Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:58

Ik verdenk Drizz er ook wel van dat ze gewoon happen grit naast de bak uitspuugt hoor _O-. Of nouja, dat er gewoon met graven heel veel tussen het deurtje door komt. Ach, de Dyson gaat er elke dag even langs, dus heel veel extra werk is het niet. Alleen dat het na een week toch een beetje begint te geuren, is niet ideaal. Voor nu vind ik het goed, want hij is ook wel een stuk goedkoper dan de Diamond Care dus dan is wat meer verbruik niet zo'n ramp. Maar ben wel benieuwd hoe erg de uitloop gaat zijn als de electrische in aug (eindeijk) geleverd gaat worden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:05

Ik had eerst ook de Biokat's maar werd gek van de uitloop. Nu een grote zak van Greenwoods, dat is hetzelfde spul maar dan net iets grover, loopt alsnog wel wat uit maar naar mijn idee een stuk minder :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:54

Ik heb sinds kort een peewee kattenbak met bijbehorende vulling en die vind ik fijn werken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:02

Ik ben dan benieuwd hoe het hier gaat worden als het volledig Biokat Natural car wordt.
Uitloop was juist een van de redenen om over te stappen :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:52

Goh wij hebben nu toch fijn spul gevonden.
We gebruiken al jaren peewee bakken met houtkorrels. Zag op Facebook een linkje over klontvormend stofvrij soja-pelletjes, dat is toch lekker spul. Ik heb er een zak van besteld omdat ik de indruk kreeg dat ons oudje dat mogelijk wel fijn vond, plus hij plast veel vanwege gezondheidsredenen dus de onderbakken van de peewee’s zijn snel vol. Klonten plasjes eruit scheppen leek mij wel makkelijk, en dat blijkt. Wij willen alleen echt geen stof, geen gruis en liefst geen/weinig parfum.

Deze van petmates:
https://petmates.nl/?gad_source=1&gbrai ... BQEALw_wcB

Zag nog niemand dat hier noemen? Vervolgens ben ik dus op tofu/soja pellets gaan googlen en er zijn meerdere merken, maar ook hetzelfde type spul op basis van mais. Iemand ervaring mee?

Ik kwam tegen: M-pets soja, catit go natural pea husk pellets (maar met lavendel geur.. wil het liefst geen of weinig geur), spire pets tofu, tigerino tofu, versapet tofu bio,

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:56

Jette schreef:
Het AH grit (in dozen) is nog wel verkrijgbaar bij AH XL’s. Het is voor ons even om rijden maar echt heel blij mee. Het loopt wel best uit vind ik, maar het stinkt niet en de katten zijn er blij mee.

Die in zakken is helaas niet hetzelfde is mijn ervaring.

Liggen die pakken nog steeds bij jullie Ah xl? Ik heb ze al lang niet meer gezien

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:31

Hannanas schreef:
Goh wij hebben nu toch fijn spul gevonden.
We gebruiken al jaren peewee bakken met houtkorrels. Zag op Facebook een linkje over klontvormend stofvrij soja-pelletjes, dat is toch lekker spul. Ik heb er een zak van besteld omdat ik de indruk kreeg dat ons oudje dat mogelijk wel fijn vond, plus hij plast veel vanwege gezondheidsredenen dus de onderbakken van de peewee’s zijn snel vol. Klonten plasjes eruit scheppen leek mij wel makkelijk, en dat blijkt. Wij willen alleen echt geen stof, geen gruis en liefst geen/weinig parfum.

Deze van petmates:
https://petmates.nl/?gad_source=1&gbrai ... BQEALw_wcB

Zag nog niemand dat hier noemen? Vervolgens ben ik dus op tofu/soja pellets gaan googlen en er zijn meerdere merken, maar ook hetzelfde type spul op basis van mais. Iemand ervaring mee?

Ik kwam tegen: M-pets soja, catit go natural pea husk pellets (maar met lavendel geur.. wil het liefst geen of weinig geur), spire pets tofu, tigerino tofu, versapet tofu bio,

Ik heb ze van Hoopo. Hopelijk krijgen we volgende week weer een pallet binnen. Die van hoopo zijn wat kleiner dan deze en dat vinden veel katten (hier en van een aantal kittenkopers) fijner. Deze hebben geen geur. Ik persoonlijk vind ze fijn want ze zijn niet zwaar, ruiken niet en klonteren goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:03

Thnx voor de tip! Heb jij de petmates zelf gehad? Want kwa foto lijken de pelletjes precies even groot van zowel hoopo als petmates. Fijn formaat idd.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:37

Nee kittenkoper van me had die.

Misschien dat ze nu kleiner zijn.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:01

Heb vandaag een proefverpakking van petsmates besteld, de tofu variant, ik ben ook van mais tegen gekomen, heeft iemand daar al ervaringen mee? Lijkt me ook wat

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:49

Ik vind mais niks. Die gaat snel stinken en klonterd niet zo goed. Ik vind die ook al ruiken als je het in de bak doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:42

xoranlover schreef:

Thnx! Denk dat ik die van jou ook wel eens wil proberen als deze zak bijna op is.

Zo groot zijn de petmates korrels:

Afbeelding

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:51

Onlylienn schreef:
Heb vandaag een proefverpakking van petsmates besteld, de tofu variant, ik ben ook van mais tegen gekomen, heeft iemand daar al ervaringen mee? Lijkt me ook wat

Ik gebruik nu Almo Nature, dat is mais. Het gaat vrij snel een beetje muffig ruiken, wat ik op zich geen drama vind want er staat bij mij een luchtreiniger naast… Maar ik heb tot nu toe wel twee grote nadelen gevonden. Omdat het zo fijn is lopen mijn katten het echt door het hele huis. En het trekt nu in de zomer for some reason heel veel fruitvliegjes aan. Ik schep twee keer per dag maar er is echt niet tegenop te bewegen.

Ik ga nu kijken of Biokat Natural Care beter werkt. Ik wil ze liever niet op klei dus mijn opties zijn een beetje beperkt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:16

Hannanas schreef:
xoranlover schreef:

Thnx! Denk dat ik die van jou ook wel eens wil proberen als deze zak bijna op is.

Zo groot zijn de petmates korrels:

[ [url=m/4GbfQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kan hoor.
Dit zijn de korrels van Hoopo.

Afbeelding
Afbeelding

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:25

Emmaa2 schreef:
Onlylienn schreef:

Ik gebruik nu Almo Nature, dat is mais. Het gaat vrij snel een beetje muffig ruiken, wat ik op zich geen drama vind want er staat bij mij een luchtreiniger naast… Maar ik heb tot nu toe wel twee grote nadelen gevonden. Omdat het zo fijn is lopen mijn katten het echt door het hele huis. En het trekt nu in de zomer for some reason heel veel fruitvliegjes aan. Ik schep twee keer per dag maar er is echt niet tegenop te bewegen.

Ik ga nu kijken of Biokat Natural Care beter werkt. Ik wil ze liever niet op klei dus mijn opties zijn een beetje beperkt.

Van Almo heb ik ook gehad, vond het zelf wel erg fijn, alleen een groot nadeel waardoor ik m niet meer heb is dat er een gigantische uitloop heeft, het ligt letterlijk overal, op de bank, tussen de bank, in elk hoekje, op de stoelen, tafels, boven bij de slaapkamers :')

xoranlover schreef:
Ik vind mais niks. Die gaat snel stinken en klonterd niet zo goed. Ik vind die ook al ruiken als je het in de bak doet.

Ooh bah.. iedergeval geen positiviteit :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:38

Ben benieuwd hoe jij de tofu gaat vinden. Wij zijn echt positief. Onze ene kater plast altijd tegen de rand, daar wil de tofu wel een beetje tegen de rand aan blijven als het als natte klont gevormd is. Maar even met de schep er langs en het laat los. Onze andere kat doet dat sowieso niet en dan schep je zo de klont uit de bak de wc in. Vind het minder geuren dan de natte peewee onderbak. Grappig, 80% van de plasjes gebeuren nu in de tofu. Drolletjes in de peewee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:39

Ik heb nu de peewee maar ben niet helemaal tevreden. Het valt slecht door het rooster heen. Miss toch naar de tofu kijken. Maar wordt best prijzig met 4 katten denk ik

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:08

Ik was zelf altijd fan van de ah schep & schoon met actieve koolstof. Wel altijd beetje jammer dat het maar per 6 liter ging. Gevoelsmatig was ik altijd aan het zeulen met die pakken.
Heb nu bij de lokale dierenspeciaalzaak Katrein gevonden. De premium versie met actieve kool is nagenoeg dus blijkbaar hetzelfde als die van de AH! Werkt echt súperfijn. Geen geur, zelfs diarree ruik je niet. Klontert fijn. En dus een zak van 15l ipv 6 liter. Dat scheelt me een hoop gesjouw..
Wel is ie volgensmij €1,50 duurder dan die van de ah zou zijn voor die hoeveelheid maargoed. Ik ben al lang blij dat ik iets heb wat lijkt te werken!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:13

Is dat bij de discus?

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:06

Hannanas, hoe vaak verschoon je de hele bak met die tofu?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:15

Ik gebruik de tofu pellets van zooplus tigerino. En ik ben verkocht. Het stoft niet, geen uitloop, de groene thee versie ruikt prima (de melk versie is om te kotsten maar goed, dat is wel persoonlijke voorkeur) het klontert zeer goed en daardoor erg zuinig en ik vind t ideaal dat t gewoon door t toilet kan gespoeld worden. En ik moet alleen zorgen dat er een goede laag in de bak zit zodat poes dr poep goed onder kan graven, dan ruik ik niets.

Ik heb mais gehad, maar dat stofte verschrikkelijk en gaf gewoon mijzelf luchtwegklachten met schoonmaken van de bak en liep enorm uit. De kat is onlangs bij mij komen wonen omdat mn ma op een flat is gaan wonen en de kat naar buiten wil. Bij mn ma had ze biokat klei maar dat is erg zwaar en ik zit in een rolstoel dus das geen goede combi als die bak omhoog moet om hem te kunnen schoonmaken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:16

Voor de mensen die net als ik heel erg baalden dat het AH kattengrit er niet meer is, ik heb eindelijk voor mij iets ontzettends vergelijkbaars gevonden :')... Van Welkoop, eigen merk zakken met een blauwe band! Echt mega fijn grit en de katten ook weer blij.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:47

Billy schreef:
Is dat bij de discus?

Ja klopt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:21

ASF schreef:
Hannanas, hoe vaak verschoon je de hele bak met die tofu?

Ik weet het nog niet. Ligt er nu een dikke week in. Heb alleen nog een maatbeker nieuw erbij aangevuld ivm uitscheppen plasjes. Zo fijn stofvrij. Heb 1 zak gekocht en heb een lage peewee onderbak (dus zonder de gaatjes) gevuld met ongv 3 a 4 cm dikke laag tofu. Er is nog weinig uit de zak. Geen idee hoe dik de laag ideaal is, wij doen al 10 jaar alleen peewee met hout. Ik ga het bijhouden, ben wel benieuwd.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:57

VillaNeusjes schreef:
Ik gebruik de tofu pellets van zooplus tigerino. En ik ben verkocht. Het stoft niet, geen uitloop, de groene thee versie ruikt prima (de melk versie is om te kotsten maar goed, dat is wel persoonlijke voorkeur) het klontert zeer goed en daardoor erg zuinig en ik vind t ideaal dat t gewoon door t toilet kan gespoeld worden. En ik moet alleen zorgen dat er een goede laag in de bak zit zodat poes dr poep goed onder kan graven, dan ruik ik niets.

Ik heb mais gehad, maar dat stofte verschrikkelijk en gaf gewoon mijzelf luchtwegklachten met schoonmaken van de bak en liep enorm uit. De kat is onlangs bij mij komen wonen omdat mn ma op een flat is gaan wonen en de kat naar buiten wil. Bij mn ma had ze biokat klei maar dat is erg zwaar en ik zit in een rolstoel dus das geen goede combi als die bak omhoog moet om hem te kunnen schoonmaken.

Ik zou even goed uitzoeken of dat doorspoelen wel echt kan. In Nederland mag het volgens mij van de meeste waterschappen niet omdat het filteringsysteen niet is ingesteld op dierenuitwerpselen.