Alles voor de fok betalen wij. Shows loop ik en betaal ik zelf, als ze zelf willen showen ipv ik betaal ik die inschrijfkosten natuurlijk. En van t dekgeld krijgen ze een deel.
Teven plaatsen we alleen uit als de nieuwe baasjes in de toekomst willen fokken onder onze begeleiding. Met het idee dat we daar beiden beter van worden. Als in; hun kunnen leren, ervaren het, maar de kosten van testen/dekgeld etc zijn niet voor hun en we zouden afspraken maken over de “opbrengsten” verdelen. Tot nu toe hebben we 1 teefje uitgeplaatst zitten. Maar dat is eigenlijk heel anders gegaan. Zij is bij ons terug gekomen ivm dat de oudere hond in huis deze hond niet meer accepteerde. Het nieuwe huisje gaf aan in de toekomst misschien te willen fokken en toen hebben we gezegd; prima dan zien we over een tijdje wel of jullie willen fokken of niet. Willen jullie haar op naam of op onze naam laten staan?
Zij kozen voor het laatste. Dus voor ons ook helemaal prima. Alles netjes op contract gezet en klaar.

Anderzijds hebben we ook baasjes die zeggen; we willen dat jullie de hond in de toekomst inzetten voor de fok mits gezond en in t plaatje passend, maar wij willen wel eigenaar zijn.
Ook dat word dan gewoon in een contract gegoten als t zover is. Dan is het; wat vinden jullie belangrijk, en wat vinden wij belangrijk en kunnen we daar uitkomen. Zo zetten we er een vergoeding in voor de eigenaar per dekking, testen zijn meestal voor onze rekening, maximaal aantal dekkingen etc.