Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:47

Hier is dat dagelijkse kost en ja, heel vervelend, maar kinderen mogen nou eenmaal vrij rondlopen :D net als katten.

Dus heb je er schade van, dan snap ik dat het heel vervelend is. Je kan alleen niet verwachten dat heel Nederland zijn katten daarom gaat binnen houden. Dus dan kan je er beter mee leren leven, scheelt een hoop ergenis :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:51

vrij rondlopen mogen ze, schade geven niet, ook kinderen niet.
En doet de katten eigenaar er niks aan, niet verbaasd zijn met een volgende artikel, kat beschoten met buks.
Dan is het ineens tranen met tuiten. Dan wel...

Het enige wat ik dan sneu vind is de kat...je zou zo'n eigenaar hebben

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:06

Ik heb dagelijks katten op mijn motorkap liggen, lekker warm als je net aan komt rijden. Niet mijn eigen katten nee, want die komen niet aan de straatkant en hebben nog nooit een auto van dichtbij gezien.
Maar echt...ik woon hier al 17 jaar...al 17 jaar liggen er diverse katten op mijn motorkap want ik woon in een hele kattenrijke buurt...nog nooit een krasje gezien hoor. Katten krabben niet aan auto's, die krabben alleen aan dingen waar ze daadwerkelijk hun nagels in kunnen zetten. Als er 1 diersoort is die voorzichtig en behendig is, is het wel de kat.
Die vogels die in de bomen bij de parkeerplaatsen zitten daarentegen....ja die hebben wel degelijk plekken op mijn dak veroorzaakt...maar ja, dat gebeurt. Dan had ik maar een huis met garage of carpoort moeten kopen.

En de vogelsterfte...ja er worden echt wel vogels door katten gevangen....maar ze zijn maar voor zo'n verschrikkelijk klein deel van de vogelsterfte verantwoordelijk.

Er worden hier in mijn ogen echt zoveel spijkers op laag water gezocht. Dat je een hekel aan een drolletje in je tuin hebt, dat kan en dat is je goed recht maar is ook geen groot drama zoals er hier van gemaakt wordt...maar al die kul argumenten er dan bij halen van uitzonderlijke situaties om maar je punt te maken dat je vind dat katten binnen moeten blijven.

Prima als je dat vindt, prima als je je buren ervan kunt overtuigen, maar bij mij zou je toch echt bot vangen en dan heb je geen poot om op te staan want ik doe niets tegen de regels. Maar goed, hier in de buurt heeft 90% van de bewoners 1 of meer katten, dus zijn vrijwel allemaal liefhebbers. Hier worden de katten die buitenlopen door de mensen uit de straat allemaal gezellig aangehaald en iedereen weet van elkaar welke kat van wie is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:12

_San87_ schreef:
Doubtfull. Rien las je bericht net als ik hem las. Het woord 'juist' duidt een tegenstelling aan.

En echt niemand zegt dat katten de enige oorzaak van vogelsterfte zijn. Wat wel gezegd wordt is dat katten een bedreiging vormen voor vogelpopulaties. Wat een feit is. Dat er meer oorzaken zijn die vogels doen sterven, doet daar niks aan af.

Oh echt San, wil je hier nu op gaan doordrammen om je gelijk te krijgen?

Ik vind deze discussie ook echt steeds sneuer worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:17

oji schreef:
Ik heb dagelijks katten op mijn motorkap liggen, lekker warm als je net aan komt rijden. Niet mijn eigen katten nee, want die komen niet aan de straatkant en hebben nog nooit een auto van dichtbij gezien.
Maar echt...ik woon hier al 17 jaar...al 17 jaar liggen er diverse katten op mijn motorkap want ik woon in een hele kattenrijke buurt...nog nooit een krasje gezien hoor. Katten krabben niet aan auto's, die krabben alleen aan dingen waar ze daadwerkelijk hun nagels in kunnen zetten. Als er 1 diersoort is die voorzichtig en behendig is, is het wel de kat.
Die vogels die in de bomen bij de parkeerplaatsen zitten daarentegen....ja die hebben wel degelijk plekken op mijn dak veroorzaakt...maar ja, dat gebeurt. Dan had ik maar een huis met garage of carpoort moeten kopen.

En de vogelsterfte...ja er worden echt wel vogels door katten gevangen....maar ze zijn maar voor zo'n verschrikkelijk klein deel van de vogelsterfte verantwoordelijk.

Er worden hier in mijn ogen echt zoveel spijkers op laag water gezocht. Dat je een hekel aan een drolletje in je tuin hebt, dat kan en dat is je goed recht maar is ook geen groot drama zoals er hier van gemaakt wordt...maar al die kul argumenten er dan bij halen van uitzonderlijke situaties om maar je punt te maken dat je vind dat katten binnen moeten blijven.

Prima als je dat vindt, prima als je je buren ervan kunt overtuigen, maar bij mij zou je toch echt bot vangen en dan heb je geen poot om op te staan want ik doe niets tegen de regels. Maar goed, hier in de buurt heeft 90% van de bewoners 1 of meer katten, dus zijn vrijwel allemaal liefhebbers. Hier worden de katten die buitenlopen door de mensen uit de straat allemaal gezellig aangehaald en iedereen weet van elkaar welke kat van wie is.

Jullie ervaren geen (over)last, dan is het toch ook goed? Waarom zou je iets veranderen wanneer niemand een probleem heeft, dat zou ik ook niet doen.

Er zijn echter mensen die dus wel overlast ervaren en/of schade hebben. En hun probleem mag ook gewoon gehoord en aangepakt worden, toch? Al is het maar in de vorm van schadevergoeding of eender andere maatregel die de overlast vermindert/wegneemt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:54

In mijn ogen is het ook niet zo’n probleem als een kat buiten gewoon z’n ronde doet of een keer over mijn terrein komt.
Ik vind het zelf nog het meest hinderlijk dat ze m’n eigen katten zitten te zieken. En uiteraard kan je als mens moeilijk je kat wijs maken wat ie wel of niet mag doen maar echt, je hebt alle vrijheid dus ga even lekker met een andere buitenkat zitten kibbelen :+ We hebben hier ook een buurtje met aardig wat buitenkatten maar zo’n gezellige boel is het op dat vlak dus helemaal niet. Er zijn mensen die elkaars kat graag zouden zien verdwijnen en vooral in de zomer wordt er veel gejoeld en gevochten. Door de katten dan, niet de mensen :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:00

oji schreef:

Wel fijn dat jij een drolletje niet zo erg vind. Je klaagt dan zeker ook niet als er een drolletje van een hondje in je tuin ligt en je daar zo lekker middenin grijpt tijdens het tuinieren?

Ohnee. Dat gebeurt niet, want als je dat als hondeneigenaar laat gebeuren krijg je een dikke boete en ben je (terecht) onbeschoft :')

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:07

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Doubtfull. Rien las je bericht net als ik hem las. Het woord 'juist' duidt een tegenstelling aan.

En echt niemand zegt dat katten de enige oorzaak van vogelsterfte zijn. Wat wel gezegd wordt is dat katten een bedreiging vormen voor vogelpopulaties. Wat een feit is. Dat er meer oorzaken zijn die vogels doen sterven, doet daar niks aan af.

Ze hoeft niet door te drammen, iedereen leest al dat ze gelijk heeft hierin, daarvoor is drammen helemaal niet nodig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 22:19

Ik vind niet dat katten binnen moeten blijven. Ik vind dat mensen hun katten in hun eigen tuin moeten houden. Je kunt zelf niet zien wat voor overlast je beest veroorzaakt dus moet je zorgen dat dat zo min mogelijk gebeurt. Anders kan ik m’n hond ook wel los laten lopen. En zo anders is dat niet want er genoeg landen waar er overal zwerfhonden lopen.

Dan kun je er als katteneigenaar er nog 50 dingen bij halen waar jij OOK last van hebt maar daar gaat hier hier niet over. Het is zo makkelijk op te lossen, ik begrijp niet goed dat mensen dat niet doen. Mijn buren hebben hun katten overigens gewoon netjes in de eigen tuin :j ja zit er wel eens eentje krols te janken oid, dat hoort er gewoon bij. Maar beesten van een ander die bij mij in de tuin schijten, dat slaat gewoon nergens op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:29

Hermelijnhof schreef:
Elisa2 schreef:

Ze hoeft niet door te drammen, iedereen leest al dat ze gelijk heeft hierin, daarvoor is drammen helemaal niet nodig.

:+

Ga je lekker door? Ja joh, ze heeft gelijk..ze weet precies van een afstand wat ik denk en hoe ik iets bedoel. Ze heeft echt bijzondere gaven. 8-)

Pantykous:
Oprechte vraag, jouw buren houden hun katten netjes in de tuin. Van welke katten heb je dan last?

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:34

Elisa2 schreef:
Ga je lekker door? Ja joh, ze heeft gelijk..ze weet precies van een afstand wat ik denk en hoe ik iets bedoel. Ze heeft echt bijzondere gaven. 8-)

Ze hoeft niet te weten wat je denkt of bedoelt, ze reageert op wat je hier opschrijft, en in haar reactie daarop heeft ze gelijk. Niemand vertelt jou wat je denkt of voelt, er wordt enkel en alleen gereageerd op wat je, zwart-op-wit, zegt. En tsja, dan heeft ze gelijk. Dan had je het misschien anders moeten formuleren. Je kunt niet alles maar opschrijven en als iemand daar tegenin gaat zeggen; *jaaaa, maar ik denk iets anders, dus ik heb gelijk*. Zo werkt communicatie niet, en juist schriftelijk is het zoooo makkelijk; je hoeft alleen maar te lezen, het is niet multi-interpretabel, het is wat er staat. Is dat het niet? Dan is het niet goed omschreven. Geeft verder niets, maar het is wel zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:36

Ja tuurlijk joh, je hebt helemaal gelijk. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:38

Het vervelende is dat we eigenlijk geen zwerfhonden maar wel geschat, tussen de 135.000 en 1.200.000 zwerfkatten hebben. Dus ook al houdt iedereen z’n kat binnen dan nog krijg je katten in je tuin.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:50

Elisa2 schreef:
xPabloBokt schreef:
Omdat katten een bedreiging vormen voor de lokale vogelpopulatie en zoals hierboven ook benoemd giardia kunnen verspreiden onder andere katten en honden.

Er was laatst een onderzoek waaruit bleek dat veel vogels juist overlijden door gif wat gebruikt wordt in de landbouw en ook in het grondwater komt.

Deze stelling houdt duidelijk in dat vogels niet gedood zouden worden door katten maat door gif gebruikt in de landbouw. Mocht je Nederlands niet zo goed zijn, het komt door het gebruik van het woord "juist" in deze zin.

Als je iets heel anders in gedachten had, had je het misschien ook kunnen opschrijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:02

Afbeelding

Nou wijsneusjes, wat ik volgens jullie zei klopt in ieder geval wel. ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 23:04

Elisa2 schreef:
Pantykous:
Oprechte vraag, jouw buren houden hun katten netjes in de tuin. Van welke katten heb je dan last?

Geen idee, ze zetten er geen kaartjes bij. Maar iig niet die van de buren :+
Zonder dollen, ik woon in een grote wijk en daar lopen blijkbaar ook veel katten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:17

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

De gemeente hangt hier anders in het broedseizoen door de hele gemeente spandoeken op met de tekst "Kuikens in het land, poes in de mand".

Dat doen ze echt niet voor niets hoor.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:30

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Nee het klopt nog steeds niet. Je zou eerst je bronnen daadwerkelijk moeten lezen en daarnaast ook begrijpen wat de belangen zijn van de partij die een bepaald artikel heeft geschreven.

Niemand beweert hier ook dat er geen vogels doodgaan vanwege landbouw, industrie, klimaatverandering en tig andere oorzaken. Het punt is dat de huiskatten die zonder toezicht rondzwerven er ook aan bijdragen. Whataboutisme is een matig argument.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:33

Omg, ik geef het op hoor.. tegen zoveel onnozelheid kan ik niet op. :o

Je kunt ook zelf door scrollen naar dat rapport van Sovon he? :o?

Pantykous, bedankt voor je antwoord..ik snap dat het vervelend is als zoveel katten in de wijk lopen en in je tuin komen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:12

Pantykous schreef:
Ik heb nu al 2 seizoenen aaltjes ingezet en dat werkt echt perfect :D

Ik heb nog niet een argument gehoord waarom een kat meer ruimte zou moeten hebben dan de eigen tuin.

Als de partij voor de dieren dan komt controleren of iemand wel goed voor zijn of haar katten zorg dan kunnen ze zien dat ze leven in vrijheid :j

Geldt deze petitie voor zowel stadskatten als boerderij katten?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:29

Lang niet alles gelezen. Maar ik zit in het kamp, kat buiten prima, maar houd ze in eigen tuin.

Al paar koi dood gehad door buurkat, geen idee waar die woont dus kan niets verhalen. Wel op video staan.

Veel stront in voortuin van andere buurkat gehad.. in het grind. Werd niet begraven en stonk mega in de volle zon.

Nu weer een kat die de planten voor sproeit, fijn, voor je voordeur. Stinkt ook mega en onze honden duiken nu elke keer die struik in.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 01:02

Mijn tuin is afgeschermd dus mijn katten kunnen niet zomaar naar buiten. Als ik aan het werk ben kunnen ze wel naar buiten, maar niet verder dan de tuin. Als ik wel thuis ben mogen ze soms wel even een rondje buiten de tuin doen. Dit doe ik vooral voor een oudere man in de straat. Sinds zijn vrouw is overleden brachten mijn katten (voordat de tuin werd omheind) dagelijks een bezoekje aan hem. Hij gaf aan dat hij daar zo ontzettend van genoot. Nu kunnen ze toch nog bij hem gaan buurten.
Ik hou als ze buiten de tuin mogen altijd wel een oogje in het zeil, want ik wil niet dat ze overlast veroorzaken.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:01

Froukje schreef:
Dit is de reden dat mijn kat buiten loopt.
[ Afbeelding ]

Er lopen hier heel veel katten los, en die van mij is dan zo sociaal om ze allemaal mee naar huis te nemen. Dus er zitten hier geregeld 5/6 vreemde katten in de tuin.
Maar door de enorme stukken (wei)land hier is er geen kat die in de tuin poept. De honden van de buren daarintegen schijten wel geregeld hier op de stoep.. |o

Snap heus dat het in een stad heel anders is hoor, maar zolang dit mijn omgeving is gaat mijn kat gewoon lekker naar buiten.
bekende straat aan de Havenweg wonen mijn ouders

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:27

Gitana schreef:
Het zal je misschien ontgaan zijn maar katten zijn geen honden. Zijn daarom niet 1 op 1 te vergelijken. Katten rennen niet ongecontroleerd weg bij het opendoen van de achterdeur en vallen geen mensen aan. Katten hebben geen opleiding nodig om sociaal te worden, dat zijn ze al.

Waarom leeft een hond niet in een roedel met andere honden, waar hij 24/7 kan ravotten en sociaal zijn. Of kan ik honden niet vergelijken met paarden?

In wat voor sprookjeswereld leef jij? Of is je eerste stuk ook satire? Ik kan het niet goed inschatten.

Een kat die niet ongecontroleerd wegrent? Menig verloren kat is op die manier juist verloren geraakt, omdat het sluizen systeem en hermetisch dichte deuren en ramen in huis niet werkte.

Katten sociaal geboren, vallen geen mensen aan? Ik zie wekelijks tientallen honden, buiten mijn eigen tien dagelijks, en toch ben ik meerdere keren door (vreemde) katten aangevallen dan door vreemde honden. Om over de onnodige en uit het niets aanvallen op onze honden maar te zwijgen, of nog erger, in eigen tuin door buurtkatten.

Sociaal geboren lijkt me dus een heel sterk verhaal, want het één gaat gepaard met het ander.

Als ze zo sociaal geboren zijn, waarom is naar de dierenarts gaan dan de nachtmerrie van menig eigenaar, en tevens de nachtmerrie van menig dierenarts? Want die weet niet wat voor kat uit dat mandje komt, poeslief of the spawn of Satan.

Daar moet je toch echt aan werken bij beiden diersoorten, net zoals opvoeding, sociaal zijn etc. Je bent verantwoordelijk voor beide diersoorten. Als hondeneigenaar ben je verantwoordelijk voor het uitlaten en opruimen van de hondenstront. Als katteneigenaar ben je verantwoordelijk voor het veilig (binnen je eigen grond) houden van je katten. Uitzonderingen daargelaten voor katten in bepaalde leefomgeving.

Gitana schreef:
Waarom leeft een hond niet in een roedel met andere honden, waar hij 24/7 kan ravotten en sociaal zijn. Of kan ik honden niet vergelijken met paarden?

Dat is eigenlijk precies wat iederen hondeneigenaar zou moeten beseffen, een hond is een roedeldier. In veel gevallen is één hond, geen hond. Net zoals het alleen honden van een konijn, of paard, niet aan te raden.

Dus ja, hierin kun je best honden vergelijken met paarden. :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:11

@KimD, die vond ik ook al raar, onze honden leven weldegelijk vreedzaam en sociaal in een roedel samen.

Ik zou het trouwens wel goed vinden als er een chip-plicht en belasting zou zijn voor katten, als die dan tenminste gehandhaafd zou worden.
Iets met bewustwording? :)*
Hoe vaak ik op SM foto's van aangereden katten voorbij zie komen waar men dan een oproep doet om de (weeral onbekende) eigenaar te vinden...