Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Eieren laten testen en de èèn na hoogste waarde van heel Nederland.... OMG het werd even zwart voor mn ogen toen ik de uitslag kreeg.
Ze lopen altijd buiten , krijgen biologische graantjes en op ons land is geen blusschuim gebruikt, noch pesticiden en dan toch een PFOS concentratie van 13 x de norm. En we wonen niet bij Chemours of wat dan ook.
Ik kan maar één verklaring bedenken: pfas in pesticiden.
Vandaag kwam er ook weer een rapport uit van PAN Europe, dat pesticiden barsten van de pfas en ook een ander onderzoek vond dat 6 vd tien insecticiden enorme hoeveelheden aan pfos bevatte.
8nnemiek schreef:Weet iemand toevallig ook een bedrijf waar je redelijk betaalbaar grond kan testen? Ik zou eigenlijk best graag willen weten hoe schoon onze moestuin is!
8nnemiek schreef:Jee, bizar zeg..
Sowieso, hoe is het mogelijk dat ze bewust pfas in pesticiden mogen stoppen..?
8nnemiek schreef:Weet iemand toevallig ook een bedrijf waar je redelijk betaalbaar grond kan testen? Ik zou eigenlijk best graag willen weten hoe schoon onze moestuin is!
Citaat:maar ik vraag me af of het vlees dan ook hoge gehaltes PFAS bevat
Prairy schreef:Ik zit hier dicht bij een aantal oude/nog werkende zink fabrieken, ook niet het meest gezonde. Mijn man is bodem adviseur en die zegt dat het allemaal wel mee valt wat er in je groente of fruit opgenomen wordt, maar ik denk dan, hmm hmm, ik weet niet of ik het daar als leek mee eens ben. Maar dat is echt een gevoel, geen wetenschap. Oa Daarom teel ik in bakken mijn groente, en niet in de volle grond.
Marcella schreef:Tja dat werd gezegd toen ik belde met vragen. En ook gevraagd of vlees geen probleem zou, maar dat zou geen enkel probleem moeten zijn vond het een beetje apart.
foxy80 schreef:Onze bioboer heeft dat ook eens uitgelegd ivm PFAS: als bodem bestond uit legoblokjes, dan is 1 microgram dus 1 blokje op 1 miljoen blokjes. Groenten halen voedingsstoffen uit de bodem op korte termijn (meeste groenten groeien nog geen half jaar) en moeten er dus in die tijd in slagen om net dat 1 blokje uit 1 miljoen anderen op te nemen. Dat zal waarschijnlijk verklaren waarom er in groenten geen PFAS gevonden wordt.
Kippen daarentegen, die wroeten in de aarde, nemen stofbaden, verplaatsen zich, eten organismen zoals wormen die letterlijk de hele dag aarde vreten en dat zorg net voor accumulatie van vervuilende stoffen in hun eieren.
Maar aangezien de bodem hier dus niet getest is op aanwezigheid van wat dan ook (gezien de nabijheid van 3M sowieso PFAS indicatie, alhoewel de groenten van onze bioboer om de hoek dus zuiver zijn) riskeer ik niks en plant ik in bakken. Ook beter voor de rug en slak-ontwijkend!
Arabesk schreef:Ja dat maakt zeker uit. Het lijkt erop dat wormen vol met pfas zitten omdat ze grond eten.
Als je je kippen houdt op een betonplaat of een bodem waar geen wormen meer in zitten, zie je onmiddellijk lagere waarden