Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:54

meggiemeg schreef:
Petpa schreef:
Waarvan had je dan aangifte gedaan?
Dat iemand zijn hond meeneemt en dat andermans kind op die hond afstapt?

Zolang de vrouw met de hond op de openbare weg staat kan je weinig, zeker ook omdat er nog niet echt een bijtincident is geweest en er verder met anderen geen problemen zijn.

In de openingspost wordt wel gesproken over een incident waarbij de hond naar het gezicht van het kindje van TS heeft gehapt waardoor hij een schram op de wang had.

Dit kan wel degelijk reden zijn om dit voor te leggen aan de politie of gemeente en zoiets staat los van hoe de hond met alle kinderen is.

Anoniem

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:08

Goede woordkeuze ja, geestelijk gehandicapt 8)7 Niet dat stoornis veel beter klinkt overigens.

Mijn mond valt ook open van verbazing als ik lees wat een grof geschut men wil inzetten. Doe even normaal zeg.

Het meest teleurstellende vind ik dat TS niet meer reageert. Doen we zo ons best met z'n allen.. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:11

Snap heel goed wat het probleem is. Vroeger rende ik ook gewoon op vreemde honden af. Mijn ouders hebben dit geprobeerd af te leren bij mij, maar helaas ik bleef eigenwijs. Gelukkig wel altijd goed gegaan, maar wel een keer gehad toen ik ouder was dat mijn hand vast zat tussen de kaken van een herder. Ben rustig gebleven en gewoon hoe harder hij beet des te meer druk op het tandvlees. Hond heeft uiteindelijk los gelaten zonder schade.

Dit was ook een gevalletje doet hij anders nooit, maar de mensen waren super blij met hoe ik het opgelost heb door gewoon rustig te blijven en niet boos. Heb hier dan ook geen melding van gemaakt en de mensen zijn daarna stuk voorzichtiger geworden ook omdat er regelmatig kinderen de hond aaide.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:12

Die reageert niet meer omdat er meerdere zeggen dat ze gewoon haar kind bij zich moet houden en moet leren geen vreemde honden te aaien.
Aangifte of weet ik wat vind ik zwaar overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:12

Ja, je zal je eens moeten aanpassen aan je omgeving :')

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:14

Misschien zou de hondeneigenaar zich beter eens aanpassen aan haar omgeving. :)*

Een schoolomgeving notabene.
Waarom is dat dier daar?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:17

Denk dat in deze de aanpassing van beide wenselijk is, mama let op haar zoontje en kiest voor afstand, baas van de hond let op afstand en zegt nee bij de vraag of er geaaid mag worden. Probleem opgelost.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:19

meggiemeg schreef:
Denk dat in deze de aanpassing van beide wenselijk is, mama let op haar zoontje en kiest voor afstand, baas van de hond let op afstand en zegt nee bij de vraag of er geaaid mag worden. Probleem opgelost.

:j Hoe makkelijk kan het zijn!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:21

Snap heel goed dat TS niet meer reageert. Het is al niet makkelijk om een kindje met autisme op te voeden. Eigenaresse van de hond werkt eigenlijk ook niet mee door het aaien toe te staan terwijl moeder zegt dat dat niet mag. En dan word hier gezegd dat moeder zich maar aan moet passen en beter op haar kind moet letten.

Als eigenaresse van de hond nee zegt tegen het aaien dan is het toch niet leuk meer om naar die hond te gaan en zal die prikkel toch weg vallen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:24

Als ik hier lees begrijp ik weer waarom ik met mijn hond nooit naar het dorp wandel.
Mijn hond heeft namelijk wel echt een schijthekel aan benaderd worden door onbekenden. En als ze daarin doorzetten zal hij zichzelf beschermen.
En de hoeveelheid mensen die op de tekst "nee hij bijt, geef hem ruimte" zelfs hun tengeltjes door het hek van ons erf willen steken.. "maar ik ben goed met honden kijk hij kwispelt"
...

Precies om het feit dat de medemens blijkbaar de functie van luisteren heeft verloren en dat dier alles maar moet pikken zonder dat hij daarin ruimte mag willen.. daarom komt hij eigenlijk nooit verder dan de weilanden in de polder.

Ik moet er binnenkort mee naar de dierenarts, en mijn grootste angst is iemand in de wachtkamer te treffen die vindt dat zo'n beest alles moet pikken en komt aaien, kind laat komen aaien,zijn hond laat snuffelen. Omdat we allemaal het besef kwijt zijn dat het ook wel eens kan zijn dat de andere "partij" daar geen trek in heeft en te voelen en lezen wat er gebeurt vooraf..

Gelukkig snapte de dierenarts me direct, en werd er meteen gezegd dat ze speciaal daarvoor een achterom hebben. Om de hond te kunnen beschermen.

Voor het ontopicdeel; @meggiemeg slaat naar mijn idee volledig de spijker op de kop.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:28

Of misschien deze: Hondeneigenaar laat hond thuis als ze de kids van school haalt. En niemand hoeft op zijn hoede te zijn.
Lijkt mij nog véél simpeler.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:33

Luckystory schreef:
Of misschien deze: Hondeneigenaar laat hond thuis als ze de kids van school haalt. En niemand hoeft op zijn hoede te zijn.

Terwijl andere kinderen wel plezier hebben aan de hond?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:38

Aan een hond die onbetrouwbaar is? >;) :o?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:40

Luckystory schreef:
Waarom ga je ervan uit dat ik het niet gelezen heb?
Ik vind er niets genuanceerder aan. De hond heeft uitgehaald naar een kind en ook nog eens gegromd op een 2de gelegenheid.
Die heeft dus niets aan een schoolplein te zoeken.

Grommen mag dus ook niet? Hoe wil je dan dat een hond zijn grens aangeeft? Ik heb liever dat een hond even gromt, dan weet je dat hij zijn grens aangeeft.
Duidelijk dat veel mensen alleen kijken naar wat zij maatschappelijk aanvaardbaar vinden en niet wat volkomen normaal sociaal gedrag voor een hond is.
Het zoontje van de ts is de enoge waar deze hond op reageert. De eigenaresse neemt hem graag mee. Dat kan diverse redenen hebben. Mogelijk heeft de hond verlatingsangst of vinden hond en haar eigen kinderen dit het mooiste dat er is. Opgehaald worden door moeder met hond.

Dit is een probleem van de hond én het zoontje van de ts. Dan moeten beide partijen het dus samen oplossen.

Ik vind het niet chique staan om te eisen dat de hond thuis wordt gelaten omdat de ts het (nog) niet lukt om bij haar zoontje tussen de oren te krijgen dat hij niet naar vreemde honden mag gaan en helemaal niet naar deze specifieke hond. Het jongetje is na het 1e incident notabene de speeltuin uitgelopen om weer naar de hond te gaan. En de ts zag dat niet gebeuren. Daar ligt een stuk verantwoordelijkheid voor de ts.

Aan de andere kant oet de eigenaresse van de hond er scherp op zijn dat het zoontje van de ts duidelijk de uitzondering is bij haar hond en hem triggert. Die moet daar zeker naar handelen.
Maar hoe heeft de ts die vraag bij haar neergelegd? Als ik een heel kindvriendelijke hond zou hebben zou hebben zou ik overrompeld zijn als die ineens een keer snept. En als er dan een moeder op hoge poten langs komt om te eisen dat ik dat gevaarlijke rotdier maar thuis moet laten terwijl ik netjes naast het schoolplein sta te wachten met mijn hond….
Ik zeg het nogal overdreven, maar probeer te laten zien dat het ook de toon is die de muziek maakt. En de toon van de ts komt op mij over als: er is maar 1 oplossing en dat is dat de hond thuis blijft.
Als dat de insteek is kom je niet met elkaar in gesprek en zeker niet tot een bevredigende oplossing voor alle partijen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:40

Luckystory schreef:

Vind jij iedereen even aardig dan?
Sorry maar mama weet goed dat het niet klikt tussen beide, verder zijn er geen klachten van andere mensen over de hond. Dan kan je toch goed rekening houden met elkaar?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:42

Luckystory schreef:

Dat is jouw conclusie. In dit topic staat dat de hond kindvriendelijk is en alleen bij het zoontje van de ts zo reageert. En het zoontje van de ts is autistisch en kan echt de uitzondering zijn voor deze hond.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:46

Luckystory schreef:

Iedere hond is "onbetrouwbaar", het is een dier. Een dier is geen robot en heeft ook grenzen.

Even net zo zwart-wit als jouw bericht hè.
Laatst bijgewerkt door Leo op 19-10-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:46

Luckystory schreef:

Blijkbaar :j
Ts geeft zelf aan dat hij bij andere wel lief is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:48

Ik vind wat het kind al dan niet deed, helemaal niet relevant eigenlijk.

Als je een hond meeneemt naar een schoolomgeving dan moet je 100% zeker zijn dat hij niets doet.
Al hangen de kids aan zijn staart bij wijze van spreke.
Waarom zou je bewust problemen gaan opzoeken als je weet dat het al eerder mis ging?
Goed mogelijk dat het dier sociaal normaal gedrag vertoont, maar dat heeft hij niet te vertonen in de directe omgeving van een schoolplein. Dat is niet de plaats en niet de moment.
Als je dat als hondeneigenaar niet in ziet, heb je een serieus bord voor je kop.

Waarom stel je als eigenaar je dier überhaupt bloot aan zoiets?
Het dier raakt blijkbaar gestrest in die omgeving en andere ouders worden gedwongen om op hun hoede te zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:49

Leo schreef:
Luckystory schreef:

Iedere hond is "onbetrouwbaar", het is een dier. Een dier is geen robot en heeft ook grenzen.

Even net zo zwart-wit als jouw bericht hè.

Ja inderdaad, dus waarom neem je hem mee naar een schoolomgeving?
Volledig onnodig.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:50

Luckystory schreef:

Als je een hond meeneemt naar een schoolomgeving dan moet je 100% zeker zijn dat hij niets doet.
Waarom zou je bewust problemen gaan opzoeken als je weet dat het al eerder mis ging?
Goed mogelijk dat het dier sociaal normaal gedrag vertoont, maar dat heeft hij niet te vertonen in de directe omgeving van een schoolplein. Dat is niet de plaats en niet de moment.
Als je dat als hondeneigenaar niet in ziet, heb je een serieus bord voor je kop.

Het dier raakt blijkbaar gestrest in die omgeving en andere ouders worden gedwongen om op hun hoede te zijn.

Ik vermoed dat jij anti-hond bent ;-)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:50

meggiemeg schreef:

He he, gelukkig iemand die met de oplossing komt. Zo eenvoudig kan het zijn ipv allerlei drama.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:53

Luckystory schreef:

Allemaal vragen waar je geen antwoord op krijgt en die totaal niet relevant zijn. Waarom dit waarom dat, waarom ben jij zo gefocust op de hond en zijn eigenaar?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:56

Luckystory schreef:

Dit precies.

Een hond moet ten alle tijden onder appèl staan en mag niet grijpen. Daarnaast: wat doet zo'n dier op een schoolplein waarin het tig triggers krijgt van allerlei kinderen om hem heen? 1 keer grijpen? Dan gaat het vaker gebeuren. Blijkbaar is dat de reflex van de hond.

Mijn neefje is afgelopen zomer bij de BSO gebeten door een hond. Beest kwam door het hek heen en heeft mijn neefje gegrepen. Neefje is ook een geval 'oh leuk een hond aaien!' en hij realiseerde zich te laat dat het geen vriendelijke hond was en is weg gaan rennen. Ja, dan heeft een hond een prooi idee, maar kun je een 5 jarig kind kwalijk nemen dat het een dier wil aaien en zich te laat realiseert dat het beter weg kan rennen? Neefje heeft een flinke operatie gehad aan zijn voet, heeft weken in het gips gezeten deze zomer én heeft een zenuw kapot. Voet lag open tot op het bot.

Overigens ben ik totaal niet anti-hond, ik ben anti-bazen-die-hun-dier-niet-onder-controle-hebben-en-ervoor-kiezen-het-dier-in-situaties-te-plaatsen-waar-het-teveel-prikkels-krijgt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:58

Petpa schreef:
Ik vermoed dat jij anti-hond bent ;-)

Ik ben opgegroeid met honden thuis maar ik hoef er inderdaad zelf geen te hebben. ;)
Ik vind dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen.
Het is niet omdat je je hond leuk en tof vindt, dat je dit moet opdringen aan de rest van de wereld.
Een moeder die haar kind naar school brengt, zou zich niet hoeven af te vragen of een hond haar kind grijpt voor de schoolpoort.
Wanneer het over de veiligheid van kinderen gaat, zijn er mijn inziens geen compromissen nodig.