Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:14

Pareltjes schreef:
Nikass schreef:
Pareltjes: wie veroordeeld wat precies?

En staat geen corrigerende tik gebruiken bij jou voor langdurige onduidelijkheid? Want dat hoeft wat mij betreft niet. Sterker nog, ik denk dat (fysieke) straf vele malen vaker onduidelijkheid betekent. Omdat straf geven minimaal aan een aantal voorwaarden moet voldoen wil het effectief zijn. En die voorwaarden ontbreken heel vaak (en zijn bij veel mensen niet eens bekend)
Daarnaast leidt fysieke correcte vaak tot angst.
Juist als je lastige herplaatsers opvangt lijkt het me dat je verre blijft van fysieke straf, gezien de rugzakjes die de meeste honden dan al hebben?
.

Indien je 30 kilo uit de bocht gevlogen waakhond mechelaar voor je hebt, dan heel erg sorry, maar ga ik niet eerst in zn rugzakje kijken. Dan maak ik de regels ineens héél duidelijk voor mijn eigen veiligheid. Dat rugzakje komt later wel. Of niet want aan rugzakjes moet je eigenlijk juist géén aandacht besteden. Maar kijken naar het gedrag van het moment . En je niet bezighouden met ja maar vroeger...

Beloning of correctie wordt in de mate toegepast die wenselijk is op dat moment. Maar altijd kort en duidelijk.

Je hebt fysieke correcties en fysieke correcties. Je doet het voorkomen alsof er zwaar fysiek gestraft wordt. De fysieke correctie is niet bedoeld een dier letsel toe te brengen maar uitsluitend om een boodschap over te brengen. Meestal een schrikreactie. Deze blijven lang in het geheugen. Het gaat dus niet om een pijn maar om een schrik ervaring. Daarnaast kun je deze direct op het juiste moment toepassen. Met een situatie als deze is de foei zoete poes aanpak levensgevaarlijk, het dier wordt dan juist gesterkt in zijn gedrag want er staan geen sancties op. Het gaat niet om een koddig poedelpupje maar om een hond opgeleid als “ wapen “.

Ik heb geen lastige herplaatsers ik heb honden die door omstandigheden in de problemen zijn geraakt. En meestal door wat afwijkend gedrag niet meer te handhaven zijn. Vaak door fouten van de voormalige eigenaar, door onwetende onduidelijkheid. Uit goede bedoelingen, uit liefde maar de hond gewoon dominant is en er “ misbruik “ van maakt. Daar is langdurig geneuzel over zn rugzakje gewoon niet op zn plaats. Regels en duidelijkheid wel. Daar krijg je rustige honden mee. Het nerveuze gaat er juist mee weg want de hond weet waar hij aan toe is.

Ik snap je, en misschien heb je gelijk, ik probeer het voor mezelf helder te krijgen.
Die Mechelaar komt toch niet uit de lucht vallen? (of wel, zo acuut? Ik bedoel het niet flauw) hoe komt hij dan "ineens" op je pad?
Duidelijkheid lijkt me inderdaad heel fijn, maar kan volgens mij ook zonder schrikreactie.
Ik denk, of vraag me af, of het handig is om in je eerste contact meteen een nog op te bouwen vertrouwen te achaden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:36

Lunteren ben het me je eens dat er achteraf gezien zijn er fouten gemaakt, en volgens mij wordt dat ook niet ontkend. Achteraf gezien zijn dingen altijd makkelijk om te zeggen dat het anders had moeten zijn.

Off topic, maar situatieschets naar aanleiding van voorgaande verhaal:

Mijn hond heeft een paar jaar geleden een ferme tik (met de hand) tegen de kop gekregen van mijn vader nadat ze de buurman in de arm beet (gelukkig enkel de mouw). Liet gelukkig ook gelijk los nadat ze die tik had gekregen.

Nu was de situatie hier: hond is een verschrikkelijk leuk dier (Duitse herder) met een ietwat gecompliceerd karakter. Die had net een nest met 9 pups gehad, en was wat feller dan ze normaal was (en ze is van nature al behoorlijk fel). Pappa stond met buurman te praten en zij stond er constant omheen te blaffen. Buurman reikte over het hek met z’n arm en bam ze zat erin. Pappa had achteraf gezien heel wat signalen gemist. Had haar wel meerdere keren gezegd te stoppen met blaffen (wat ze straal negeerde). Uiteindelijk zat haar emmertje vol en de buurman die met z’n arm over het hek kwam was de druppel.

Samenloop van omstandigheden: hond feller dan normaal, pa die niet zo goed is in hondengedrag herkennen, lang gesprek met de buurman (we wonen nogal afgelegen, dus krijgen zeer zelden mensen aan het hek).

Fouten gemaakt… absoluut. Pissig op pa en vooral mezelf dat ik er niet bij was (want dan had dit voorkomen kunnen worden)

Vond het vooral enorm oneerlijk naar bella toe omdat die uiteindelijk het zelf moet oplossen en we al jaren bezig waren het vertrouwen te kweken dat ze in dergelijke situaties steun bij mij zoekt i.p.v het zelf op te lossen.

Pissig dat pa haar een tik op de kop gaf… een beetje. Hij heeft gehandeld uit schrik op dat moment, en uiteindelijk is alles met een sisser afgelopen. We hebben de weken die daarop volgden echter nog wel heel wat gesprekken en “trainingssessie” gehad over het herkennen van hondengedrag en het correct op afstand zetten van de hond ed.

Heeft bella er ooit last van gehad? Nah die lag savonds gewoon weer baast de bank waar pappa zat.

Afbeelding

Dit is het huisdier in kwestie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:45

In dit topic worden heel de tijd dingen op één hoop gegooid en behandeld als dezelfde zaken.

corrigerende tik = verkoop een random mep / sla op z'n kop want: hij blaft, schooit, steelt, springt, negeert mij, heeft het zand van de kamerplant opgegraven,...

zelfbescherming = ik sloeg een hond weg met wat ik maar kon want ik/mijn huisdier werd bijna aangevallen

fysieke hondwaardige correctie = de hond is te hoog in energie en moet terug zakken / hij is niet ontvankelijk voor communicatie: adh van een duw in de zij, correctie met de riem, terugzetten aan het nekvel etc. : dat is niet hetzelfde als jij die met je vlakke hand een draai rond de oren verkoopt of een mep op de neus. Vaak nog met een schreeuw erbij ook.

Een hond opvoeden doe je niet met enkel snoepjes en wierrook, dat is denken in uitersten en ook dat gebeurt voortdurend in dit topic. Het is een levenslang op maat gemaakt proces.

Na een heel leven (letterlijk sinds de geboorte) met de meest uiteenlopende honden en situaties, kan ik zeggen dat ik nog nooit een hond heb moeten slaan om hem iets bij te brengen of corrigeren.

Met name échte probleemhonden en herplaatsers zijn de laatste honden bij wie zomaar slaan een slim idee is.

Hierna volgt dan waarschijnlijk "oh. Ik vind een duw hetzelfde als een mep hoor, het is maar hoe je het ziet".

Dat mag je vinden maar ik ben het er dan niet mee eens.

Vroeger (vorige eeuw) werden de kinderen als volgt fysiek gecorrigeerd:

1. je kreeg een "pedagogische tik" (slag in het gezicht of op de billen)

2. je kreeg een pak slaag of een andere fysieke straf erger dan een tik

Ja, dat had effect, zeker.

Maar ik ben blij dat ik dat als ouder niet hoef te gebruiken. Ik pak hoogstens mijn kind op en plaats hem ergens anders neer om hem even wakker te schudden (nee, niet letterlijk schudden) als hij niet meer luistert.

Met een hond kun je iets verder gaan vanwege de hiërarchie (mens-roofdier-vluchtdier). En bij een paard nog iets verder dan een hond. Ook vanwege die hiërarchie. Daarom is hengsten vergelijken met honden uit den boze. Bij honden zal je mij nooit met een zweep zien werken, bij paarden wel.

Maar goed dit is hoogstens mijn mening. Iedereen doet uiteraard wat die zelf goed vindt. Maar ik hoop dat er door dit topic toch eventueel iets minder snel gemept wordt :o

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:01

Waarom mag ik een hengst niet met een dominante hond vergelijken? Omdat JIJ vooringenomen invulling geeft dat er dus automatisch met de zweep over gegaan wordt? Dat is jouw gekleurde invulling wat geheel niet de waarheid hoeft te zijn.

De vergelijking gaat zeker wel op aangezien het om dieren gaat die de mens ernstig fysiek letsel kunnen toebrengen.

Jammer dat je in je antwoord mensen op de vingers tikt dat ze “ aannames “ maken ten opzichte van een corrigerende tik terwijl je het zelf ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:06

Pareltjes, ik begrijp dat je je aangesproken voelt maar het vergelijken van paarden en honden gebeurt al sinds het begin van de discussie.

Ik had jouw reactie niet eens volledig gelezen en ik heb jou ook niet op de vingers getikt over iets wat jij al dan niet doet met jouw 4 hengsten.

Ik blijf herhalen dat het om een mening gaat, mijn mening. Je hoeft dus niet te steigeren. En verder hoeft niemand het met mij eens te zijn -:)

ChantalAM

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:44

Ik denk dat we allemaal dingen in het leven meemaken om te groeien en te leren. Die zijn voor iedereen anders.
De ervaringen die men meemaakt zijn ook allemaal verschillend. En om maar meteen te roepen dat iets onkunde is is heel makkelijk. Maar we hebben niet in elkaars schoenen gestaan we hebben niet hetzelfde meegemaakt.
Wie heeft er ooit een ganging up meegemaakt? Zoiets is er in 1 keer en is niet op te anticiperen.
Dan moeten er meerdere honden uit elkaar getrokken worden omdat er 1 wordt vermoord.
Dan pak je echt wel in het nekvel om eraf te trekken.
Ik lees alleen maar dat we allemaal willen uitgaan van een positieve opvoeding, training en omgang maar soms loopt het anders en moet men lomp anticiperen. Net zoals een vreemde hond weg trappen bij je eigen hond. Das ook een corrigerende trap maar dan op een vreemde hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:50

Ja, mijn hond is vermoord geweest ;(

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:52

Jennyj01 schreef:
KimD schreef:
Ik vind het laag en respectloos en buiten dat, ook totaal onnodig. Een weerspiegeling van je eigen onkunde en lafheid.

Enige keer wanneer ik tikken of trappen uitdeel is als een vreende hond een van onze honden vastpakt in een bijtincident.

Nu spreek je jezelf toch wel heel erg tegen. Als het om je eigen hond gaat is het een “ weerspiegeling van je eigen onkunde en lafheid”. Maar als het om de hond van een ander gaat tik en trap je er gewoon op los.
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Kim is niet verantwoordelijk voor de honden van een ander, enkel die van haar. En dus ook de veiligheid van haar honden, dit had je zelf best ook kunnen bedenken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:54

Robin_S schreef:
In dit topic worden heel de tijd dingen op één hoop gegooid en behandeld als dezelfde zaken.

corrigerende tik = verkoop een random mep / sla op z'n kop want: hij blaft, schooit, steelt, springt, negeert mij, heeft het zand van de kamerplant opgegraven,...

zelfbescherming = ik sloeg een hond weg met wat ik maar kon want ik/mijn huisdier werd bijna aangevallen

fysieke hondwaardige correctie = de hond is te hoog in energie en moet terug zakken / hij is niet ontvankelijk voor communicatie: adh van een duw in de zij, correctie met de riem, terugzetten aan het nekvel etc. : dat is niet hetzelfde als jij die met je vlakke hand een draai rond de oren verkoopt of een mep op de neus. Vaak nog met een schreeuw erbij ook.

Een hond opvoeden doe je niet met enkel snoepjes en wierrook, dat is denken in uitersten en ook dat gebeurt voortdurend in dit topic. Het is een levenslang op maat gemaakt proces.

Na een heel leven (letterlijk sinds de geboorte) met de meest uiteenlopende honden en situaties, kan ik zeggen dat ik nog nooit een hond heb moeten slaan om hem iets bij te brengen of corrigeren.

Met name échte probleemhonden en herplaatsers zijn de laatste honden bij wie zomaar slaan een slim idee is.

Hierna volgt dan waarschijnlijk "oh. Ik vind een duw hetzelfde als een mep hoor, het is maar hoe je het ziet".

Dat mag je vinden maar ik ben het er dan niet mee eens.

Vroeger (vorige eeuw) werden de kinderen als volgt fysiek gecorrigeerd:

1. je kreeg een "pedagogische tik" (slag in het gezicht of op de billen)

2. je kreeg een pak slaag of een andere fysieke straf erger dan een tik

Ja, dat had effect, zeker.

Maar ik ben blij dat ik dat als ouder niet hoef te gebruiken. Ik pak hoogstens mijn kind op en plaats hem ergens anders neer om hem even wakker te schudden (nee, niet letterlijk schudden) als hij niet meer luistert.

Met een hond kun je iets verder gaan vanwege de hiërarchie (mens-roofdier-vluchtdier). En bij een paard nog iets verder dan een hond. Ook vanwege die hiërarchie. Daarom is hengsten vergelijken met honden uit den boze. Bij honden zal je mij nooit met een zweep zien werken, bij paarden wel.

Maar goed dit is hoogstens mijn mening. Iedereen doet uiteraard wat die zelf goed vindt. Maar ik hoop dat er door dit topic toch eventueel iets minder snel gemept wordt :o

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:09

luuntje schreef:
Omdat mensen te laat zijn en niet opletten krijgt de hond een harde tik op zijn hoofd.
Waarom zat de hond niet aan een lijn? Waarom meenemen terwijl opa het niet snapt?

Goed dat de kat gered is. Maar als mens heb je, vind ik, steken laten vallen.

Absoluut! Maar dat ik als mens steken laat vallen betekent dat niet dat dat dan voor het dier een vrijbrief is om daar misbruik van te kunnen maken. Allemaal heel leuk dat je dat dan zacht en vriendelijk wil oplossen en daar ben ik ook voor. Feit is nou eenmaal dat, ongeacht hoe secuur, precies, consisten, volwassen, opgevoed, professioneel etc. je ook bent. Fouten worden gemaakt en die moeten worden opgelost. Dat de hond daarvoor betaalt is heel jammer, maar als dit noodgevallen zijn en geen met regelmaat voorkomende voorvallen.... Sorry maar dan moet er ruimte zijn voor wat er dan ook nodig is om verdere schade te voorkomen.

Overigens was in mijn geval de hond gewoon thuis, opa woonde aan de andere kant van de deur (in tweeën bewoond huis). Deed de deur open met de houding "de hond valt wel mee", ondanks ettelijke waarschuwingen. Achter opa stond de kat, voor de deur stond de hond. Recipe for disaster. Maar hoe had jij dit dan opgelost?
Naar een commando werd niet geluisterd, naar een stemverheffing werd niet geluisterd, blokkeren werkte niet, denderde hij swars door heen. Vastpakken werkte niet, hij was te snel om hem te grijpen en zelfs als ik hem greep had hij te veel vaart en te veel massa om vast te kunnen houden. Andere deuren opendoen zodat de kat weg kon hielp niet, de kat was dusdanig in paniek dat die alleen nog maar rende voor zn 9 levens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:22

_Cathalijne schreef:
Pappa had achteraf gezien heel wat signalen gemist. Had haar wel meerdere keren gezegd te stoppen met blaffen (wat ze straal negeerde).

Dat is dus het punt. Je hoeft niet te slaan als je op dat moment ervoor kiest om de situatie te veranderen (ik zou zeggen, hond wegsturen naar een andere plaats of even naar binnen doen ofzo.)

Citaat:
Heeft bella er ooit last van gehad? Nah die lag savonds gewoon weer baast de bank waar pappa zat.

Dan snap je toch nog steeds niet welke gevolgen dat kan hebben. Een hond hoeft niet per se bang te worden voor de persoon. Maar het kan wel betekenen dat diezelfde hond de volgende keer alleen maar meer stress heeft in zo'n situatie en het emmertje dus nog sneller vol zit en de kans op escalatie nog groter is.

De meeste mensen die slaan kijken alleen maar naar de situatie op dat moment. Niet naar het effect op langere termijn. Als het opgelost is: ziejewel, een flinke tik helpt prima. Als het niet opgelost is: de hond is moeilijk, pittig karakter, ingewikkeld, lastig. Dat dat ook iets dat je als mens kunt creeren doordat je een verkeerde reactie geeft... dat wordt meestal overgeslagen.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:32

ja maar de hond was niet meer te sturen... soms is het niet meer ideaal en er wordt toch ook niet gezegd dat er met tikken opgevoed wordt.. Het ging om een situatie waarvan ik hoop dat sommige dat niet meemaken omdat ze waarschijnlijk dan verkeerd ingrijpen en het nog meer escaleert.

Iemand vertelt eerlijk wat er gebeurt is en het is dan zo makkelijk om vanuit je luie stoel met het vingertje te wijzen.
Ik vind het mooi dat iemand eerlijk een ervaring vertelt daar kunnen we namelijk allemaal van leren.
En nogmaals ik heb niet het idee dat iedereen hier slaan- tik- por- voet etc goed praat. Maar men vertelt eerlijk wat men meegemaakt heeft en hoe men daar op anticipeerde op dat moment.
Dat siert nou een mens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:46

ChantalAM schreef:
ja maar de hond was niet meer te sturen... soms is het niet meer ideaal en er wordt toch ook niet gezegd dat er met tikken opgevoed wordt.. Het ging om een situatie waarvan ik hoop dat sommige dat niet meemaken omdat ze waarschijnlijk dan verkeerd ingrijpen en het nog meer escaleert.

Iemand vertelt eerlijk wat er gebeurt is en het is dan zo makkelijk om vanuit je luie stoel met het vingertje te wijzen.
Ik vind het mooi dat iemand eerlijk een ervaring vertelt daar kunnen we namelijk allemaal van leren.
En nogmaals ik heb niet het idee dat iedereen hier slaan- tik- por- voet etc goed praat. Maar men vertelt eerlijk wat men meegemaakt heeft en hoe men daar op anticipeerde op dat moment.
Dat siert nou een mens.

+:)+ +:)+
Precies.
Maar lijkt wel of eerlijkheid niet gewaardeerd word en liever wat mooie verhalen moeten staan. Al dan niet geromantiseerd.
Zo is het leven niet.

Is een tik een por sjiek? Nee.
Maar is het direct mishandeling, nee ook niet.
Dus idd stop met wijzen als mensen gewoon eerlijk zijn. Want dat zegt meer over iemand dan de eerlijke toegevers dat ze eens een tik hebben uitgedeeld.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:08

Ik blijf erbij dat het onkunde van mensen is.
Zij handelen te laat/niet handig en daardoor heeft de hond een klap te pakken.

Soms moet je een situatie proberen te voorkomen.
Vooraf al handelen.

Mijn hond had toen hij jonger was weleens last van zijn hormonen.
Liep ver voor je uit en luisterde niet meer.
Ik deed hem aan de lijn. Voor hem en voor mij rustig en veilig.

Hond zit vast in de auto.
Krijgt ook het commando wachten en kom maar.
Dit om te voorkomen dat hij de weg kan oprennen. Zelf aangereden wordt of een ongeluk veroorzaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:14

En soms kun je vooraf niet handelen.
Omdat je de hond toen niet eens had. Hij een hoop fratsen heeft geleerd bij een ander.
Onze huidige grote hond is 1 van de weinige die wij als pup hebben gekocht.
De rest is allemaal bij ons gekomen als bijna jaar of ouder.

met de paarden net zo, die ik als veulen had zijn geen tikken bij gekomen, die ik later had wel.
Als op dag 1 je de stal opent en paard vliegt je aan met de oren plat en de mond wijd open ga ik niet foei roepen.
Paard had wel al tig huisjes gehad.... hier woont hij ondertussen 15 jaar.... En kan er een beginner mee weg sturen.
Dáár gaat het om niet dat geneuzel over wat op papier correct is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:22

Ailill schreef:
Mjelleke schreef:
Het is totaal onnodig, dus nooit. Ook geen rukjes aan de riem trouwens.

Ik gebruik overigens af en toe wel correcties ("nee") of negatieve straf, maar probeer dat ook zoveel mogelijk te voorkomen.
Dit inderdaad. Sterker nog, ik spreek vreemden er zelfs op aan, komt helaas nog regelmatig voor ook.

Ik heb veel honden gehad, één van hen heeft wel eens een tik gekregen, de anderen hebben dat nooit nodig gehad. Je had mij daar op dat moment niet op moeten aanspreken. }:)
Hou je maar bij je eigen hond en eigen zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:27

Wat een onvriendelijkheid toch in dit topic -O- echt zonde.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:31

DuoPenotti schreef:
Omdat je de hond toen niet eens had. Hij een hoop fratsen heeft geleerd bij een ander.

met de paarden net zo, die ik als veulen had zijn geen tikken bij gekomen, die ik later had wel.
Als op dag 1 je de stal opent en paard vliegt je aan met de oren plat en de mond wijd open ga ik niet foei roepen.
Paard had wel al tig huisjes gehad.... hier woont hij ondertussen 15 jaar.... En kan er een beginner mee weg sturen.

Het is exact dat. Als iedereen zijn honden zo fantastisch weet op te op te voeden als hier op Bokt hoe komt het dan toch dat er zoveel ellende rondloopt?

Als ik om me heen kijk hier in België dan kan ik wel janken. Hoe weinig honden er opgevoed zijn. Maar ach we stoppen er nog een koekje in als ie gromt naar de mijne. Want hij is bang zo bang...jaja

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:33

Robin_S schreef:

Mijn post is niet onvriendelijk, doch strikt.
Ik geef duidelijk een grens aan; niet met mijn opvoeding van mijn honden bemoeien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:43

rien10 schreef:
Robin_S schreef:

Mijn post is niet onvriendelijk, doch strikt.
Ik geef duidelijk een grens aan; niet met mijn opvoeding van mijn honden bemoeien.

We leven in een samenleving waarin mensen hopelijk elkaar corrigeren indien nodig. Daar kunnen ze goed of fout inzitten. En als er mensen zijn die jouw optreden naar de hond incorrect vinden dan mogen ze dat zeggen. Indien jouw optreden zuiver van aard was heb je ook geen moeite ze dit uit te leggen.

Ik heb ooit een hengst flink moeten corrigeren nadat hij me twee keer vreselijk had gebeten. Er kwamen 30 wandelaars voorbij die mij uit maakten voor dierenbeul. En dat begrijp ik uit hun gezichtpunt. Zij wisten immers niet was er aan vooraf was gegaan. Al bellen ze op zo’n moment de politie is het mij prima. Ik heb de wandelaars gevraagd 5 minuten te wachten zodat ik de hengst op stal kon zetten. Daarna heb ik ze de bijtwonden op mijn arm laten zien en ze gevraagd of het terecht was dat ik hem corrigeerde. Niemand vond het ineens nog zielig maar juist noodzakelijk. De hengst had ook hun kunnen grijpen al ze goed bedoeld een plukje gras over de draad hadden willen voeren. Ik moest deze hengst dermate zwaar corrigeren omdat iemand anders in het verleden verzaakt had te doen op een vroeger moment in zijn leven. Eigenlijk verdiende de vorige eigenaar deze correctie...

Mij mag iedereen aanspreken op mijn corrigerende gedrag naar dieren, ik kan er ook eens naast zitten, en zo niet kan ik anderen uitleggen waarom om misvattingen te verkomen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 08-08-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:46

Pareltjes schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is exact dat. Als iedereen zijn honden zo fantastisch weet op te op te voeden als hier op Bokt hoe komt het dan toch dat er zoveel ellende rondloopt?

Als ik om me heen kijk hier in België dan kan ik wel janken. Hoe weinig honden er opgevoed zijn. Maar ach we stoppen er nog een koekje in als ie gromt naar de mijne. Want hij is bang zo bang...jaja

Grommen komt dan toch weer heel vaak voort uit angst of een onzekerheid. Als je dan een tik of ruk geeft aan de hond, belaad je de situatie alleen maar meer en geeft het volgende keer nog meer stress. Ook hier is voorkomen beter, dus afstand nemen en wat anders doen. Maar als het dan echt moet en ik kan niet weg zou ik ook kiezen voor afleiden met een koekje. Wie daar dan van moet janken zal me worst wezen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:48

Lisitano schreef:
Pareltjes schreef:

Grommen komt dan toch weer heel vaak voort uit angst of een onzekerheid. Als je dan een tik of ruk geeft aan de hond, belaad je de situatie alleen maar meer en geeft het volgende keer nog meer stress. Ook hier is voorkomen beter, dus afstand nemen en wat anders doen. Maar als het dan echt moet en ik kan niet weg zou ik ook kiezen voor afleiden met een koekje. Wie daar dan van moet janken zal me worst wezen.

Er was helemaal NIETS bangs aan deze hond. Integendeel maar mevrouw heeft ooit eens ergens precies jouw verhaal van boven gehoord maar het op het verkeerde dier geintrepeteerd.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:51

Eens met pareltjes. Ik word ook moe van dat het moet allemaal maar lief en schattig opgevoed worden. Het resultaat zie ik ook lopen. Nou succes dan bij mijn Duitser. Als ik die zo pamper heb ik binnen de kortste keren een probleem. Overigens ook als hij zou lijden onder een duidelijke correctie. Daar worden ze binnen no time onstabiel en onzeker van.
Wordt er hier R+ getraind. Jazeker! Als het enigszins kan graag. Maar soms is een duidelijke grens zeer gewenst. Ik heb ook labradors gehad en daar zicht echt een verschil in. En inderdaad, bemoei je niet met de opvoeding/training van mijn honden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:51

@Pareltjes, ik heb helemaal geen zin om aan een wildvreemde de context van mijn handelen uit te leggen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:53

Lisitano, dat grapje werkt echt niet hoor als die van mij gromt. Dan heeft hij daar een zeer gegronde reden voor en dat is geen angst. Sterker nog, hij is gefokt voor o.a. waken en beschermen. Dan kom je er niet met een koekje…..