Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KikiCelinevs schreef:Misschien even over een andere boeg maar als je de Barbet leuk vindt, misschien is een Schapendoes dan ook wel wat voor je? Wij hebben er vroeger 2 als gezinshonden gehad en het waren hele vriendelijke, energieke dieren. Ze zijn ook relatief gezonde rashonden en qua vacht onderhoud is het goed te doen voor een langharige hond. Maar borstelen ontkom je natuurlijk niet aan.
KellyR schreef:Voor de Eurasier kenners, zijn het ook sociale honden in de zin van katten en andere (vreemde) honden?
Vooral de kruising met chow chow waaruit ze oorspronkelijk zijn ontstaan, schrikt mij af.
Ik vind ze wel fantastisch om te zien en mogelijk wat ik zoek voor een 2e hond op een later moment.
ppdreamer schreef:Ik had een heel verhaal getikt en toen ik het wilde plaatsen was het ineens weg. Ik ga het nog maar een keer proberen. Alvast excuses als er straks twee vergelijkbare reacties van mij staan![]()
Schapendoes hebben we het ook over gehad inderdaad! Leuke hondjes om te zien, gezond en vriendelijke karakters. Maar we begrepen van iemand dat er ook wel wat nervositeit in kan zitten en dat ze ook behoorlijk kunnen blaffen.
Dat maakte ons wat terughoudender ten opzichte van het ras, want we zoeken wel echt een stabiele evenwichtige hond.
Ik begrijp dat je het altijd kan treffen of juist pech hebben, net zoals met de gezondheid, maar door de juiste (voor ons) raskeuze te maken hoop ik de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Het is tenslotte hopelijk voor de komende vijftien jaar.
Over gehoorzaamheid: ik zoek niet perse slaafse gehoorzaamheid, maar verwacht wel dat de basis goed bij te brengen moet zijn, uiteraard na gedegen training vanaf het begin. Zo vind ik een betrouwbare recall bijvoorbeeld essentieel, omdat ik het belangrijk vind dat een hond ook los kan lopen om te spelen en te ontdekken.
Onze eerste korthaar kan haar bakkes prima houden als ik 'Klaar nu!' zeg, haar zoon en dochter daarentegen not so much. Hoe meer van die kregen, hoe meer ze elkaar aansteken met keffen. Heel irritant en ongewenst, maar wel raseigen. Een vliegenmepper hoog houden doet wonderen.
De langharen zijn wel bij uitstek de gezinshonden waar je naar op zoek bent, heel erg knuffelig maar daarnaast ook heel 'saai', zullen niet snel iets doen wat niet mag, zijn makkelijk op te voeden, kunnen eigenlijk wel makkelijk alleen zijn maar gaan met liefde ook meer dingen ondernemen of wandelen. Ze tonen alleen vaak weinig iniatief want 'alles is best'. Zoals ik al benoemd zijn ze makkelijk op te voeden maar je moet ze wel opvoeden, doe je dit niet kunnen al die makkelijke eigenschappen ook volledig de andere kant op gaan en heb je een hond die niet sociaal is naar mens en dier. Maar dat is van toepassing op iedere hond. Het merendeel valt of staat met opvoeding en of je kan bieden wat het ras van je eist.ppdreamer schreef:Wij gaan bij enkele fokkers/ eigenaren van de barbet en de eurasier verder ervaren hoe het ras is en vandaar kijken we verder.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
mvdende schreef:Een toevoeging die ik nog niet voorbij heb zien komen: de Duitse Staande langhaar. De hond met het meest zachte karakter van de 3 variëteiten (korthaar, langhaar, draadhaar)
Ze zijn niet zo "massief" als een Berner, maar hebben wel wat schofthoogte.
Niet het meest populaire ras, maar daardoor nog wel één van de gezondere.
Kabayo schreef:Elke hond kan blaffen. Ook maar net wat je als eigenaar er mee doet… Elke hond kan vocaal zijn. Eentje die echt 100% stil gaat zijn is eentje zonder stembanden of een knuffel…
office schreef:Ik zag vandaag een pomsky echt wel een mooie leuke hond.En een echt teddy beertje
haha1995 schreef:office schreef:Ik zag vandaag een pomsky echt wel een mooie leuke hond.En een echt teddy beertje
Mijn god,hieperdepiep broodfok tot en met, waar niet eens een behoorlijke rasstandaard voor is... je koopt ze die worden 30 cm ,je koopt er waar de husky genen zege vieren en dan zijn ze 55 cm en gillen als een keeshond...Ik heb ze allemaal zien paseren waar ik les geef.
Jokonootje schreef:mvdende schreef:Een toevoeging die ik nog niet voorbij heb zien komen: de Duitse Staande langhaar. De hond met het meest zachte karakter van de 3 variëteiten (korthaar, langhaar, draadhaar)
Ze zijn niet zo "massief" als een Berner, maar hebben wel wat schofthoogte.
Niet het meest populaire ras, maar daardoor nog wel één van de gezondere.
Maar wel honden met jachtinstinct en daar moet je tegen kunnen.
En daarnaast ook honden die "in het veld" werken en dus prima afstand willen en durven nemen.
Ik heb een van de andere staande honden. Wel nog meer jachtinstinct dan de dsl.
Maar het moet je echt liggen zo'n staande hond.