Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fem schreef:Dat zijn geen goede adviezen ElfBeau.
Egels zijn wilde dieren. Die pak je niet zomaar op, die vang je niet.
Die probeer je zo min mogelijk aan te raken en die ga je dus niet zomaar vangen of 'even mee naar de dierenarts '.
Contact met de egel opvang is dan een veel betere optie.
ElfBeau_067 schreef:Fem schreef:Dat zijn geen goede adviezen ElfBeau.
Egels zijn wilde dieren. Die pak je niet zomaar op, die vang je niet.
Die probeer je zo min mogelijk aan te raken en die ga je dus niet zomaar vangen of 'even mee naar de dierenarts '.
Contact met de egel opvang is dan een veel betere optie.
Dat begrijp ik ook wel. Maar goed, Facebook is natuurlijk de grote held.
Cayenne schreef:Heeft Elfbeau _067 haar bericht aangepast? Want volgens mij stond er eerst iets anders waar jullie op reageren?![]()
Fem: Bedankt! Ik weet niet hoeveel teken "normaal" zijn voor een egel. Dit exemplaar is wel echt een stuk kleiner als dat Turbo was, dus ik denk ook wel wat jonger, maar verder is ze best heel actief en we zien haar niet overdag, dus ik denk dat alles dan verder goed is?
Ik heb vanochtend wel de egelopvang gebeld maar die namen niet op, dus dat probeer ik later nog even en anders maandag.
Over Turbo maak ik me wel een beetje zorgen inderdaad. Die had echt zijn eigen territorium en deed het ook heel goed, maar nu is hij opeens verdwenen. Er zit nog wel een kleine opening in de schutting waar hij in theorie door zou moeten kunnen, maar die had hij toch ondertussen wel gevonden moeten hebben. Dit kleintje komt ook ergens vandaan, dus mijn gevoel zegt dat Turbo nu misschien wel heel ergens anders zit?
Of de buren hebben hun complete schutting misschien vernieuwd en niet alleen aan onze kant. Dan is de kans ook aanwezig dat hij in één van de omliggende tuinen opgesloten zit.
Cayenne schreef:Voor de mensen die vaker egels op bezoek hebben of opvangen: Kan het zijn dat egels 's nachts ook graag af en toe languit liggen in plaats van alleen opgerold?
Het viel me afgelopen week op dat hij nog wel in zijn huisje kwam om te eten, maar niet meer om overdag te slapen.
Hij is de afgelopen tijd natuurlijk flink gegroeid en de ruimte in het huisje werd wat krapper. Het viel me ook op dat (toen hij overdag nog wel in het huisje sliep) ook regelmatig buiten languit ging liggen. Misschien vond hij het huisje van binnen te krap worden?
Ik heb dus het tussenschot naar de tweede kamer er tussenuit gehaald zodat er meer ruimte binnen is en wie ligt er vanochtend weer languit in zijn huisje te snurken? Juist ja![]()
Dus ik vraag me af of het normaal is dat egels niet continu opgerold slapen maar ook graag languit liggen?
Citaat:Als je nagaat dat maar ongeveer 1000 mensen geteld hebben. Ik woon in een dorp met heel veel groen in Drenthe, best veel egels hier. Maar niemand die mee doet aan de telling. Dus ik vraag me altijd af hoe representatief het is
Cayenne schreef:Ja, zo ongeveer!![]()
Weet iemand misschien waarom Turbo dit geluid maakt?
[ Video ]
Het klinkt bijna als een soort opgewonden chimpansee
Citaat:Even een update..
Turbo hebben we helaas al bijna 2 weken niet gezien. Ik denk niet dat hij dood is, maar ik vermoed dat hij bij de buren een paar huizen verderop zit die een nieuwe schutting hermetisch hebben afgesloten waardoor hij niet meer uit hun tuin kan of de weg niet meer kan vinden..
Er komt sinds een week wel een ander egeltje buurten. Deze is echt een flink stuk kleiner en heeft flink wat teken. Ik vermoed zeker wel een stuk of 15 tot 20 teken.
Ik maak me daar wel zorgen over en wil vanochtend de egelopvang bellen met de vraag wat nou verstandig is.
Weet iemand wat een normaal aantal teken is voor een egel?
Cayenne schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Hippolyte!
Ondertussen is een groot deel van de teken van haar afgevallen. Ze eet goed (komt 's nachts meerdere keren snacken) en is erg actief, dus de egelopvang vond dat we haar nu nog niet hoeven te brengen, maar adviseert wel om het goed in de gaten te houden en dat doe ik uiteraard!
Ik snap helemaal dat er ook een stukje uit de nieuwe schutting moet zodat de egeltjes er doorheen komen!![]()
KimWilliam: Ik zou ons heel graag aanmelden, maar ik denk dat onze tuin eigenlijk te klein is voor een uitzetplek?
Hij is iets van 18 meter lang en 10 meter breed. Voorheen konden ze vrij makkelijk naar de tuin van de buren, maar dat is nu niet meer zo.
Ik kan eventueel wel aan onze naaste buren vragen of zij ook een doorgang willen maken. Dan is het terrein voor een egel alweer een heel stuk groter.
Prairy: Mijn beste vriendin heeft sinds een paar weken ook geregeld een egeltje op visite.
Zij voert ook en krijgt dan als bedankje een "flinke fooi" op de deurmat hahaha
Pandora2 schreef:Oktober / november begint hun winterslaap lees ik op verschillende sites, dus lijkt mij niet erg abnormaal.
Weken het buikje rondgegeten en dan lekker snurken![]()
Ze slapen blijkbaar ook niet aaneengesloten. Om de 7 à 11 dagen worden ze wakker. Dat wist ik niet.
Citaat:Tijdens de winterslaap verlagen egels hun ademhaling, daalt hun hartslag tot een paar slagen per minuut, zakt hun lichaamstemperatuur (tot 2 tot 5 graden) en stopt hun stofwisseling bijna helemaal. Het is alleen een fabel dat ze de hele winter doorslapen. Elke 7 à 11 dagen worden ze wakker. Meestal blijven ze dan gewoon in hun nest om lekker verder te tukken. Maar het gebeurt ook dat ze echt wakker worden en aan de scharrel gaan in je tuin.