Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:46

Thioro schreef:
Zoe_97 schreef:
Mijn honden zijn bijna allemaal ervaren show honden. Dus veel drukte, veel honden en veel mensen gewoon. Als vreemde mens (keurmeester) die hen de bek open trekt om tandjes te kijken, volledig betast en balletjes voelt.
Ik kan dus stellen dat ik honden heb die veel toelaten. Toch zal er nooit op wandeling een vreemde aan hen mogen komen. En als iemand ze ongevraagd wil aanraken roep ik “hij bijt” zodat ze uit schrik reactie wel weg zullen trekken.
Het ding aan zo sociale allround honden die zich normaal kunnen gedragen, is net dat je ze niet door elke halvegare laat aaien en gek maken. Want al die losgeslagen projectielen “sociale honden” die tegen iedereen aan knallen voor aandacht zijn in mijn ogen net zo asociaal als een hond die uithaalt

Ik heb dus zo'n sociaal onopgevoede springveer :+ .
Voor kinderen is hij te druk dus die wagen zich er niet aan.
Maar volwassen mensen kunnen het vaak toch niet laten.
Ik heb het dan vooral druk met z'n 4 poten op de grond te houden.

Op wandeling zit hij meestal in z'n eigen wereldje en interesseren mensen hem niet.

Maar net op het dorpsfeest bvb was hij maar al te blij met alle aandacht. Hond kwispelen, mens hurken en aaien, hond springt op, ik corrigeer hond, 'oh maar wij vinden dat niet erg'. Nee vast, maar ik probeer toch nog iets van fatsoen in die hond te krijgen.
Even een een praatje maken en aai voor de hond vinden we niet erg, maar het verloopt des te vlotter als we (en dan vooral die springveer) dat op een beleefde manier kunnen doen.

Meet my Malamute :')

Vreselijk leuke hond en toch wil ik niet hebben dat iedereen hem aait. Maar op die manier wordt het wel lastig.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:35

Hond (herder) aangelijnd ligt in restaurant half onder de tafel en mijn stoel te dutten. En geloof het of niet maar een volwassen vrouw duikt er bijna bovenop. Het is dat ik altijd 100% alert ben en mijn hand er tussen zat - ik voelde zijn tanden. Waarschijnlijk hadden zijn tanden in haar gezicht een afdruk (of erger) achtergelaten. Heb haar fijntjes te kennen gegeven dat ze blij mocht zijn dat ik alert was en ze toch wel bekend moest zijn met het spreekwoord: "geen slapende honden wakker maken"...
Ik snap werkelijk waar niet waarom dieren al het gedrag van mensen(kinderen) 'gewoon' moeten accepteren.
Een aantal jaar geleden heeft iemand trouwens een filmpje gemaakt waarbij hij/zij alle kale mannen in de stad op straat over de bol probeert te aaien...

Avalanche

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 01:36

Bizar he, dat we maar vinden dat dieren werkelijk alles van ons maar moeten accepteren.....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 06:59

Avalanche schreef:
Bizar he, dat we maar vinden dat dieren werkelijk alles van ons maar moeten accepteren.....

Idd hier gaan wij met respect met elkaar om. Wij respecteren elkaars plus en min punten. Ik zou willen dat meer mensen dat konden doen. Het zou de wereld stukken vriendelijker maken. Gewoon erkennen dat niets en niemand prefect is en daar rekening mee houden ook al kost dat soms moeite

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:10

herr_balou schreef:
Ik snap werkelijk waar niet waarom dieren al het gedrag van mensen(kinderen) 'gewoon' moeten accepteren.
Een aantal jaar geleden heeft iemand trouwens een filmpje gemaakt waarbij hij/zij alle kale mannen in de stad op straat over de bol probeert te aaien...

Eens! Niet alles is aaibaar. Dat filmpje klinkt heel treffend, wat waren de reacties?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:02

Er wordt hier gepraat over kale mannen over het hoofd aaien, toen ik op het voortgezet onderwijs zat in de jaren 70 kwam er een donkere jongen op school met kroeshaar en iedereen wilde aan zijn haar voelen :o
Schaam me er nog voor als ik er aan denk maar dat ging ook zo onnadenkend.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:34

Gewoon niet doen, dat spontane aaien.

Omgekeerd erger ik me ook aan de mensen met hond die denken dat werkelijk iedereen hun hond net zo leuk vind als zijzelf.
Als ik een blije aandacht zoekende hond negeer, legt het baasje even duidelijk hoorbaar aan de hond uit dat IK niet zo aardig ben.

Die logica ontgaat me dan ook even

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:42

Gypsy schreef:
anjali schreef:
Als men zijn hond aan de lijn houdt heeft men al die problemen niet. Er is zojuist weer een nieuw topic over een loslopende hond die paarden heeft opgejaagd waardoor er een zwaar gewond is geraakt en in de kliniek staat.

Ik moet hier even op reageren, er staat nota bene NIET AAIEN op het tuig van mijn hond en toch moet ik nog regelmatig roepen, de hond weg trekken of er tussenin springen omdat kinderen er gewoon op af rennen met uitgestoken handen om te aaien, ik overdrijf niet. Volwassenen gaan soms serieus in discussie "want hij ziet er zo lief uit". En ja hij is in die situaties aangelijnd....

Ik kan me hierbij aansluiten. Oude dame heeft dat er ook opstaan. Met reden omdat ze gewoon hap zegt bij ongewenste aandacht, maar ze ziet er lief en zoet en onschuldig uit met haar grijze snoetje en vleermuisoortjes en 12 kilo.
Ik moet echt zo vaak waarschuwen en nog eens wijzen op de text. Maar dat wordt gewoon niet geloofd. 8)7

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:22

Als je het hebt over mensen, hoe vaak hoor je niet van zwangeren dat iemand ongevraagd aan hun buik zit? Ook vreemden. Of kinderen die geaaid worden of iemand die in hun wang knijpt. Daar zit geen enkel kind (of zwangere) op te wachten.

Waarmee ik vooral wil zeggen dat het zich niet beperkt tot honden. Ook mensen worden lastig gevallen door mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:32

Conclusie, sommige mensen zijn gewoon strontvervelend naar mens en dier en hebben geen respect voor persoonlijke ruimte :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:04

7ofhearts schreef:
Gewoon niet doen, dat spontane aaien.

Omgekeerd erger ik me ook aan de mensen met hond die denken dat werkelijk iedereen hun hond net zo leuk vind als zijzelf.
Als ik een blije aandacht zoekende hond negeer, legt het baasje even duidelijk hoorbaar aan de hond uit dat IK niet zo aardig ben.

Die logica ontgaat me dan ook even

is dat niet meer een 'die mevrouw wilt het niet, kom Poekie' uitspraak? Dat is niet persoonlijk, ik snap wel dat mensen dat zeggen tegen hun hond in zo'n situatie. Gewoon aandacht terug naar de baas door te praten. Of heb je echt wel eens gehoord 'kom maar Poekie die verzuurde vrouw doet erg onaardig' ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:10

Ik vind de andere kant wel wat onderbelicht. Ik heb drie honden, 2 ridgebacks en 1 jack russell die door ieder kind geaaid kunnen worden. Als je al weet dat je hond gevaarlijk kan uitvallen naar mens en overigens ook dier dan vind ik dat je ter bescherming van anderen de hond best kunt muilkorven als hij in de openbare ruimte is.
Ongelukken (want dat zijn het vaak dan) wil je absoluut voorkomen, ook al heeft je hond een bordje om zn nek met "niet aaien".

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:27

Babootje schreef:
Ik vind de andere kant wel wat onderbelicht. Ik heb drie honden, 2 ridgebacks en 1 jack russell die door ieder kind geaaid kunnen worden. Als je al weet dat je hond gevaarlijk kan uitvallen naar mens en overigens ook dier dan vind ik dat je ter bescherming van anderen de hond best kunt muilkorven als hij in de openbare ruimte is.
Ongelukken (want dat zijn het vaak dan) wil je absoluut voorkomen, ook al heeft je hond een bordje om zn nek met "niet aaien".

Mijn honden bijten niet maar zelf heb ik al een hekel aan kinderen. Dus ik wil die dingen helemaal niet aan mijn honden. Waarom zou ik mijn honden moeten muilkorven omdat er weer eens een moeke haar snotjong niet opgevoed heeft???

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:31

Babootje schreef:

Ik snap jou als hondenbezitter van gemakkelijke, sociale honden dat je zo denkt.

Mijn hond accepteert overigens gewoon de muilkorf dat is totaal geen probleem. Echter mijn hond is geen geurtjes en snuffel hond. Hij is een loper en doener. Hij loopt continu met bal, stok, flesje, riem wat dan ook in zijn bek. Wij doen altijd samen spelletjes en dat al jaren. Dankzij die spelletjes is hij inmiddels zoals hij nu is en dat hou ik graag zo. Hij accepteert de korf maar dan doodsaaie wandelingen en gaat hij terug fixeren op alles wat hij nu niet meer doet. Hij moet namelijk toch echt z'n energie kwijt en gaat dat niet op positieve wijze dan probeert hij het wel op negatieve wijze.

Daarnaast hou ik hem bij mij, door zijn gedrag/karakter kan en mag hij heel veel dingen niet die mijn andere hond wel kan en mag doen. Ik zou hem daarboven op ook nog moeten muilkorven omdat mogelijk andere mensen niet normaal kunnen doen en honden nu door hem gebeten kunnen worden als ze ons benaderen? Dat lijkt mij 1 partij op vele manieren beperken zodat een andere partij maar z'n goddelijke gang kan gaan.... Zo ver ga ik niet daar ben ik eerlijk in. Ik neem volledig mijn verantwoordelijkheid en meer waar nodig. Echter ik ga niet mijn hond 365 dagen per jaar tekort doen voor 'wat als....' situaties die mogelijk 5 a 10 x per jaar voorkomen. Tot nu heb ik al die situaties zonder schade kunnen doorstaan. De heftigste jaren zijn ook geweest inmiddels en wij verslappen niet, mijn hind wordt wel steeds gemakkelijker.
Overigens was hij echt agressief tegen onhoudbare aan dan was hij al lang ingeslapen. Ook daar zou ik op tijd mijn verantwoordelijkheid in nemen. Zo heftig is hij gelukkig absoluut niet!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:38

Ik ga mijn honden die ik aan de lijn heb en zelf dus afstand bewaar niet muilkorven.
Mijn honden trekken totaal niet naar andere mensen of dieren.
Zou zoiets gebeuren is het alleen uit een schrikreactie omdat de ander geen fatsoen heeft.
Nee, daar doe ik niet aan mee om dat te voorkomen, daar tref ik al genoeg maatregelen voor.
Het mag wel van 2 kanten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:57

Zoe_97 schreef:
Babootje schreef:

Mijn honden bijten niet maar zelf heb ik al een hekel aan kinderen. Dus ik wil die dingen helemaal niet aan mijn honden. Waarom zou ik mijn honden moeten muilkorven omdat er weer eens een moeke haar snotjong niet opgevoed heeft???

Met zo'n attitude mag je ook weinig respect terug verwachten, denk ik zo :')

Dierenfan, helemaal eens met je post.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:59

Babootje schreef:

Ik heb weleens met iemand gewandeld die een (zwaar) gehandicapt kind in een rolstoel mee had.
Zij had de neiging (als vreemde te dichtbij kwamen) te gaan schreeuwen, (heel hard) knijpen en/of te slaan.
En toch waren er mensen die te dichtbij kwamen (ondanks waarschuwingen) want zij lachte zo lief.
Soms zaten wij even ergens op een bankje te praten en dan gebeurde het wel eens zij iemand vast had, flink kneep en niet meer los wilde laten.
Moet je dan de handen gaan vastbinden?

Waarom hebben mensen de neiging aan mensen/dieren te zitten zonder het te vragen?
Maar het überhaupt bedenken dat het ze aan iemand(s dier) willen zitten is toch al absurd?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:27

Mindim schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="Babootje"
[/quote

Waarom. Mijn honden lopen prima bij me. Als er mensen zijn altijd vast. Enkel op overzichtelijke stukken zonder ook maar iemand in zicht lopen ze los. Ze zullen nooit naar vreemden gaan. Waarom zou ik heb moeten muilkorven omdat iemand zijn stormpje of vlindertje niet wil opvoeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:14

Zoe_97 schreef:

Waarom. Mijn honden lopen prima bij me. Als er mensen zijn altijd vast. Enkel op overzichtelijke stukken zonder ook maar iemand in zicht lopen ze los. Ze zullen nooit naar vreemden gaan. Waarom zou ik heb moeten muilkorven omdat iemand zijn stormpje of vlindertje niet wil opvoeden?[/quote]

Daar doelde ik met 'attitude' niet op ;)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:44

Behoorlijke attidude zeg

Ik vind niet dat iedereen zomaar aan je hond moet zitten bijterd of niet.
Zelfde heb ik met mijn paard waarom moet die geaaid worden door allerlei kids.. Paard wordt daar onrustig van maar dat snappen veel mensen ook niet helaas.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:24

Je klinkt erg boos Zoe.
Kinderen zijn niet in één knip opgevoed, net als honden. Alles wat leeft eigenlijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:35

Lisitano schreef:
Je klinkt erg boos Zoe.
Kinderen zijn niet in één knip opgevoed, net als honden. Alles wat leeft eigenlijk.

Ja ik ben het gewoon maar beu dat honden altijd in fout zijn en ouders vaak nieteens te moeite doen hun engeltje maar iets te ontzeggen (want oh jee als engeltje zijn zin niet krijgt). Tuurlijk zijn niet alle ouders zo. Maar al zo vaak gezien en als de hond dan 1 poot verkeerd zet en het kind gaat huilen, dan worden de honden eigenaars, die hun hond gewoon bij zich hielden nog door de ouders boos toegesproken.

Een hond is geen publiek eigendom. Iedereen blijft er gewoon af. Maar zo is dat met veel natuurlijk. Ik heb een hekel aan mensen en kinderen die maar overal aan zitten.

En als eigenaar ben je altijd aansprakelijk, dus als er zo een kind op je hond duikt die uit angst hapt, ben jij het wel mooi geweest :/

Voor de rest ben ik een gezellig en makkelijk persoon hoor, maar van mijn honden moeten ze blijven :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:59

Ik roep ook altijd dat ik mijn honden voor mezelf heb en niet voor het hele dorp haha.

Ik kreeg onlangs ook naar mijn hoofd gemeten dat herders verboden moesten worden. Waren enkel valse krengen en ik mocht niet gaan lopen in het natuurgebied waar ik wou gaan lopen want mevrouw haar labrador is super sociaal en maakt met iedereen kennis en ze had geen riem bij... Ik moest maar ophoepelen.

Ik heb enkel gezegd 'ik zou hem nu maar op komen halen want uw super sociale hond staat nu aan mijn hond te snuffelen die een virus bij zich draagt en erg aan de diaree is. Bovendien is het aanlijn verplichting dus inderdaad zonder riem kunt u hier niet gaan wandelen. Ik ga nu mijn herder aangelijnd uit de auto halen en wil de ruimte om nu het gebied in te kunnen gaan....
Betreffende lab kwam aangevlogen zodra ik met mijn terrier de auto uit kwam. Vandaar de discussie op parkeerterrein al.

Haar hond luisterde echt totaal niet en dan toch geen riem mee en in verplicht aanlijn gebied gaan lopen. Ik snap totaal niet waarom mevrouw dat een goed idee vind. Zeker omdat ze paar honderd meter verderop kilometers lang los mogen (zeedijk geen aanlijn verplichting geen losloopgebied maar gedoogd)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:37

Mars schreef:
Nav een discussie die ik op Facebook tegen kwam… vinden jullie dat elke hond buiten door vreemden of kinderen veilig geaaid zou moeten kunnen worden?
En desnoods gemuilkorfd moet zijn als dat niet kan bij de betreffende hond?

Ik zelf vind namelijk niet dat elke hond zomaar en altijd aangeraakt hoeft te worden door vreemden. En eigenlijk vrij ongepast als mensen zomaar aan je hond zitten of ervan uit gaan dat elke hond het op prijs stelt om uit het niets een aai over zijn bol te krijgen.
Ik las echter ook een hoop meningen dat als je hond niet ‘veilig’ genoeg is om geaaid te worden je er ook maar niet mee buiten moet lopen waar andere mensen komen. Omdat de kans nu eenmaal bestaat dat er iemand langs komt die even een aai geeft.

Wat vinden jullie?

Nee.
Cody loopt voor kinderen weg.
Yara vind het allemaal prima.
Cody wordt dus niet geaaid door kinderen.

Punt.
Zonder vragen sowieso niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:43

Die van mij bijt als je hem op een ‘verkeerde’ manier benaderd.
Als je enthousiast op hem af komt stuiven is het zeker hap.

Benader je hem rustig, eerst laten snuffelen en dan je hand van onder zijn borstkas gaat aaien gaat het goed.

Onze hond is altijd aangelijnd en kinderen die vragen zeg ik bijna altijd: doe maar niet.
Hij is er ook gewoon niet gek op.

Mijn oude buurmeisjes konden en mochten hem wel aaien, maar altijd onder toezicht.