Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:15

BigOne schreef:
Wat ben ik blij dat door dit trieste verhaal weer bevestigd wordt dat ik een dijk van een partner heb getroffen. Echt niet normaal hoe jouw partner reageert, hond mag niet binnen, niet dood en niets kosten. Sorry maar krijg er gewoon moord neigingen van.

Kan het niet beter verwoorden. Ik ben dan zo iemand en Dender over de wens van me partner heen. Ik beslis. Punt...

Overigens ben ik blij met mijn dierenarts die altijd wel achter mijn visies en kijk op MIJN dieren staat

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:18

Sabri schreef:
Dit topic begint mij te irriteren omdat TS vooral slachtoffer gedrag laat zien. Wat doet ze nu werkelijk voor de hond? Ik zou de man naar buiten sturen en de hond het huis in laten als deze zo rilt van de kou. Met zo een man zou ik niet fijn samen kunnen wonen hoor, als die hem zonder overleg weer deze kou instuurt.

Hond oppakken en naar de DA brengen. Afspreken dat je daar 3 kwartier in de wachtkamer gaat zitten, dan zakt de adrenaline bij de hond en kan de DA zien hoe het dier werkelijk is.
Dan de beslissing nemen "nu laten gaan of niet".
Partner hoeft het er niet mee eens te zijn. Niet alles hoef in consensus te gaan, je kan gewoon zonder dat hij het er mee eens is doorpakken.

En dat van die wachtkamer heeft mijn zus meegemaakt. Alleen duurde het maar 20 minuten. "Kom maar, we gaan het nu doen" zij de DA na 20 minuten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:26

De wachtkamer hebben we hier ook meegemaakt en gelukkig was dat een bekend iets bij de dierenarts.
Bij ons liep de hond ons aan de riem vooruit te sleuren terwijl hij eigenlijk geen fut en kracht meer had en thuis vooral lag te slapen. Hond was gediagnostiseerd met een tumor op de alvleesklier en flink afgevallen. Dus kwamen we niet voor niets om hem in te laten slapen. Maar ik kon het op dat moment wel uitgillen omdat het gevoel en verstand toen behoorlijk met elkaar over de hoop lagen.

Maar ik vind het erg lastig om een oordeel te geven. Aan de ene kant het verhaal van de ts over de conditie van de hond. Aan de andere kant een echtgenoot en 2 dierenartsen die vinden dat het te vroeg is.
Wat is dan de waarheid en wat is wijsheid. Wij kunnen alleen oordelen op basis van wat hier geschreven wordt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:39

Als TS degene is die de hond het meest ziet en daarin meer momenten van lijden ziet dan van vrolijkheid en comfortabel zijn, dan vind ik dat duidelijk genoeg. Al helemaal als de hond al op maximum dosis van metacam zit en nog steeds hier doorheen ongemak laat zien. Maar daarin ben ik vrij simpel, liever te vroeg dan te laat en blijven aanklooien, dieren zijn ontiegelijk hard naar zichzelf en laten lang niet alles zien aan ongemak.
Een echtgenoot die een oude hond met klachten niet binnen wil houden of medische zorg wil bekostigen, vind ik ook veelzeggend.

Ja, het is het verhaal van TS dat we dan moeten geloven, maar er zijn wat mij betreft genoeg signalen die voor mij wijzen naar rust en inslapen, zelfs als een aantal van die signalen niet kloppen. Hond heeft een mooi leven gehad waarin hij werd gerespecteerd in zijn manieren, het wordt er de komende maanden niet warmer of droger op en hond geeft aan binnen mentaal niet comfortabel te zijn, op een gegeven moment is het klaar.

superpony

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:54

Ik vind dit wel heel dubbel.

Ben aan de ene kant weer verbaasd hoe mensen nog zo in de tang zitten van hun partner. Mijn man kan en mag prima voor zichzelf opkomen, we beslissen vaak samen, maar we domineren niet over de ander.

Het is wel zo dat we hier weer maar 1 kant horen en gelijk vrij hard oordelen over iemand die we niet kennen.

Kan me ook goed voorstellen dat de man er echt veel moeite mee heeft. Ook al is het de beste beslissing lopen er nog steeds mensen voor weg.

Een arts zou wel professioneel moeten zijn. In eerste instantie worden artsen opgeleid om dieren ( of mensen) beter te maken of pijn te verlichten etc. Als adviezen niet opgevolgd (kunnen) worden, kan ik me wel voorstellen dat ze niet altijd gelijk willen inslapen.
Een tijdje aanpassingen doen om de situatie te verbeteren is toch vaak vrij gebruikelijk.

Bij erf honden is het natuurlijk wel lastig als ze niet gewend zijn aan binnen zijn, de grote verschillen qua temperatuur etc.
Maar als de hond wel naar binnen wil en je man schopt hem naar buiten, kon hij er echt zelf achteraan.

Mijn kan me echt weleens achter het behang plakken en denkt soms ook; waar kom ik nu weer in thuis, maar ruzie over welzijn van de dieren gaat nooit gebeuren.
Je huis zal niet instorten als de hond een tijdje binnen is en alles is schoon te maken.

Maar goed, we zijn er dus niet bij geweest en zien de situatie niet. Snap alleen dat dit deel mensen snel boos maakt en dan zo reageren.
Dan heb je ook wel een beetje meer problemen dan alleen de hond en zouden jullie echt eens goed moeten praten. Tenzij je dit acceptabel vindt. Denk daar dan wel over bij andere/volgende dieren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:52

Ik ben allang een stille meelezer ondertussen. En ga toch mee met de meningen hiervoor. Man of geen man je hebt de verantwoording naar de hond en je moet nu zelfs iets ondernemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:10

Oef jeetje wat ellendig....

Bij het lezen van je eerste berichten dacht ik ook van, maak filmpjes en regel ook meteen zo'n jas.
Gewoon om te kijken wat het doet want de kou lijkt nu het grootste probleem te zijn.

Maar als ik dan lees over hoe de hond lastig is en rondstruint tussen bramen door..... dan moet je ook wel een heel geschikt jasje vinden denk ik.... of een andere manier om haar warm te houden, waar ze zelf de warmte op kan zoeken op stal en dat ook daadwerkelijk doet :(:) Kan je niet iets met een warmtedekentje ofzo....? Dat ze een warme mand in het stro krijgt met een warmtedekentje er in....?

Maarja als ze veel rondstruint buiten krijgt ze het daar alsnog koud natuurlijk :(:)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:14

Jullie vergeten dat TS na het inslapen terug naar huis moet. Als deze discussie alleen al zulke grote ruzies oplevert weet je niet wat het geeft als ts thuiskomt met de mededeling dat ze de hond achter zijn rug heeft laten inslapen.

Ik zou het ook niet echt appreciëren moest m´n partner de hond laten inslapen zonder mijn medeweten.
Dit staat even los van het feit of het nu wel of niet de juiste keuze is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:16

"Achter zijn rug om" is heel wat anders dan "Ik ga nu naar de DA, of je het er mee eens bent of niet"

Ik heb het helemaal niet over "zonder medeweten" ik heb het over "zonder consensus" dat is heel iets anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:22

rien10 schreef:
"Achter zijn rug om" is heel wat anders dan "Ik ga nu naar de DA, of je het er mee eens bent of niet"

Ik heb het helemaal niet over "zonder medeweten" ik heb het over "zonder consensus" dat is heel iets anders.

En draai het eens om, jij vindt het nog geen tijd, je partner wel, en die meldt je vanavond dat die een afspraak heeft bij de dierenarts, of je het nu goed vindt of niet ...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:28

Wij horen het verhaal maar van een kant. Misschien heeft de DA gelijk, en echtgenoot ook.

Ik zeg alleen wat ik gedaan heb. "Paard gaat naar de hemel, of je het er mee eens bent of niet". DA vond het ook genoeg, verzekering vond het ook genoeg. Ik heb hem laten gaan. Liever een hok met herrie thuis dan een dier wat niet meer op- of neer kan.
En als het andersom zou zijn, dan maak ik herrie. En dat gaat wel weer over. Dier is er mee gebaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:21

Als er nu een topic was geopend met; Mijn vrouw gaat onze hond laten inslapen en ik vind dat echt te snel, waren de reacties weer heel anders, maar dat is wel zo ongeveer de situatie van de man misschien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:24

Mijn partner heeft veel voor de dieren over maar wanneer ik opper, kijk eens even naar hond/kat/paard want ik denk dat het einde eraan komt dan doet hij dat en meteen ook de opmerking; wanneer jij vindt dat het genoeg is sta ik daar volledig achter en omgekeerd ook, hoe zwaar en verdrietig sommige beslissingen ook waren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:25

superpony schreef:
Als er nu een topic was geopend met; Mijn vrouw gaat onze hond laten inslapen en ik vind dat echt te snel, waren de reacties weer heel anders, maar dat is wel zo ongeveer de situatie van de man misschien.

En wanneer die man aangeeft dat het dier op maximale pijnstillers staat, nog veel pijn heeft en van hem niet naar binnen mag had ik hem voor egoïst uitgemaakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:38

BigOne schreef:
superpony schreef:

En wanneer die man aangeeft dat het dier op maximale pijnstillers staat, nog veel pijn heeft en van hem niet naar binnen mag had ik hem voor egoïst uitgemaakt.

Ja, maar het is vooral hoe en wat iemand plaatst hoe mensen op Bokt reageren.

Er zijn ook mensen die dan vinden dat je meer pijnstillers moet geven, nog een ab kuurtje, nieuw kussen moet kopen etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:54

BigOne schreef:
superpony schreef:

en voor hetzelfde geld lag de hond binnen maar stond die al een uur aan de deur te janken en heen en weer te trappelen en te springen tegen de deur en was die duidelijk niet comfortabel met opgesloten te zijn...

Absoluut niet mijn bedoeling om ts geen "gelijk" te geven, maar dergelijke dingen hebben altijd twee kanten, en vanop een beeldscherm kan je niet oordelen.

Wel vind ik het noodzaak dat ts haar best doet om het dier zo comfortabel mogelijk te maken, de manier waarop kan verschillende richtingen op.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:15

Inmiddels 13 dagen geleden, 28 november begint TS met o.a. :Sinds vorig jaar zien we de hond heel hard achteruit gaan. Ze heeft in haar hele lichaam artrose en nu sinds een tijdje ook een tepelontsteking die niet meer weggaat en een kankergezwel op de tepel. Het gezwel zou geen probleem mogen geven dit zit ingekapseld. Enz.....

En heel triest sleept het nu maar door, iets wat dus al heel lang speelt. Ik vind het echt te verdrietig voor woorden, meer zeg ik er maar niet over. Dierenliefde???

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:42

Wat ontzettend naar voor jou.
Wij hebben 1,5 week geleden ons oudje van bijna 20 jaar ook laten gaan. De timing is heel erg moeilijk. Zoals het gezegde gaat, beter een dag te vroeg dan een week te laat. Ik wou hem niet meer meenemen de kou in, hoewel hij pijnvrij was maar hij was gewoon op.
Ik had hierin gelukkig het woord volgens mijn man en het heeft een aantal gesprekken met mijn oudste dochter (12) gekost want toen ik het al voorzichtig aankondigde schold ze mij de huid vol. Gelukkig ging het steeds beter naarmate ze aan het idee gewend raakte.
Tips heb ik niet voor je helaas maar ik zou het wel aansturen als gezamenlijke beslissing anders kan het wel echt tussen jullie in komen te staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:27

pmarena schreef:
Oef jeetje wat ellendig....

Bij het lezen van je eerste berichten dacht ik ook van, maak filmpjes en regel ook meteen zo'n jas.
Gewoon om te kijken wat het doet want de kou lijkt nu het grootste probleem te zijn.

Maar als ik dan lees over hoe de hond lastig is en rondstruint tussen bramen door..... dan moet je ook wel een heel geschikt jasje vinden denk ik.... of een andere manier om haar warm te houden, waar ze zelf de warmte op kan zoeken op stal en dat ook daadwerkelijk doet :(:) Kan je niet iets met een warmtedekentje ofzo....? Dat ze een warme mand in het stro krijgt met een warmtedekentje er in....?

Maarja als ze veel rondstruint buiten krijgt ze het daar alsnog koud natuurlijk :(:)

Maar die hond is toch op? Die struint dan toch niet meer over het erf door de struiken enz??

En al doet hij dat nog wel, weer zo een kul smoes om niet aan je verzorgings plicht te voldoen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:08

Wat heeft TS eraan dat er hier of op haar of op haar man afgegeven wordt? Niks.

Ze zitten niet hetzelfde in de strijd en ik denk dat haar definitie van lijden heel anders is dan zijn definitie van lijden. Zij is een gevoelsmens, hij in mindere mate. Ik zeg niet dat hij geen gevoel heeft maar hij is anders dan TS qua gevoelens. En dat botst enorm en helpt beiden niet om een gezamenlijke beslissing te nemen.

TS, wanneer vindt jouw man het wel zulk lijden dat hij zegt nu is het klaar, we laten hem gaan?

Ik denk alleen niet dat filmpjes blijven sturen naar de dierenarts heel veel gaat helpen. Je forceert dan misschien de dierenarts tot het nemen van de beslissing terwijl die toch echt bij jullie ligt.

Het is een hele vervelende situatie nu. TS, sterkte. Ik hoop dat jij en je man er samen uit komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:14

Eens met Karijn. Wat een absurde reacties hierboven.
Ik heb geen tip voor je TS, maar wil je veel sterkte wensen. :(:)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:17

De enige tip die we TS kunnen geven is om dit topic vooral weg te kruisen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 22:47

Met bovenstaande ga ik akkoord. De hond loopt sinds vandaag met een jas rond. Ik hoop van harte dat het haar helpt en dat het bibberen nu niet gewoon 'verstopt' zit.
Ik blijf van kortbij alles opvolgen.

Iedereen mag zijn mening hebben maar ik denk Karlijn het kortste bij is. Mijn man en ik verschillen hard in hoe we kijken naar de hond. Bij mij draait alles om gevoel. Bij hem om feiten. Echter als je minder thuis bent ga je verder op minder feiten.
Ik ga het hier ook bij laten.

Bedankt aan iedereen om te reageren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:01

Los van al de rest zou ik het toch fijn vinden om een update te krijgen hoe het gaat met de hond zelf, ongeacht welke beslissing je neemt. Ik ben wel benieuwd of de jas als aangenaam bevonden wordt er door of net niet helpt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:33

Jammer dat dit topic zo eindigt omdat de ongegeneerde mening weer getoond moet worden