Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:03

In België was er enkele dagen terug een programma ‘ze zeggen dat’ en de vraag was of er idd in alle eieren (te veel) pfas zit.
Ze hebben eieren getest uit het midden van elke provincie en idd, alle eieren zaten boven de norm. Er waren wel grote verschillen in hoeveelheid, maar wel frappant dat ze echt allemaal boven de grens zaten..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:27

Arabesk, waar heb jij de eieren laten testen? Is er een specifieke site bij die uitslagen kaart waar de eieren getest worden? Ik zie dat Antea nu ook testen aanbiedt.

Edit, die is wel heul prijzig met € 585 om 6 eieren te testen := Ik vond 270 ook al aan de prijzige kant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:40

In Rotterdam zit er een die doet voor 160 euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:44

Weet iemand toevallig ook een bedrijf waar je redelijk betaalbaar grond kan testen? Ik zou eigenlijk best graag willen weten hoe schoon onze moestuin is!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:42

Arabesk schreef:
Eieren laten testen en de èèn na hoogste waarde van heel Nederland.... OMG het werd even zwart voor mn ogen toen ik de uitslag kreeg.

Ze lopen altijd buiten , krijgen biologische graantjes en op ons land is geen blusschuim gebruikt, noch pesticiden en dan toch een PFOS concentratie van 13 x de norm. En we wonen niet bij Chemours of wat dan ook.

Ik kan maar één verklaring bedenken: pfas in pesticiden.

Vandaag kwam er ook weer een rapport uit van PAN Europe, dat pesticiden barsten van de pfas en ook een ander onderzoek vond dat 6 vd tien insecticiden enorme hoeveelheden aan pfos bevatte.

Hoe hoog was jouw uitslag? Zie hier op de kaart een dorp naast ons ook iemand die getest heeft en een hoge uitslag.. schrik je toch van.. 12 nog wat was de uitslag daarvan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:52

Nu word ik eigenlijk wel benieuwd, maar helaas geen financiële mogelijkheid. Gebied rond moestuin is van staatsbosbeheer en moet uiteindelijk natura2000 gebied worden. Weet wel dat er mensen spuiten voor ongedierte helaas op complex.

Ben zelf van de brandnetelgier en heermoes gier.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:32

8nnemiek schreef:
Weet iemand toevallig ook een bedrijf waar je redelijk betaalbaar grond kan testen? Ik zou eigenlijk best graag willen weten hoe schoon onze moestuin is!

Wat is betaalbaar? Voor de een is 100 Euro veel geld, voor de ander 10000 Euro.
Wij hebben uiteindelijk voor de Bodemkundige Dienst van België gekozen omdat zij het meest transparant zijn in wat zij testen. Ze bieden pakketten aan die je kunt uitbreiden. Wij betalen rond de 550 voor testen op PFAS, PCB's, PAK's, zware metalen en minerale oliën. Ze hebben ook nog testenn hoe groeizaam de grond is maar ons gaat het enkel om vervuiling.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:41

Ik zou ook graag willen testen maar nog niet over uit of ik het waard vind. Ik zit in dezelfde regio als Arabesk maar wel met andere teelt in de omgeving. En daarnaast is een groot deel van mijn kipjes nog heel jong dus legt nog niet dus geen eieren om te testen.

Nog een hersenspinsel, maar als PFAS via eieren uitgescheiden wordt, is het dan niet een efficiënte manier om PFAS uit de grond/lucht etc. Te krijgen? Als je de eieren dan dus weggooit en niet op eet. En in hoeverre is het een momentopname, zou het bijvoorbeeld nu in teelttijd veel hoger testen dan in najaar of winter?

Sorry ik stel hier alleen maar meer en meer vragen ipv dat ik antwoorden heb :7

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:56

Lekker out of the box denken :D Maar wat doe je dan met de eieren?

Ik neem aan dat je die ook weer niet zo maar kan weggooien zonder dat het terug in de natuur komt.

En meer een ethische vraag. Als het niet gezond is voor ons, waarom dan de kippen daarvoor inzetten?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:03

Dat zou dan verbranden moeten worden, ik neem aan dat dat wel PFAS sloopt maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb mijn kippen om meerdere redenen dan de eieren alleen. Primair zetten ze mijn moestuinresten en groenafval om in eieren, maar daarnaast houden ze het stuk grond van hun ren onkruidvrij (en daarmee onderhoudsvrij) en soms laat ik ze over de wei scharrelen en prikken ze de mest uit elkaar. Dan zijn ze theoretisch onderdeel van het rouleersysteem van beweiding en bestrijden vliegen en insecten. Maar ik gok dat het merendeel inderdaad kippen vooral voor de eieren houdt. Of voor het vlees, maar ik vraag me af of het vlees dan ook hoge gehaltes PFAS bevat

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:36

8nnemiek schreef:
Jee, bizar zeg..
Sowieso, hoe is het mogelijk dat ze bewust pfas in pesticiden mogen stoppen..?

De boer weet niet eens dat er pfas is toegevoegd, want hulpstoffen vallen onder bedrijfsgeheim van de fabrikant. Wel zo makkelijk....

De eieren moet je in de zwarte bak gooien, dan wordt t heet genoeg verbrand.

Als je pfas uit de grond wil halen schijn je hennep te moeten gaan telen. :+ ze zien me aankomen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:39

8nnemiek schreef:

www.testenoppfas.nl heeft ook een uitgebreid bodemonderzoek met pfas, zware metalen en pesticiden, €500....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:43

Citaat:
maar ik vraag me af of het vlees dan ook hoge gehaltes PFAS bevat

Vlees zou geen enkel risico zijn is mij vertelt.

Eieren, vlees, onkruidbeheer (en onderhoud arm), opeten onkruid/groente/fruit wat veilig is en de mest is weer bemesting moestuin.

Zonder de kippen zou ik helft van de moestuin moeten opgeven wegens lichamelijke problemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:50

Vlees geen risico, nou daar heb ik mn twijfels bij. Alle gifstoffen stapel zich op in de voedselketen dus ook pfas. De halfwaardetijd van pfos en pfoa in je lichaam is meen ik zeven jaar.... Dus dat geldt ook voor dieren.

Glyfosaat hoopt dus ook op en alle andere pesticiden en vergeet ook de zware metalen niet.

Veganistisch eten klinkt ineens zo slecht niet meer :+. Door uitsluitend plantaardig te eten zit je zelf zo laag mogelijk in de voedselketen en is het gif nog niet geaccumuleerd....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:59

Tja dat werd gezegd toen ik belde met vragen. En ook gevraagd of vlees geen probleem zou, maar dat zou geen enkel probleem moeten zijn vond het een beetje apart.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:50

Met veganistisch eten denk ik toch vaak, dan mis je wel weer bepaalde bouwstoffen, wat is dan erger...

Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Ik zit hier dicht bij een aantal oude/nog werkende zink fabrieken, ook niet het meest gezonde. Mijn man is bodem adviseur en die zegt dat het allemaal wel mee valt wat er in je groente of fruit opgenomen wordt, maar ik denk dan, hmm hmm, ik weet niet of ik het daar als leek mee eens ben. Maar dat is echt een gevoel, geen wetenschap. Oa Daarom teel ik in bakken mijn groente, en niet in de volle grond.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:16

Prairy schreef:
Ik zit hier dicht bij een aantal oude/nog werkende zink fabrieken, ook niet het meest gezonde. Mijn man is bodem adviseur en die zegt dat het allemaal wel mee valt wat er in je groente of fruit opgenomen wordt, maar ik denk dan, hmm hmm, ik weet niet of ik het daar als leek mee eens ben. Maar dat is echt een gevoel, geen wetenschap. Oa Daarom teel ik in bakken mijn groente, en niet in de volle grond.

Onze bioboer heeft dat ook eens uitgelegd ivm PFAS: als bodem bestond uit legoblokjes, dan is 1 microgram dus 1 blokje op 1 miljoen blokjes. Groenten halen voedingsstoffen uit de bodem op korte termijn (meeste groenten groeien nog geen half jaar) en moeten er dus in die tijd in slagen om net dat 1 blokje uit 1 miljoen anderen op te nemen. Dat zal waarschijnlijk verklaren waarom er in groenten geen PFAS gevonden wordt.

Kippen daarentegen, die wroeten in de aarde, nemen stofbaden, verplaatsen zich, eten organismen zoals wormen die letterlijk de hele dag aarde vreten en dat zorg net voor accumulatie van vervuilende stoffen in hun eieren.

Maar aangezien de bodem hier dus niet getest is op aanwezigheid van wat dan ook (gezien de nabijheid van 3M sowieso PFAS indicatie, alhoewel de groenten van onze bioboer om de hoek dus zuiver zijn) riskeer ik niks en plant ik in bakken. Ook beter voor de rug en slak-ontwijkend!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 10:17

Marcella schreef:
Tja dat werd gezegd toen ik belde met vragen. En ook gevraagd of vlees geen probleem zou, maar dat zou geen enkel probleem moeten zijn vond het een beetje apart.

Nou zijn microplastics een compleet ander verhaal dan PFAS producten, maar misschien is de fysiologie van waar in het lichaam (geldt ook voor de dieren die wij eten) niet-afbreekbare zaken opgestapeld worden...
Er is heel erg veel onderzoek gedaan waarbij bijvoorbeeld gevonden wordt dan microplastics via de placenta doorgegeven wordt aan het jong / het kind.
Die dingen stapelen uiteindelijk in organen die proberen om zaken in het lichaam af te breken (zoals lever en nieren) en ze stapelen in de weefsels die aangelegd worden om energie in op te slaan (voor een deel ook eigenlijk de lever) zoals de vetlagen op verschillende plaatsen in het lichaam.

Als dat enigszins te spiegelen is naar wat er met PFASsen gebeurt (ik kan hier weinig wetenschap over vinden), dan zou je verwachten dat in het vlees wat wij eten niet veel stapeling gebeurt, wij eten eigenlijk alleen maar spieren. Als je orgaanvlees gaat eten, zoals kippenniertjes dan gaat het misschien ineens wel heel hard.

Maar... Dit is mijn theorie, ik heb geen bewijs hiervoor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:21

Werd wel afgeraden om levertjes niet te eten, maar die hoef ik toch niet.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:16

foxy80 schreef:
Onze bioboer heeft dat ook eens uitgelegd ivm PFAS: als bodem bestond uit legoblokjes, dan is 1 microgram dus 1 blokje op 1 miljoen blokjes. Groenten halen voedingsstoffen uit de bodem op korte termijn (meeste groenten groeien nog geen half jaar) en moeten er dus in die tijd in slagen om net dat 1 blokje uit 1 miljoen anderen op te nemen. Dat zal waarschijnlijk verklaren waarom er in groenten geen PFAS gevonden wordt.

Kippen daarentegen, die wroeten in de aarde, nemen stofbaden, verplaatsen zich, eten organismen zoals wormen die letterlijk de hele dag aarde vreten en dat zorg net voor accumulatie van vervuilende stoffen in hun eieren.

Maar aangezien de bodem hier dus niet getest is op aanwezigheid van wat dan ook (gezien de nabijheid van 3M sowieso PFAS indicatie, alhoewel de groenten van onze bioboer om de hoek dus zuiver zijn) riskeer ik niks en plant ik in bakken. Ook beter voor de rug en slak-ontwijkend!

Ín misschien (bijna) niet, óp wel. Zie bijvoorbeeld: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240227_97601842

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:28

Wassen moet je altijd. Ook bij bio, tenzij je graag rupsen en slakken kaant. En die bio is net niet bespoten met die bestrijdingsmiddelen waarvan sprake in het artikel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:37

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:41

Mijn ouders hebben hun uitslag van eieren ook binnen.
Gelukkig zijn ze goed, maar wel bizar dat de eieren van Arabesk zulke hoge waardes hebben en enkele km verderop dat ze weer goed zijn. Wel lopen de kippen van mijn ouders in de oude paardenbak (zand) waar uiteindelijk gras op gegroeid is. Wormen zullen de kippen niet echt gaan vinden verwacht ik.
Wellicht maakt dat nog wat uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:46

Ja dat maakt zeker uit. Het lijkt erop dat wormen vol met pfas zitten omdat ze grond eten.
Als je je kippen houdt op een betonplaat of een bodem waar geen wormen meer in zitten, zie je onmiddellijk lagere waarden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 01:10

Arabesk schreef:
Ja dat maakt zeker uit. Het lijkt erop dat wormen vol met pfas zitten omdat ze grond eten.
Als je je kippen houdt op een betonplaat of een bodem waar geen wormen meer in zitten, zie je onmiddellijk lagere waarden

Wat bizar. Dat zou kunnen betekenen dat de grond overal vol kan zitten met pfas. Wat betekent dit dan voor gewassen die we zelf eten?