Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 11:18

Afbeelding
Hier liggen ze allebei aan, voorafgaand aan het flesje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:34

Slechte nachten: klinkt als kraamtijd to me _O-

Klinkt alsof er overall een stijgende lijn in zit. Hopelijk mogen deze 2 over een poosje je huis gaan belagen.
Lijkt mij een prima aanpak om ze eerst een poosje hun best te laten doen op de tepels en voordat ze te moe zijn dan nog even af te vullen met een flesje. Hopelijk drinken ze volgende week alleen nog maar bij mams en zijn ze daar dan voldaan van :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:44

Ach wat sneu van die 2 zwarte kittens.
Eerste weken zijn top zwaar.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 22:09

Helaas is er zojuist nog eentje overleden.
Ik ben er helemaal kapot van, we hebben zo ons best gedaan

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:10

Ach, wat sneu :knuffel: . Hopelijk redt de vierde het wel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:10

Ach nee wat sneu zeg. Je doet zo je best voor ze.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:12

Ahhhwat vreselijk
Hopelijk zal dit kitten sterk genoeg zijn....
Heel veel sterkte

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:18

Ah wat sneu! Je doet er alles voor en aan!! Je doet zo je best!
Hopelijk overleefd de laatste het wel!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:27

Oh nee! Wat superrot voor jullie. Sterkte

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:27

Kan dit echt niet komen door onderkoeling?

Ik vind het echt ontzettend sneu voor je.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:28

Stille meelezer hier. Wat ongelooflijk jammer zeg, jullie doen zo je best…. Sterkte. Hopelijk is het laatste kleintje sterk!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:28

Kittens drinken niet continu, ook al liggen ze aan de tepel.
Wanneer ze daadwerkelijk drinken zie je "flapperende" oortjes.

Belangrijk is ook om mamapoes extra goed te verwennen met kwalitatief goed natvoer oid.

Hier gold ook altijd "mama's wil is wet". Wel zo veilig mogelijk natuurlijk. Maar ook ik heb weleens 1 nest in een dubbel gevouwen deken gehad. Was het risico? Ja. Maar anders bleef ze niet rustig met kittens wat meer risico was. Dit was overigens toevallig ook met een keizersnede.

Ook zou ik zelf adviseren elke 2 uur te voeden. Pasgeboren kittens hebben elke 2 uur voeding nodig. En zolang deze nog niet voldoende krijgt via melk van mamma, toch elke 2 uur paar ml laten drinken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:50

Huh? Hoe kan dit? Ze dronken toch goed en kwamen netjes aan?
Echt vreselijk! Hopelijk overleeft de laatste het wel! :(:) Heel veel sterkte!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:09

Ik was je topic aan het volgen als meelezer. Maar wil toch echt even nu je alle moed toe wensen. Wat super sneu dat het derde kitten is overleden. Jullie doen zo je best! Ik duim echt heel hard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:18

Ik ben ook stille meelezer en ik wil je ook heel veel sterkte wensen en ik duim heel hard voor dit ene kitten. 2 jaar geleden heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt. Van een nestje van 6 ben ik er in de eerste dagen 3 verloren ondanks alle zorg en dierenarts bezoeken. Hele nachten in touw geweest en zo veel pech en verdriet gehad. Ik weet precies hoe je je daarmee voelt. Je bent machteloos en het is zo oneerlijk. Ik hoop echt dat het overgebleven kitten mag uitgroeien tot een mooie lieve grote kat en zo het verdriet een beetje dragelijk maakt. Ik denk aan jullie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:19

Er moet toch een onderliggende oorzaak zijn hoor... Ik vrees ook onderkoeling of ondervoeding.

Je kan altijd sectie laten verrichten op het nu onlangs gestorven kitten, dan weet je wat er mis is en kan je misschien waardevolle info opleveren voor het laatste resterende kitten

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 23:20

Ik heb geen idee. Ze hingen allebei stevig aan de tepel en ik bood om de 3u een flesje aan. Maar deze wilde minder goed uit het flesje drinken vandaag. Was wel aangekomen t.o.v. gister. Vannacht nog van 108 gram voor de flesvoeding naar 114 gram na de flesvoeding, maar daarna wilde ze liever de fles niet en dook ze na het aanbieden op de tepel. Dus goede hoop dat er toch genoeg vanaf moeder kwam.

Het nest is ook warm genoeg. Gister zijn ze beide nog als kerngezond beoordeeld door de dierenarts.
Oh en we hebben ook de bloedgroep van Mientje laten bepalen voordien en daar de kater op uitgezocht.

We hebben allebei het vermoeden dat Mientje toch vrij ruw is met de kittens. Het vasthouden gaat niet bepaald subtiel en soms laat ze ze vallen of stoot ze ze als ze ermee onderweg is. Ik laat haar ook niet alleen met ze, omdat ze er dus met een kitten achteraan sjouwt en ze dan gewoon ergens dropt.
Misschien is dat toch de oorzaak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:08

Lieve ts. Ik ga even een hart onder de riem steken.

Als foster mama, maak ik dit helaas vaak mee.
Het gaat allemaal niet zo vanzelf en zo goed als mensen altijd denken. Er kan zoveel mis gaan.

Je doet wat je kan en soms zijn kittens gewoon niet goed (ontwikkeld of gezond).

Heel heel veel sterkte met dit verlies.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:15

Wat rot. Heel veel sterkte!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:46

Wat een verschrikkelijke rollercoaster voor jullie. De liefde en je doorzettingsvermogen blijkt uit al je berichtjes.

Ik zou je op het hart willen drukken om contact op te nemen met een kittenopvang, voor eventueel wat begeleiding. Ik breng al een aantal jaar kittens met de fles groot en het succesvol doen is veel passen en meten.
Let vooral ook op overvoeden, want 6cc elke 3 uur van een kitten van zo'n 110 gram is best veel. En teveel voeden kan erg veel problemen geven. Ook het merk melk kan veel verschil maken. Wij zien bijvoorbeeld bij de beaphar melk heel veel hypo's.

Mocht je vragen hebben, of iemand nodig hebben die meekijkt mag je me altijd een pb sturen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:53

Het huidige poesje heeft nu het rijk (en dus de melk) alleen. In hoeverre is bijvoeden dan nog nodig?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:46

Selina schreef:
Ach nee wat sneu zeg. Je doet zo je best voor ze.

Afbeelding

Ja dit kan zeker en is ook al meerdere keren vermeld. Een fles als kruik is leuk tijdelijk maar geeft geen continue warmte. Nu is er nog maar 1 kitten en ga je het gewoon ECHT NIET redden in dit jaargetijden zonder warmtebron waar hij de keuze heeft om eronder te gaan liggen want geen nestgenoten die warmte af geven. De kans dat moeders dit al aangaf door steeds de kittens te verslepen naar een warmere plek is zeer aanwezig en kittens kunnen melk niet verteren als ze te koud zijn. Dit is waarom ik nooit kittens plaats als ze er later " leuk een nestje" mee willen fokken. Het kan enorm veel werk vragen, letterlijk bloed zweet en tranen. Hier zijn nu 3 overleden ik hoop dat nr 4 het red, hard maar waar.
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 20-12-24 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:47

Jolliegirl schreef:
Kan dit echt niet komen door onderkoeling?

Ik vind het echt ontzettend sneu voor je.

Oeps verkeerde quote hierboven, bedoelde deze

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 12:53

Iedereen bedankt voor de steun, ook de kritische opmerkingen.
We hebben elke dag contact met de dierenarts en ik neem al jullie adviezen serieus.
Het feit dat er geen warmtelamp is, betekent niet dat dat de reden is van het overlijden van de kittens. Het kán wel.

Mientje sleept met de kittens als wij uit beeld zijn. Gister heeft ze er één van de tafel op de grond laten vallen toen ze uit het raam wilde kijken toen ik even in de tuin was. De dag ervoor heeft ze er één achterin een koude kast gelegd toen mijn vriend naar de wc was, en lag ze zelf op de bank te snurken terwijl de overige 3 in de werpkist lagen. Op een geïsoleerde warmtemat, tegen warme kruikjes, in een warme kamer. Ze ligt alleen rustig bij haar kittens als ze stijf tegen ons aan kan liggen. Daarom slaap ik op de bank en ben ik al 3 dagen thuis van werk en school.

Ik wil heus geloven dat de kittens doodgegaan zijn door onze tekortkomingen. Voor sommige lezers hier is 1+1 eenvoudig 2.
Maar overweeg ook de optie dat dit niet zo is.
Als de dierenarts ons niet de schuld geeft, waarom denk jij dan zo hard te moeten oordelen over mensen en dieren die je nog nooit gezien hebt? Het doet namelijk wel oprecht pijn.

Ik wacht nu het overleg van de dierenarts af en word zo teruggebeld, daarna bel ik nog met een kittenopvang.

Ook dank voor het advies om op te passen voor overvoeden, we beperken het aantal ml nu want als we haar haar gang laten gaan krijgt ze echt teveel. Ze weegt nu 151 gram.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 12:55

Afbeelding
Afbeelding

Ze liggen nu allebei diep te slapen en allebei te dromen, aan de bewegingen te zien.
Laatst bijgewerkt door Maeve op 20-12-24 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt