Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

ivy_power89 schreef:Ik baal soms best wel dat ik dat onderzoek niet meer heb.
Want daar stond in dat het er zelfs op leek dat geholpen teven eerder kanker leken te krijgen dan de niet geholpen teven.
Ik hoor ook van veel mensen dat zij hun teef laten helpen omdat zij het bloeden vies vinden. Dat vind ik dan gewoon echt een kul smoes....
Ik heb gewoon een dweil staan en als ik wat zie liggen dweil ik het even snel weg
BeFunny schreef:Ik zou een dergelijk contract ook nooit tekenen.
Als je als fokker je huiswerk goed gedaan heb weet je allang wat ik je pup te bieden heb.
Kom je aan met contracten mij niet bellen.
Die doodle fokkers zijn volgens mij nog eens echt gek ook. Wie laat nou een teef van 6 maanden steriliseren? Mijn Sophietje is nu 10 maanden en moet haar eerste loopsheid nog krijgen.
Daarbij waarom zou je een gezonde teef "moeten" castreren/steriliseren?
BeFunny schreef:Ik zou een dergelijk contract ook nooit tekenen.
Als je als fokker je huiswerk goed gedaan heb weet je allang wat ik je pup te bieden heb.
Die doodle fokkers zijn volgens mij nog eens echt gek ook. Wie laat nou een teef van 6 maanden steriliseren? Mijn Sophietje is nu 10 maanden en moet haar eerste loopsheid nog krijgen.
Tooske schreef:BeFunny schreef:Ik zou een dergelijk contract ook nooit tekenen.
Ik! Wij doen aan vroeg castreren ook als er geen contract is. Nooit problemen altijd gezonde honden.

Kabayo schreef:Vind de vraagstelling dan wel intressant waarom het met honden ‘zo moeilijk’ is en met andere dieren veel minder?
Hoezo veranderd een hond zo in gedrag en vacht? Nou kan ik vacht enigszins snappen want je hebt allemaal verschillende soorten vachten.
Maar als je een hengst castreerd op 10 maanden oud hoor je er echt niemand over. Dan is het eerder nog verstandig zodat die in de groep kan blijven lopen. Hoezo veranderd een paard niet in negatieve zin na een castratie? Het is algemeen een beetje bekend dat ze na een castratie juist meer groeien dan minder. Dus paarden hebben de hormonen niet nodig?
Waarom honden wel? Ik vind het zelf wel een beetje gek dat honden blijkbaar verprutst zijn als je ze laat helpen, zo komt het wat over
Ik merk weinig verschil als ze geholpen zijn. Maar ook intacte dieren merk ik weinig van in de opvang. Valt en staat ook gewoon met het karakter wat ze hebben en voornamelijk de opvoeding
Paarden zijn minder bewerkelijk denk ik en de schade is veel groter (hengsten die elkaar verwonden) of langer (hengst in een gemengde kudde ging toch niet zo goed). Dan wegen de negatieve invloeden voor het individu misschien toch minder zwaar. Ik zie merrie's trouwens nooit steriel gemaakt worden, het zijn altijd de heren die wat moeten inleveren
Je hoort wel dat ze knikkers in de baarmoeder plaatsen.
Dus overal liggen anti lekmatjes onder en ben ik veel aan het wassen 
Kabayo schreef:Flux
Nee klopt dat is ook zo. Merries zie je nooit gecastreerd/ gesteriliseerd worden. Ergens vraag ik mij af waarom? Of kan dat niet? Nooit bij stilgestaan eigenlijkJe hoort wel dat ze knikkers in de baarmoeder plaatsen.
Klopt ook hoor dat hengsten samen houden vaak gewoon lastig is. Helemaal in een groep van merries natuurlijk. Maar het is niet onmogelijk.
Je hebt ook hengsten die 20 jaar in isolatie leven omdat de eigenaar het zo stoer vind een hengst te hebben, dat vind ik zelf wel enorm zielig altijd
Ja klopt ook, beter nadenken is altijd goed! En als het niet hoeft of je / hond heeft nergens last van is het ook niet noodzakelijk…
KimD komt soms ook door andere invloeden zoals voeding, achterstanden of training. Grappig, hoor je dat vaker dat ruinen vaker kwalen hebben? Ook wel een interessante. Ik ken ook wel veel hele mooie gespierde ruinen. Mensen willen vaak laat castreren zodat de hengstennek niet weg gaat. Al is dat natuurlijk wel onzin
Dagahra schreef:Hier 3 van de 4 zijn gecastreerd.
Eerste teef omdat de reu die ik destijds had, enorm heftig reageerde. En ik toen nog anti castreren was bij reuen.
En ik ze in dat huis moeilijk uit elkaar kon houden. En het beide geen makkelijke honden zijn/waren. Om eentje even paar dagen elders te laten logeren.
Teef werd na castreren, veel feller in haar karakter en incontinent. Paar jaar terug is ze verlamd geweest. Hele poos niet meer incontinent geweest. Maar nu volop terugDus overal liggen anti lekmatjes onder en ben ik veel aan het wassen
2e teef had ik net aantal maanden opgevangen na het overlijden van mijn reu. Met ervaring van eerste teef, twijfelde ik enorm. Maar ze kreeg baarmoederontsteking. Dus had geen keus.
Zij is juist veel zachter in haar karakter geworden en niet incontinent.
Mijn oudste reu is inmiddels ook aantal jaren gecastreerd. Was altijd fel erop tegen.
Maar wat zaten die hormonen hem in de weg. Continu onrust(ook in huis), niet willen eten, amper contact mee te krijgen. Gigantisch reactief.
Ondersteunende supplementen etc hielp allemaal niks.
En dan kunnen mensen wel zeggen het is kwestie van blijven trainen en geduld hebben. Maar ik heb meerdere reuen gehad, maar had dit nog nooit meegemaakt.
Dus eerst chemische castratie en die hond werd weer helemaal zichzelf. Er kwam weer rust, geen uitval gedrag meer etc.
Dus toen het gedrag weer terug kwam, besloten voor definitief castreren.
Mijn jongste reu daarentegen heb ik nooit aangemerkt dat hij überhaupt last kreeg van zijn hormonen![]()
Dus die loopt nog lekker met zijn ballen rond. En ik krijg juist nu vaak de vraag of ik hem nog laat helpen