Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:31

Duidelijk Mysa, dank voor je uitleg. <3

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:49

Roemenië is een van de landen waar vandaan met grote regelmaat honden naar Nederland gaan en toevallig woon ik er ook en kan ik er uit eigen ervaring wat over vertellen. Gelukkig wordt er hier steeds meer gesteriliseerd. Er zijn regelmatig, door het hele land, campagnes waar mensen gratis hun honden/katten kunnen laten steriliseren. Vergeleken met 2008, toen ik hier kwam wonen, zijn er al een stuk minder zwerfhonden en gelukkig ook dode honden langs te weg te zien. In grote steden zie je nog wel eens honden met een blik in het oor rondlopen. Dit zijn dieren die gevangen zijn, gesteriliseerd en daarna weer los gelaten. Ik moet overigens zeggen dat ik dat al even niet meer gezien heb maar ik kom dan ook niet zo vaak meer in de stad.

Toch komt het helaas nog zeer regelmatig voor dat ongewenste pups/kittens ergens gedumpt worden. Wij hebben momenteel ook een schattig pupje rondlopen dat een paar dagen geleden in het dorp rondzwierf en achter onze dochter is aangelopen. Ze is blijkbaar van niemand :n en zeker geen broodfok.

Ik denk dat het een beetje tweeledig is dat er zoveel pups aangeboden worden vanuit Roemenie. Er zijn gewoon veel pups doordat er helaas nog steeds veel mensen honden hebben die niet gesteriliseerd zijn en er dus maar pups geboren worden waar men zich geen raad mee weet en die dan ergens gedumpt worden. Daarnaast maakt een pup vele malen meer kans op een succesvolle adoptie dan volwassen honden die gewend zijn aan hun vrijheid en vaak niet zulke fijne ervaringen met mensen hebben.

In Roemenie hoef je niet eens de moeite te doen om pups te fokken voor het buitenland, je kan ze gewoon op straat vinden en anders via facebook oid wel. Dat je "een systeem in stand zou houden" door een pup uit Roemenie te halen is mijns inziens dus echt niet waar. Ik heb een vriendin die regelmatig pups of kittens opvangt die ze vindt en zij vraagt alleen een vergoeding voor inentingen, sterilisatie en transport dus ze verdient er absoluut niets aan. Ik denk dat er meer organisaties zijn die op een dergelijke basis werken en verder kosten afdekken met giften. Er wordt dus niet aan verdient, er wordt geen systeem in stand gehouden en een dier krijgt naar verwachting een beter leven in Nederland dan een leven op straat of in een shelter.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:03

Ik ben even benieuwd hoor. Mijn hond komt van Bonaire en dat zijn veelal kruisingen met pitbull en andere “stoere” erfhonden. Van Sicilië lees ik meer over de grotere kuddehonden die daar voorkomen. Wat voor kruisingen zijn de honden uit Roemenië? Wat is typisch voor dat land? (Of andere landen die hier besproken worden).

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:09

beert schreef:
Ik ben even benieuwd hoor. Mijn hond komt van Bonaire en dat zijn veelal kruisingen met pitbull en andere “stoere” erfhonden. Van Sicilië lees ik meer over de grotere kuddehonden die daar voorkomen. Wat voor kruisingen zijn de honden uit Roemenië? Wat is typisch voor dat land? (Of andere landen die hier besproken worden).

In Roemenie is het meestal een allegaartje. Er lopen hele bijzondere modellen tussen waarbij kop, lijf en poten lang niet altijd met elkaar in verhouding zijn. Pitbull achtige honden komen hier niet veel voor gelukkig. Er zijn kleine, middenslag en grote honden en het hangt soms ook wel een beetje van de omgeving af. Als het een omgeving is waar beren zijn en schaapskuddes, zijn het nog wel een kruisingen met meer KBH- achtige honden als de Carpatin, Kangal, Corb oid.
In de dorpen zijn genoeg kleinere hondjes die echt wel als gezelschaps hondjes worden gehouden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:21

beert schreef:

En allerlei soorten jachthonden. Heel veel jagers die uit een nest één of twee pups houden en de rest, plus moeder (!), wegfl!kkeren.
Op straat in de steden is het (net als in Roemenië) een allergaartje.
Mensen zijn hier onverschillig. Omheiningen niet sterk en het gebeurt geregeld dat iemand zijn teefjes netjes achter een omheining houdt, maar een loslopende reu gewoon inbreekt en de mensen alsnog nesten krijgen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:31

Bedankt! Klopt het dat het ook veel langharige honden zijn? Of in elk geval vaak wat fluffy.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:34

De honden uit het buitenland zijn vaak kruisingen uit verschillende soorten werkhonden: jacht of beschermen.

Ik heb 2 Podenco kruisingen uit Gran Canaria, die allebei een ontzettend jachtinstinct hebben. Mijn Griekje is overduidelijk een waakhond. Bij ons op de boerderij komt het allemaal van pas ivm de muizen of ter vervanging van een deurbel ;)

Mijn hele familie is hondengek en eigenlijk hebben we allemaal honden uit een asiel en/of buitenland. Dit varieert van Spanje, Griekenland, Roemenie en Bulgarije. Stuk voor stuk aparte, lieve, grappige diertjes. Tot nu toe nog nooit een Middelandse Zee ziekte meegemaakt, sterker nog: ze komen hun (lange) levens door zonder gezondheids- en gedragsproblemen.

Allemaal varieren ze qua uiterlijk: klein, groot, dun, koddig, kort- ruw of lang haar. De Griekjes in onze familie zijn heel fluffy en gek op de sneeuw/winter, ondanks dat ze uit zo'n warm land komen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

beert schreef:
Bedankt! Klopt het dat het ook veel langharige honden zijn? Of in elk geval vaak wat fluffy.

Ik heb hier meest gladharige pups gehad. Dit laatste nest uitgezonderd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Hoe zit het met rabies bij buitenlandse honden?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Daarvoor zullen ze wel geënt zijn. Dat is verplicht wil je de grens over gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Mijn hondje uit Roemenie heeft een oormerk gehad, zijn oor is half ingescheurd.Maakt hem wel uniek.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Wij hebben nog nooit een adoptiehond gehad, wel een aantal jaren geleden een zwerver in huis genomen. Het dier had vast een baasje, maar er is nooit naar hem gezocht. Middelmaat prachtige hond, is uiteindelijk rond de 13 jaar geworden bij ons. :) Heeft in aanschaf dus niks gekost.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

6 maanden geleden een zoektocht gestart. Wij wouden graag een volwassen hond. Helaas de asielen wezen ons af. Redenen : partime werkend, kind van 7 jaar, geen andere honden in huis. Na 4 asielen te hebben benaderd een oproep gedaan op een Facebook groep voor een herplaatser. Helaas geen match gevonden maar wel een tip van een stichting. Deze stichting om advies gevraagd. Ze hadden een 3,5 jarige reu die al vanaf pup wachtend was op adoptie. Het laatste jaar hebben ze hem naar een hondenschool in Roemenië gebracht om zijn kansen te vergroten.
Na video bellen en diverse chat berichten op en neer de keuze gemaakt om er voor te gaan.
We kregen video's en konden vragen stellen aan de trainer. En kregen iedere zaterdag een nieuw filmpje tot aan het vervoer.
We hebben nog steeds wekelijks contact met deze mensen

Het is een hele lieve hond maar inderdaad wel angstig. Hij is hier nu ruim 3 maanden en we zien nog steeds vooruitgang. Ben nog heel blij dat we hem een kans hebben gegeven. Want door zijn grote, leeftijd en rugzakje had hij heel weinig kans.
Ons 2e hondje hebben we als pup opgehaald bij een foster familie omdat we de honden kennis wouden laten maken. Via een andere stichting maar tevens een goede ervaring. Dit hondje heeft geen rugzak en was met 1 dag gewend beide tussen de 350 en 450 €

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:35

anjali schreef:
Hoe zit het met rabies bij buitenlandse honden?

Ik heb het archief ingedoken, want ik weet dat dat 1x is voortgekomen met een hond uit het buitenland. Dat is dus alweer 14 jaar geleden:
Hond met hondsdolheid in Amsterdam https://www.nu.nl/algemeen/2743273/hond ... erdam.html

Die mensen hadden het dier ook niet gevaccineerd, want de pup was 8,5 week oud. Ik meen me te herinneren dat dit ook een dier was dat ze zelf meegenomen hadden en niet via een stichting.

Maar het feit dat dit 14 jaar geleden was en in dat artikel staat dat het de keer ervoor sinds 1991 was, geeft aan dat het gelukkig niet vaak voorkomt.

Als hondsdolheid bij mensen voorkomt, is het tot nu toe altijd geweest na een bezoek aan het buitenland.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

8.5 week... En daarvoor vanuit Marokko naar Spanje naar Nederland. Wat erg, arm ding!
15 weken is de minimale leeftijd waarop een hond überhaupt naar Nederland mag.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Veertien jaar geleden alweer joh? Voor mn gevoel was dat korter geleden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

mysa schreef:
8.5 week... En daarvoor vanuit Marokko naar Spanje naar Nederland. Wat erg, arm ding!

Dat mocht toen nog, de 15 weken ( rabiës enting) regel is er nog niet zo heel lang....Althans in 2012 heb ik nog een pup van 8 weken uit Nederland gehaald, in die tijd was dat nog mogelijk.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op Gisteren, 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

mysa schreef:

Het is sinds 2014 verplicht die rabies. Dit artikel
Is uit 2012. Ik herinner me dat het mensen waren die de pup gevonden en meegenomen hadden op vakantie.

Maar er was er nog eentje in 2013 (twee pups uit Bulgarije) : https://nos.nl/l/565467

In 2014 werden toen de regels voor de minimum leeftijd ingevoerd. Ik kan van daarna ook geen berichten vinden van rabies bij honden in Nederland: https://nos.nl/l/668950

Inmiddels dus ook alweer 11 jaar dat die 15 weken is (december 2014 ging het van kracht).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

mysa schreef:

Die minimale leeftijd komt door de verplichte rabies vaccinatie. Daarvoor moeten ze minimaal 12 weken oud zijn en zijn daarna na 3 weken beschermd. 12+3= 15 weken oud.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Mijn oppashond is een Roemeense straatrat zoals we liefkozend zeggen.
±30cm hoge rug, lang lijf, korte poten en kortere halflange vacht met gladde snuit en poten.
Beetje een teckelmix om te zien.
De Roemeen van mijn moeder was groot, een Mioritic Shepherd mix met een dikke langharige vacht.
Wel typisch berghond/kuddebewaker qua karakter: zelfstandig en als je ze teveel ruimte geeft gaan ze zelf wel bepalen wat wel en niet welkom is etc.
Niet heel geschikt voor mensen waar veel aanloop is imo, maar ben je meer op jezelf, woon je bij voorkeur buitenaf en weet je wat je in huis haalt dan heb je er machtig goede honden aan.

Het is me opgevallen dat de Roemenen die ik tot nu toe voorbij heb zien komen vaak grote of juist kleinere honden zijn, zelden ertussenin en ook redelijk vergelijkbaar qua uiterlijk.