Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:17

Mijn honden eten elk een senseomok aan brokken, als het aan hen ligt het dubbele maar ze zijn momenteel op dieet. :+
Daarnaast krijgen ze na het uitlaten een koekje of klein snackje, nu ze op dieet zijn is het iets kleins, anders wissel ik nog weleens af met iets groters.
En ±1x per week geef ik ze iets te kluiven/kauwen waar ze langer dan 5-10 minuten mee bezig zijn.
Wanneer de huishoudelijke hulp komt krijgen ze vaak 2 grote lekkers, denk aan een kluif, een jumbone oid en wat koekjes, die dag krijgen ze van mij minder brokken en geen tussendoortjes meer.
Eens per 2-3 maanden krijgen ze een nieuwe knuffel, met kerst vaak wat meer omdat ik zelf vaak een en ander voor ze koop en daarnaast aan Secret Santa meedoe.
Ook krijgen ze dan een adventskalender, dus dagelijks een lekkertje in december.
En met de jaarwisseling haal ik wat extra kluif- en kauwspul in huis om van de normaal voor vnl mijn teefje een afschuwelijke dag een feestje te maken, ook krijgen ze dan naturel oliebollen, kaasjes, worstjes en stokbrood toegestopt om middernacht.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:47

mavantos schreef:
Machie schreef:
Ik heb 4 honden, gewichten tussen de 11 en 18 kilo.
Per dag gaat er 1 kg aan Kivo in. Dat is goed voor zo’n 3 euro.
Dus per maand zo’n 90 euro aan vlees.
Dan nog zo’n 150 euro aan training
Zo’n 80 euro aan wedstrijden
Zeg 50-60 euro aan snacks
Voor Csiva zo’n 30 euro aan medicatie tegen incontinentie.

Dus sowieso ruim 400 euro per maand. 100 euro per hond. Kan slechter.

Hoe kom je aan €3 per kilo Kivo? Zo goedkoop kan ik het niet vinden (ja, voor 500gr).

Hier gaat er ook ongeveer een kilo per dag door heen (2 honden, 25kg en 8,5 kg). Met verschillende smaken en merken kom ik gemiddeld op een euro of €4 per dag en dan koop ik het nog bij de groothandel.

Ik koop het ook bij de groothandel. Voor 10 kilo betaal ik ongeveer 30 euro.
Kip compleet 28 euro, rund compleet 31 euro en kip&rund compleet 29 euro ex btw. Maar de btw is 9% dus vandaar ongeveer 30 euro per 10 kilo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:11

Dat scheelt wel inderdaad! Wij geven ook eend, kalkoen, geit, lam, paard, konijn (soms), vismix, zalm en wild. Dat is ook wat duurder meestal. Bij onze groothandel hebben ze geen Kivo helaas.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:19

mavantos schreef:
Dat scheelt wel inderdaad! Wij geven ook eend, kalkoen, geit, lam, paard, konijn (soms), vismix, zalm en wild. Dat is ook wat duurder meestal. Bij onze groothandel hebben ze geen Kivo helaas.

Die voer ik ook. Heb alleen net ff de laatste factuur bekeken. Dat was een kleine ‘bijbestelling’ :+

Bo_Y

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:29

Ik heb denk ik de meeste kosten aan trainen ect.
Train met Senna nu 2 keer per week, ad 15 euro per les. En vanaf januari komt daar een 3e keer bij. Saar traint 1 keer per week en vanaf half september gaat ze therapeutisch zwemmen.
Oh en Senna eet voer van de DA, dus duur voer

Ik had de afgelopen mnd extra dingen qua slowfeeding ect. Saar is op dieet en probeer het beetje eten leuk te maken. En voor Sen is lekker snuffelen ontspannend.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:57

Bo_Y schreef:
Ik heb denk ik de meeste kosten aan trainen ect.

Dat geldt voor mij ook. Trainingen en workshops, trainingsmateriaal, inschrijfgeld voor proeven. Ik betaal €23 per les. De bijbehorende reiskosten zijn ook een flinke kostenpost, zat eerst bij een trainer in de buurt maar daar kwamen we niet mee vooruit, dus dan maar wat verder rijden.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:30

De meeste kosten voor mijn oudje was de afgelopen maand de dierenarts a €250 vanwege zijn allergie.

Voer zit ik meestal rond de €75.00 in de maand kwa vers vlees.

Zijn snacks zit ik meestal rond de €30 a €40 euro.

Zijn knuffels waar hij graag mee loopt koop ik altijd bij de Kringloop.

Wij waren altijd rond de €90 kwijt voor het trimmen maar ik heb nu zelf een hondentondeuse gekocht en scheer hem nu zelf.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:28

De maand Augustus

Afbeelding

1 hond, Sheltie, 3 jaar, reu, tussen de 9 en de 10 kilo.

Verzekering €32,79
Wat losse snacks bij de gewone boodschappen, ongeveer 10 euro.

Dus Augustus totaal €42.79

Voordelige maand.
September gaat waarschijnlijk duurder worden, met enting en voorraad voer.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:59

:+ ik geloof niet dat ik het wil weten maar goed daar gaan we

We hebben een Berner Sennen (10 maand nu, 57 kg)
En een Hongaarse windhond kruising (10 jaar 22 kg)

Voeding;

Brok: €91-,
Vlees: €112-, vers en gestoomd €114-,
Supplementen en toppers; €56,90 moest net toevallig deze maand weer aangeschaft worden.

Medicatie €118 per maand voor de windhond

En dan volg ik nog trainingen bij een collega de ene keer meer als de andere keer. Afgelopen maand €90

En de opvang was voor deze maand €100-,

Totaal €681,90 :roll:

Ik ga hamsters houden…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:21

Standaard maandelijkse kosten voor onze Weimaraner en teckel is 150 euro. Dat is voer en snackjes e.d..

Weimaraner, 12 jaar, nierpatiënt
Ruwhaar teckel, 11 jaar, niet kapot te krijgen.

In juli moesten ze voor hun jaarlijkse entingen en controle, 230 euro. In juli werd de Weim ziekig, dus preventieve antibiotica, 130 euro.

Donderdag moet de teckel voor een gebitsreiniging, afhankelijk van wat er onder het tandsteen vandaan komt, tussen de 300 en 600 euro.

De Weimaraner is begin dit jaar doodziek geweest, twee dagen opgenomen geweest in de kliniek, meerdere onderzoeken, testen en foto's (Lingehoeve), 2500 euro. Tevens wordt ieder kwartaal zijn bloed onderzocht ivm nierpatiënt, dat is 100 euro.

Ze gaan iedere maandag naar hun werk (dagopvang), dat kost 250 euro per twee maanden, dus 125 p.m..

Deze zomervakantie zijn ze drie weken naar het pension geweest á 750 euro. In januari zijn ze een midweel geweest á 135 euro.

Als ik dat alles bij elkaar optel, hebben ze tot nu toe 515 per maand gekost.

Toen ik nog trainingen volgde, kwam daar 150 euro in de maand bij (gehoorzaamheid + behendigheid en jachttraining voor de Weim).

En volgens mik vergeet ik nog wat dierenartsbezoeken :').

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:30

Leo schreef:
xChantal94 schreef:
Ik denk dat er met lijstjes/ kosten ook veel verschil is welk type/kwaliteit voer er gegeven wordt. :)

Zeker ook wel waar :j
En als Voedingstherapeut in opleiding kan ik niet bij mezelf aankomen met voer dat niet aan een bepaalde lat voldoet. En natuurlijk voel je dat in de portemonnee :j

Ik voer ook vrij duur.
Anders hoeven ze het niet |(
Gelukkig kan ik ze foppen met een aantal goedkopere worsten per maand, als ik die tussen de duurdere door voer kunnen ze het nog net accepteren :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:34

Mijn nierpatiënt mag alleen speciaal niervoer, dus ik heb niet veel keuze :'). Meerdere soorten geprobeerd, en op Sanimed doet hij het het beste.

De teckel krijgt Carocroc.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:18

Ik ga dit ook eens bijhouden voor mijn eigen hond (Chodsky Pes, 3 jaar, 29 kg).

Ik denk dit dat best confronterend gaat zijn haha. De eerste kosten voor de maand September zijn al gemaakt. Een training van €13 en een trainingskamp in Engeland wat deze maand gaat plaatsvinden van €463. Ach ja, ik weet in ieder geval waar mijn geld naartoe gaat. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:29

Mijn afghaan zat in Augustus op €7,17 :+ Voor wat kauwsnacks.
Niet helemaal eerlijk. Ik had net eind Juli het voer ingekocht.
Gemiddeld over alles zitten we rond de 70 euro per maand. Dat is ook inclusief een flinke operatie anderhalf jaar geleden en alle spullen als kussens, tuigjes enz, dus valt nog best mee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:18

Hier zijn de eerste kosten van de maand ook gemaakt met een bestelling bij Medpets, voor vanalles

€ 26,90 | Applaws vlees voor de kat
    hier heb ik nog voorraad van maar niet genoeg meer voor de hele maand en aangezien ik andere dingen sneller moest bijvullen welke ik bij medpets koop, het vlees nu ook maar al meteen mee besteld. Dit had ik anders alsnog een andere keer deze maand moeten doen en dan ben ik onnodig extra verzendkosten kwijt. Dit keer minder zakjes als normaal omdat ik nog naar DL ga en daar nog andere merken mee ga nemen deze maand.
    €20,60 | kattenbak zand Almo Nature
    Spreekt voor zich haha
    €13,15 | zakje bullepezen van Kivo
    Om te kijken en testen hoe ze zijn van dit merk. Laatste keren bestelde ik ze bij Dogbite, waar ze wel echt mooie kwaliteit zijn, maar dan hoef ik geen extra bestelling eruit te doen ervoor, wat ik deze maand van plan was, dus ben benieuwd.
    €24,26 | Puur probiotica
    Deze heb ik altijd standaard op voorraad maar momenteel krijgt ze hier ook nog een lage dosering van en ik heb m’n huidige pot zo goed als leeg dus maar weer even aanvullen :j Ook nog 10% korting momenteel, dus da’s altijd mooi meegenomen.
    €26,05 Terra Canis groene detox groenten/fruit mixen (6 blikken)
    Momenteel heb ik te weinig energie om zelf alle groenten/fruit mixen klaar te maken en ben ik door m’n vriezer voorraad ver heen, dus even voor het gemak de TC blikken, waar ik altijd heel tevreden over ben. Aangezien wij grotendeels enkelvoudige KVV’s voeren, is aanvullen met groenten/fruit dus wel een must

TOTAAL >> €110,56

Ik moet sowieso nog nieuwe KVV bestellen deze maand, nog nieuwe medicatie halen voor Arya, nog wat dingen van de supermarkt meenemen en voor Sansa dan nog wat zakjes vlees uit DL meenemen en haar brok bijbestellen later deze maand. Nog genoeg kosten wat eraan komen :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:36

Tenzij er dierenartskosten bijkomen of ik ineens een heel leuke knuffel zie voor de honden verwacht ik september en oktober op 0 te zitten qua kosten.
We hebben geen voer nodig, beide lades én de opbergbak met hondensnacks zitten vol, een paar vd koekjespotten moeten wel bijgevuld maar dat kan vanuit de lades.

Oh nee wacht, begin oktober gaat me €45,- kosten aan de trimbeurt vd Shih Tzu. :+
Maar buiten dat heb ik voorlopig ff weinig/geen kosten aan de honden verwacht ik. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:56

Bij ons komen er in oktober of november wel nog DA kosten aan jammer genoeg, ivm bloed trekken & onderzoek. Dat word ook wel weer een leuke extra uitgave |( :')

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:09

Juli stelde bij ons niks voor, augustus was iets duurder. Ook omdat het e.e.a. vervangen of aangevuld moest worden.

Voer: €65,-
Snacks: €22,-
Nieuwe tractive tracker: €35,-

Daarmee zijn de kosten van Tim voor de maand augustus: €122,-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:03

Onze hond had een (dikke werk-) sok opgevreten dus ik had in overleg met dierenarts een echo gepland en mogelijk daarna een operatie - ik zag de euro’s alweer wegvliegen..

Gelukkig hebben we het eerst toch nog geprobeerd met een braakmiddel want hoppaté daar lag de sok. Fieuw. :D

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:59

Ik vind het erg interessant om de (grote) verschillen in uitgavenpatronen te zien. Ik snap nu dat mensen om mij heen soms zeggen dat ik erg veel uitgeef aan mijn honden. :+ Nu moet ik zeggen dat ik er wel bewust voor kies om kwalitatief goed voer en goede snacks te geven en dan ben je toch al snel wat duurder uit. De hond van mijn oma is 16 jaar oud geworden op brokken van de Lidl, maar dat is een keuze zeg maar. Ik voel me daar niet goed bij, dus dan liever wat meer per maand kwijt aan voeding. Zolang ik het me financieel kan veroorloven doe ik dat met alle liefde.

Voor een Labradoodle (22kg), Boerenfox (9,5kg) en Boomer (9kg) heb ik dit uitgegeven in augustus:

Voeding | NaturaVetal | €155,30
    Supplementen | Omega 3, Boswellia, Ribes Nigrum | €91,30
    Snacks | Voorraad aangevuld met soorten snacks en trainers | €228,41
    Dierenarts | Onderzoeken Elvis, oorontsteking Suus | €720,52
    Tractive | Drie trackers + abonnement | €470,98
    Speelgoed | Balletjes voor vakantie | €19,95
    Overig | Nieuwe mand + drie slowfeeders | €103,84

TOTAAL AUGUSTUS: | €1790,30

In juli en augustus is een van mijn honden ernstig ziek geweest, dus ik heb veel dierenartskosten gehad. Daarnaast volgen we een traject bij een integraal voedingsdeskundige en zijn we aan het uitzoeken welke supplementen ik het beste kan gaan gebruiken voor mijn honden en voor welke diersoorten Elvis niet allergisch is. Al met al dus wat duurdere maanden. Ik hoop dat het vanaf nu weer even de goede kant op gaat en er even geen gekke dingen meer gaan gebeuren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:06

Lugea schreef:
Ik vind het erg interessant om de (grote) verschillen in uitgavenpatronen te zien. Ik snap nu dat mensen om mij heen soms zeggen dat ik erg veel uitgeef aan mijn honden. :+ Nu moet ik zeggen dat ik er wel bewust voor kies om kwalitatief goed voer en goede snacks te geven en dan ben je toch al snel wat duurder uit. De hond van mijn oma is 16 jaar oud geworden op brokken van de Lidl, maar dat is een keuze zeg maar. Ik voel me daar niet goed bij, dus dan liever wat meer per maand kwijt aan voeding. Zolang ik het me financieel kan veroorloven doe ik dat met alle liefde.

Voor een Labradoodle (22kg), Boerenfox (9,5kg) en Boomer (9kg) heb ik dit uitgegeven in augustus:

Voeding | NaturaVetal | €155,30
    Supplementen | Omega 3, Boswellia, Ribes Nigrum | €91,30
    Snacks | Voorraad aangevuld met soorten snacks en trainers | €228,41
    Dierenarts | Onderzoeken Elvis, oorontsteking Suus | €720,52
    Tractive | Drie trackers + abonnement | €470,98
    Speelgoed | Balletjes voor vakantie | €19,95
    Overig | Nieuwe mand + drie slowfeeders | €103,84

TOTAAL AUGUSTUS: | €1790,30

In juli en augustus is een van mijn honden ernstig ziek geweest, dus ik heb veel dierenartskosten gehad. Daarnaast volgen we een traject bij een integraal voedingsdeskundige en zijn we aan het uitzoeken welke supplementen ik het beste kan gaan gebruiken voor mijn honden en voor welke diersoorten Elvis niet allergisch is. Al met al dus wat duurdere maanden. Ik hoop dat het vanaf nu weer even de goede kant op gaat en er even geen gekke dingen meer gaan gebeuren.

Nou zeg inderdaad, dat gun ik je/jullie ook van harte! En ik sluit me idd aan bij wat je zegt daarboven. Ik kies ook bewust voor een bepaalde kwaliteit alsook soort voer welke misschien dan wat duurder is, omdat ik gewoon bepaalde eisen heb omtrent basis voer, ook met het oog op de lange termijn en hoe belangrijk voer is preventief gezien qua gezondheid. Zelfde verhaal voor m’n kat. Maar daar geeft idd iedereen natuurlijk zelf hun eigen invulling aan, afhankelijk van meningen/inzichten en budget. Maar ik snap dan idd wel ook dat sommige mensen schrikken van sommige bedragen hier als ik zie waar sommige maandelijks mee daar komen (al moet je ook kijken naar grootte hond e.d. natuurlijk en in verhouding dingen vergelijken). En je lijstje is idd wel heel realistisch zo, want ondanks dat niet alles maandelijks terugkomt normaliter zijn dit wel allemaal uitgaves welke toch kunnen gebeuren/gemaakt worden door het leven van je dieren heen dus juist die daadwerkelijke cijfers elke maand vind ik dan idd altijd wel interssant/leuk om te zien. Al hoop ik in jullie geval ook Echt dat je een heel lange tijd niet meer zulke DA uitgaves gaat hebben. En auwtjs, 3 trackers en Abbo’s tikt wel even aan ook he. Maar die dingen zijn wel echt zo fijn om te hebben - ik moet binnenkort ons tracker abbo ook verlengen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:14

Lief van je! Ik wil de honden binnenkort wel laten titeren omdat hun vaccinatie verlopen is, dus dat gaat wel weer even een kostenpost worden (denk ik?), maar dat vind ik wel erg belangrijk. Ik hoop dat het daar even bij gaat blijven.

Wat betreft voer vind ik het inderdaad ook belangrijk goede kwaliteit te geven en mijn honden (preventief) te ondersteunen. Suus wordt langzaam een senior, Elvis heeft een voedsel- en omgevingsallergie, dus voor hun beide is het fijn wat extra ondersteuning te krijgen. Melle is een erg gevoelig hondje, dus voor hem ben ik ook aan het kijken of wat rustgevende kruiden/supplementen hem wat kunnen helpen. Zo blijf je bezig en blijft het een interessante puzzel, maar daar hangt wel een kostenplaatje aan. Iedereen kan/mag daarin natuurlijk eigen keuzes maken. Ik zou Elvis ook goedkoper kunnen voeren en dagelijks Apoquel kunnen geven tegen de jeuk, maar daar voel ik me niet goed bij. Daarnaast zijn mijn honden m'n alles en geef ik met liefde m'n salaris aan hun uit. Ik eet liever zelf droog brood. :')

Het is denk ik wel een heel realistisch beeld van wat de kosten kunnen zijn. Voor mensen die misschien overwegen een hond aan te schaffen, is het denk ik wel goed een eerlijk beeld te krijgen wat wat een hond kan kosten. Er zullen uiteraard mensen zijn die geen MRI en hersenpunctie zouden laten maken of hun hond op laten nemen, maar het is wel belangrijk ervan uit te gaan dat lage maandbedragen niet gegarandeerd zijn en de kosten behoorlijk op kunnen lopen door stom ongeluk. Je hebt daarin natuurlijk altijd een keuze en niet iedereen zal zo ver gaan, maar ik ben er wel eerlijk en transparant over.

Ik heb lang getwijfeld over de trackers, maar aangezien wij in wolvengebied wonen vind ik het toch wel een heel prettig idee. Daarnaast vind ik het sowieso wel fijn om te kunnen zien waar ze zich bevinden, hoeveel ze slapen, hoeveel ze bewegen, en daar patronen in te zien. Ik moest dus drie trackers aanschaffen, maar ook tegelijk drie abonnementen. Dat is wel even een rib uit je lijf inderdaad. Helaas doet een tracker het nu ook nog niet helemaal goed, dus dat schiet nog niet zo op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:20

Het is imo ook realistisch. Een tracker zal niet iedereen willen, dus dat zie ik meer als extra, maar de voerkosten zijn imo heel realistisch.

Dierenarts tikt altijd aan, goed om rekening mee te houden. Die van ons hebben dit jaar ook een bom duiten gekost. Vooral de Weim.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:51

Deze maand ook alweer de eerste impulsieve uitgave gehad :') - I blame KimD }:). Hier blijft het dan als het goed is wel echt bij qua impulsieve uitgaves. Melissa's beestenstoel had uitverkoop en zij had van Sodapup een speeltje welke ik al heel lange tijd wil en die was sowieso bij haar al goedkoper tov normale verkoopprijs en daar ging nu nog eens 20% bovenop vanaf. Dus die samen met een paar zakjes trainers welke ik graag gebruik gekocht.

€20.30 exc verzending | Sodapup Grenade Extra Large, 2x Sanadog trainers, 1 zakje gedroogde mosseltjes

En zojuist heb ik onze volgende ronde KVV vooruit besteld bij Florisvlees
€148.80 exc verzending | 22kg KVV

Verder hebben we ook al wat uitgaves gehad qua aanvullende voeding, alsook medicatie dierenarts. Dus weer genoeg om een lijstje van te maken aan't eind van de maand haha. Ik verwacht nog wel wat bij te kopen qua voeding aanvulling bij de supermarkt e.d. maar voor de rest heb ik dan wel de meeste uitgaves deze maand achter de rug nu.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:07

2 Golden Retrievers - Teef 4 jaar (+/- 30 kg) - Teef 5 maanden (+/- 23 kg)

€| Adventkalender Barkking | +/- €35,-
    €| Accessoires - Scharen | € -
    €| Accessoires - Tuig (2de hands)| €25,-
    €| Accessoires - Nametags €16,50
    €| Trimtafel | €125,-
    €| Shows - Deelname | €105,-
    €| Shows - Toeschouwer | €8,50
    €| Dogwash | +/- €25,-
    €| Snacks| +/- €70,-
    >> TOTAAL: € 410,- <<

De scharen hoop ik deze week nog aan te schaffen, dus die komen er nog bij, in dat geval zal ik nog een update geven. Verder vermoed ik dat ik geen kosten meer maak voor het einde van de maand.
Ik heb het 'geluk' dat ik een jaar lang gratis voer gewonnen heb voor mijn pup en daar eten beide honden van. Dus momenteel (en aankomende maanden) geen kosten aan voer.