welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:37

Elke hond kan blaffen. Ook maar net wat je als eigenaar er mee doet… Elke hond kan vocaal zijn. Eentje die echt 100% stil gaat zijn is eentje zonder stembanden of een knuffel…

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:47

KikiCelinevs schreef:
Misschien even over een andere boeg maar als je de Barbet leuk vindt, misschien is een Schapendoes dan ook wel wat voor je? Wij hebben er vroeger 2 als gezinshonden gehad en het waren hele vriendelijke, energieke dieren. Ze zijn ook relatief gezonde rashonden en qua vacht onderhoud is het goed te doen voor een langharige hond. Maar borstelen ontkom je natuurlijk niet aan.

Wat een leuk idee, in die richting kun je ook aan een nizinny denken

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:48

Of een Cão da Serra de Aires

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 20:49

Ik had een heel verhaal getikt en toen ik het wilde plaatsen was het ineens weg. Ik ga het nog maar een keer proberen. Alvast excuses als er straks twee vergelijkbare reacties van mij staan :')

Schapendoes hebben we het ook over gehad inderdaad! Leuke hondjes om te zien, gezond en vriendelijke karakters. Maar we begrepen van iemand dat er ook wel wat nervositeit in kan zitten en dat ze ook behoorlijk kunnen blaffen.
Dat maakte ons wat terughoudender ten opzichte van het ras, want we zoeken wel echt een stabiele evenwichtige hond.

Ik begrijp dat je het altijd kan treffen of juist pech hebben, net zoals met de gezondheid, maar door de juiste (voor ons) raskeuze te maken hoop ik de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Het is tenslotte hopelijk voor de komende vijftien jaar.

Over gehoorzaamheid: ik zoek niet perse slaafse gehoorzaamheid, maar verwacht wel dat de basis goed bij te brengen moet zijn, uiteraard na gedegen training vanaf het begin. Zo vind ik een betrouwbare recall bijvoorbeeld essentieel, omdat ik het belangrijk vind dat een hond ook los kan lopen om te spelen en te ontdekken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:03

KellyR schreef:
Voor de Eurasier kenners, zijn het ook sociale honden in de zin van katten en andere (vreemde) honden?

Vooral de kruising met chow chow waaruit ze oorspronkelijk zijn ontstaan, schrikt mij af.
Ik vind ze wel fantastisch om te zien en mogelijk wat ik zoek voor een 2e hond op een later moment.

Wij hebben geen kat, maar die van ons heeft wel wat jachtinstinct en reageert wel op vreemde katten. Ik laat hem dus niet helemaal los. Mogelijk als hij wat ouder is dat het dan wel gaat, want hij zit nu nog midden in zn puberteit. De fokker had kippen e.d. en dat ging prima, dus als ze er als pup mee opgroeien kan ik me niet voorstellen dat het een probleem is.

Mochten wij ooit een kat willen ben ik er niet bang voor dat hij ze zou opeten oid. Maar ze zullen wel even moeten wennen en begeleiding krijgen.

Die van ons is vriendelijk of negeert vreemde honden. Een enkele speelt hij wel mee. Als ze naar hem snauwen loopt hij gelijk mee. Eigenlijk hetzelfde als vreemde mensen. Die hij kent vindt hij heel leuk, echte vreemden negeert, of ontwijkt hij.

Hij neemt ook het gedrag van onze keeshond niet over. Die blaft echt wel overdreven veel soms, maar dat interesseert hem niks.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:38

Nizinny's zijn heel leuk heb er 2 gehad, het kunnen wel hielenbijters zijn maar ook hier geldt dat met een goeie consequente opvoeding het prima
honden zijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:52

ppdreamer schreef:
Ik had een heel verhaal getikt en toen ik het wilde plaatsen was het ineens weg. Ik ga het nog maar een keer proberen. Alvast excuses als er straks twee vergelijkbare reacties van mij staan :')

Schapendoes hebben we het ook over gehad inderdaad! Leuke hondjes om te zien, gezond en vriendelijke karakters. Maar we begrepen van iemand dat er ook wel wat nervositeit in kan zitten en dat ze ook behoorlijk kunnen blaffen.
Dat maakte ons wat terughoudender ten opzichte van het ras, want we zoeken wel echt een stabiele evenwichtige hond.

Ik begrijp dat je het altijd kan treffen of juist pech hebben, net zoals met de gezondheid, maar door de juiste (voor ons) raskeuze te maken hoop ik de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Het is tenslotte hopelijk voor de komende vijftien jaar.

Over gehoorzaamheid: ik zoek niet perse slaafse gehoorzaamheid, maar verwacht wel dat de basis goed bij te brengen moet zijn, uiteraard na gedegen training vanaf het begin. Zo vind ik een betrouwbare recall bijvoorbeeld essentieel, omdat ik het belangrijk vind dat een hond ook los kan lopen om te spelen en te ontdekken.

Maak eens een top 3 voor jezelf, en ga dan bij fokkers kennis maken. Gewoon op de koffie.
Ik heb met mijn "bijzondere" ras ook mensen op de koffie gehad die graag wilden weten hoe dit ras zich kon vinden in een druk gezin.
Zij waren mega enthousiast, hadden zich gemeld bij de fokker maar woonden hier vlakbij. Dus zijn we gezellig even op de koffie geweest en daarna een stuk wezen lopen. Dat heeft veel duidelijk gemaakt voor ze een ze hebben afgezien van een pup. Want het vroeg voor hun teveel sturing om ze goed mee te laten draaien.

Dat geeft zoveel inzicht om de hond die je zoekt te zien functioneren in eenzelfde situatie

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:08

Ga gewoon eens naar een hondeshow en dan vd rassen die je leuk vind met verschillende fokkers praten..mijd de gene met veel pup aanbiedingen..wij zijn zo toch al 2x van gedachten veranderd en voor een ander ras gegaan dan we in ons gedacht hadden...iedereenzit je nu rassen aan te raden die ze zelf leuk vinden en honden aan te raden wasrvan ik denk .Maar een eerlijke fokker wil geen hond verkopen om die later terug te krijgen of in het asiel te zien belanden..

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:10

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:18

Een leonberger kruising.
Super vriendelijk maar wel duidelijk aanwezig bij onraad, knuffelig, sociaal, kan met onzekere/angstige en hele dominante honden, kan met katten, nergens bang voor, niet snel blaffen, kan prima alleen zijn mits iets lekkers of afleiding anders gaat er soms iets aan (liefst iets van hout), kauwen graag (snacks, stokken etc).
Wandelen prima mee, kunnen ook prima laag in energie worden gehouden.
Wij hebben er zeer veel plezier van iig. Super makkelijke dieren.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 10:04

Wij gaan bij enkele fokkers/ eigenaren van de barbet en de eurasier verder ervaren hoe het ras is en vandaar kijken we verder.

Bedankt allemaal voor het meedenken! :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:12

ppdreamer schreef:
Wij gaan bij enkele fokkers/ eigenaren van de barbet en de eurasier verder ervaren hoe het ras is en vandaar kijken we verder.

Lijkt me een mooi begin!
Hopelijk is een van de rassen dat wat je zoekt!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:23

Vluchtig over de pagina's gelezen, niet bericht voor bericht maar ik zie een aantal rassen waarbij ik echt mijn vraagtekens heb qua aanraden.

Ik zie meermaals de poedel voorbij komen, dat lijkt me nog best passend! Ze worden veel en vaak gezien als truttig maar toch zijn ze echt ontzettend veelzijdig en leuk van karakter. Als je een fokker zoekt die meer richting het 'gezinstype' fokt, dan zijn ze vaak ook erg goed op te voeden en kun je er veel van leren.

Ik zag ook 'mijn ras' voorbij komen, alleen dan de langhaar variant, de Schotse Collie. Langharen zijn ontzettend makkelijk maar kúnnen vocaal zijn, net zoals de korthaar (tien keer erger) en mini variant, de Sheltie (oordoppen vocaal). Máár, het is af te leren, als je dit vanaf pup af aan direct onder controle brengt kun je dit terug brengen tot een minimum, onze Sheltie blaft bijvoorbeeld alleen om ons te irriteren. Ze is dan heel trots op zichzelf. :') Onze eerste korthaar kan haar bakkes prima houden als ik 'Klaar nu!' zeg, haar zoon en dochter daarentegen not so much. Hoe meer van die kregen, hoe meer ze elkaar aansteken met keffen. Heel irritant en ongewenst, maar wel raseigen. Een vliegenmepper hoog houden doet wonderen. :') De langharen zijn wel bij uitstek de gezinshonden waar je naar op zoek bent, heel erg knuffelig maar daarnaast ook heel 'saai', zullen niet snel iets doen wat niet mag, zijn makkelijk op te voeden, kunnen eigenlijk wel makkelijk alleen zijn maar gaan met liefde ook meer dingen ondernemen of wandelen. Ze tonen alleen vaak weinig iniatief want 'alles is best'. Zoals ik al benoemd zijn ze makkelijk op te voeden maar je moet ze wel opvoeden, doe je dit niet kunnen al die makkelijke eigenschappen ook volledig de andere kant op gaan en heb je een hond die niet sociaal is naar mens en dier. Maar dat is van toepassing op iedere hond. Het merendeel valt of staat met opvoeding en of je kan bieden wat het ras van je eist.

Om als nieuw ras aan te dragen in het topic, misschien de Chebo? Dat is een combinatie van de Chow Chow, een Eurasier & een Bobtail maar deze Chebo zijn zo gefokt dat ze eigenlijk alleen maar de lusten hebben van ieder ras en niet de lasten. Ik ken er toevallig een aantal en stuk voor stuk hele leuke familie/gezinshonden zonder gekke karaktereigenschappen of trekjes. Ik ken er ook nog twee die de 'oude naam' van dit ras droegen en ook dat waren hele leuke honden. Niet mijn ding, en ik persoonlijk zou ze niet willen omdat ze bij ons niet passen maar absoluut een leuk ras!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:56

ppdreamer schreef:

Kijk, en dat is nou exact wat ik veronderstelde dat je ging doen aan al je posts te lezen.
Je bent echt super goed bezig en verantwoordelijk genoeg om straks de juiste keuze te maken en met de juiste kameraad de toekomst tegemoet te gaan!

Maar effe... Vergeet niet te genieten van de voorpret ook hé want ook deze periode is spannend en leuk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:12

ppdreamer schreef:

Ik ben benieuwd, laat je het nog weten? :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:44

Een toevoeging die ik nog niet voorbij heb zien komen: de Duitse Staande langhaar. De hond met het meest zachte karakter van de 3 variëteiten (korthaar, langhaar, draadhaar)

Ze zijn niet zo "massief" als een Berner, maar hebben wel wat schofthoogte.

Niet het meest populaire ras, maar daardoor nog wel één van de gezondere.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 18:43

Ik zag vandaag een pomsky echt wel een mooie leuke hond.En een echt teddy beertje <3

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:12

mvdende schreef:
Een toevoeging die ik nog niet voorbij heb zien komen: de Duitse Staande langhaar. De hond met het meest zachte karakter van de 3 variëteiten (korthaar, langhaar, draadhaar)

Maar wel honden met jachtinstinct en daar moet je tegen kunnen.
En daarnaast ook honden die "in het veld" werken en dus prima afstand willen en durven nemen.
Ik heb een van de andere staande honden. Wel nog meer jachtinstinct dan de dsl.
Maar het moet je echt liggen zo'n staande hond.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:29

office schreef:
Ik zag vandaag een pomsky echt wel een mooie leuke hond.En een echt teddy beertje <3

Dat is een kruising, en niet de makkelijkste ook.
Mensen gaan dan idd voor het uiterlijk.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:44

Zeker, ik vind de pomsky kruising nog heel weinig uniform en je kunt dus ook echt een husky karakter in een kleiner lichaam krijgen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:56

Kabayo schreef:
Elke hond kan blaffen. Ook maar net wat je als eigenaar er mee doet… Elke hond kan vocaal zijn. Eentje die echt 100% stil gaat zijn is eentje zonder stembanden of een knuffel…

Of een Basenji uit een niet blaffende lijn :))

TS, het is wat out of the box, maar misschien een Silken Windhound? (Of een Windsprite- al zijn die misschien niet groot genoeg voor je). Zijn ontzettend lieve, zachte honden. Geen blaffers, nauwelijks waaks. Sociaal, actief, sportieve hondjes, thuis echte couch potatoes en degene die ik ken kunnen ook prima alleen zijn.

Als je googlet, let dan op dat Silken Windhound en Silken Windsprite aparte rassen zijn. Er zijn niet veel fokkers, ik weet voor Windhounds niet eens zeker of er op het moment fokkers in Nederland actief zijn, maar wellicht het uitzoeken waard :)

Het zijn natuurlijk windhonden dus dat moet je wel liggen. Mocht je in de buurt wonen mag je altijd eens mijn Windsprite ontmoeten hoor!

Beide rassen zijn ook RVB officieel tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 24-10-25 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:59

office schreef:

Mijn god,hieperdepiep broodfok tot en met, waar niet eens een behoorlijke rasstandaard voor is... je koopt ze die worden 30 cm ,je koopt er waar de husky genen zege vieren en dan zijn ze 55 cm en gillen als een keeshond...Ik heb ze allemaal zien paseren waar ik les geef.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 22:40

haha1995 schreef:
office schreef:

Mijn god,hieperdepiep broodfok tot en met, waar niet eens een behoorlijke rasstandaard voor is... je koopt ze die worden 30 cm ,je koopt er waar de husky genen zege vieren en dan zijn ze 55 cm en gillen als een keeshond...Ik heb ze allemaal zien paseren waar ik les geef.

En €2500,- aftikken voor je kruising. :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:34

Jokonootje schreef:
mvdende schreef:

Maar wel honden met jachtinstinct en daar moet je tegen kunnen.
En daarnaast ook honden die "in het veld" werken en dus prima afstand willen en durven nemen.
Ik heb een van de andere staande honden. Wel nog meer jachtinstinct dan de dsl.
Maar het moet je echt liggen zo'n staande hond.

Is me bekend: er ligt hier een draadhaar op bed te snurken..

Maar buiten het jachtinstinct, toch wel een hond die aan de eisen van ts kan voldoen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 10:51

Maar dat jachtinstinct veegt alle andere 'toch wel aan de eisen voldoen' van tafel. Als je daar geen ervaring mee hebt en niet op zit te wachten dan kan de hond nog zo leuk zijn, een jachtinstinct moet je van houden.

En van alles wat je van Skip gedeeld hebt, denk ik dat het een goed beeld geeft wat je kan verwachten, ook negatief.