Sandra_H schreef:Ik herken het deels ook wel. En ik heb zo'n "bepaald type" hond. Een american stafford kruising. Hij wordt in september 2, en is sinds afgelopen september van ons. Echt een hond van goud! Maar hij is, zeker sinds hij inmiddels is belaagd (als in: niet letterlijk gegrepen, wel agressief benaderd) door een husky, een australian shepherd en een herder, bang voor m.n. de grotere reuen. Hij deed niets terug, maar dook heel timide tegen me aan. Als we die op een iets te korte afstand, soms gaat dat even niet anders, passeren laat hij luid en duidelijk horen dat die ander op moet zouten. Nou loopt hij sowieso altijd aan de lijn, een lange 10 meter lijn (geen flexi), neon geel dus die valt wel op. Lijnvaardigheid is inderdaad erg fijn, maar ik neem aan dat de meesten hier hun paard weleens longeren, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Daarnaast loopt hij tijdens het uitlaten ook gemuilkorfd. Niet omdat hij agressief of gevaarlijk is, maar wel omdat er een moment kán komen waarop hij zich meent te moeten verdedigen tegen een eventuele lompe losloper. En wie heeft het dan gedaan? Juistem. Afgezien daarvan zou ik ook nooit willen dat hij een andere hond verwondt. Ik zoek zeker geen echte losloopgebieden op, een enkele keer op rustige momenten ga ik hier wel het park in. Door de korf, die dus eigenlijk niet eens persee nodig is, loop ik zelf een stuk relaxter. In het begin werd ik hier en daar wel scheef aangekeken maar inmiddels ken ik de honden op mijn vaste rondes/tijden, en de eigenaren kennen ons. Dat is overigens op een stuk waar ze wel los mogen, maar dat is daar eigenlijk te gevaarlijk (te klein en teveel langsrazend verkeer) dus dat doet maar een enkeling. Inmiddels heeft hij 1 grote vriend, de enige reu waar hij mee mag rotzooien, en een paar vriendinnen, waar hij heel leuk mee kan.
Daarnaast hebben we net een stacaravan (met lekkere omheinde tuin) gekocht in een gebied waar het minstens voor 90% verplicht aanlijnen is, in de wijde omgeving rondom de camping sowieso.
Met o.a. Nikass ben ik het in zoverre eens dat van mij een muilkorf voor bepaalde honden (vanaf een zekere grootte, zoals dacht ik in Duitsland, of desnoods voor bepaalde rassen) verplicht zou mogen worden, maar sowieso alles overal verplicht aan de lijn op omheinde speelplekken na. Ja die hebben zo zijn nadelen maar dat is dan maar zo.
Een muilkorf is mits goed passend en goed getrained helemaal niet erg voor een hond, zeker geen straf. Dat is iets wat tussen de oren van ons, mensen zit. Ik heb overigens al een paar mensen gesproken (met honden van verschillende rassen, zeker niet alleen type stafford) wiens hond ook niet met veel anderen kunnen, dat ze eigenlijk ook best een korf zouden willen gaan gebruiken maar dat niet durven vanwege de reacties en de vooroordelen waar ze dan mee te maken (denken te) krijgen.
en over verplicht aanlijnen: dat zou zoveel ellende kunnen voorkomen, in meerdere opzichten! Ook aan een lange lijn kan nagenoeg elke hond zijn ei prima kwijt. Het vergt alleen wat meer aandacht en moeite van de eigenaar. Maar dat is nou net waar ik een hond voor heb: om samen bezig te zijn.
Ik vind dat echt superfijn dat jij die hond muilkorfd. En ik zou het ook vreselijk irritant vinden als er een lompe labrador (ff standaard voorbeeld) op zou springen, maar alsnog zou die labrador dat niet met ernstige bijtwonden moeten bekopen. Dus een muilkorf is terecht.
Mijn ervaring met AmStaff en andere pittbulachtigen is dat ze als jonge hond superlief zijn, en vaak ook heel sociaal en speels. Maar ik ken er niet één die niet omslaat als hij eenmaal volwassen, een jaar of 3 is.
En dan zijn ze imo niet meer betrouwbaar naar andere honden.
Het overal aanlijnen zou ik afschuwelijk vinden. Mijn dagelijkse geluk neem je mij dan af.
Ik ben speciaal in een hondvriendelijke omgeving gaan wonen. Je kunt hier met een loslopende hond een wandeling maken die je niet eens binnen een dag gelopen krijgt. (Afgezien van tussendoor een paar minuten aanlijnen van het ene stuk naar het volgende)
Aangelijnd lopen is zó niet hetzelfde en al zeker niet als je twee (of meer) honden hebt.
Als ik een rondje door de wijk loop, aangelijnd, dan moeten mijn honden steeds op elkaar wachten. De één wil eindeloos lang op een bepaalde plek snuffelen, terwijl de ander wil doorlopen. De één loopt vrijwel continu in een gelijkmatig tempo, terwijl de ander graag in een hoog tempo heen en weer draaft.
En dan wil mijn reu in het bos bijvoorbeeld graag elke waterplas tien keer in en uit en daarna rennen en rollen en weer opstaan en door de beek rennen. Terwijl mijn teefje denkt

; lekker rustig aan scharrelen past haar beter.
Het is zo genieten!!
En een omheind speelveld?
Sorry, dat is voor mensen, die naar de eerste de beste plek lopen waar de hond "zijn energie kwijt moet" door honderd keer achter een bal aan te rennen of met een andere hond te spelen, terwijl de baas lekker aan de sociale small talk kan of even kan roken.
Dat is zo iets totaal anders dan samen nieuwe paden en nieuwe prachtige gebieden ontdekken. (zie mij drie uur wandelen op een veldje van 50m2?

)
En dan soms ergens op een rustige plek even in het gras gaan zitten en van de omgeving en de rust genieten.
Ik hoop dat ik het kan blijven doen tot mijn laatste dag.