Kat inslapen voelt niet goed

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:42

Idd, bij een ongeneeslijk ziek dier ben je nooit te vroeg.

En dat is iets anders dan een oud dier met wat kleine kwaaltjes.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:09

BrankaZ schreef:
Je kan niet te vroeg zijn. Een dier dat ‘te vroeg’ (wat is eigenlijk te vroeg bij een ongeneeslijk ziek dier?) wordt ingeslapen zal daar niets van merken. Een dier dat te laat wordt ingeslapen of door zijn ziekte dood gaat, zal wel hebben geleden voor het overleed.


Ik ben het niet met je eens.
Ook met chronische aandoeningen valt soms (nog) te leven.
Gelukkig maar, anders had ik mijn hond met epilepsie al vorig jaar in moeten laten slapen. Blij dat jij mijn dierenarts niet bent..

Het is daarnaast nogal superieur om "ach hij weet het toch niet" het leven maar te beëindigen.
Er zijn mensen die hun paard laten inslapen omdat hij niet helemaal gezond is en ze liever een andere willen. Misschien dat het paard het niet merkt (zoals jij beweert) en toch is het te vroeg wanneer het paard nog blij in de wei staat.
Kwaliteit van leven beoordeel je niet alleen op "ongeneeslijk" en "hij merkt het niet". Het leven heeft wel iets meer waarde dan dat.
Jammer dat mensen vaak zo makkelijk denken over andere diersoorten dan henzelf.

Ik heb geen mening over de kat van ts, want daar heb ik geen zicht op.
Maar "vrolijk", "genieten" en "levenslust" komt bij mij niet direct over als ondraaglijk lijden.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:11

Wat een l*l van een dierenarts zeg. Daar zou ik bij de volgende hond of kat niet meer heen gaan.
Het is al moeilijk om de beslissing te maken en dan krijg je dit...

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:14

Nikass, jij begrijpt t niet of wilt t niet begrijpen.
De dood is niet het ergste dat een dier kan overkomen. Gelukkig mogen we er in dit land voor kiezen om een lijdensweg te besparen.

3heathcliff5
Berichten: 495
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:15

KootMiraDrum schreef:
Ik heb hele goede ervaring met het thuis inslapen van 2 honden (niet tegelijk, een paar jaar ertussen).
https://www.jouwdierenartsaanhuis.nl/bezoekgebied/
Ze doen zo te zien ook in Ede.
Heel veel sterkte...

Ja, hele fijne dierenartsen. Heb ik ook gebruik van gemaakt toen mijn eigen dierenarts wegens onderbezetting niet aan huis kon komen. Namen echt netjes de tijd, lief voor je huisdier en de optie om het lichaam gelijk mee te laten nemen in een mooi mandje als je hem zelf niet kan begraven of laat cremeren.

Esmee_RS

Berichten: 4903
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:19

Guys, zullen we in dit topic niet de discussie voeren over te vroeg/te laat inslapen? Niet echt sympathiek richting TS die dit moeilijke besluit al heeft genomen. :knuffel:

Tooske

Berichten: 6549
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:06

Zo moeilijk een huisdier in laten slapen, wanneer doe je goed ben je te vroeg of te laat. Het is altijd goed om er eens flink over na te denken. En de ene vindt het gewoon eerder tijd dan de ander. Je kent zelf je huisdier het best. Heel veel sterkte de komende tijd hopelijk kun je snel een afspraak maken! Ik denk dat je de goede keus maakt.

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:47

Heel veel sterkte met deze beslissing TS, het boek van Hugo van Duijn schijnt erg goed te zijn, toen ik vorige week mijn hondje in liet slapen (ook oud en helemaal op) vroeg de dierenarts of ik dat had gelezen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:37

Mars schreef:
Nikass, jij begrijpt t niet of wilt t niet begrijpen.
De dood is niet het ergste dat een dier kan overkomen. Gelukkig mogen we er in dit land voor kiezen om een lijdensweg te besparen.


Misschien voor jou moeilijk om te accepteren, maar ik heb een andere mening :)*
Heeft niets met begrijpen te maken.
Het komt regelmatig in topics terug; de overtuiging "dat je nooit te vroeg kan zijn"
En ik ben het daar hartgrondig mee ONeens
Sterker nog, ik ken voorbeelden genoeg, van dieren die zijn ingeslapen terwijl dat echt niet had gehoeven.

Nyaleti

Berichten: 6379
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:58

Nikass, dit topic is niet de plek voor zo'n discussie of jouw opmerkingen. TS heeft haar keuze gemaakt.


TS, heb je al eens besproken of jouw dierenarts aan huis komt? Veel praktijken doen dat helaas niet meer. En als het kan, zul je vaak ook wat langer moeten wachten. Op de praktijk kan het vaak ingepland worden zoals jij het wilt, maar met een visite zijn ze erg beperkt en zul je dus langer moet wachten of flexibel moeten zijn.
Je paardenarts is een goede optie! Vraag wel duidelijk of ze er comfortabel mee is. Het is echt anders om een paard te euthanaseren dan een kleine kat.
Veel sterkte de komende tijd. Hopelijk hoor je terug van je eigen dierenarts of heb je anders snel een andere optie, dit wachten is niet fijn.

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:07

Nikass schreef:
Mars schreef:
Nikass, jij begrijpt t niet of wilt t niet begrijpen.
De dood is niet het ergste dat een dier kan overkomen. Gelukkig mogen we er in dit land voor kiezen om een lijdensweg te besparen.


Misschien voor jou moeilijk om te accepteren, maar ik heb een andere mening :)*
Heeft niets met begrijpen te maken.
Het komt regelmatig in topics terug; de overtuiging "dat je nooit te vroeg kan zijn"
En ik ben het daar hartgrondig mee ONeens
Sterker nog, ik ken voorbeelden genoeg, van dieren die zijn ingeslapen terwijl dat echt niet had gehoeven.


Maak je eigen topic er lekker over aan, de kat van TS is geen jong gezond dier helaas meer en haar keuze is meer dan gerechtvaardigd.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:16

Inderdaad, neem je mening elders mee naartoe.
Is al zwaar genoeg voor TS.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:16

Ik heb al enkele keren geTEMd maar tot noch toe zonder actie helaas.

Deze discussie is hier gewoon niet (meer) op z'n plek. TS heeft een besluit genomen, nu een steek onder de gordel of ze dat wel zelf heeft bedacht of onder druk van Bokt heeft gedaan, of dat ze het wel zeker weet, is gewoon écht heel erg naar.

Laat dit een plek voor TS zijn om moeilijkheden rondom de DA te delen als ze daar behoefte aan heeft, en om te rouwen. Als je de discussie over wel/niet/wanneer euthanasie verder wil voeren, maak gewoon even een eigen topic aan alsjeblieft. Niet omdat ik wil bepalen wat er op bokt gebeurt, maar gewoon even uit respect.

Vreselijk balen van je (op dit moment) rot DA, TS. Dikke knuffel weer, dit is verschrikkelijk om doorheen te gaan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:27

VV respect is ver te zoeken als je wéér komt met dingen die niet gezegd zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:31

Mars schreef:
Inderdaad, neem je mening elders mee naartoe.
Is al zwaar genoeg voor TS.


Bokt is een openbaar forum en naar aanleiding van een topic kan een gesprek ontstaan. Zolang er met normaal taalgebruik gesproken wordt zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn.
Inééns beslist iemand dat het geen plek meer is om je mening te geven, terwijl tot voor kort iedereen dat volop doet. Heel apart.
Door dit soort opmerkingen wordt het topic steeds meer vervuild. Blijf gewoon inhoudelijk.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:33

Weet je Nikass, ik ben wel een beetje klaar met je. Je blijft bezig met vingers wijzen naar me, ook in andere topics. Ik hoop dat anderen inzien dat dit een respectloze discussie is en er niet meer aan mee gaan doen in dit specifieke topic. Ik laat je in ieder geval links liggen als het continu zo moet, een fijne dag verder.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:38

Prima. Het is nogal een verwijt dat je maakt ("steek onder de gordel naar ts") ik zal er ook even voor temmen, als dat voor jou beter voelt dan jou gewoon rechtstreeks aanspreken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-06-23 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Seleentj
Berichten: 498
Geregistreerd: 14-11-07
Woonplaats: In me eigen wereld.

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:47

Hi TS,

Ik heb 1,5 maand geleden mijn hond laten inslapen. Ik voelde me precies hetzelfde als jij nu, maar na 2 weken ''aankijken'' toch besloten het te doen. Probeer er ook realistisch naar te kijken en wat had je bijvoorbeeld gezegd tegen een vriendin die met dit vraagstuk zat? Dat antwoord moet je eigenlijk volgen. Je bent emotioneel verbonden en ziet je kat elke dag. Nu ik 1.5 maand verder ben en foto's terug zie, ben ik blij dat ik het niet langer uitgesteld heb. En zoals mijn dierenarts zei op het feit dat ik aangaf dat mijn hond nog altijd blij was. '' Hij zal altijd blij blijven als hij jou ziet'' . Hopelijk kom je tot een beslissing waar je zelf ook vrede mee hebt. Heel veel sterkte!

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:38

Deze discussie... wauw jongens, tijd en een plaats... :\ Doe gewoon even niet oeverloos discussieren...


@TS; ik heb voor mijn kat na de hele regio huilend afbellen na een tip van een DA (niet mijn eigen) dier-rust gebeld. De DA van daar kwam aan huis en heeft vooraf mijn DA gebeld voor het dossier. Daar had ik dus geen omkijken naar. Ik kende de dierenarts die kwam dus niet, maar wat een rust en respect en geduld. Was echt "fijn" voor zover je dat kunt zeggen. Voor mijn maatje een waardig afscheid op zijn eigen kleedje op de bank. Het laatste wat ik voor hem kon betekenen.

Hopelijk vind je snel iets wat voor jullie passend is :(:)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6715
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:43

Moderatoropmerking:
De discussie die hier op dit moment gaande is, is niet passend binnen dit topic. Mocht je de discussie willen voortzetten dan kan dat elders op het forum, maar niet hier. Hierbij dan ook het verzoek om de discussie verder te laten rusten, alvast bedankt.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:50

In gedachte bij je TS. Ik hoop dat je iets hebt kunnen regelen vandaag waar je je fijn bij voelt :(:)

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:54

Hoi meis,
ik denk aan je.
Ik hoop dat je paardenarts wel fatsoen toont en je lieve kat en jou van dienst kan zijn.

Heel veel sterkte in deze verdrietige tijd!

Lenora_C

Berichten: 107
Geregistreerd: 28-02-14

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:13

Hoi Lieve mensen,

Hier nog even een update voor iedereen die meeleeft.
Vanmorgen heb ik dus direct contact opgenomen met mijn paardenarts, dit is ook een wat grootere praktijk die ook een gedeelte hebben voor gezelschapsdieren. De assistent van de gezelschapsdieren snapte mijn verzoek (ik heb alleen gezegd dat mijn eigen DA geen tijd heeft op korte termijn) en ging overleggen met de DA van haar praktijk. Ik dacht, oh dan bellen ze vast later vandaag terug, want zo was ik het inmiddels gewend, maar nee, ze liep gewoon direct naar de artsen toe. En binnen 3 minuten was het eigenlijk geregeld. Morgenochtend komt 1 van de dierenartsen die de paardenroute rijdt ook even langs mijn huis. Ik vermoed dat dit 1 van de artsen is die ook een paar dagen per week de gezelschapsdieren doet, dus ik maak mij geen zorgen over de kundigheid. Voor mij viel het even rauw op mijn dak, oeps, zo gaat het opeens snel, maar goed anders werd het op zijn vroegst vrijdag i.v.m. mijn werk. Voor morgen heb ik nu heel de dag vrij genomen. Natuurlijk heeft de paardenparktijk het dossier nodig dus ik heb de oude DA ook nog gebeld.

Dat liep nu best aardig. Ik heb mijn beklag gedaan tegen de assistent, dit was degene die ik gisteren namelijk ook aan de lijn had. Die bood zijn excuses aan en ging de gang van zaken ook intern bespreken. Hij snapte dat ik niet blij was. Het dossier had ik dus binnen 5 minuten in mijn mail.
Later deze middag heeft de DA mij ook nog gebeld om excuses aan te bieden en de situatie met Siem te bespreken. Hij had een slap excuus dat de bel afspraak voor vandaag om 19.30 in zijn agenda stond, maar dat is niet wat zijn assistent gisteren zei. Maar goed iedereen maakt fouten. De DA stond wel aardig achter mijn besluit om in te slapen. Al zei hij dat we nog wel 1x konden onderzoeken en vanuit daar verder konden kijken toen ik zei dat ik het er nog wel moeilijk mee had omdat Siem ook best veel goede momenten heeft op een dag.

Als ik Siem niet zie twijfel ik ook nog steeds en kan ik me nog niet bevatten dat mijn maat en morgenochtend niet meer is. Maar sinds het weekend is hij echt zo duidelijk veel slechter gaan eten. Ik heb weer gourmet gold voor hem gehaald, dat eet hij al zolang als hij bij mij woont, maar hij neemt drie happen en kijkt dan weer hoopvol naar mij. Als ik zijn bordje dan schuin voor zijn neus houd dan eet hij wel verder. Ik heb ook van die vloeibare snacks voor hem gehaald, die vind hij nog wel erg lekker. Als ik dat over zijn eten doet, blijf hij wel eten gelukkig. Siem die niet meer wil eten was voor mij wel altijd een grens, aangezien zijn passie eten is. Dus dat neemt dan eigenlijk direct alle twijfels weer weg. Ik doe hier goed aan, het wordt vanaf hier alleen maar slechter.

En nog bedankt aan de Mods en idedereen die zich zorgen maakte over de trend van het topic! Ik heb op zich geen moeite met de discussie of je wel of niet te vroeg kan zijn. Ik voel me daar ook niet door aangesproken. De snelle beslissing om in te slapen, kort na het open van dit topic, is ook gemaakt omdat ik Siem zo hard achteruit zag gaan dit weekend. Niet omdat ik druk voel van 8 pagina's aan topic (waar ik overging nog steeds dankbaar voor ben)! Zoals eerder gezegd, mijn profiel is verouderd, ik ben inmiddels 30 jaar en kan mij geen seconde druk maken over wat mensen op internet van mijn beslissingen vinden. Op mijn 20ste was dat waarschijnlijk anders geweest en voor nadere TSen in de toekomst kan het ook anders binnen komen. Dus daarom dank aan iedereen die dit voor mij in de gaten hield :)

Siem en ik gaan van onze avond genieten, ik hoop hem te verleiden toch nog een nachtje op bed te slapen. Hij komt niet meer kijken omdat hij weet dat de deur tegenwoordig dicht is. Maar voor wat snoepjes komt hij hopelijk toch mee :)
Morgen volgt er dan waarschijnlijk nog een laatste lange post met een ode aan Siem. Die schrijf ik voor mijzelf om af te sluiten en zodat iedereen voor altijd kan lezen, wat een bijzonder dier hij geweest is Y;(

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:15

Heel veel sterkte morgen en de komende tijd.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:17

:knuffel: