"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:35

sevke schreef:
O jee, waar gaat dit nu weer naartoe? Zouden we niet beter de rasstandaarden beginnen aanpakken ipv zulke maatregelen te nemen?
Er zullen niet veel rassen meer overblijven!
- alle bulldogs, en met uitbreiding kortsnuitigen: verboden
- alle kortpotigen: verboden (teckels, corgis, bassets)
- alle rimpelhoofden: verboden (sharpei, St hubertushond)
- alle molossers: verboden (boerboel, zware doggen,...)
- ridgeback: verboden
- puilogen: (Cavaliers, boston terriers,...): verboden
- teacup honden: verboden (chihuahuas,...)
- naakthonden: verboden
- Duitse herders: verboden (kromme achterhand)
- jack russels kortpotig: verboden (90% heeft PL)

wat mag er dan wél nog? staffords en pitbullachtigen? Daar zitten de asielen nu al mee vol.

Ik vind dit een domme beslissing, en vooral zeer kort door de bocht. Zit samen met de rasverenigingen en pas de rasstandaarden aan. Daar zul je veel meer mee bereiken.

Het ligt al vele jaren bij de rasverenigingen er is geen verandering. Dit is in mijn ogen dus een gepasseerd station.
Hoelang moet je die de kans geven? Een eeuw?

Mungbean

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:37

Er staat nergens dat de rassen verboden worden :n
Er staat dat fokken met schadelijke kenmerken verboden wordt.
Dat is niet hetzelfde. Aan de fokkers dus om daar snel wat aan te veranderen en dan kan het ras gewoon behouden blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:40

BloemBloem schreef:
Nee, jij wel :) ?
Ben overigens eigenaar van een naaktloper.

Ja, ik wel :)
Een dier wat zich niet warm kan houden (een van de basisbehoeftes), vind ik al 1-0 achterstaan.
En dat komt omdat de mens hem zo heeft gefokt helaas.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:55

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:
Vinden jullie dat de haarloze katten/honden/cavia's etc ook onder het verbod moeten gelden?

Ja, absoluut. Dit zijn allemaal gloednieuwe "rassen".
Geen vacht betekent een significant functieverlies voor het dier.

Hoe zie jij de definitie van functieverlies?

- als jij dit ziet als zelfstandig in de natuur kunnen overleven: ja kan een vachtloze absoluut niet. Net als vele andere rassen omwille van slechte bouw om te kunnen jagen (vb mops, sharpei), vacht die verzorging nodig heeft of anders volledig vervilt (keeshond? Pers?), te dunne vacht (windhond en relatives), …. Maak jij daar dan ook onderscheid in?

- als jij dit ziet als happy en gezond onder de geschikte omstandigheden (als binnenkat): dan is er geen functieverlies merkbaar. Integendeel, de sphynxengroep is veel actiever, intelligenter en gecoördineerder dan mijn eigen straatkatten. ‘T is een bende enthousiaste apen die je huis afbreekt.

- overigens is de oorspronkelijke functie van de wilde kat en hond/wolf al lang niet meer gewenst in deze maatschappij en worden de meeste katten als binnenkat gehouden. De meeste honden idem met af en toe uitgelaten aan de lijn met eventueel een jasje. Als je toch zover wil gaan om het over functieverlies te hebben zouden eventueel de rassen die niet makkelijk aan bovenstaande gewenste maatschappelijke functie als gezelschapsdier kunnen voldoen mss ook ander de loep genomen moeten worden? Minder van toepassing op katten behalve mss de bengaal en savannah maar qua honden denk ik wel aan de zeer grote rassen (newfoundland, deense dog,…) , waakhonden die intrinsiek veel blaffen en snel agressief zijn (kangal, anatolische herder, …), vechthonden, etc.

over het algemeen erg glad ijs.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:00

DuoPenotti schreef:
Ja karakters verschillen per ras.
En ja uiterlijk ook.
En daar is natuurlijk niets mis mee als daar een voorkeur voor is.
Maar niet een ongezonde door gefokte voorkeur.
Daar kan ik ook niet van begrijpen dat iemand dat ook mooi vind.

Zo zat er iemand bij de honden club met zo'n Duitste herder die niet meer normaal kon lopen.
Als pup al kreupel. Is uiteindelijk ook gestopt want de club heeft geen manke dieren les.
Arme hond.

Duitse herders hebben idd al snel heupproblemen. Maar voor de meeste grotere hondenrassen geldt ook dat goed voeding en een juist opbouwschema zeer belangrijk is ivm verkeerde groei en daarmee ook ontstaan van heup- en gewrichtsproblemen en deformaties aan de achterbenen. Zelf Meegemaakt met de grote witte hond van onze buren. Dus ook hier zou er naast erfelijke aanleg gekeken moeten worden naar de bekwaamheid van de eigenaren (cursus voor eerste hond bvb zou ik groot voorstander van zijn)

Cer

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:02

Waren die duitse herders altijd al zo rot dan?
Mij staat me bij dat ze vroeger degelijker waren.. maar ik heb er geen verstand van..

En, kan een probleem er niet uitgefokt worden, als het er ook ingefokt kan worden..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:07

Bij de show lijn Duitse herder ligt het niet aan voeding of bekwaamheid oid.
Echt zo mislukt gefokt. Walgelijk.

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:10

Cer schreef:
Mij staat me bij dat ze vroeger degelijker waren.. maar ik heb er geen verstand van..

En, kan een probleem er niet uitgefokt worden, als het er ook ingefokt kan worden..

Ligt volgens mij ook aan welke lijn? Volgens mij zijn er ook nog gezonde lijnen te krijgen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:12

Denk dat het vroeger ook simpeler was. Functioneerde een dier niet werd er niet meegefokt en doordat er medisch minder mogelijkheden waren gingen ze ook eerder dood.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 13:15

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Echt bizar dat mensen naar het duikbootmodel zijn gegaan :\
Ieder gezond denkend mens weet toch meteen dat je dan kunt wachten op gezondheidsproblemen?
En de kromme neus van de bullterriër is ook zo'n voorbeeld helaas.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:16

Poekkie schreef:
Hoe zie jij de definitie van functieverlies?

- als jij dit ziet als zelfstandig in de natuur kunnen overleven: ja kan een vachtloze absoluut niet. Net als vele andere rassen omwille van slechte bouw om te kunnen jagen (vb mops, sharpei), vacht die verzorging nodig heeft of anders volledig vervilt (keeshond? Pers?), te dunne vacht (windhond en relatives), …. Maak jij daar dan ook onderscheid in?

- als jij dit ziet als happy en gezond onder de geschikte omstandigheden (als binnenkat): dan is er geen functieverlies merkbaar. Integendeel, de sphynxengroep is veel actiever, intelligenter en gecoördineerder dan mijn eigen straatkatten. ‘T is een bende enthousiaste apen die je huis afbreekt.

- overigens is de oorspronkelijke functie van de wilde kat en hond/wolf al lang niet meer gewenst in deze maatschappij en worden de meeste katten als binnenkat gehouden. De meeste honden idem met af en toe uitgelaten aan de lijn met eventueel een jasje. Als je toch zover wil gaan om het over functieverlies te hebben zouden eventueel de rassen die niet makkelijk aan bovenstaande gewenste maatschappelijke functie als gezelschapsdier kunnen voldoen mss ook ander de loep genomen moeten worden? Minder van toepassing op katten behalve mss de bengaal en savannah maar qua honden denk ik wel aan de zeer grote rassen (newfoundland, deense dog,…) , waakhonden die intrinsiek veel blaffen en snel agressief zijn (kangal, anatolische herder, …), vechthonden, etc.

over het algemeen erg glad ijs.

Jij sleept er allerlei zaken bij die ik nooit gezegd heb. Ik wil best uitleggen wat ik precies bedoel met functieverlies, en nee dat heeft niets direct te maken met "overleven in de natuur" of het overmatig blaffen van bepaalde rassen. :roll:

Het gaat in dit topic én in die wet om directe negatieve gevolgen voor de gezondheid, door selectief fokken op uiterlijkheden. Is dat zó moeilijk?

Verder heb ik het sterke gevoel dat hier naar de bekende weg wordt gevraagd, hoe kun je niet inzien dat het ontbreken van een eigenschap als vacht dramatische gevolgen heeft voor de warmtehuishouding/gevoeligheid voor zonlicht van een dier ?

En dat gejammer over "ja maar dan verdwijnt ras x! Nou én? Als die "kynologen" (moet altijd _O- als ik die term gebruik) niet in staat zijn een gezond dier te fokken door hun eigen absurde rassenstandaards, good riddance!
Rassen zijn geen diersoorten, en ik beschouw vele rassen als reddeloos verloren. Geen verlies die verziekte populaties te laten verdwijnen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:18

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Echt bizar dat mensen naar het duikbootmodel zijn gegaan :
Ieder gezond denkend mens weet toch meteen dat je dan kunt wachten op gezondheidsproblemen?
En de kromme neus van de bullterriër is ook zo'n voorbeeld helaas.

Ja ik begrijp het ook niet.
Ik was bij die herder op de club ook echt geschokt. Had ze zo wel eens op plaatjes gezien.
Maar nu dus een pup zien lopen. Of ja lopen...
Niet uitgegroeid en al zoveel pijn.
En hoe kan iemand zo'n belachelijk loopje en houding nu mooi vinden?
Zwaar gehandicapt is het. Als je niet anders zou weten zou je zo'n diertje zien als opvanger die niemand anders wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:19

Kuggur schreef:
En dat gejammer over "ja maar dan verdwijnt ras x! Nou én? Als die "kynologen" (moet altijd _O- als ik die term gebruik) niet in staat zijn een gezond dier te fokken door hun eigen absurde rassenstandaards, good riddance!
Rassen zijn geen diersoorten, en ik beschouw vele rassen als reddeloos verloren. Geen verlies die verziekte populaties te laten verdwijnen...

Ja, dit ..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:41

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Die evolutie is toch zelfs nog niet eens mooi?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:47

Kuggur schreef:
Verder heb ik het sterke gevoel dat hier naar de bekende weg wordt gevraagd, hoe kun je niet inzien dat het ontbreken van een eigenschap als vacht dramatische gevolgen heeft voor de warmtehuishouding/gevoeligheid voor zonlicht van een dier ?

Omdat ik dat veel hoor roepen door mensen die nog nooit een sphynx van dichtbij hebben gezien maar dat totaal niet terugzie in realiteit.

Hier wordt geen zonnecreme oid gebruikt en de enige verbrande sphynx die ik in 15 jaar heb meegemaakt was met zijn pootjes op het warme aanrecht gesprongen. Kan ik moeilijk aan het ras wijten.

En warmtehuishouding voor een binnenkat is ook redelijk eenvoudig. Honger ze niet uit en die beestjes doen het prima. Maar idd… ‘t zijn binnenkatten of katten die in een afgesloten tuin kunnen bij geschikt weer. Net zoals zovele dieren. Maar om daarom te zeggen dat die beesten lijden en dan maar verplicht moeten verdwijnen vind ik volledig incorrect. Dan lijden mijn beiden geschoren paarden ook.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-01-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:48

IMANDRA schreef:
Cer schreef:

Ligt volgens mij ook aan welke lijn? Volgens mij zijn er ook nog gezonde lijnen te krijgen?

Klopt. Alleen dan moet je in de werklijnen kijken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:50

fransje23 schreef:
sevke schreef:
O jee, waar gaat dit nu weer naartoe? Zouden we niet beter de rasstandaarden beginnen aanpakken ipv zulke maatregelen te nemen?
Er zullen niet veel rassen meer overblijven!
- alle bulldogs, en met uitbreiding kortsnuitigen: verboden
- alle kortpotigen: verboden (teckels, corgis, bassets)
- alle rimpelhoofden: verboden (sharpei, St hubertushond)
- alle molossers: verboden (boerboel, zware doggen,...)
- ridgeback: verboden
- puilogen: (Cavaliers, boston terriers,...): verboden
- teacup honden: verboden (chihuahuas,...)
- naakthonden: verboden
- Duitse herders: verboden (kromme achterhand)
- jack russels kortpotig: verboden (90% heeft PL)

wat mag er dan wél nog? staffords en pitbullachtigen? Daar zitten de asielen nu al mee vol.

Ik vind dit een domme beslissing, en vooral zeer kort door de bocht. Zit samen met de rasverenigingen en pas de rasstandaarden aan. Daar zul je veel meer mee bereiken.

Het ligt al vele jaren bij de rasverenigingen er is geen verandering. Dit is in mijn ogen dus een gepasseerd station.
Hoelang moet je die de kans geven? Een eeuw?

Om iets daadwerkelijk permanent te veranderen heb je behoorlijk wat jaren nodig, iets erin of eruit fokken is niet met 5 jaar en twee generaties gebeurt. Dat heeft ook te maken met het selecteren en uitgroeien van deze honden. Omdat deze selecties eraan te pas komen is permanente realisatie van een ideaalbeeld niet zomaar gebeurt. Een eeuw is misschien wat overdreven qua tijd maar dit is ook niet iets wat je om 10/20 jaar permanent hebt aangepast.

Poekkie schreef:
Kuggur schreef:

Omdat ik dat veel hoor roepen door mensen die nog nooit een sphynx van dichtbij hebben gezien maar dat totaal niet terugzie in realiteit.

Hier wordt geen zonnecreme oid gebruikt en de enige verbrande sphynx die ik in 15 jaar heb meegemaakt was met zijn pootjes op het warme aanrecht gesprongen. Kan ik moeilijk aan het ras wijten.

En warmtehuishouding voor een binnenkat is ook redelijk eenvoudig. Honger ze niet uit en die beestjes doen het prima. Maar idd… ‘t zijn binnenkatten. Net zoals zovele dieren. Maar om daarom te zeggen dat die beesten lijden vind ik volledig incorrect. Dan lijden mijn beiden geschoren paarden ook.

In principe wel, we scheren ze hoofdzakelijk om egoïstische reden, niet ten behoeve van het paard. Dat is misschien een secundaire bijkomstigheid, maar zeker niet de primaire reden. Je kunt je wel afvragen of zulke redenaties niet veel te ver gaan.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:52

Laat maar doorkomen. Bij mij woont iemand in de buurt met 2 Bulldogs en ik hoor ze van een kilometer ver aankomen door het happen naar adem. Naast adem problemen kunnen ze ook enkel is strompelen omdat ze zo bizar breed zijn. Ze kunnen niet eens hun pootjes naar zich toe vouwen omdat ze zo misfokt zijn.

Maar volgens de ras standaard zijn ze prachtig en perfect voor de honden shows :r |o

Het is pure dierenmishandeling om dieren op die manier door te fokken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:12

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja karakters verschillen per ras.
En ja uiterlijk ook.
En daar is natuurlijk niets mis mee als daar een voorkeur voor is.
Maar niet een ongezonde door gefokte voorkeur.
Daar kan ik ook niet van begrijpen dat iemand dat ook mooi vind.

Zo zat er iemand bij de honden club met zo'n Duitste herder die niet meer normaal kon lopen.
Als pup al kreupel. Is uiteindelijk ook gestopt want de club heeft geen manke dieren les.
Arme hond.

Duitse herders hebben idd al snel heupproblemen. Maar voor de meeste grotere hondenrassen geldt ook dat goed voeding en een juist opbouwschema zeer belangrijk is ivm verkeerde groei en daarmee ook ontstaan van heup- en gewrichtsproblemen en deformaties aan de achterbenen. Zelf Meegemaakt met de grote witte hond van onze buren. Dus ook hier zou er naast erfelijke aanleg gekeken moeten worden naar de bekwaamheid van de eigenaren (cursus voor eerste hond bvb zou ik groot voorstander van zijn)

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Die evolutie is toch zelfs nog niet eens mooi?

Maar je wist dus niet waar het over ging maar had wel je uitgesproken mening over de baasjes hiervan.
Komt met een, denk, witte herder als voorbeeld.
En nu uit deze post weet je dus duidelijk te maken dat je geen idee had waar het over ging.

Bijzonder

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:36

Sizzle schreef:
Dat is niet hetzelfde. Aan de fokkers dus om daar snel wat aan te veranderen en dan kan het ras gewoon behouden blijven.

Wat precies zijn dan de schadelijke kenmerken die verboden worden? Platsnuiten? Puilogen? Open fontanellen? extreem lange ruggen? extreem korte poten? Te grote, te zware, te kleine, te lange,...
En vanaf wanneer is een kenmerk schadelijk?

Neem nu de Engelse Bulldog
Afbeelding
Denk dat we het er unaniem over eens zijn dat deze hierboven niet diervriendelijk gefokt is.

De Old English Bulldog
Afbeelding
en deze dan? Kan dit dan wel of ook niet?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:47

Cer schreef:
Ik snap al heel lang niet dat rasverenigingen ermee willen en kunnen wegkomen…

Das eigenlijk best verklaarbaar. in NL tenminste

Vanuit de Raad van Beheer( FCI stamboom uitgevende instantie) is voor veel rassen niets verplicht. Enkele uitzonderingen met bijv MAGtest, Bepaalde kleurslagen etc uitgesloten.
De raad houd zich hier wat dat betreft ook redelijk afstandig van. Wel is t geloof ik zo inmiddels dat ze vanuit de rasverenigingen een Normenmatrix gemaakt hebben per ras, heb je meer rasverenigingen per ras met andere eisen in hun VerenigingsFokReglement, dan kan t zijn dat de normering hierin een tussenweg is.

Het punt van de rasverenigingen is vrij simpel;
Wil je dat er iets aan de statuten toegevoegd word, in dit geval dus een toevoeging op t VFR qua fokregels, dan moet daarin een meerderheid van de stemmen zijn van de leden van de club. Als je als lid niet komt op een vergadering om te stemmen, of niet voor toevoegingen stemt, dan worden ze niet doorgevoerd.
Dus de leden bepalen.. en een groot deel van de leden die stemt fokken. Wat dus een beetje neerkomt op ; de fokker bepaalt over t algemeen. Oh en die willen niet, want dan ben je verplicht te testen en via de raad en '' das duuuuur''..
Dat is overigens ook de reden dat ik geen lid ben van onze rasvereniging.

Daarnaast krijg je gewoon de wettelijke regels waar iedere fokker, ook oeps/gelegenheidsnestje zich aan moet houden (en vrijwel niemand doet kijk maar eens naar een hoop puppy topic's op bokt, marktplaats etc)

Citaat:
Wat zijn de regels voor het fokken?
De belangrijkste regel is dat het welzijn en de gezondheid van de dieren voorop staan. Het fokken mag nooit ten koste van het ouderdier of de nakomelingen gaan. Als fokker heeft u een 'inspanningsverplichting'. Dat betekent dat u al uw keuzes en acties bij het fokken goed onderbouwt. Dit moet u ook kunnen aantonen.

Voorkom daarom dat:

een dier ernstige gedragsafwijkingen, erfelijke afwijkingen of ziekten doorgeeft aan de puppy’s of kittens (of dat die kunnen ontstaan bij de puppy’s of kittens)
een dier schadelijke uiterlijke kenmerken doorgeeft aan de puppy’s of kittens
de voortplanting op een onnatuurlijke manier gebeurt
het aantal nesten of nakomelingen nadelig is voor de gezondheid van het ouderdier of de puppy’s of kittens
Wat zijn erfelijke ziekten en gedragsafwijkingen?
Voorbeelden van erfelijke ziekten of afwijkingen zijn:

erfelijke epilepsie: een dier kan dit ook doorgeven als het alleen drager is en zelf niet aan epilepsie lijdt
hypofysaire dwerggroei (tekort aan groeihormoon)
hartaandoeningen

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ond-of-kat

de regels zijn er dus al eeeeeeuwen. Maar er word niet gehandhaafd..

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:05

Fijn dat dit bestaat!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:10

DuoPenotti schreef:
Maar je wist dus niet waar het over ging maar had wel je uitgesproken mening over de baasjes hiervan.
En nu uit deze post weet je dus duidelijk te maken dat je geen idee had waar het over ging.

Bijzonder

Huh?
Duidelijk uitgesproken mening over dat bij jonge honden ongepaste voeding en beweging eveneens een oorzaak van afwijkingen kan zijn? Dat is gewoon bewezen, is geen persoonlijke mening. Dat daar - naast het correct fokken - ook wel veel meer naar gekeken moet worden is idd mijn mening ja. Dat je een puppy had gezien die zodanig mismaakt was als op de foto kan ik mij moeilijk voorstellen maar doet toch niks af aan mijn post?

Die grote witte van de buren was een kruising uit polen, had wat weg van een grote samojeed maar wat het exact was weet ik niet. Weet wel ik dat die als puppy met heel mooie pootjes en een correct loopje naar hen kwam en aan de achterpoten helemaal mismaakt is uitgegroeid en verschillende operaties heeft gehad door slecht management. Beest is vorig jaar met 3,5 jaar oud ingeslapen. Dat valt voor mij ook onder lijden maar is niet de schuld van de fokker zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:15

sevke schreef:
Sizzle schreef:

Wat precies zijn dan de schadelijke kenmerken die verboden worden? Platsnuiten? Puilogen? Open fontanellen? extreem lange ruggen? extreem korte poten? Te grote, te zware, te kleine, te lange,...
En vanaf wanneer is een kenmerk schadelijk?

Neem nu de Engelse Bulldog
[ [url=m/LzwvnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Denk dat we het er unaniem over eens zijn dat deze hierboven niet diervriendelijk gefokt is.

De Old English Bulldog
[ [url=m/a0wU3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
en deze dan? Kan dit dan wel of ook niet?

Dat is dus nog niet vastgelegd (zie OP):
„Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheid van een lijst met daarop uiterlijke kenmerken waarvan objectief vast te stellen is dat ze permanent lijden veroorzaken en die objectief bij individuele dieren vast te stellen zijn.“

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:26

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Bijzonder

Huh?
Duidelijk uitgesproken mening over dat bij jonge honden ongepaste voeding en beweging eveneens een oorzaak van afwijkingen kan zijn? Dat is gewoon bewezen, is geen persoonlijke mening. Dat daar - naast het correct fokken - ook wel veel meer naar gekeken moet worden is idd mijn mening ja. Dat je een puppy had gezien die zodanig mismaakt was als op de foto kan ik mij moeilijk voorstellen maar doet toch niks af aan mijn post?

Die grote witte van de buren was een kruising uit polen, had wat weg van een grote samojeed maar wat het exact was weet ik niet. Weet wel ik dat die als puppy met heel mooie pootjes en een correct loopje naar hen kwam en aan de achterpoten helemaal mismaakt is uitgegroeid en verschillende operaties heeft gehad door slecht management. Beest is vorig jaar met 3,5 jaar oud ingeslapen. Dat valt voor mij ook onder lijden maar is niet de schuld van de fokker zelf.

Dat moet dan wel extreem slecht management zijn geweest, want met 3 maanden is traplopen, mits gematigd al geen invloed meer op HD. Daarnaast levert vrije beweging een verlaagd risico op HD op. De 5-minuten regel is compleet achterhaald (soms zo strikt gehanteerd als 5 minuten per maand leeftijd per dag. Max 10 minuten per maand leeftijd per wandeling is nu het advies, dat is dus tot 6x zoveel. Extreem balletjes gooien kan wel een verhoogd risico vormen. Maar verreweg de meeste HD en andere narigheid wordt door aanleg veroorzaakt.

Qua verkeerde voeding ben ik ook wel nieuwsgierig waar je op doelt. Want ook dat is niet zo simpel om te veroorzaken met gewone zakvoer. Extreem overgewicht of calciumsupplementen zijn eigenlijk de enige twee die me zo te binnen schieten.

Dat een pup met 8 weken goed loopt, zegt niets over hoe hij uitgroeid. Vaak ontstaan de eerste klachten ook bij ernstige hd op zijn vroegst pas met een maand of 5-6. Ook de vergroeiingen ontstaan vaak pas rond die leeftijd. Dit terwijl HD door middel van Penn-Hip foto's al vanaf 18 weken (4 maanden) vast te stellen is.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22620698/