Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:03

“Natuurlijk” is absoluut geen synoniem voor veilig ! maar je komt het product dus ook tegen in de vlooienmiddelen die hier op de markt zijn.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:04

Femke_Tweety schreef:
Natuurlijk wil niet per se zeggen dat het niet gevaarlijk is is natuurlijk, voor insecten is het dat sowieso.

Dierenarts vind ik net wat erover voor een paar vlooien, tis niet zo dat het op dit moment een verschrikkelijke besmetting is.
Maar dat wil ik liefst ook voorkomen natuurlijk.
Hoe hij de eerste 1 of 2 vlooien opgelopen heeft is me niet duidelijk, maar goed, dat gebeurt soms.

Anders kijk ik even of ik een kennis Serresto kan laten aanschaffen, en dan even kijken waar ik het heen kan laten sturen.

Er zijn genoeg Nederlandse webshops die ook naar Duitsland versturen. Is dat geen optie?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:05

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:08

Indi_Vito schreef:
Goed oud topic but I need help.

Ik wordt gek al maanden van de K*T vlooien en we komen er niet vanaf, ik heb 7 honden welke nu elke maand pipetten krijgen al meerdere merken geprobeerd (advantage,advantix,stronghold,vectra 3d,bolfo gold en misschien nog wel meer)
Ik stofzuig dagelijks, ik dweil met heet water, ik spuit elke 3 weken al m'n plinten in met tapijtspray of andere antivlooien oliebol. Hun kleedjes gaan elke 3 dagen op 60° in de wasmachine, de bank en eetstoelen spuit ik in de tuin heb ik ingespoten ik weet het niet meer.

Overigens nergens dat ik kan ontdekken waar ze zitten want heb er nog nooit 1 op mij gezien of in m'n omgeving enkel m'n honden hebben er een paar ook niet allemaal trouwens.

Iemand die de gouden tip heeft?
Ik wil alles in de brand steken.

Schaaltjes neerzetten met ammoniak als je weggaat. Geen dieren in huis dan laten. Daarna goed luchten. Vlooien komen op die lucht af en springen in het schaaltje. Evenals van die vliegenvang strips neerhangen waar je dier het meeste ligt. Dit deden wij altijd als wij op vakantie gingen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:24

DoretteK schreef:
Femke_Tweety schreef:
Natuurlijk wil niet per se zeggen dat het niet gevaarlijk is is natuurlijk, voor insecten is het dat sowieso.

Dierenarts vind ik net wat erover voor een paar vlooien, tis niet zo dat het op dit moment een verschrikkelijke besmetting is.
Maar dat wil ik liefst ook voorkomen natuurlijk.
Hoe hij de eerste 1 of 2 vlooien opgelopen heeft is me niet duidelijk, maar goed, dat gebeurt soms.

Anders kijk ik even of ik een kennis Serresto kan laten aanschaffen, en dan even kijken waar ik het heen kan laten sturen.

Er zijn genoeg Nederlandse webshops die ook naar Duitsland versturen. Is dat geen optie?

In principe wel als ik een paar dagen op 1 plek blijf.
Is misschien wel even de moeite waard inderdaad

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 00:29

Ik schop dit oude topic naar boven: we naderen weer het voorjaar. Mijn oudje en mijn Cushing hondje zijn in het najaar beiden overleden.

Ik had de jongste nog en heb een jonge Podenco mix geadopteerd. En ik ga gewoon weer vol voor de Seresto band. Het heeft zó goed geholpen afgelopen jaar! Als ik het ongedierte op afstand hou met een uitwendig middel: graag! Alleen voor de hartworm is het dan maandelijks inwendig, maar daar is weinig keuze in.

Bedankt allemaal voor het delen van meningen en ervaringen :* En ik hoop dat anderen hier ook wat aan gehad hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 05:04

Hier wordt eerdaags de bravecto ook weer besteld. De eerste teken al gehad 2 weken geleden in de toen warmere periode. Wordt nu weer warmer dus vast ook weer dagelijks teken plukken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:06

Eerder was ik fan van Seresto maar helaas hoor ik met enige regelmaat dat ze niet zo goed en lang werken.
Dierenarts en assistente merkte dit ook beide.
En dan met name tegen vlooien. Met 3/4 maanden alweer vlooien. Nieuwe band gekocht, en toen ook weer snel vlooien.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:52

Ik vind een hoop middelen toch best riskant. Er is een facebookgroep over de gevaren en risico's van Bravecto.
Ik zou dit echt alleen als het niet anders kan, als noodgreep gebruiken en niet zomaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:56

veneri schreef:
Ik vind een hoop middelen toch best riskant. Er is een facebookgroep over de gevaren en risico's van Bravecto.
Ik zou dit echt alleen als het niet anders kan, als noodgreep gebruiken en niet zomaar.

Het is en blijft gif. Teken brengen ook veel risico's mee. Sinds het op de markt is gebruik ik het elk jaar 1x in het voorjaar en doseer strak op de kilo's. Nooit enig gezondheids issue door gehad bij mijn honden. Ik spreek dus over meer dan 10 jaar en heb nu nog 2 honden die er letterlijk met groot geworden zijn en had eerste jaren 6 honden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:06

Maar gebruik je het dan standaard iedere x maanden, preventief?
Veel verhalen van honden waar het lange tijd goed gaat, tot het niet goed meer gaat; neurologische problemen of zelfs overlijden zijn voor mij een te groot risico voor elke hond.
(Maar helemaal in mijn geval met een hond die een vorm van epilepsie heeft)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:20

Ik blijf het een lastige zoektocht vinden naar iets dat werkt en de honden/katten ook goed tegen kunnen.

De kortharige hondjes krijgen een pipet. Ik wissel af welke. Had eerst de seresto, maar deden ze bij elkaar af. Toen ooit de canishield gekocht en ging teefje helemaal kapot binnen een dag. Daarna kon ze geen andere band meer verdragen.

Onze BC is niet getest, maar ben wel voorzichtig. Hij had altijd een seresto en dat ging goed. Nu had ik een vlooien/tekenband van Tick off en hij krabt zich suf. Geen vlo te zien, maar blijkbaar last van deze band. Hij heeft lang, dik haar.

Het kleine harige hondje had ooit vlooien na de kapper en die had ik ook een band om gedaan. Die ging ook kapot. Vorig jaar voor hem pipetten gekocht en gaat hij ook helemaal kapot van.
Ik heb hem nu een paar keer ingespoten met dimethicare en zie geen vlooien, maar vind het wel gedoe als je dat vaker moet doen en voelt wat vies.

Onze witte poes heeft erge vlooien en wormen gehad toen ze pas bij ons was. Is uitgebreid behandeld en doen we wel heel streng preventief. Zij heeft de bravecto pipet toen wel gehad via de dierenarts, maar toen viel de andere kat haar 2 weken aan.
Ook een kale plek. Ze heeft daarna stronghold gehad, maar ging ook kapot.

De andere kat kan alles goed verdragen. Die komt wel buiten, dus krijgt ook preventief.

Ze lopen hier de hele dag mee naar buiten, dus ook in gras en hebben heeeeeeel af en toe een teek. Dat wil ik echt voorkomen.
Vlooien doen we alles tegen, maar vanwege de verbouwing hebben we ook nog wel wat kieren en niet afgesloten ruimtes. Daar spuit ik dan af en toe.

Het valt me op dat de dieren waar ik nooit vlooien zie, ook makkelijker zijn met spul. De 2 die dan wel last hebben, kunnen ook slecht tegen de middelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:21

@veneri ik zit ook in groepen en ik lees hele heftige verhalen vooral over bravecto. Dus dat komt hier niet in huis, seresto pakte bij mijn pers ook verkeerd uit zijn nek ging kapot.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:27

Hier gelukkig nog geen last van vlooien en teken.
Zomerseizoen gebruik ik Anibio Melaflon druppels en dat werkt goed.
Zou niet weten wat te doen als het niet meer werkt eigenlijk.
Zou hond kammen en wassen en omgeving behandelen voldoende zijn?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:07

Ik gebruik een seresto band voor de hond. Hij gaat dagelijks mee werken, in mijn mobiele hondentrimsalon. Heb echt wel eens een vlooienbaal in de bus dus en die van ons reageert allergisch.
De serestoband werkt hier het beste. Mijn bus behandel ik indien nodig met omgevingsspray. Maar een keer in de zoveel tijd, vooral bij het begin van het verwarmings seizoen, gooi ik er een vlooienbom in. Dat spul werkt fantastisch! Maar is wel echt zooi! Dus gebruik het liever niet.

Afbeelding

Vergeet bij je vlooien bestrijding niet om de trap van je huis te behandelen, de auto. Die krengen komen overal!
En denk aan de levenscyclus van de vlo. Dus kijk op de gebruiksaanwijzing van de verpakking waarmee je behandeld of en wanneer je moet herhalen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:27

veneri schreef:
Maar gebruik je het dan standaard iedere x maanden, preventief?
Veel verhalen van honden waar het lange tijd goed gaat, tot het niet goed meer gaat; neurologische problemen of zelfs overlijden zijn voor mij een te groot risico voor elke hond.
(Maar helemaal in mijn geval met een hond die een vorm van epilepsie heeft)

Nee zoals ik schreef elk jaar 1x dat is rond maart/april zodra ik dagelijks teken vind en het stabiel zo'n weer blijft dat de teken maandenlang actief zijn. Vorig jaar op 1 maart gegeven. Op 1 september gingen we op vakantie toen nog pipet advantix gegeven in september. Het warme seizoen is tegenwoordig natuurlijk lang. Bravecto werkt bewezen 6 maanden dus iedere 3 maanden geven is absoluut dom! Ik geef het nu mogelijk rond eind maart/1 april dan werkt het zeker tot rond 1 oktober. Wij gaan nu ook net dan op vakantie de bossen in dus mogelijk ook dit jaar weer pipet advantix rond eind september/1 oktober.
Mijn hond met epilepsie kon Bravecto goed verdragen. Ik neem nu 1 tablet voor 56 kg hond. Mijn terrier weegt er 18 kg mijn herder 43 kg. Dus doseer ietsjes te licht naar verhouding maar waar rook is kan vuur zijn en dit werkt hier prima (zijn 8 en 6 jaar dus al veel jaren op deze wijze gegeven).

De allergrootste fout zit gewoon bij de meeste eigenaren zelf. Veel te kort op elkaar entingen, ontworming en ontvlo/anti teek middel op elkaar geven. Het is allemaal een belasting voor het lijf. Het is logisch als dit allemaal binnen 1 a 2 weken gedaan wordt dat je dier ziek wordt. Gewoon logisch nadenken voor je iets doet! Toen mijn oudje vol in de antibiotica zat heb ik hem ook over geslagen qua Bravecto. Toen hij 1 maand oke was alsnog gegeven zonder problemen. Helaas wordt het er vaak niet bij vermeld dat men entingen en/of ontworming en Bravecto (vrijwel) tegelijk gegeven heeft en dat toen de hond ziek werd. Nee de hond heeft Bravecto gehad en nu (dood)ziek dus ligt daar aan......ik zeg niet dat het niet kan maar ik zeg wel dat het niet normaal is gezien mijn jarenlange ervaringen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:05

Het zijn ook vaak dierenartsen die zonder knipperen alles tegelijk (mee)geven. Liefst nog inderdaad gelijk met de jaarlijkse enting. Een eigenaar die vertrouwt op de dierenarts zal dat vervolgens zo dezelfde dag nog geven.

Buiten dat zou ik zelf nooit voor een oraal middel kiezen. Gif is gif. Maar uiteindelijk moet iedereen die beslissing zelf maken.

Qua Seresto hoorde ik laatst een verhaal waar de band niet was losgeschoten in een noodsituatie. Doodeng...

Ik blijf maar bij een volgend beleid. Alleen wanneer nodig. Als we op vakantie gaan naar een gebied met hoge tekendruk een Advantix pipet. In onze eigen omgeving is de tekendruk niet zo hoog en is controle na de wandeling icm STOP! Druppels voldoende.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:53

veneri schreef:

Er is overal een facebook groep over, alleen de mensen die ervoor hebben gestudeerd, zitten meestal (bewust) niet in de groepen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:01

De risico's van Bravecto zijn ook door de FDA benoemd. :) daarnaast is er destijds een aflevering bij radar over het middel geweest.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:05

Ladyson schreef:
veneri schreef:

Er is overal een facebook groep over, alleen de mensen die ervoor hebben gestudeerd, zitten meestal (bewust) niet in de groepen.

De dierenartspraktijk van onze honden raadt ook geen bravecto aan vanwege de slechte verhalen. Hebben het niet eens op voorraad en bestellen het alleen als een klant het graag wil.

Je kunt het beste anti vlooien/teken middelen bij de dierenarts halen, omdat vlooien voor heel veel middelen resistent zijn geworden. Zij verkopen middelen die niet vrij verkrijgbaar zijn en nog wel helpen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:10

Maar toch zijn er genoeg dierenartsen die de risico's van Bravecto en Nexgard e.a. wegwuiven, want; het is getest en veilig bevonden.
Ik zou zeggen; voor alles wat je je hond wil geven; doe eerst grondig research.
Een ieder moet het voor zich weten, maar geef het niet klakkeloos omdat de dierenarts zegt dat het goed is.
Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van je hond, en aan alles wat je wel of niet geeft, aan iedere keuze, zitten voor- en nadelen en risico's. Het enige wat je kan doen is je zo goed mogelijk inlezen om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:57

Onze DA geeft dus Bravecto maar altijd met duidelijke instructies, inderdaad wachttijd tussen ontwormen en/of entingen en Bravecto.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:15

Heel vaak wordt het inderdaad met de vaccinatie tegelijkertijd verkocht. En dat is waar het wel eens mis gaat. Teveel tegelijkertijd.
Een oudere hond van een collega, ze weet het dondersgoed maar heeft toch ontworming en ontvlooiing tegelijkertijd gegeven en de volgende dag had de hond een tia. Tjaaa.. :=

Ontworming is 80% hetzelfde. No Worm pro, Milbemax, Milbactor heeft allemaal exact dezelfde werkzame stof. Dus die hoef je echt niet bij de dierenarts te halen voor een paar euro meer.
Bij de dierenwinkel ligt Adtab wat hetzelfde is dan Credelio. Credelio mag dan weer niet los verkocht worden maar alleen bij de dierenarts?
Ik zie ook steeds vaker weer Frontline / Frontpro bij de dierenarts liggen en dan kun je ook gewoon bij de dierenwinkel halen (FleaFree bv, hetzelfde).

Dus nee, je hoeft niet naar je dierenarts. De middelen in de dierenwinkel zijn veilig.
Middelen bij de Kruidvat en Action moet je dan wel weer echt laten liggen.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:26

Frontpro is dan trouwens weer hetzelfde als Nexgard. Frontpro is wel vrij (en dus ook online te koop) en Nexgard alleen bij de dierenarts (of op recept).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:35

Nyaleti schreef:
Heel vaak wordt het inderdaad met de vaccinatie tegelijkertijd verkocht. En dat is waar het wel eens mis gaat. Teveel tegelijkertijd.
Een oudere hond van een collega, ze weet het dondersgoed maar heeft toch ontworming en ontvlooiing tegelijkertijd gegeven en de volgende dag had de hond een tia. Tjaaa.. :=

Ontworming is 80% hetzelfde. No Worm pro, Milbemax, Milbactor heeft allemaal exact dezelfde werkzame stof. Dus die hoef je echt niet bij de dierenarts te halen voor een paar euro meer.
Bij de dierenwinkel ligt Adtab wat hetzelfde is dan Credelio. Credelio mag dan weer niet los verkocht worden maar alleen bij de dierenarts?
Ik zie ook steeds vaker weer Frontline / Frontpro bij de dierenarts liggen en dan kun je ook gewoon bij de dierenwinkel halen (FleaFree bv, hetzelfde).

Dus nee, je hoeft niet naar je dierenarts. De middelen in de dierenwinkel zijn veilig.
Middelen bij de Kruidvat en Action moet je dan wel weer echt laten liggen.

Tabletten voor ontvlooien ben ik niet bekend mee, maar een groot deel van de vlooien zijn resistent tegen Frontline en Advantix. Dus die hoef je niet meer te kopen.

Vectra 3D zou nog wel werken. En je hebt bepaalde pipetten die je alleen bij de dierenarts kunt kopen die ook nog werken, maar ik ben daarvan even de naam kwijt.

Ontworming kan je inderdaad ook gewoon online kopen. Dat maakt dan weer niet uit volgens onze dierenarts.