Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:52

Uitplaatsen word best veel gedaan. In ons geval doen we het , in principe, enkel met reuen. De nieuwe baasjes hebben alle kosten die ze voor hun volledig eigen hond ook zouden hebben maar betalen geen aanschafkosten. Dierenarts gaat een beetje in overleg. Afhankelijk wat er aan de hand is.
Alles voor de fok betalen wij. Shows loop ik en betaal ik zelf, als ze zelf willen showen ipv ik betaal ik die inschrijfkosten natuurlijk. En van t dekgeld krijgen ze een deel.

Teven plaatsen we alleen uit als de nieuwe baasjes in de toekomst willen fokken onder onze begeleiding. Met het idee dat we daar beiden beter van worden. Als in; hun kunnen leren, ervaren het, maar de kosten van testen/dekgeld etc zijn niet voor hun en we zouden afspraken maken over de “opbrengsten” verdelen. Tot nu toe hebben we 1 teefje uitgeplaatst zitten. Maar dat is eigenlijk heel anders gegaan. Zij is bij ons terug gekomen ivm dat de oudere hond in huis deze hond niet meer accepteerde. Het nieuwe huisje gaf aan in de toekomst misschien te willen fokken en toen hebben we gezegd; prima dan zien we over een tijdje wel of jullie willen fokken of niet. Willen jullie haar op naam of op onze naam laten staan?
Zij kozen voor het laatste. Dus voor ons ook helemaal prima. Alles netjes op contract gezet en klaar. :) dat huisje is veel belangrijker dan fokplannen. En toen ze bij haar eerste baasjes zat was van fokken voor hun en ons sowieso geen sprake.
Anderzijds hebben we ook baasjes die zeggen; we willen dat jullie de hond in de toekomst inzetten voor de fok mits gezond en in t plaatje passend, maar wij willen wel eigenaar zijn.
Ook dat word dan gewoon in een contract gegoten als t zover is. Dan is het; wat vinden jullie belangrijk, en wat vinden wij belangrijk en kunnen we daar uitkomen. Zo zetten we er een vergoeding in voor de eigenaar per dekking, testen zijn meestal voor onze rekening, maximaal aantal dekkingen etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:56

MyWishMax schreef:
Dan paste jouw halsband niet. En bij niet passen komen ze ook uit een tuig en vaak zelfs makkelijker Hier kon er geen enkele hond uit de halsband.

En misschien 100 procent niet, maar 99 procent zeker wel. Zo moeilijk als gedaan wordt is het niet als je je verantwoordelijkheid neemt. Alleen is dat vaak te lastig voor mensen.
Bij dat wegrennen, een dekking is niet in 1 seconde gebeurd en er lopen ook nog mensen bij de teef. :+ zowel als reu als teef eigenaar heb ik dus nooit een ongeplande dekking gehad. Ook niet als wr lastig gevallen werden door loslopende honden.

Waar ik toen woonde (hele groene wijk met weinig verkeer) had je nog mensen die hun hond gewoon los lieten lopen zonder begeleiding. Er was daar een teef (herder) die vaak buiten haar eigen terrein losliep en dan zelf op onze (aangelijnde) reu afkwam en zich aanbood....Misschien was die hond "geholpen". Maar volgens mij worden ze dan niet meer loops?

xLaraaj

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:09

Hier 2 teven in gastgezin
Geen aankoopbedrag, alle fok en showgerelateerde kosten zijn voor mij, mogen zoveel ze willen naar het trimsalon komen aan 50%, voeding wordt aan fokkerstarief ingekocht en maximum 2 nesten. Vind dat zeker niet te gek. Mensen plannen nu al een grote verre vakantie :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:52

xLaraaj schreef:
Hier 2 teven in gastgezin
Geen aankoopbedrag, alle fok en showgerelateerde kosten zijn voor mij, mogen zoveel ze willen naar het trimsalon komen aan 50%, voeding wordt aan fokkerstarief ingekocht en maximum 2 nesten. Vind dat zeker niet te gek. Mensen plannen nu al een grote verre vakantie :+

Zoiets is dan inderdaad "gastgezin".Dat vind ik wel okay en iets heel anders dan een hond voor het volle bedrag aanschaffen en dan met allerlei restricties en verplichtingen komen te zitten. Een kennis van me had trouwens een noodopvang voor honden van een bepaald ras.Die konden dan bij haar gebracht worden als ze ergens ineens wegmoesten. De rasvereniging betaalde dan alle kosten die zij maakte voor de hond. Men probeerde dan een nieuwe eigenaar te vinden en als die de hond wilde moest die de kosten betalen die de noodopvang gemaakt had.Overigens, dit ging ook met een adoptiecontract met voorwaarden waardoor je niet echt eigenaar wordt van de (rashond met stamboom!).Ik weet dit omdat ik toendertijd ook benaderd was en de (prachtige en lieve) hond ben gaan bezichtigen. Hij was zo leuk dat ik beslist alle ongunstige contracten ondertekend zou hebben om hem te mogen meenemen, maar ik kon hem niet bieden wat hij nodig had vanwege zijn jeugd en behoefte aan activiteit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:58

Ik kan het wel 100% voorkomen heb 13 jaar een intacte teu gehad en nog nooit gebeurd maar dan nog begrijp ik niet waar je heen wilt met je post
Als je mijn mening wilt betreft abortus bij honden ja dat zou ik doen.
Ik heb 2 teven gehad die wel raszuiver zijn maar waarvan ik vind dat zij geen pups moeten krijgen….1 ivm ziektes en 1 ivm gedrag dus mocht het bij mij ooit zou zijn gebeurd had ik ze laten weghalen.
Want wat moet je dan je nest laten komen want ja tis de natuur en misschien wel 6 of 10 puppyeigenaren opschepen met ellende die ik had kunnen voorkomen?! Nope mij niet gezien.

Maar sws blijf ik erbij mensen die een dergelijk contract opstellen met zulke kruisingen doen het voor de poen en bewust niet vanwege oeps nestjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:59

Cinniz en met de nieuwe wet, die niet meer zo nieuw is, kan je ook nog in de problemen komen als er met dieren gefokt wordt die niet gezond zijn. Of als de pups een afwijking hebben.

Mijn reu heeft ook nooit gedekt, terwijl hij juist enorm goed scoort op alle gezondheidsonderzoeken. Maar mankeert iets anders wat voor mij betekent dat er met hem nooit gefokt mocht worden.

En idd, hier ook 100 procent voorkomen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:35

MyWishMax schreef:
Cinniz en met de nieuwe wet, die niet meer zo nieuw is, kan je ook nog in de problemen komen als er met dieren gefokt wordt die niet gezond zijn. Of als de pups een afwijking hebben.

Mijn reu heeft ook nooit gedekt, terwijl hij juist enorm goed scoort op alle gezondheidsonderzoeken. Maar mankeert iets anders wat voor mij betekent dat er met hem nooit gefokt mocht worden.

En idd, hier ook 100 procent voorkomen.

Wat mij betreft mogen zie die regel wel veel scherper na gaan leven ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:38

Hier een intacte teef en een gecastreerde reu.
Ik kies bewust niet voor een intacte reu erbij omdat ik wat relaxter met mijn honden wil kunnen omgaan en ze niet moet scheiden etc tijdens de dekrijpe periode.
Mijn teef wordt direct naar de dierenarts gebracht voor castratie mocht er ook maar het flauwste vermoeden zijn dat ze toch gedekt is wanneer ze precies in die periode ontsnapt oid.
Ook omdat ik net te vaak heb gelezen dat de medicatie om dracht te stoppen/voorkomen niet werkt en er alsnog pups uit komen rollen met een verhoogde kans op afwijkingen en alle ellende.
Ze is qua karakter niet geschikt om mee te fokken en ik raak al overspannen bij de gedachte alleen al dat er een pup met haar karakter bij zit, laat staan het halve of hele nest. :wow: :')
Echt, 1 zo'n hond is meer dan genoeg voor 3 levens, hoe lief ze verder ook is. :')
Ze is nerveus, doet alles in extremen en is net zo hyper als een kleuter die in een vat redbull gevallen is zodra ik ff niet zo lekker in mijn vel zit omdat ze dan denkt 'hellup, vrouwtje doet raar *paniek*'. :(:)
Dus puur op karakter heb ik haar afgekeurd voor de fok, verder ook niet medisch laten keuren ofzo.
Ik ben dol op haar, maar ik wil dat gedrag niet bij evt nakomelingen zien en de wijde wereld insturen.
Ivm haar nervositeit heb ik haar ook bewust nog intact, je hoort nogal eens dat dingen als angst, instabiliteit etc versterkt kunnen worden na castratie dus zolang er geen medische reden voor is blijft ze ook intact. :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:06

lor1_1984 schreef:
Ik kies bewust niet voor een intacte reu erbij omdat ik wat relaxter met mijn honden wil kunnen omgaan en ze niet moet scheiden etc tijdens de dekrijpe periode.
Mijn teef wordt direct naar de dierenarts gebracht voor castratie mocht er ook maar het flauwste vermoeden zijn dat ze toch gedekt is wanneer ze precies in die periode ontsnapt oid.
Ook omdat ik net te vaak heb gelezen dat de medicatie om dracht te stoppen/voorkomen niet werkt en er alsnog pups uit komen rollen met een verhoogde kans op afwijkingen en alle ellende.
Ze is qua karakter niet geschikt om mee te fokken en ik raak al overspannen bij de gedachte alleen al dat er een pup met haar karakter bij zit, laat staan het halve of hele nest. :wow: :')
Echt, 1 zo'n hond is meer dan genoeg voor 3 levens, hoe lief ze verder ook is. :')
Ze is nerveus, doet alles in extremen en is net zo hyper als een kleuter die in een vat redbull gevallen is zodra ik ff niet zo lekker in mijn vel zit omdat ze dan denkt 'hellup, vrouwtje doet raar *paniek*'. :(:)
Dus puur op karakter heb ik haar afgekeurd voor de fok, verder ook niet medisch laten keuren ofzo.
Ik ben dol op haar, maar ik wil dat gedrag niet bij evt nakomelingen zien en de wijde wereld insturen.
Ivm haar nervositeit heb ik haar ook bewust nog intact, je hoort nogal eens dat dingen als angst, instabiliteit etc versterkt kunnen worden na castratie dus zolang er geen medische reden voor is blijft ze ook intact. :)

Waarom ook de telefoon niet gewoon steriliseren, is ook voor stuk gezonder ipv elke x hormonen en veel meer kans op melkklier tumoren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:22

girlyggirl schreef:
lor1_1984 schreef:

Waarom ook de telefoon niet gewoon steriliseren, is ook voor stuk gezonder ipv elke x hormonen en veel meer kans op melkklier tumoren

Goed idee zo'n gesteriliseerde telefoon. Dat wil ik wel om geen vervelende oproepjes meer te krijgen!! _/-\o_ _/-\o_

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:25

Omdat er ook allerlei nadelen aan castreren van teven zitten. Medisch gezien zit er een klein voordeel aan, maar niet zo groot als dat veel mensen denken, maar gedragsmatig heeft ze net uitgelegd dat het bij deze hond wel eens zeer problematisch kan uitpakken.

En ja, mijn teven zijn bij ongeschikt voor de fok tot nu toe allemaal gecastreerd. En mijn huidige teef raakt haar voortplantingsorganen ook kwijt als ik haar niet langer voor de fok ga inzetten, maar ik begrijp het ook heel goed dat anderen daar andere keuzes voor maken. En dan heeft Lor1 nog niet eens een hond waarbij de vacht ontploft bij castratie. Waardoor sommige honden opeens geschoren moeten worden in plaats van dat ze enkel geborsteld worden, omdat ze vervilten waar je bij staan en door de extreme vacht nu gemakkelijk oververhit raken.

Hierbij het effect op de teckel, er zit 1 jaar tussen op een ruimschoots volwassen teef (uit mijn hoofd gezegd 6 jaar op de foto voor castratie):
Afbeelding

Een langhaar teckel heeft een dunne vacht. Ditzelfde effect bij een new foundlander geeft regelmatig als enige optie scheren:
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:01

Precies, ivm het gedrag blijft ze intact zolang er geen medische noodzaak is. :)
Overigens is mijn teef een langhaar non bearded als ik het correct heb (middenslag keeshond) dus wel degelijk een groot risico op een plofvacht.
Ze heeft voor een keesje een zeer bescheiden vachtje welke ideaal is qua onderhoud, als ik er 1x per maand een borstel doorheen haal zitten er hooguit een paar klitjes waar het tuig ligt, verder moet ik regelmatig een vilt achter de oren wegknippen omdat mijn reutje (de hond in mijn avatar) graag op haar oren kauwt/sabbelt. :+
Tijdens de ruiperiodes heb ik er wat meer werk aan, maar dan gaat ze naar de trimsalon om gewassen, geborsteld en goed uitgeblazen te worden, uitstekende piekjes en nageltjes knippen en klaar.
Of ik doe het zelf, maar die €35,- ofzo die ik kwijt ben bij de trimsalon is prima te doen 2x per jaar. :)

Na castratie zou ze vaker naar de trimsalon moeten, heb ik veel meer werk aan de vacht én ik mag dealen met nog meer angst/instabiliteit. -O-
Het is ook niet dat het bloed bij wijze van spreken tot het plafond zit of ze te vaak loops is ofzo.
Elke ±7-7,5 maand en met om de dag de hondenkleden en het bed verschonen en 1-2x daags een dweil door het huis is het prima schoon te houden.
Het is natuurlijk wel beter opletten tijdens de dekrijpe periode maar ze loopt eigenlijk nooit los buiten het omheinde losloopveld en we lopen op afwijkende tijden, daarnaast vindt ze andere honden behoorlijk eng en laat ze zich niet benaderen als ze wel los zou lopen dus behoorlijk laag risico op ongewenste dekkingen etc. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:10

Dan had ik je twee honden door elkaar gehaald. De Kees doet inderdaad aan ontploffen.

Intact:
Afbeelding

Gecastreerd (niet dezelfde hond):
Afbeelding

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:20

Mizora schreef:
Omdat er ook allerlei nadelen aan castreren van teven zitten. Medisch gezien zit er een klein voordeel aan, maar niet zo groot als dat veel mensen denken, maar gedragsmatig heeft ze net uitgelegd dat het bij deze hond wel eens zeer problematisch kan uitpakken.

En ja, mijn teven zijn bij ongeschikt voor de fok tot nu toe allemaal gecastreerd. En mijn huidige teef raakt haar voortplantingsorganen ook kwijt als ik haar niet langer voor de fok ga inzetten, maar ik begrijp het ook heel goed dat anderen daar andere keuzes voor maken. En dan heeft Lor1 nog niet eens een hond waarbij de vacht ontploft bij castratie. Waardoor sommige honden opeens geschoren moeten worden in plaats van dat ze enkel geborsteld worden, omdat ze vervilten waar je bij staan en door de extreme vacht nu gemakkelijk oververhit raken.

Hierbij het effect op de teckel, er zit 1 jaar tussen op een ruimschoots volwassen teef (uit mijn hoofd gezegd 6 jaar op de foto voor castratie):
[ [url=m/esrG5w.png]Afbeelding[/url] ]

Een langhaar teckel heeft een dunne vacht. Ditzelfde effect bij een new foundlander geeft regelmatig als enige optie scheren:
[ [url=m/UtOFMo.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan heb je he alleen nog maar over de vacht. De nadelen worden m.i. veel te weinig vermeld (o.a. risico op incontinentie, gewichtstoename <niet voor niets het advies om minder te voeren>, gedragsverandering, risico op botafwijkingen, groter risico op bepaalde vormen van kanker).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:37

Dat is wat ik bedoel met dat er medisch een klein voordeel aan zit. Geen risico op baarmoederontsteking en veel minder risico op mammatumoren zijn grote voordelen, maar er staan medische nadelen tegenover en voor teven pakt het over het algemeen alsnog op medisch niveau positief uit (al zijn er rassen waarbij dit anders is door rasspecifieke aandoeningen die door castratie verergert worden of de kans erop vergroot. Andersom trouwens ook, dat we juist rasspecifieke aandoeningen zijn die die castratie verminderd worden of de kans erop verkleind. In dat geval kan het zelfs bij reuen medisch gezien een voordeel zijn).

Voor honden die snel te mager zijn en slecht eten kan castratie juist een gunstig effect hebben, maar bij een labrador is het over het algemeen een onaangename bijkomstigheid. Castratie geeft overigens geen gewichtstoename maar een verlaagd energieverbruik in rust. Het door blijven voeren van de hoeveelheid voor castratie geeft de gewichtstoename.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:38

Mizora schreef:
Dan had ik je twee honden door elkaar gehaald. De Kees doet inderdaad aan ontploffen.

Intact:
[ [url=m/hrEBNU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E7Ehrx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kon je ook niet ruiken natuurlijk dat de hond in mijn avatar mijn reutje is. :)

Jesses wat lelijk trouwens, die vacht. -O-

Dit is haar in zomervacht:
Afbeelding
Zoals je ziet, zeer kortharig voor een keesje.
In de winter is de vacht een stuk dikker en langs de buiklijn langer waardoor het heel slierterig en dun oogt, de buiklijn knip ik dan bij zodat het optisch weer vol is. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:06

Mizora schreef:

Intact:
[ [url=m/hrEBNU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E7Ehrx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt niet alle vachten doen dat. Zijn er genoeg die niet veranderen.

Dit is mijn gecastreerde Keeshondje en die heeft gewoon een normale vacht. Is niets veranderd met voor de castratie.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zou castreren niet af laten hangen van de vacht, maar van karakter en gezondheid. Vacht is bijzaak en looks, terwijl gezondheid en karakter een leven veel meer beïnvloed.

Ik zeg niet dat ik voor castreren ben. Als het niet nodig is zou ik het zeker niet doen, maar als het wel nodig is zou ik niet de vacht als breekpunt nemen... Echt niet alle hondenvachten worden slecht.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:26

Ik heb mijn border laten castreren omdat ik uiteindelijk niet zou fokken en een baby in huis zou krijgen. Leek met praktisch als in niet kruipen door bloed als de teef loops is en ik er niet snel genoeg bij ben met het doekje.
Dat heeft inderdaad behoorlijk invloed op de ondervacht, niet zo erg als hierboven, ze glanst als een spiegel. Vooral dat ze niet stopt met verharen, ondanks dat ik iedere dag stofzuig en swiffer de nu kleuter altijd onder de haren zit.
Wat heb ik een spijt van de castratie.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:36

Dat soort verhalen hoor je te weinig. Het lijkt vaak of castratie dé oplossing is en standaard een makkelijke hond geeft. Menig dierenarts vraagt ook wanneer een eigenaar van plan is een hond te laten castreren als je komt voor de entingen. Dan krijg ik wel een sterk gevoel dat het een verdienmodel is.
Is er een medische noodzaak (b.v. baarmoederontsteking) dan is de vacht die verandert geen reden om het niet te doen. Maar ik vind dat er duidelijker moet worden geïnformeerd dat er ook nadelen zijn. En in tegenstelling tot b.v. katten zijn ongecastreerde honden prima bij te sturen in ongewenst gedrag. Loopsheid is ook een stuk minder frequent dan krolsheid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:46

Is castratie zo gangbaar bij teven dan? Ik kan vanuit huis herinneren dat ze gesteriliseerd werden. Muv een ex fokteef die we hebben opgevangen en onder de baarmoeder tumoren zat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:57

Ilse_123 schreef:
Is castratie zo gangbaar bij teven dan? Ik kan vanuit huis herinneren dat ze gesteriliseerd werden. Muv een ex fokteef die we hebben opgevangen en onder de baarmoeder tumoren zat.

Sterilisatie is zorgen dat ze niet meer vruchtbaar zijn, maar wel hun eierstokken behouden en dus loops worden.

Bij castratie worden de eierstokken standaard verwijderd. Baarmoeder blijft meestal zitten, tenzij er bevindingen zijn die aanleiding geven tot verwijdering, gezwellen of ontstekingen bijvoorbeeld.
Verwijdering van de baarmoeder geeft een risico op incontinentie, dus liever niet doen.

In de volksmond wordt sterilisatie gezegd, in de praktijk is het bijna altijd castratie.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:01

Wat we bij teven steriliseren noemen is eigenlijk castreren. Bij een sterilisatie wordt alleen gezorgd dat een hond zich niet meer kan voortplanten en blijft de hormoonhuishouding in takt. Teven worden dus nog gewoon loops. Bij castratie worden de geslachtshormoonproducerende delen verwijderd waardoor een teef o.a. niet meer loops wordt.
Ik vermoed dat het verschil in aanduiding in de volksmond is ontstaan om aan te geven dat het een teef (of poes) is en geen reu (of kater).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:46

BrankaZ schreef:
Dat soort verhalen hoor je te weinig. Het lijkt vaak of castratie dé oplossing is en standaard een makkelijke hond geeft. Menig dierenarts vraagt ook wanneer een eigenaar van plan is een hond te laten castreren als je komt voor de entingen. Dan krijg ik wel een sterk gevoel dat het een verdienmodel is.
Is er een medische noodzaak (b.v. baarmoederontsteking) dan is de vacht die verandert geen reden om het niet te doen. Maar ik vind dat er duidelijker moet worden geïnformeerd dat er ook nadelen zijn. En in tegenstelling tot b.v. katten zijn ongecastreerde honden prima bij te sturen in ongewenst gedrag. Loopsheid is ook een stuk minder frequent dan krolsheid.

Die medische noodzaak kan ook preventief zijn. Want als er eenmaal kanker is (bijv de soorten die Mizora noemt), ben je te laat. En dierenartsen krijgen die gevallen juist te zien, dus ik vind het nogal kort door de bocht om te roepen dat het wellicht een verdienmodel zou zijn.

Natuurlijk is het altijd een afweging, qua gezondheid, vacht en karakter. Mijn teef is wel gecastreerd want die kwam helemaal met zichzelf in de knoop met schijnzwangerschap. Aan haar vacht heb ik echt geen verschil gemerkt, ook niet qua verharen.

tiwi1969 schreef:
Ik heb mijn border laten castreren omdat ik uiteindelijk niet zou fokken en een baby in huis zou krijgen. Leek met praktisch als in niet kruipen door bloed als de teef loops is en ik er niet snel genoeg bij ben met het doekje.
Dat heeft inderdaad behoorlijk invloed op de ondervacht, niet zo erg als hierboven, ze glanst als een spiegel. Vooral dat ze niet stopt met verharen, ondanks dat ik iedere dag stofzuig en swiffer de nu kleuter altijd onder de haren zit.
Wat heb ik een spijt van de castratie.

Met onze hond moesten we voor de castratie ook gewoon elke dag stofzuigen. Dus weet je zeker dat het verharen het resultaat is van de castratie?

Sowieso moet je imo gewoon oké zijn met haren als je een hond hebt. Het is een behaard dier, de haren krijg je er gratis bij gaan overal zitten :)). Vloer, kleren, kind… haha.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:52

Je hebt haren en haren, dit gaat het hele jaar door alsof de hond vol in de rui is. Dat had ik voor de castratie twee keer per jaar drie weken.
Ik kan echt stofzuigen en uur later weer overal plukken. Of ik nu vaak of juist minder borstel.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:57

IMANDRA schreef:
BrankaZ schreef:

Die medische noodzaak kan ook preventief zijn. Want als er eenmaal kanker is (bijv de soorten die Mizora noemt), ben je te laat. En dierenartsen krijgen die gevallen juist te zien, dus ik vind het nogal kort door de bocht om te roepen dat het wellicht een verdienmodel zou zijn.

Natuurlijk is het altijd een afweging, qua gezondheid, vacht en karakter. Mijn teef is wel gecastreerd want die kwam helemaal met zichzelf in de knoop met schijnzwangerschap. Aan haar vacht heb ik echt geen verschil gemerkt, ook niet qua verharen.

Preventief castreren om kanker te voorkomen. Je weet nooit of er kanker ontstaat en dan kan je ook stellen dat je een hond juist niet moet castreren als preventie voor de soorten kanker die kunnen ontstaan ten gevolge van castratie. Of ter preventie van incontinentie van teven. Of ter preventie van angstagressie bij (vaak al onderdanige reuen).
Castratie voorkomt niet alleen dingen, het creëert ook andere dingen. Je haalt de hele geslachtshormoonhuishouding uit een dier, dat heeft effect op meer dan alleen de voortplanting.