Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faas schreef:Percy schreef:Wat is er kinderachtig aan om verantwoord te willen fokken volgens de rasstandaard? Wat is er kinderachtig aan om te zeggen dat een hondje wat geen rashondje is maar daar wel voor wordt aangezien inderdaad geen rashondje is?
Ik zeg niet dat het kinderachtig is om verantwoord te willen fokken. Integendeel. Ik vind alleen dat als je in een ander topic je gelijk niet krijgt, of niet voldoende naar je zin, je dan een topic met zo'n titel als deze opent, dat dat kinderachtig is.
Heb zelf 10 jaar intensief kattengefokt. Weet zelf heus wat liefde voor een ras betekent. Alleen zou ik het nooit zo op deze manier uiten. Ik zou het zelf op een andere manier brengen, beetje psychisch spelen maar wel zodat mensen niet de haren overeind gaan staan.
Dat is mijn issue.
Quellian schreef:hunterspride schreef:
Ik zit net eens te denken (wilde me heel niet mengen in deze discussie), maar ik persoonlijk vind het een goede zaak dat ze JR’s kruizen, ze fokken er lievere hondjes mee. Dat felle is hier in Nederland niet nodig, er hoeft niet op vossen gejaagd te worden. Als mijn doggie JR trekjes heeft (katten achterna zitten e.d.) kan meneer echt wel een schop verwachten.
En dan nog: wat probeert TS te zeggen? Papierloze hondjes moet je niet nemen? Die moet je naar het asiel laten gaan? Die zijn minder waard dan JR's met papier??
Nou nee, er word juist niet gekruisd. Die kruisingshondjes DAT zijn de karakter probleem gevallen.
Met de rashond JRT zit het wel goed hoor, qua karakter
Ann schreef:Cassidy schreef:Ik heb (nog) niet alle berichten doorgelezen, maar viel even over de opmerking dat als een kleur niet in de rasstandaard is opgenomen, deze ook niet kan ontstaan. Beste voorbeeld zijn de Canadese Herders, die zijn ontstaan uit de Duitse Herders. Een witte Duitse Herder is pas sinds kort geaccepteerd, maar als er in de rasstandaard geen witte herder werd beschreven, kwam hij dan per definitie niet voor?
Hetzelfde met boxers met teveel wit: omdat het niet gewild is, en niet als rasstandaard wordt omschreven, komen deze honden dan niet voor?
Friezen behoren zwart te zijn, als er een vos ontstaat, (en ik hoef niemand hier voor te lichten dat de kleur vos niet in de rasomschrijving voorkomt) is het dan meteen een nepstamboom?
Ik haal nog even dit bericht naar voren, ik meende dus serieus dat er af en toe B&T pups geboren worden uit JR's die voldoen aan de (huidige) rasstandaard en uiteraard in bezit van een stamboom. Maar dit is dus niet mogelijk, mocht deze kleur naar boven komen, is er altijd inmenging geweest van een ander ras?
Ann schreef:Deze stelling is wel erg kort door de bochtCitaat:Ik begrijp ook niet dat deze discussie zo fel is geworden eigenlijk. Een kleur komt voor of een kleur komt niet voor. Heel simpel.Ik zit lang genoeg in de hondenwereld om te weten dat er af en toe in een nest puppies kleuren voorkomen die NIET voldoen aan de rasstandaard, en meestal worden deze pups of om zeep geholpen door de fokker of verkocht als rasloze pups, terwijl ze dus wel degelijk voortkomen uit ouders met correcte papieren
Ann schreef:ThePast03 schreef:Dat gebeurt meestal met de geheel witte honden omdat die meestal doof zijn en andere (ernstigere) gezondheidsproblemen hebben.
Niet mee eens, ik heb ook een aantal fokkers meegemaakt die met zeer goede lijnen fokten en een dergelijke pup als een soort van smet zagen op hun "fokbeleid". En daarom bewust verzwegen voor het stamboek.
Nu gaat dit wel erg ver in de context van dit topic, maar ik wil alleen maar aangeven waarom ik altijd meende dat er af en toe best wel B&T pups kunnen opduiken in een nest uit ouders die al generaties lang gefokt zijn uit correcte bloedlijnen.
hunterspride schreef:Ik heb niet zoveel verstand van katten, het gaat hier gewoon niet samen met de rest van de huisdieren begrijp je wel, maar stel:
Je bent fokker van echte britse kortharen, je doet je best het ras te verbeteren, je neemt gezondheidsregels in acht, je gaat naar kattenshows en doet er alles aan om een echte britse raskat met stamboek papieren te fokken.
Koopt iemand een katje van de straat, of liever gezegt, krijgt een 'gratis af te halen jonge poesjes' kitten in huis, toont foto's op een forum en roept heel enthousiast dat het een ECHTE britse korthaar is. Weliswaar zonder stamboompapieren, en eigenlijk voor de kenner helemaal niet lijkend op een britse korthaar...maar iedereen vind het een fantastisch mooie britse korthaar........
Nnou dan kun je mij echt niet aan m'n verstand brengen dat je daar dan niet een reactie opgeeft in de trant van;
sorry, maar niet iedere huis-tuin-keuken kat is een echte britse korthaar of zo iets.
Nou, da's eigenlijk een beetje wat Biepmiep bedoeld, en van mij en andere krijgt ze daarin bijval!
Topcob schreef:Misschien nog een punt van discussie;
zou het kunnen zijn dat de mensen die tegenwoordig dus een black en tan willen bezig zijn een nieuw ras te creëren.
Op de zelfde wijze als de jack is gecreëerd?
Faas schreef:Gebeurde heel veel met de boxers. Witte boxers werden afgemaakt.
Frank schreef:Topcob schreef:Misschien nog een punt van discussie;
zou het kunnen zijn dat de mensen die tegenwoordig dus een black en tan willen bezig zijn een nieuw ras te creëren.
Op de zelfde wijze als de jack is gecreëerd?
Zeker weten.
Wedden dat over een paar jaar, mischien zelfs sneller, de Black & tan gewoon geaccepteerd word door 't stamboek!
Wauw! Wat een topic.... Allemaal dankzij mijn
Sjuultje!!
Frank schreef:
Zeker weten.
Wedden dat over een paar jaar, mischien zelfs sneller, de Black & tan gewoon geaccepteerd word door 't stamboek!
Sjuultje
!!
Citaat:
Hoe zit dat met de kleur wit bij een hond. Even uitleggen. Bij katten is het zo dat wit geen kleur is. Dat betekent dat er altijd een onderliggende kleur is. Dat kan zwart, blauw, creme alles zijn. Dat betekent dat uit een witte ouder de kleur kan komen die onderliggend is. Wit draagt bij katten dus een verborgen andere kleur.
Vraag: is dit bij honden ook zo?
ThePast03 schreef:Frank schreef:
Zeker weten.
Sjuultje
!!
De black en ten zal niet opgenomen worden als Jack Russell Terrier.
En voordat een ras erkend is door de FCI gaan er echt jaren overheen, dus over een paar jaar zullen ze zeker niet FCI erkend zijn.
En stel dat ze er ooit een apart ras van willen maken? Krijgen we dan ook weer het gezeur dat een b & t geen wit mag hebben?
Ik heb nu al advertenties gezien waar bij stond dat de pup voor een "echte" b&t teveel wit had. Het moet toch niet gekker worden
baroen schreef:nou ja theoretisch is dat dan ook zo, black and tan is zonder wit ... anders is het weer een foute black and tan kleurmaar nee een B&T "jr" met wat wit maakt hem dus nog steeds geen Jr, vooral kenmerkend voor de B&T zijn de echte B&t getekende koppies, dat komt dus echt voort uit een ander ras
ThePast03 schreef:baroen schreef:nou ja theoretisch is dat dan ook zo, black and tan is zonder wit ... anders is het weer een foute black and tan kleurmaar nee een B&T "jr" met wat wit maakt hem dus nog steeds geen Jr, vooral kenmerkend voor de B&T zijn de echte B&t getekende koppies, dat komt dus echt voort uit een ander ras
En dan krijg je straks weer een apart ras, de black en tan met wit, want die vinden de meeste toch weer leuker![]()
Wat ben ik blij met mijn chocolate met tan en wit Chihuahua een kleur die daar helemaal geaccepteerd is, net zoals de black, tan en wit die ik had en de creme en de blauwe met tan die hier ook nog rondlopen.
Als ze toch een nieuw ras willen gaan creeren kunnen ze het beste alle kleuren toelaten, dus ook die met wit, ook de blauwe, chocolate en gestroomde en de hondjes met blauwe ogen. Anders worden die wie erg populair omdat ze zo apart zijn.
Edit is een b&t met wit en blauw rompertje aan ook verkeerd?:
baroen schreef:die met dat rompertje is een onvervalste blauwgerompertebankzitter terrier, dat ziet iedereen
Percy schreef:Wat een geweldige foto [*olduser*]!
Een tijd terug zag ik een documentaire over de Australian Cattledog, die hebben ze in heel veel kleurtjes![]()
ThePast03 schreef:Percy schreef:Wat een geweldige foto ThePast03!
Een tijd terug zag ik een documentaire over de Australian Cattledog, die hebben ze in heel veel kleurtjes![]()
Eeeh, twee: rood en blauw
Waarschijnlijk ben je in de war met de Australische Herder, die heb je wel in behoorlijk wat kleuren.