Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:15

Nee het is inderdaad niet zwart wit. Want wat voor de een zwaar weegt weegt voor de ander minder zwaar en dat laat dit topic al mooi zien.
Ik zie vrij weinig dat het geadviseerd word in de artikelen met de bronnen. Wel dat er word aangegeven; bekijk het per situatie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:38

Nu heb ik zelf geen honden meer, maar thuis wel altijd gehad. Vroeger altijd teven. Die werden na de 2e loopsheid gesteriliseerd.
Nooit problemen gehad met slechte vacht, bmo, kanker oid.
Allemaal tussen de 13 en 15 geworden wat echt oud is voor dat ras (bouvier des flandres).
Mijn moeder heeft nu nog een reu, kleiner omdat ze een dagje ouder wordt. Het is een Shih tzu kruizing.
Hij is nog intact.
Buiten het feit dat hij zelf niet door heeft dat hij ballen heeft (plast hooguit 2x op wandeling, negeert loopse tevens, heel makkelijk karakter).
Waren er verder ook geen andere redenen om hem te castreren. Geen druppels, gezondheidsproblemen oid gehad, dus nooit de noodzaak gezien om de ballen er af te halen.
Inmiddels is hij ruim 8, prachtig op gewicht en bespierd en nog steeds volledig onwetend over zijn ballen _O-

Mijn moeder bekijkt het per hond/situatie/karakter.
En ook natuurlijk wat je zelf goed vind en ik denk dat dat het beste is wat je kan doen.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:54

ivy_power89 schreef:
Ik baal soms best wel dat ik dat onderzoek niet meer heb.
Want daar stond in dat het er zelfs op leek dat geholpen teven eerder kanker leken te krijgen dan de niet geholpen teven.

Ik hoor ook van veel mensen dat zij hun teef laten helpen omdat zij het bloeden vies vinden. Dat vind ik dan gewoon echt een kul smoes....

Ik heb gewoon een dweil staan en als ik wat zie liggen dweil ik het even snel weg

Mocht je dat onderzoek nog eens tegen komen dan zie ik het heel graag! Klinkt erg interessant. En inderdaad met een broekje moet dit toch ook te doen zijn? Ps het gaat hier om een klein teefje, dat zal ook wel uitmaken in de hoeveelheid bloed ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:24

Mijn teefje bloedde helemaal niet, en hield zichzelf heel goed schoon. De keren dat ik een druppel bloed moest opvegen zijn in al die jaren op één hand te tellen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:29

Ik zou een dergelijk contract ook nooit tekenen.

Als je als fokker je huiswerk goed gedaan heb weet je allang wat ik je pup te bieden heb.
Kom je aan met contracten mij niet bellen.

Die doodle fokkers zijn volgens mij nog eens echt gek ook. Wie laat nou een teef van 6 maanden steriliseren? Mijn Sophietje is nu 10 maanden en moet haar eerste loopsheid nog krijgen.

Daarbij waarom zou je een gezonde teef "moeten" castreren/steriliseren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:19

BeFunny schreef:

Als je als fokker je huiswerk goed gedaan heb weet je allang wat ik je pup te bieden heb.

Die doodle fokkers zijn volgens mij nog eens echt gek ook. Wie laat nou een teef van 6 maanden steriliseren? Mijn Sophietje is nu 10 maanden en moet haar eerste loopsheid nog krijgen.

Omdat die fokkers het alleenrecht willen hebben op de verkoop van honden van dat ras. Vermoed ik.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:35

BeFunny schreef:

Ik! Wij doen aan vroeg castreren ook als er geen contract is. Nooit problemen altijd gezonde honden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:45

But whyyyy

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:44

Het probleem met vroeg castratie (vóór de hond is uitgegroeid) is dat de problemen die ontstaan niet meer in direct verband worden gebracht met de castratie. Het gemis aan voortplantingshormonen creëert systematische problemen (dus door het hele lichaam) met secundaire ziekte en problemen als gevolg.
In mijn ogen is vroeg-castratie daarom nooit goed te praten. Het dier is er nieg bij gebaat (hoog uitzonderlijke medische situaties mogelijk uitgezonderd, maar dan bestaat er een mooie optie om hormonen in te spuiten).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:29

Tooske schreef:
BeFunny schreef:

Ik! Wij doen aan vroeg castreren ook als er geen contract is. Nooit problemen altijd gezonde honden.

Waarom in godsnaam? Zou je dat bij je dochter ook doen van 12 of 14?
Ik vind dat echt dierenmishandeling hè.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:32

Ik ga het zien of het zo hard loopt..bij mij is nu een....gelukkig....kleinere hond vroeg gecastreerd...op 7 maanden..ze was wegens medische aandoening al 6x onder narcose geweest ..is een hondje wat uit een verwaarlozing kwam wat ik in opvang had ,waarvan ik in het begin ook dacht...kunnen we ze toch niet beter in laten slapen...maar de dierenarts had er nog goed oog in...maar ze heeft het gered..en ze is nu drie en loopt leuk mee in de agilety...heeft een langhaar vacht waar ook niks raars mee is ,ik haal er zo een kam door...dus ik ben echt benieuwd of ik op termijn verschil ga merken...tot nu toe de makkelijkste hond ooit...wat ik nooit verwacht had...met 7 weken had ze haar eerste operatie..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:20

Ik zou het ook nooit meer doen maar 20 jaar geleden was het vrij gebruikelijk om een reu te castreren vooraleer hij “echt” reu werd. Mijn toenmalig hondje (11kg volwassen) werd gecastreerd op 5 maanden. Hij is uitgegroeid tot een stabiele hond die gezond oud is geworden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:23

Vind de vraagstelling dan wel intressant waarom het met honden ‘zo moeilijk’ is en met andere dieren veel minder?
Hoezo veranderd een hond zo in gedrag en vacht? Nou kan ik vacht enigszins snappen want je hebt allemaal verschillende soorten vachten.

Maar als je een hengst castreerd op 10 maanden oud hoor je er echt niemand over. Dan is het eerder nog verstandig zodat die in de groep kan blijven lopen. Hoezo veranderd een paard niet in negatieve zin na een castratie? Het is algemeen een beetje bekend dat ze na een castratie juist meer groeien dan minder. Dus paarden hebben de hormonen niet nodig?

Waarom honden wel? Ik vind het zelf wel een beetje gek dat honden blijkbaar verprutst zijn als je ze laat helpen, zo komt het wat over :o
Ik merk weinig verschil als ze geholpen zijn. Maar ook intacte dieren merk ik weinig van in de opvang. Valt en staat ook gewoon met het karakter wat ze hebben en voornamelijk de opvoeding :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:30

Kabayo schreef:
Vind de vraagstelling dan wel intressant waarom het met honden ‘zo moeilijk’ is en met andere dieren veel minder?
Hoezo veranderd een hond zo in gedrag en vacht? Nou kan ik vacht enigszins snappen want je hebt allemaal verschillende soorten vachten.

Maar als je een hengst castreerd op 10 maanden oud hoor je er echt niemand over. Dan is het eerder nog verstandig zodat die in de groep kan blijven lopen. Hoezo veranderd een paard niet in negatieve zin na een castratie? Het is algemeen een beetje bekend dat ze na een castratie juist meer groeien dan minder. Dus paarden hebben de hormonen niet nodig?

Waarom honden wel? Ik vind het zelf wel een beetje gek dat honden blijkbaar verprutst zijn als je ze laat helpen, zo komt het wat over :o
Ik merk weinig verschil als ze geholpen zijn. Maar ook intacte dieren merk ik weinig van in de opvang. Valt en staat ook gewoon met het karakter wat ze hebben en voornamelijk de opvoeding :+

Een hengst ontwikkeld ook veel minder als die vroeg gecastreerd wordt. Mijn toenmalige hengst en zijn ruin-broer waren dag en nacht verschil. Zijn broer leek veel ouder en fragieler terwijl hij daadwerkelijk ouder was. Daarnaast heeft zijn broer ook veel meer kwaaltjes gehad, ik heb goed en wel twee keer de dierenarts moeten laten komen in zijn leven.

Bij paarden wordt het veel meer geaccepteerd, vooral vanuit eigen belang maar ik zou niet willen beweren dat het geen invloed heeft.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:34

Interessant Tooske, wil je ook de beweegredenen delen? Welk ras fok je?

Op de opvang heb ik 1 vroeggecastreerde teef. Een labrador, voor haar eerste loopsheid. Die is altijd puppy gebleven in haar doen en laten en niet stabiel uitgegroeid. Nu is n=1 natuurlijk geen onderzoek maar ik raad het klanten wel altijd af.

@Kabayo ja geen idee hea :+ Paarden zijn minder bewerkelijk denk ik en de schade is veel groter (hengsten die elkaar verwonden) of langer (hengst in een gemengde kudde ging toch niet zo goed). Dan wegen de negatieve invloeden voor het individu misschien toch minder zwaar. Ik zie merrie's trouwens nooit steriel gemaakt worden, het zijn altijd de heren die wat moeten inleveren :D

Ik vind een steriele teef trouwens niet mislukt, maar vind het wel een goede vooruitgang dat we tegenwoordig wat beter nadenken ipv het mes erin zetten omdat het "hoort". :j

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:34

Ik heb een teefje van bijna 6 maanden. In het koopcontract staan trouwens geen verplichtingen en verboden. Mijn dierenarts wil haar sowieso pas na de tweede loopsheid castreren, maar ze komt ook uit een outcross project dus ik wil (vrijwillig) ook even aanzien of ze eventueel interessant is voor de fokker om te fokken. Zo niet laat ik haar wel castreren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:40

Flux
Nee klopt dat is ook zo. Merries zie je nooit gecastreerd/ gesteriliseerd worden. Ergens vraag ik mij af waarom? Of kan dat niet? Nooit bij stilgestaan eigenlijk :+ Je hoort wel dat ze knikkers in de baarmoeder plaatsen.
Klopt ook hoor dat hengsten samen houden vaak gewoon lastig is. Helemaal in een groep van merries natuurlijk. Maar het is niet onmogelijk.
Je hebt ook hengsten die 20 jaar in isolatie leven omdat de eigenaar het zo stoer vind een hengst te hebben, dat vind ik zelf wel enorm zielig altijd :=

Ja klopt ook, beter nadenken is altijd goed! En als het niet hoeft of je / hond heeft nergens last van is het ook niet noodzakelijk…

KimD komt soms ook door andere invloeden zoals voeding, achterstanden of training. Grappig, hoor je dat vaker dat ruinen vaker kwalen hebben? Ook wel een interessante. Ik ken ook wel veel hele mooie gespierde ruinen. Mensen willen vaak laat castreren zodat de hengstennek niet weg gaat. Al is dat natuurlijk wel onzin :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:45

Ik weet 1 merrie waar ze de 'binnenvoering' eruit hebben gehaald, maar of dat enkel de eierstokken waren of ook de baarmoeder durf ik niet te zeggen.
Geloof dat die merrie cystes of tumoren had waardoor de hormoonhuishouding beïnvloed werd en de merrie daardoor gevaarlijk in de omgang ofzo.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 11:13

Hier 3 van de 4 zijn gecastreerd.

Eerste teef omdat de reu die ik destijds had, enorm heftig reageerde. En ik toen nog anti castreren was bij reuen.

En ik ze in dat huis moeilijk uit elkaar kon houden. En het beide geen makkelijke honden zijn/waren. Om eentje even paar dagen elders te laten logeren.

Teef werd na castreren, veel feller in haar karakter en incontinent. Paar jaar terug is ze verlamd geweest. Hele poos niet meer incontinent geweest. Maar nu volop terug :+ Dus overal liggen anti lekmatjes onder en ben ik veel aan het wassen _O-

2e teef had ik net aantal maanden opgevangen na het overlijden van mijn reu. Met ervaring van eerste teef, twijfelde ik enorm. Maar ze kreeg baarmoederontsteking. Dus had geen keus.

Zij is juist veel zachter in haar karakter geworden en niet incontinent.

Mijn oudste reu is inmiddels ook aantal jaren gecastreerd. Was altijd fel erop tegen.

Maar wat zaten die hormonen hem in de weg. Continu onrust(ook in huis), niet willen eten, amper contact mee te krijgen. Gigantisch reactief.

Ondersteunende supplementen etc hielp allemaal niks.

En dan kunnen mensen wel zeggen het is kwestie van blijven trainen en geduld hebben. Maar ik heb meerdere reuen gehad, maar had dit nog nooit meegemaakt.

Dus eerst chemische castratie en die hond werd weer helemaal zichzelf. Er kwam weer rust, geen uitval gedrag meer etc.

Dus toen het gedrag weer terug kwam, besloten voor definitief castreren.

Mijn jongste reu daarentegen heb ik nooit aangemerkt dat hij überhaupt last kreeg van zijn hormonen _O-

Dus die loopt nog lekker met zijn ballen rond. En ik krijg juist nu vaak de vraag of ik hem nog laat helpen :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:24

Zeker een interessante vraag Kabayo! Nu weet ik wel dat het bij bijvoorbeeld katten alweer anders werkt dan bij honden waardoor zij minder negatieve gezondheidsproblemen ondervinden. Maar ik ken de ins en outs daarvan niet en zou ik op moeten zoeken. Mogelijk zijn de invloeden bij paarden ook weer anders. Al is bij paarden natuurlijk ook bekend dat het metabolisme verandert en ligamenten zwakker kunnen worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:28

Maar , na al de jaren dat ik honden heb, en nu de 30 honden aan tik...heb ik werkelijk bij geen enkele teef rare gezondheidsproblemen gehad die een volle teef níet zou kunnen hebben gekregen...

Als dat wél zo geweest zou zijn zou ik geen teef meer laten castreren natuurlijk, maar tegendeel, ik herken er helemaal niets in, en ja alle ,teven die in mijn leven gaan volgen, althans die als pup bij ons komen gaan na eerste loopsheid onder het mes, dit zeg ik omdat ik meer in rescues ga, en die honden komen al gecastreerd bij ons.. vaak wel jonger gecastreerd als ik zelf zou doen, Mira en Nima kwamen hier met 6 maanden oud al gecastreerd..

Nou ik ga er maar eens op letten wat voor bijzondere ziektebeelden zij gaan ontwikkelen..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:55

Gewoon uit academische interesse; wat voer jij je honden Kimmie?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:10

Honden eten rauw vlees, zowel kvv als echt bot en kauw werk, en als ik makkelijk moet voeren dan krijgen ze blik met hoogvlees aandeel, maar ip vers vlees :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:37

Kabayo schreef:
Flux
Nee klopt dat is ook zo. Merries zie je nooit gecastreerd/ gesteriliseerd worden. Ergens vraag ik mij af waarom? Of kan dat niet? Nooit bij stilgestaan eigenlijk :+ Je hoort wel dat ze knikkers in de baarmoeder plaatsen.
Klopt ook hoor dat hengsten samen houden vaak gewoon lastig is. Helemaal in een groep van merries natuurlijk. Maar het is niet onmogelijk.
Je hebt ook hengsten die 20 jaar in isolatie leven omdat de eigenaar het zo stoer vind een hengst te hebben, dat vind ik zelf wel enorm zielig altijd :=

Ja klopt ook, beter nadenken is altijd goed! En als het niet hoeft of je / hond heeft nergens last van is het ook niet noodzakelijk…

KimD komt soms ook door andere invloeden zoals voeding, achterstanden of training. Grappig, hoor je dat vaker dat ruinen vaker kwalen hebben? Ook wel een interessante. Ik ken ook wel veel hele mooie gespierde ruinen. Mensen willen vaak laat castreren zodat de hengstennek niet weg gaat. Al is dat natuurlijk wel onzin :o

Geen idee, ik heb nooit met onze paarden gefokt maar het was opvallend dat tussen deze broers zoveel verschil zat qua uiterlijk en kwaaltjes. Het is ook verder nooit onderzocht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:46

Dagahra schreef:
Hier 3 van de 4 zijn gecastreerd.

Eerste teef omdat de reu die ik destijds had, enorm heftig reageerde. En ik toen nog anti castreren was bij reuen.

En ik ze in dat huis moeilijk uit elkaar kon houden. En het beide geen makkelijke honden zijn/waren. Om eentje even paar dagen elders te laten logeren.

Teef werd na castreren, veel feller in haar karakter en incontinent. Paar jaar terug is ze verlamd geweest. Hele poos niet meer incontinent geweest. Maar nu volop terug :+ Dus overal liggen anti lekmatjes onder en ben ik veel aan het wassen _O-

2e teef had ik net aantal maanden opgevangen na het overlijden van mijn reu. Met ervaring van eerste teef, twijfelde ik enorm. Maar ze kreeg baarmoederontsteking. Dus had geen keus.

Zij is juist veel zachter in haar karakter geworden en niet incontinent.

Mijn oudste reu is inmiddels ook aantal jaren gecastreerd. Was altijd fel erop tegen.

Maar wat zaten die hormonen hem in de weg. Continu onrust(ook in huis), niet willen eten, amper contact mee te krijgen. Gigantisch reactief.

Ondersteunende supplementen etc hielp allemaal niks.

En dan kunnen mensen wel zeggen het is kwestie van blijven trainen en geduld hebben. Maar ik heb meerdere reuen gehad, maar had dit nog nooit meegemaakt.

Dus eerst chemische castratie en die hond werd weer helemaal zichzelf. Er kwam weer rust, geen uitval gedrag meer etc.

Dus toen het gedrag weer terug kwam, besloten voor definitief castreren.

Mijn jongste reu daarentegen heb ik nooit aangemerkt dat hij überhaupt last kreeg van zijn hormonen _O-

Dus die loopt nog lekker met zijn ballen rond. En ik krijg juist nu vaak de vraag of ik hem nog laat helpen :+

Ik ben niet anti castreren. Wel anti vroeg castreren.
Ik ben voor kijken naar de situatie en de hond. Ik had Saartje graag willen castreren maar dat liep anders dat is een voll teef. Reu Dex gecastreerd om die reden. Nu Sophietje erbij en daar zie ik voor nu geen noodzaak tot castratie dus blijft die als het even kan intact.