gekker worden Haha!

nou ja theoretisch is dat dan ook zo, black and tan is zonder wit ... anders is het weer een foute black and tan kleur Haha! maar nee een B&T "jr" met wat wit maakt hem dus nog steeds geen Jr, vooral kenmerkend voor de B&T zijn de echte B&t getekende koppies, dat komt dus echt voort uit een ander ras

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:17

baroen schreef:
nou ja theoretisch is dat dan ook zo, black and tan is zonder wit ... anders is het weer een foute black and tan kleur Haha! maar nee een B&T "jr" met wat wit maakt hem dus nog steeds geen Jr, vooral kenmerkend voor de B&T zijn de echte B&t getekende koppies, dat komt dus echt voort uit een ander ras

En dan krijg je straks weer een apart ras, de black en tan met wit, want die vinden de meeste toch weer leuker Haha!
Wat ben ik blij met mijn chocolate met tan en wit Chihuahua een kleur die daar helemaal geaccepteerd is, net zoals de black, tan en wit die ik had en de creme en de blauwe met tan die hier ook nog rondlopen.

Als ze toch een nieuw ras willen gaan creeren kunnen ze het beste alle kleuren toelaten, dus ook die met wit, ook de blauwe, chocolate en gestroomde en de hondjes met blauwe ogen. Anders worden die wie erg populair omdat ze zo apart zijn. Haha!

Edit is een b&t met wit en blauw rompertje aan ook verkeerd? Knipoog:
Afbeelding

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:19

ThePast03 schreef:
baroen schreef:

En dan krijg je straks weer een apart ras, de black en tan met wit, want die vinden de meeste toch weer leuker Haha!
Wat ben ik blij met mijn chocolate met tan en wit Chihuahua een kleur die daar helemaal geaccepteerd is, net zoals de black, tan en wit die ik had en de creme en de blauwe met tan die hier ook nog rondlopen.

Als ze toch een nieuw ras willen gaan creeren kunnen ze het beste alle kleuren toelaten, dus ook die met wit, ook de blauwe, chocolate en gestroomde en de hondjes met blauwe ogen. Anders worden die wie erg populair omdat ze zo apart zijn. Haha!

Edit is een b&t met wit en blauw rompertje aan ook verkeerd? Knipoog:
Afbeelding

als men perse een nieuw ras wil creeren ach ja dat kan je niet tegen houden, of het lukt is een andere vraag Knipoog maar goed dan niet onder de noemer jack russell terrier, dat is nou gewoon net ons probleem, de "nepperds"die meeliften op een rasnaam en zo ook een ras geen goed doen.... Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:21

die met dat rompertje is een onvervalste blauwgerompertebankzitter terrier, dat ziet iedereen Hyper!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:23

baroen schreef:
die met dat rompertje is een onvervalste blauwgerompertebankzitter terrier, dat ziet iedereen Hyper!

Verdorie, nu hebben we hem net gecastreerd (vandaar dat rompertje) en nu zie ik een markt voor een heel nieuw ras Haha!

Voor castratie (duidelijk te zien Clown ) was het nog een lekker tegen een Australian Cattle Dog aanlig Terriertje:

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:43

Wat een geweldige foto ThePast03!
Een tijd terug zag ik een documentaire over de Australian Cattledog, die hebben ze in heel veel kleurtjes Knipoog
Leuke honden vind ik het, de vader van mijn pup woont er met één samen.
Een boerenfox is ook een terriërachtige dus is mijn Black and Tan eigenlijk ook een B en T terriër Haha!
Die van mij hoort in de categorie "als ik op dieet ben word ik zeer inventief in het stelen van baasjes eten en snoep terriër".

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:46

Percy schreef:
Wat een geweldige foto [*olduser*]!
Een tijd terug zag ik een documentaire over de Australian Cattledog, die hebben ze in heel veel kleurtjes Knipoog

Eeeh, twee: rood en blauw Knipoog
Waarschijnlijk ben je in de war met de Australische Herder, die heb je wel in behoorlijk wat kleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:26

Sjonge zoveel pagina's gehakketak?

Wat TS bedoelde is dat er een rage is gekomen met de B&T hondjes die kennelijk onterecht JRT worden genoemd om de verkoop te stimuleren. Dus als je denkt een rashondje gekocht te hebben kun je dus een vage kruising hebben gekocht voor veel geld.

Best goed om te weten toch? JRT zijn al jaren een rage en zovelen vinden ze zo leuk, willen er ook een. Wij waren de 1e in de buurt, onze pup was nog geen jaar oud of er liepen al flink wat vage bastaard JRT pups rond die uitgroeide tot hele leuke flink apart gevormde JRT. Voor veel geld gekochte neppers. Hele leuke honden, maar daar gaat de discussie niet over.

Afin je wordt gewaarschuwd en voorts ontstaat er een discussie dat je zelf moet weten of je je Jack Terreur die toevallig zwart/bruin is ook JRT mag noemen en dat je er toevallig 400 euries voor hebt betaald voor deze bastaard.

Als je weet dat hij bastaard is en je koopt hem omdat je hem zo leuk vind en men vraag oooo wat lievvv wat is het er voor een? Nou een Jack terreur. Knipoog Maar ik heb mij willens en wetens laten bedonderen en heb er 500 euries voor betaald, dus vanaf vandaag heb ik ook zo een bijzondere russel een black en tan stamboekrussel......

Kijk, daar gaat de lol om. Als de nieuwe eigenaren dan ook nog weten dat ze wel leuk klein zijn, maar zeker geen doetjes die de hele dag in hun mandje liggen te wachten totdat baasje ze even een klein rondje laat lopen, dan is het helemaal tof.

Met dit soort hondjes Je haat ze of bent stapel gek op ze.

Dit is eigenlijk zo iets als de discussie Irish Cob versus Tinker.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:41

ThePast03 schreef:
Percy schreef:
Wat een geweldige foto ThePast03!

Eeeh, twee: rood en blauw Knipoog
Waarschijnlijk ben je in de war met de Australische Herder, die heb je wel in behoorlijk wat kleuren.

Eeehm, ze hadden het toch echt over de cattledog, heb het zo goed onthouden omdat ik ze zo leuk vond. Kan best dat het mis is gegaan in de vertaling. Nou word ik in één topic uit twee dromen geholpen Haha!
In elk geval is die ik in Nederland zag wel echt een Australian cattledog. Net zo één als jij hebt.

Ik zie de vergelijking Irish Cob versus Tinker trouwens totaal niet. En ik ben zeker niet gek op de JRT (vergeet die T steeds) maar ik haat ze ook niet hoor Haha! Ik vind ze best heel leuk maar niet voor mezelf. Die halve die ik half heb is genoeg, die heeft me al een Chinchilla gekost trouwens.
Ik hou zelf meer van grote honden.