Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:04

Ik zoek een nieuwe oplossing voor brok...

Ik had altijd purizon sterilised adult turkey and chicken maar die is bij Zooplus alleen nog maar in 400 gram te verkrijgen, met 4 katten schiet dat natuurlijk niet op. Ik krijg hem ergens anders niet gevonden.

Ik hoop op de hulp van bokt want ik heb echt geen idee waar ik goed aan doe. Ik heb een tijdje een mix van Wild Freedom gevoerd maar daar komen ze weer van aan, terwijl het doel was iets afvallen of stabiel blijven.

Leeftijden tussen 3-8 jaar, gesteriliseerd, komen buiten in een grote ren maar zijn niet super actief.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:21

Carnilove heeft goede brokken ook voor gesteriliseerde katten.

Ook verschillende smaken. In 6 kg zakken

Nyaleti

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:25

Wat stom zeg, enkel die kleine zakjes. En op Bibita, Bol of de Pets Place?
Misschien Feringa? Wel prijziger geloof ik.
Of Wellness core? Dat zijn wel hele kleine brokjes.
Wat zijn de analytische bestanddelen van Purizon? Eiwit, vetten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:58

Duh, net nog een keer gezocht en nu is het wel weer leverbaar, dus besteld.

Maar alsnog zou ik het wel interessant vinden wat jullie mening is en of er een beter alternatief is.

30% vers kalkoensvlees, 25% gevogelte-eiwit (gedroogd, 21% kip), 12% rundereiwit (gedroogd), aardappelzetmeel, erwten (gedroogd), erwtenvezels, 2% gevogeltelever (gehydrolyseerd), 1% zalmolie, appel (gedroogd), guargom, biergistproducten (gedroogd, bron van mannan-oligosacchariden en ß-glucanen), chicorei-inuline (bron van fructo-oligosacchariden), wortels (gedroogde), kaliumchloride, cranberry (gedroogd), 0,12% kippenkraakbeen (gehydrolyseerd, bron van chondroitine), pastinaak (gedroogd), rode bieten (gedroogd), 0,09 % schaaldieren (gehydrolyseerd, bron van glucosamine), blauwe bosbes (gedroogd), ribes (gedroogd), rozenbottel (gedroogd), kruiden (gedroogd: kamille, brandnetel, venkel, bramenbladeren), olijvenextract.

Toevoegingsstoffen per kg:
Nutritionele toevoegingsmiddelen:
Vitamine A 15.000 IE, vitamine D3 1.500 IE, vitamine E 150 IE, vitamine C 55 mg, niacine 130 mg, calcium-D-pantothenaat 43 mg, vitamine B1 12 mg, vitamine B2 (riboflavine) 22 mg, vitamine B6 (pyridoxinehydrochloride) 12 mg, vitamine B12 100 mcg, biotine 1.000 mcg, foliumzuur 2,8 mg, cholinechloride 2.000 mg, zink (zinkoxide) 125 mg, mangaan (mangaan(II)-oxide) 50 mg, ijzer (ijzer(II)-sulfaat-monohydraat) 200 mg, koper (koper(II)-sulfaat-pentahydraat) 15 mg, seleen (natriumseleniet) 0,05 mg, jodium (calciumjodaat, watervrij) 2,5 mg, taurine 1.400 mg, L-carnitine 200 mg, DL methionine 5.000 mg.

Antioxidatiemiddel:
Tocoferolextracten van plantaardige oliën.

Afbeelding

......................

Een andere is dat mijn oude main coon poes Dion op gewicht moet blijven, of een heel klein beetje eraf.

Ze heeft last van haar gewrichten en af en toe (serieuze) diarree. Laatst een wormen infectie, daar heb ik nu 2x een pil voor gegeven.

Ze heeft geen tanden meer maar kan nog prima eten.

Ze krijgt dexamethason voor haar ademhaling en flexadin, 1x per dag 7,5 metacam (daardoor kan ze nu weer op stoelen klauteren).

Krijgt nu concept for Life gastro, dat lijkt redelijk te gaan.

Samenstelling
32,5% gevogelte-eiwit (gedeeltelijk gedroogd en gehydrolyseerd). gedroogd en gehydrolyseerd), 26,0% rijst, gevogetlevet, maïseiwit, lignocellulose, ei (gedroogd), 2,5% gedroogde bietenpulp, 2,0% kippenlever (gedroogd, HDP*), lijnzaad, natriumchloride, kaliumchloride, biergist (gedroogd), zalmolie, calciumcarbonaat, zonnebloemolie, 0,2% cichorei-inuline, 0,2% gistcelwanden (rijk aan mannan-oligosachariden en betaglucanen), 0,1% psylliumdoppen, algenmeel (rijk aan DHA**), goudsbloemmeel (rijk aan luteïne).
* Highly Digestible Protein
** docosahexaeenzuur
Licht verteerbare grondstoffen: gevogelte, rijst, kippenlever
Licht verteerbaar voer met verhoogd natrium- en kaliumgehalte.

Toevoegingsstoffen per kg
Nutritionele toevoegingsstoffen
Vitamine A 18.000 IU, vitamine D3 1.500 IU, vitamine E 400 IU, vitamine C 100 mg, vitamine B1 14 mg, vitamine B2 16 mg, vitamine B6/pyridoxine hydrochloride 10 mg, vitamine B12 180 mcg, niacine 60 mg, calcium-D-pantothenaat 30 mg, foliumzuur 1,7 mg, biotine 350 mcg, cholinechloride 3.300 mg, taurine 2.000 mg, DL-methionine 2. 500 mg, Koper (koper(II)sulfaat pentahydraat) 12,5 mg, Zink (zinksulfaat, monohydraat) 120 mg, Zink (glycine zinkchelaat hydraat (vast)) 40 mg, IJzer (ijzer(II)sulfaat monohydraat) 200 mg, Mangaan (mangaan(II)sulfaat, monohydraat) 35 mg, Jodium (calciumjodaat, watervrij) 2,4 mg, Selenium (natriumseleniet) 0,40 mg.

Technologische toevoegingsmiddelen
Antioxidatiemiddel.

Afbeelding

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Ik ben ook wel benieuwd want ik voer ook Purizon Sterilised.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Ah gelukkig! Purizon is ook een mooi merk dus lekker op laten als ze het goed doen.

De andere vind ik vrij vettig voor een kat met buikproblemen. Mocht je moeten switchen zou ik kiezen voor een brok met wat minder vet mits ze dan op gewicht blijft (als ze wel goed eet, voer je wat meer).
Maargoed, als ze het goed genoeg doet zou ik zeker niet switchen, kans op problemen is dan wel groter.

Heb je wel eens isogel geprobeerd? Dit mag je ook standaard bij geven in een lage dosering of bijvoorbeeld om de dag mocht dat nodig zijn. De kat van een vriendin kreeg 1/2 theelepeltje om de dag en het verschil was echt groot.
Krijgt ze ook iets voor haar gewrichten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Flexadin voor haar gewrichten en nu 7,5 metacam. Cbd olie heb ik geprobeerd maar had het idee dat ze daar hoofdpijn van kreeg.

Bij het idee dat ze diarree krijgt geef ik gelijk Canicur probiotica van de dierenarts,dat werkt best snel, ze vindt het alleen niet lekker (zelfs niet in natvoer en ze is een hele makkelijke eter, ook met pillen).

Blij dat de purizon wel ok is, en vooral dat hij weer leverbaar is, toch zeker een maand ofzo kon ik hem niet vinden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Ik geef Concept For Life Veterinairy Diet Urinary chicken aan mijn 13 jarige kwartje Coon en ik zie dat daar 16% vet inzit. Lager kan ik het niet vinden bij CFL. Ze hoeft in principe niet op dit voer te blijven maar ze zou wat af mogen vallen vind in. Ze is niet te dik maar voor het mooie wel wat.

Ik heb ook 2 kittens erbij en ik meng nu Purina One kittenvoer (kregen ze bij de fokker) met CFL kittenvoer. Die 2 moeten dus daarna ook over op iets anders. De twee monstertjes zijn Moderne Pers X 100% Ragdoll.

Het zijn binnenkatten, die 13 jarige komt niet buiten en die 2 gaan af en toe aan een tuigje buiten lopen.

Suggesties qua voer? Prijs graag ongeveer hetzelfde al 2 zakken van 3 kg CFL. (€48)
Ik wil best overstappen naar een ander merk als dat voer beter is en de prijs ongeveer gelijk.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Wie heeft er ervaring met vers vlees voor de kat? En wat geven jullie dan?

Mijn hond krijgt Tammenga en is daar heel blij mee en ziet er goed uit. Als ik voor de kat wil bestellen kan ik alleen grote hoeveelheden bestellen maar de kat is kieskeurig dus ik zoek iets om uit te proberen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Animonda vind ik ideaal :j

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Vers vlees is het beste, maar mijn inziens niet haalbaar als je om 7 uur de deur uit bent en niet voor 21.30 thuis elke dag. Dat bederft zo lang uit de koeling.

Mijn ragdoll staat op anti-struviet voer van de dierenarts (Hills s/d of s/o), mijn Noor staat op Schesir (die gaat aan de diarree van Orijen/Applaws) / ook veterinary lijn voor z'n gebit. Ik denk dat dierenartsen echt wel weten wat de samenstelling is in dit geval.

In andere gevallen inderdaad vlees of graanvrij voer.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op Gisteren, 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Bellatrix schreef:
Ik geef Concept For Life Veterinairy Diet Urinary chicken aan mijn 13 jarige kwartje Coon en ik zie dat daar 16% vet inzit. Lager kan ik het niet vinden bij CFL. Ze hoeft in principe niet op dit voer te blijven maar ze zou wat af mogen vallen vind in. Ze is niet te dik maar voor het mooie wel wat.

Ik heb ook 2 kittens erbij en ik meng nu Purina One kittenvoer (kregen ze bij de fokker) met CFL kittenvoer. Die 2 moeten dus daarna ook over op iets anders. De twee monstertjes zijn Moderne Pers X 100% Ragdoll.

Het zijn binnenkatten, die 13 jarige komt niet buiten en die 2 gaan af en toe aan een tuigje buiten lopen.

Suggesties qua voer? Prijs graag ongeveer hetzelfde al 2 zakken van 3 kg CFL. (€48)
Ik wil best overstappen naar een ander merk als dat voer beter is en de prijs ongeveer gelijk.

Die van mij kreeg daar blaasontsteking doorheen (urine met struviet, bij dierenarts onderzocht), die gaf ik ook indd die Concept For Life. Nu geef ik Hills veterinary , ik geloof s/o of s/d.
Maar elk dier is anders.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Hills heb ik toevallig geprobeerd maar lust ze niet. :+

Straks als de kittens gechipt zijn kunnen hun op een voerautomaat maar de oudste is niet gechipt en dat gaat ook niet meer gebeuren maar die kan dan gewoon uit een normaal bakje eten. Als blijkt dat ik verschillend moet gaan voeren.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

onpaard schreef:
Wie heeft er ervaring met vers vlees voor de kat? En wat geven jullie dan?

Mijn hond krijgt Tammenga en is daar heel blij mee en ziet er goed uit. Als ik voor de kat wil bestellen kan ik alleen grote hoeveelheden bestellen maar de kat is kieskeurig dus ik zoek iets om uit te proberen.

Ik voer rauw. Tammenga vinden ze hier niet lekker. Kivo ook niet. Ik voer nu Barf helaas is carnibest ermee gestopt en wat er nog is is zo veranderd dat ze het niet meer eten. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Ik voer Almo Nature of Edgar en Cooper

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Hier een kater op struviet dieet, die krijgt Royal Canin en eet geen natvoer (lust ie niet). Dan zijn zusje, die staat op Wellness Core Original en krijgt daarnaast een zakje natvoer (gewoon iets simpels, meestal Felix).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Miss_Mii21 schreef:
Vers vlees is het beste, maar mijn inziens niet haalbaar als je om 7 uur de deur uit bent en niet voor 21.30 thuis elke dag. Dat bederft zo lang uit de koeling.

Wat altijd het proberen waard is, is bijv 2 porties rauw/vers vlees (of natvoer als rauw/vers niet haalbaar is) in de ochtend en avond, en dan overdag brokjes, al dan niet in porties met een voerautomaat :j zo beperk je automatisch koolhydraten door 2x vlees te geven, voldoe je aan behoefte van meerdere kleine porties per dag en voer je zo gezond mogelijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Oh Canikur is fijn spul inderdaad! Jammer dat ze dat slecht eet.. Misschien met een liquid snack?

Bellatrix als er een klein beetje gewicht af mag zou ik simpelweg minder voeren ipv daarvoor overstappen op ander brok.
Ik ben fan van Wellness core, heeft ook een kitten variant. Hoe duur die is weet ik niet maar de gewone adult is 37€ voor 2kg geloof ik. Ik vermoed dat je daar minder gram van hoeft te voeren kwa gewicht dan wat je nu doet.

Vers vlees voor katten is hier drama. Enkel bij de Pets Place te verkrijgen of inderdaad meteen 10kg online bestellen (en voor de honden staat overal een vriezer vol := )
Hier krijgen ze dus ook BARF. Enkel eend en kip :+ de rest vreten ze nog niet bijna. Vis vinden ze vaak ook wel lekker maar van Barf moesten ze die absoluut niet.
1x per dag vlees omdat een kat het anders ook heel de dag laat staan. Dat gaat niet met kvv.
Rest brokjes en nog natvoer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Bedankt Nyaleti maar ik kan op dit moment niet haar hoeveelheid aanpassen, ze krijgt onbeperkt brokjes en helaas is dat nu dus kittenvoer. := Er is geen andere mogelijkheid. Pas als die kittens hun chip hebben. dan kan ik een bakje neerzetten voor haar en op is op zeg maar. Er staan nu 3 bakjes verspreid door het huis waarvan in eentje ook nog volwassen brokjes zitten. :=

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Als ze nu aan het kittenvoer zit dan gaat dat het snel ja :+

Mocht je willen, ze kunnen gewoon al gechipt worden. Hoeft niet perse tijdens de sterilisatie onder narcose. Even ter info maar verder off topic.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Nee weet ik maar ik wil ze niet onnodig extra naar de DA sturen. En mijzelf extra kosten geven. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Bellatrix schreef:
Nee weet ik maar ik wil ze niet onnodig extra naar de DA sturen. En mijzelf extra kosten geven. :+

Anders bij het volgende consult? Die van mij worden volgende week gechipt tijdens de tweede vaccinatieronde

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Ik heb nog niets gepland staan. :o
De 2e vaccinatie moet ik nog een afspraak voor maken.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Mijn ene kat krijgt een plak barf per dag, die gooi ik bevroren in zijn bak. Die ontdooit dan ergens gedurende de nacht en dan eet hij die op. Soms eet hij het laatste restje pas 's morgens. Meer dan 1 plak vind hij niet lekker, anders zou hij er meer van krijgen. De rest van de dag eet hij dus brokjes en een half zakje natvoer als de andere ook natvoer krijgen.

Mijn andere kater krijgt ook spul over zijn natvoer van Puur Plantago Ovato. Het zijn psyliumvezels, mn paard krijgt ongeveer hetzelfde. Dat is ook tegen diarree als je het zo over wat voer strooit en als je het juist vrij nat voert dan krijgen ze wat dunnere poep. Dat moet de mijne omdat hij snel verstopt. Je zou nog kunnen krijgen of ze dat wel lekker vind om te eten. De mijne krijgt het elke dag, maar die schrokt alles naar binnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Het is wel een stuk diervriendelijker om ze te laten chippen als ze onder narcose zijn. Die chipnaalden zijn niet klein.

Leo schreef:
Wat altijd het proberen waard is, is bijv 2 porties rauw/vers vlees (of natvoer als rauw/vers niet haalbaar is) in de ochtend en avond, en dan overdag brokjes, al dan niet in porties met een voerautomaat :j zo beperk je automatisch koolhydraten door 2x vlees te geven, voldoe je aan behoefte van meerdere kleine porties per dag en voer je zo gezond mogelijk.

Dit niet doen. Vers vlees verteert veel minder snel dan brokjes. Waardoor je in de maag en darmen dan een gistende laag brokjes krijgt bovenop het vlees. Is mij ooit zo uitgelegd door de dierenarts toen ik met een kat op zoek was naar een balans in vers en brok.

Zijn er meer mensen die bij zooplus bestellen? Ik heb daar het probleem dat de spullen die ik aan mijn katje gaf niet of minder goed bestelbaar zijn. De duurdere varianten zijn er nog wel, dus die heb ik nu maar besteld. Ik weet nog niet hoe haalbaar het gaat zijn om haar terug te laten wennen aan het oorspronkelijke voer.
Van het nieuwe voer gaat opmerkelijk genoeg de Feringa sensitive anti hairball met zalm heel goed. Ik vond haar nooit zo'n viseter, maar dit voer is binnen een half uur schoon op. Van elk ander voer laat ze altijd een restje over. Ik dacht dat het gewoon niet in haar maag paste, maar ze heeft nu laten zien dat dat in elk geval niet het issue is.