Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:59

Wel, dan is de enige legale mogelijkheid diepvries voederdieren kopen.
Het zelf kweken van voederdieren zoals muizen, ratten, hamsters ed is dan wettelijk onmogelijk gemaakt.

Fly_high

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:01

Bijna iedereen die maar 1 slang heeft koopt sowieso diepvries voeders.

Ik vind het dikke prima als er meer toezicht komt op hoe die muizen en ratjes gedood worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:02

Fly_high schreef:

Ik vind het dikke prima als er meer toezicht komt op hoe die muizen en ratjes gedood worden.

Helemaal mee eens, die ratten met rittens in plastic bakjes vind ik misselijkmakend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:05

Fly_high schreef:

Hoe moet daar dan op toe gezien worden? Ik kan me zo voorstellen dat dit in een gesloten kamer gebeurt waar niemand bij is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:15

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:
Hier een antwoord op je vraag: Ik zeg niet en vind niet dat een dierenarts gratis moet werken.

Helder! Maar ja, wat doen we dan met die aangereden diertjes?

de dierenbescherming is een van de rijkste goede doelen in dit land. die zouden die dierenarts moeten betalen in mijn ogen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:37

juval schreef:
de dierenbescherming is een van de rijkste goede doelen in dit land. die zouden die dierenarts moeten betalen in mijn ogen.

Waarom zou de dierenbescherming andermans hobby moeten financieren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:38

Kuggur schreef:
juval schreef:

Waarom zou de dierenbescherming andermans hobby moeten financieren.

Sinds wanneer is het aanrijden van dieren een hobby geworden :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:53

Helemaal gelijk, ik dacht dat het nog over huisdieren doden ging.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:31

Bij dieren fokken hoort ook dieren doden.

Dit zou het einde van bv alle kippenrassen betekenen. Immers voor elke hen komt er ook een haan uit het ei. Een dierenarts gaat nooit je hanen laten inslapen en als die dat al doet tegen 50 euro per dier dan doet ook geen mens dat.

Mensen willen wel 1 haan en 5 hennen. Er wil nooit iemand 5 hanen en 1 hen.

Dit is wel weer zo’n verbod wat leuk is voor de bühne maar in de praktijk nooit te controleren is.

Het volgende wat ze bedenken is bv een slachtverbod op paarden. Dat de dieren dan op een lang transport naar het buitenland gaan vergeten ze dan maar even.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:37

robert45 schreef:
Het volgende wat ze bedenken is bv een slachtverbod op paarden. Dat de dieren dan op een lang transport naar het buitenland gaan vergeten ze dan maar even.

Als je wil zien hoe fantastisch dát uit zou pakken in decpraktijk hoef je maar naar de VS te kijken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:36

Kuggur schreef:
robert45 schreef:

Als je wil zien hoe fantastisch dát uit zou pakken in decpraktijk hoef je maar naar de VS te kijken.

Dat is echt afschuwelijk daar.
Ik volg horseplus op yt en wat je daar ziet ...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:16

Het is nu trouwens ook niet zo dat iedereen zomaar een konijn mag doden, daar zijn ook zonder die nieuwe wet echt wel regels voor.

"Bij het doden moet het dier elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden worden bespaard. De persoon die het dier dood moet aantoonbare kennis en vaardigheden bezitten om het doden humaan en doeltreffend uit te voeren. Het vlees van deze dieren mag niet worden verkocht of weggeven. Het vlees is alleen bestemd voor eigen huishoudelijke consumptie." De nek breken mag ook niet. ( https://www.nvwa.nl/onderwerpen/konijne ... slachthuis ).

Wat dit nieuwe voorstel eigenlijk stelt is dat alleen dierenartsen humaan en doeltreffend konijntjes kunnen doden. Lijkt me niet terecht. Iedere slager bijvoorbeeld heeft ook de kennis en vaardigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:22

Ik ben benieuwd hoe het gaat met al die geiten die geslacht worden in de achtertuin, vanwege een feest wasr ik de naam v kwijt ben. (Ja ook geslacht door kinderen)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:35

Voors en tegens voor deze wet... Ook ik zie hoe er te gemakkelijk dieren worden aangeschaft, maar niet goed verzord.

Anderzijds heb ik tot 2 x toe langer dan 10 minuten met een stervend konijn in mn handen gestaan, omdat de euthanasie van deze dieren zo lang duurde voordat het hartje stopte. Dan laat ik ze liever de kop in slaan, zodat ze met 1 goede tik weg zijn. -O-

robert45 schreef:
Bij dieren fokken hoort ook dieren doden.

Dit zou het einde van bv alle kippenrassen betekenen. Immers voor elke hen komt er ook een haan uit het ei. Een dierenarts gaat nooit je hanen laten inslapen en als die dat al doet tegen 50 euro per dier dan doet ook geen mens dat.

Mensen willen wel 1 haan en 5 hennen. Er wil nooit iemand 5 hanen en 1 hen.

Dit is wel weer zo’n verbod wat leuk is voor de bühne maar in de praktijk nooit te controleren is.

Dat 5 hanen elkaar af gaan slachten is ook iets waar niet iedereen stil bij staat... Dan sta ik liever voor kwaliteit van leven dan alleen kwantiteit.

Slachtverbod voor paarden...dat zou een zwarte dag zijn... Wat een ellende geeft dat -O-

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:03

Juut schreef:
Dat 5 hanen elkaar af gaan slachten is ook iets waar niet iedereen stil bij staat... Dan sta ik liever voor kwaliteit van leven dan alleen kwantiteit.

Ik heb een hanen opvang en hier lopen ze in groepen variërend van 10 tot 35 stuks. Nagenoeg geen gevechten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:04

Ik, kippenleek, hoe kan dat?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:17

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:
Dat staat niet in mijn post. En nu ontopic verder..

Maar waarom ben je dan tegen binnenkonijnen?

Zag dit voorbij komen. Ik denk eerder dat over het woord 'hok' wordt gestruikeld dan of dat hok buiten of binnen staat. Konijnen zijn de meest verwaarloosde diersoort hier in Nederland en worden veelal in een hok gehouden, kwalijke zaak. En weer ontopic

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:17

Rivendell schreef:
Juut schreef:

Ik heb een hanen opvang en hier lopen ze in groepen variërend van 10 tot 35 stuks. Nagenoeg geen gevechten

Omdat er geen hennen zijn?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:20

Ik ben voor elke wet die wordt ingevoerd tegen dierenleed. Ook al wordt er daarmee maar 1 houder ontmoedigd of veroordeeld. Dat redt al heel wat levens.

Ik snap niet hoe iemand ook maar tegen deze wet kan zijn. Als ik sommige reacties hier lees, dan word ik onpasselijk over hoe onachtzaam er over het leven van kleinere dieren wordt gedacht en hoe lichtvaardig er mee om gegaan wordt. In mijn beleving mag je je dan je ogen uit je kop schamen. En ik maar denken dat hier veel dierenliefhebbers zaten, ja beperkt tot bepaalde soorten, de rest is wegwerp.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:22

Evamarie schreef:
Hier een antwoord op je vraag: Ik zeg niet en vind niet dat een dierenarts gratis moet werken.

Hier doet de dierenarts het voor niets met wild en aangereden dieren. Ik heb laatst een ernstig gewonde egel uit de tuin gebracht. Ik wilde het prima betalen, maar dat hoefde niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:25

Wintu schreef:
Evamarie schreef:

Hier doet de dierenarts het voor niets met wild en aangereden dieren. Ik heb laatst een ernstig gewonde egel uit de tuin gebracht. Ik wilde het prima betalen, maar dat hoefde niet.

Maar ik kan me voorstellen dat het anders is met 'gevonden' huisdieren. Gevonden tussen haakjes omdat mensen er misbruik van kunnen maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:25

Wintu schreef:
Ik ben voor elke wet die wordt ingevoerd tegen dierenleed. Ook al wordt er daarmee maar 1 houder ontmoedigd of veroordeeld. Dat redt al heel wat levens.

Ik snap niet hoe iemand ook maar tegen deze wet kan zijn. Als ik sommige reacties hier lees, dan word ik onpasselijk over hoe onachtzaam er over het leven van kleinere dieren wordt gedacht en hoe lichtvaardig er mee om gegaan wordt. In mijn beleving mag je je dan je ogen uit je kop schamen. En ik maar denken dat hier veel dierenliefhebbers zaten, ja beperkt tot bepaalde soorten, de rest is wegwerp.

Zijn er mensen tegen of staan mensen met de pootjes op de grond en weten ze dat het niks nada noppes nut heeft?

Em deze partij weer wat dom schreeuwt maar bij echt leed wat wel te handhaven is stil is...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:32

Urbanus schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat het anders is met 'gevonden' huisdieren. Gevonden tussen haakjes omdat mensen er misbruik van kunnen maken.

Ja hoor, dat snap ik ook en daarin geef ik ze ook groot gelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:34

DuoPenotti schreef:
Wintu schreef:

Zijn er mensen tegen of staan mensen met de pootjes op de grond en weten ze dat het niks nada noppes nut heeft?

Em deze partij weer wat dom schreeuwt maar bij echt leed wat wel te handhaven is stil is...

Er is meer he dan enkel het verbod op zelf doden van dieren thuis he doe wordt genoemd in het artikel ;)

Men mag nu ook een levenslang houdverbod opleggen en er staan zwaardere straffen op dierenmishandeling, max 5 jaar ipv 3.

En veel nuchterder dan mij krijg je ze niet hoor.

Verder ben ik geen PvdD aanhanger en vind ik idd dat er op gebied van dierenleed nog veel te behalen valt en dat daar best vaart achter mag, maar ben wel blij met elke stap en ik hoop dat er ook wat meer bewustzijn gecreëerd wordt hiermee. En ja, ik heb herten en woon in wolvengebied dus ik weet hoe slap de regering is met het echte bestrijden van dierenleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:41

Urbanus schreef:
Wintu schreef:

Dan heb je het weer over een uitzondering.