Oudere (buiten) kater overnemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam79

Re: Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:04

Och die schat... Maar rustig aan wennen aan het tandloze bestaan. Lastig dan om de juiste voeding te vinden.
Ik neem nog steeds mijn petje voor je af. Wat doet hij het goed bij jou en je hebt alles voor 'm over +:)+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:35

Eline_S_S schreef:
Alle tandjes zijn eruit inderdaad. Las net in het overzicht dat er ook nog afgebroken tandjes (wortels) in zijn tandvlees zaten, wat ze er ook allemaal uit hebben gevist.

Qua (natte) voeding is advies ook welkom. Ik ben overtuigd van hoe minder bewerkt, hoe beter. Hij kreeg eerst brokjes en de zakjes natvoer van Royal Canin (12+). De brokjes kunnen voor mijn standaard nog door de beugel en eet hij ook goed. Natvoer daarentegen heeft best veel toegevoegde meuk waaronder suiker. Hij begon dit ook steeds minder goed te eten. Edgar & Cooper vind ik een mooi duurzaam product, maar zet hij z’n bek niet op :') Iconisch genoeg is het enige wat hij goed eet, de bewerkte meuk Pathé van de Kaufland :roll:
Als er voor mij een zalmpje of ander zacht visje op het menu staat, bak ik ook een klein hapje mee voor Boes. Dat vindt hij heerlijk en kan hij goed eten. Ben alleen niet van plan elke dag een 5 sterren maaltijd voor hem te bereiden := Wellicht blikjes tonijn? Ik moet me hier maar eens wat meer in verdiepen merk ik.

Van mijn 4 Siberen vertikt het 1 om natvoer te eten - maakt niet uit hoe goed, duur of goedkoop
Voor haar kook ik iedere avond (duurt 5 minuten) een koolvisfilet.
Kosten gemiddeld 2,70 per 4 . Dus is te doen en zij krijgt toch extra vocht binnen en vind het lekker.
Wat het droogvoer betreft (wat ik geef dus) had ik het eens lang en breed met mijn DA erover, want ik heb mij vroeger ook echt op de indrigienten lam gestaard en wilde alleen het beste van het beste...
( en wat mijn poezen, zelfs mijn aanlooptertjes op stal, weigerten)
Hij zei dus : alle voeders zijn strenge controles uitgeleverd en juist bij de ach zo dure (meestal buitenlandse) merken zitten toevoegingen in, die je liever niet wilt zien en die vaak ook nog niet eens vermeld zijn.
Zijn advies was heel simpel : eet die kat het goed, doet zij het goed, is vacht,ontlasting goed... dan gewoon geven.

Ik lees bij jouw "Kaufland" ... dus kijk eens naar de "Stiftung Warentest" die vergelijken onafhankelijk vaker droog en natvoer.
En verrassebderwijs komen juist vaak goedkopere of supermarkt voeders erg goed - zo niet als beste- uit de testen

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:43

De gourmet mousse zijn ze hier ook dol op, mijn Perzische kater is heel moeilijk in voer en zeker in natvoer. Terwijl de gourmet mousse juist naar binnen gaat alsof hij nooit wat te eten krijgt.

Wat ben je een leuk en goed baasje voor je kleine vriendje!

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:52

Hier ook ervaring met een kat die prima brokjes kon eten zonder tanden.

Heb je rauw vlees (diepvries) overwogen? Hier krijgen ze brokjes en daarnaast een portie rauw vlees van catmeat.nl.
Moet wel zeggen dat de senior het rauwe vlees niets vindt, die krijgt dus gewoon gourmet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:58

Je bent een superbaasje voor die knappe rooie <3
Hier zijn ze zeer te spreken over Mjamjam natvoer, en dan vooral de varianten met kalkoen.
Merk staat overal goed aangeschreven, geen rotzooi of toegevoegd zout of suikers erin.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:16

TS ik heb je topic in een keer doorgelezen. Wat een geweldig verhaal en super dat je dit doet voor Boes en zijn oude baasje. Hier kun je als baas alleen maar van dromen. Wat ik mij nou wel afvraag en als je hier geen antwoord op wil geven begrijp ik dat ook heel goed. Is er uit de nalatenschap van zijn oude baasje niet een klein potje voor jou om je ergens in de kosten tegemoet te komen?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:56

Ach die arme Boes, hopelijk voelt ie zich gauw beter (en ik hoop dat jouw portemonnaie, ook binnenkort minder pijn doet).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:25

Ik moest de brokken een paar weken weken nadat er tanden uit waren gegaan bij mijn ouwe rooie. Deed gewoon z'n droge brokken in warm water wellen en dat at hij goed na z'n operatie.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:52

Ik heb net je hele topic gelezen, wat mooi om te lezen hoe veel je over hebt voor Boes <3
Ik zag dat iemand anders ook had aangeboden om wat van haar eten te proberen. Ik woon zelf ook in de buurt en heb ook wel een blikje natvoer over die je evt mag uitproberen! Volgensmij van animonda carny en MAC heb ik nog wel wat staan. Je mag me altijd een PB sturen als je even langs wilt komen!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 14:19

Wat een fijne reacties weer <3

Het zoeken naar goede voeding ga ik pas weer doen als hij is hersteld, uiteraard. Hij wil zijn Kaufland rommel nog niet. Plakjes vlees beleg gaat er zo in, dus krijgt hij met mate in kleine porties. Ook wat visjes gebakken. Ga zo eens proberen of hij dat wil.
Ik heb vrijwel alle merken die jullie hebben genoemd opgezocht en ik lees ook aanbod om wat te komen halen _/-\o_ Wellicht dat ik daar later gebruik van ga maken. Toch lijkt het voer met stukjes vlees hetgeen te zijn waardoor hij het laat liggen. Zachte massa’s gaat hem beter af, hoewel ik alles altijd nog voor hem prak. Qua biologische voeding heb ik dus Edgar & Cooper en Yarrah geprobeerd. Die eet hij dus niet. Verder lees ik veel labels als “natuurlijk” en “ecologisch”. Maar dat zegt natuurlijk nog niks, want is geen keurmerk :o

Voor nu mocht hij absoluut geen mousse of natvoer verdunnen met water. De Pathé substantie zorgt ervoor dat de moleculen aan elkaar blijven zitten. Bij mousse of water toegevoegd vallen de moleculen meer uit elkaar, wat tussen de hechtingen gaat zitten. Hij moet dus zachte, vaste substanties hebben.

Boes ligt lekker de hele dag op bed te tukken. Hij krijgt nog medicatie met opiaten, dus hij zal zich vast wel lekker voelen <<). Hij loopt af en toe een rondje, maar heeft geen zin om bij mij op de bank te komen liggen. Wil graag alleen gelaten worden. Hij blijft niet in een kleedje liggen, dus de kachel in de slaapkamer maar op standje fik gezet :$

Afbeelding

Vanmorgen zelfs even sneeuw uitzicht! :):)

Afbeelding

Hij krijgt regelmatig even een knuffeltje van zijn bemoeizuchtige baasje :D

Afbeelding

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:04

Beterschap voor de oude man. Zal uiteindelijk wel een flinke opluchting zijn.
Misschien Cosma nature als natvoer. Zijn echt vrijwel blikjes tonijn/ kipfilet. al is dat wel vrij prijzig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:37

Wat een liefje. Met de bebloede vochtvlekken op je overtrek. Hij heeft het zo getroffen met jou! Misschien lust hij wat Arla lactofree volle melk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:14

Je kan een witvisje uit de supermarkt koken. Zijn ze gek op!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:48

Ach dat bekkie :(:) Zieltje toch. Hij heeft het echt met jou getroffen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:52

Net pas al je berichten door gelezen.
Sterkte nog met het overlijden van zijn baasje.

Maar wat enorm fijn dat hij bij jou mag wonen.
En ik geloof dat hij zelf ook wel in de gaten heeft wat jij allemaal voor hem doet.

Lieve oude droppie om te zien.
Hopelijk knapt hij hier weer snel van op.

Maar wat ben jij een top mens

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:52

Je zou altijd nog kvv kunnen proberen. Dat is diepvries gemalen vers vlees, ik had een kat die dat wel at maar blikvoer weigerde. ‍♀️. Bijvoorbeeld Van DARF of barfmenu

Coco m'n huidige kat wil alleen brokjes(vlees) op saus qua natvoer (van edgard Cooper) maar likt dan enkel de saus op. Ze krijgt nu brok van concept for life van zooplus en elke avond een milkie kuipje (meer omdat ik dan weet dat ze binnenkomt voor wat lekkers)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:56

Ik heb vanmorgen je hele topic gelezen! Wat een lief mooi mens (baasje) ben jij! :knuffel: wat heeft Boes een goede baasje in jou gevonden

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:25

Hij heeft een zielig bekkie :(:)
Hier krijgen ze van alles, de ene keer huismerk van de super waar ik ben. Felix, Whiskas, Schesir,Almo, Edgar cooper.

Het zal nu idd nog gevoelig zijn dus testen wat ie lekker vind is een uitdaging.
Moeten jullie nog terug voor de hechtingen eruit te laten halen of een nacontrole?

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:03

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:56

Kijk eens naar de blikjes natvoer van Smolke. Verkopen ze o.a. bij de pets place en welkoop. Zijn kleine blikjes van 80 gram, dus het is ook niet lang open.
Goede samenstelling, en is een soort mousse zonder stukjes.

Bij één van mijn katten zijn afgelopen april de laatste paar tandjes getrokken, en dit heeft haar toch wel geholpen. Alles waar stukjes in zat wilde ze niet hebben.

Beterschap voor de patiënt! :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:10

Arme Boes! Zo een lange operatie heeft natuurlijk veel impact.

Onze eerste kat knapte enorm op nadat zijn tanden waren getrokken. Die wilde alleen harde brokjes eten en ook zonder tanden ging dat prima!

Bij mijn huidige kat zijn van het voorjaar de hoektanden getrokken.
Die mocht vlak na de operatie alleen gekookte kip/koolvis met macaroni eten. Ander natvoer zou problemen kunnen geven met de hechtingen en de kans op ontstekingen vergroten.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:39

Misschien applaws als voer proberen?
Voor zover ik weet is dat een goed voer en is er in mousse/pathé variant.
Onze katten doen er bijna een moord voor

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:15

Heel erg bedankt voor al jullie fijne reacties! _/-\o_

Voor nu is het vooral lastig om hem (voldoende) te laten eten. Met name in de ochtend, want hij moet wel echt wat eten voordat hij z’n morfine pilletje krijgt. Gekookte zalm of pangasius gaat er in etappes als enige in. Maar dan wel specifiek na het koken en afkoelen. Zodra het in de koelkast heeft gelegen hoeft hij het niet meer. Ik moet ‘s ochtends vaak om 6:15 de deur uit, dus heb dan geen tijd om vis te koken en te laten afkoelen. Gistermiddag nog een blikje Hills one care gehaald. Zit schijnbaar extra geur en smaak aan waardoor ze het sneller zouden gaan eten. Boes vindt van niet _O- Ook plakjes broodbeleg of ossenworst hoeft hij niet (meer). Hij likt het eerste stukje wel van mijn vinger maar spuugt het vrijwel meteen weer uit. Daarna houdt Boes het voor gezien.

Zojuist wat tonijn in water gehaald om te proberen. Jullie nog ideeën? :)*

Verder oogt Boes wel goed alert en naar omstandigheden goed. Ligt veel te tukken en komt af en toe even in de benen om met mij mee naar de wc te gaan :+. Ook geen bloed of vocht uit zijn bekje. Wel veel kwijl :=
Afbeelding

Hij had gisteravond ook een paar seconden interesse in de sneeuwende buitenwereld!
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:21

Och die arme ziel :(:) Het is ook allemaal wat.

Je zou kunnen kijken of de blikjes kip (of kip/zalm) van Almo Nature (en dan niet de jelly) wat zijn. Dat is eigenlijk gewoon pure gekookte kip/zalm. Zou hij zoiets wel mogen? De mannen hier vinden het ontzettend lekker. Dat geeft een stuk makkelijker zo 's ochtends vroeg.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:27

Zou het minder eten ook neit een bijwerking kunnen zijn van de pijnstillers?

Hopelijk knapt Boes snel op nu zo na de operatie :knuffel: