Poekkie schreef:Hoe zie jij de definitie van functieverlies?
- als jij dit ziet als zelfstandig in de natuur kunnen overleven: ja kan een vachtloze absoluut niet. Net als vele andere rassen omwille van slechte bouw om te kunnen jagen (vb mops, sharpei), vacht die verzorging nodig heeft of anders volledig vervilt (keeshond? Pers?), te dunne vacht (windhond en relatives), …. Maak jij daar dan ook onderscheid in?
- als jij dit ziet als happy en gezond onder de geschikte omstandigheden (als binnenkat): dan is er geen functieverlies merkbaar. Integendeel, de sphynxengroep is veel actiever, intelligenter en gecoördineerder dan mijn eigen straatkatten. ‘T is een bende enthousiaste apen die je huis afbreekt.
- overigens is de oorspronkelijke functie van de wilde kat en hond/wolf al lang niet meer gewenst in deze maatschappij en worden de meeste katten als binnenkat gehouden. De meeste honden idem met af en toe uitgelaten aan de lijn met eventueel een jasje. Als je toch zover wil gaan om het over functieverlies te hebben zouden eventueel de rassen die niet makkelijk aan bovenstaande gewenste maatschappelijke functie als gezelschapsdier kunnen voldoen mss ook ander de loep genomen moeten worden? Minder van toepassing op katten behalve mss de bengaal en savannah maar qua honden denk ik wel aan de zeer grote rassen (newfoundland, deense dog,…) , waakhonden die intrinsiek veel blaffen en snel agressief zijn (kangal, anatolische herder, …), vechthonden, etc.
over het algemeen erg glad ijs.
Jij sleept er allerlei zaken bij die ik nooit gezegd heb. Ik wil best uitleggen wat ik precies bedoel met functieverlies, en nee dat heeft niets direct te maken met "overleven in de natuur" of het overmatig blaffen van bepaalde rassen.
Het gaat in dit topic én in die wet om directe negatieve gevolgen voor de gezondheid, door selectief fokken op uiterlijkheden. Is dat zó moeilijk?
Verder heb ik het sterke gevoel dat hier naar de bekende weg wordt gevraagd, hoe kun je niet inzien dat het ontbreken van een eigenschap als vacht dramatische gevolgen heeft voor de warmtehuishouding/gevoeligheid voor zonlicht van een dier ?
En dat gejammer over "ja maar dan verdwijnt ras x! Nou én? Als die "kynologen" (moet altijd
als ik die term gebruik) niet in staat zijn een gezond dier te fokken door hun eigen absurde rassenstandaards, good riddance!
Rassen zijn geen diersoorten, en ik beschouw vele rassen als reddeloos verloren. Geen verlies die verziekte populaties te laten verdwijnen...