Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:44

sevke schreef:
Probleem is dat het dier meestal wel al pijn vertoont vooraleer de kanker ontdekt wordt. De kanker is niet altijd zichtbaar en kan zich binnenin het lichaam manifesteren. Eer het dan ontdekt wordt heeft het dier ook al veel afgezien.
En een SM/CM test kost in Merelbeke 320€. Ik vind dat goed meevallen.

Maar kanker kan behandeld/verwijderd worden..

djinnie

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:52

Even tussendoor en een tikje off topic, maar ik schrik wel van wat blijkbaar het huidige beeld bij de rottweiler is?

Ik heb dan wel een stabij, als tiener ben ik opgegroeid met een rottweiler teefje en ik ben nog steeds erg weg van het ras. De keuze om geen rottweiler te willen is een bewuste, maar ik vind het prachtige honden.
Tot ik die foto's zag. Wat een verschrikkelijk beeld. Dat zoiets mooi gevonden word. |o Net als de huidige Duitse herders. Waren ooit krachtige mooie werkdieren en nu... ;(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:13

Daar schrik ik ook van.

Weet iemand hoe het met Berner Sennenhonden zit eigenlijk? Ik vind die zo leuk <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:18

Dat is dus dat ras dat op jonge leeftijd omvalt van de kanker. Drama.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:24

Heel goed dat dit gebeurt en steeds meer in opspraak is!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:41

Dat artikel vind ik echt schokkend. Honden met gaten in de schedel. Maar ook in gedrag dat ze met hun kop omhoog slapen. En eigenaren zullen dat vaak interpreteren als "schattig" in plaats als pijnsignaal.

Ik vraag me dan echt af dat als er zoveel rassen zijn met gezondheidsproblemen, moet je dan niet veel meer rassen verbieden? En dan ook doorzetten, dus niet de wet uit 2014 die het al verbiedt om mee te fokken en waar niemand zich wat van aantrekt..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:45

Je hebt geen nieuwe wetten nodig, dit soort aandoeningen doorfokken is al illegaal kijkende naar de dierenwelzijnswetten. Je zal enkel moeten gaan handhaven en wetenschappelijk bewijs er naast leggen dat rasstandaard X of Y hand in hand gaat met welzijnsbeperkende aandoening A, B, etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:47

Mizora schreef:
Dat is dus dat ras dat op jonge leeftijd omvalt van de kanker. Drama.

Aaargh dat ga ik niet sponsoren. Wat erg ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:48

Brainless schreef:
sevke schreef:
Probleem is dat het dier meestal wel al pijn vertoont vooraleer de kanker ontdekt wordt. De kanker is niet altijd zichtbaar en kan zich binnenin het lichaam manifesteren. Eer het dan ontdekt wordt heeft het dier ook al veel afgezien.

Niet altijd en eerder levensrekkend dan genezend.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:52

en ze fokken ze zo groot dat die poten het niet aan kunnen. Op mijn oude stage adres in Zwitserland hadden ze een echte zwitserse berner, was denk ik goed 20 tot 30 cm lager dan die ik hier in nederland ken. Nu op 10 jarige leeftijd wel een soort gezwel op zn oor, en wel iets van zorgen kindje, maar het was vgm geen kanker.

en wat hier boven al genoemt word als ze 8 jaar van hun leven wel fit zijn dan vind ik het minder erg als aangeboren lichamelijke klachten. maar die hebben ze ook dusja

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:03

Brainless schreef:
sevke schreef:

Zeker niet altijd.
Onze kat Sneeuwbal had kanker in zijn buik (dat kan verwijderd) maar na onderzoek en scan van de kop bleek dat daar ook kanker zat. Toen was het voor ons meteen wel einde verhaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:08

sevke schreef:

Ja joh dat valt mee.
Behalve als je hond het heeft natuurlijk want dat valt voor de hond beslist niet mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:15

BeFunny schreef:
Brainless schreef:

Zeker niet altijd.
Onze kat Sneeuwbal had kanker in zijn buik (dat kan verwijderd) maar na onderzoek en scan van de kop bleek dat daar ook kanker zat. Toen was het voor ons meteen wel einde verhaal.

Maar jouw kat heeft wél de eerste jaren pijnvrij kunnen leven voordat ie kanker kreeg. En jullie hebben de juiste beslissing gemaakt om hem in te slapen nog vóórdat de kanker in zn koppetje voor teveel ongemak zou gaan zorgen.

Hondjes met SM/CM leven gewoon altijd met pijn, en véél symptomen worden niet aangezien als symptomen, maar als "Dat doet ie nou eenmaal" of juist als "schattig" terwijl het symptomen zijn van druk en pijn in de kop.

Áls mensen met hondjes gevoelig voor SM/CM zich éérst eens zouden inlezen over de symptomen en deze leren herkennen, ben je al een heel eind. Dan kan je kijken of pijnstillers ervoor zorgen dat het hondje pijnvrij door het leven kan gaan. En mensen zouden gewoon eerlijk moeten kijken en de beslissing moeten durven nemen om er een punt achter te zetten als blijkt dat er óók op pijnstillers symptomen blijven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:33

Als iemand die ontzettend vaak hoofdpijn heeft heb ik zulke medelijden met deze dieren.
Ik snap niet dat je het risico wilt nemen om zo'n dier in huis te halen. Maar ook niet hoe je tegen een verbod kan zijn.

Noem het maar gerust een hel als je elke dag hoofdpijn hebt. Je gunt het je ergste vijand niet laat staan je beste vriend

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:48

mvdende schreef:
BeFunny schreef:

Zeker niet altijd.

Maar jouw kat heeft wél de eerste jaren pijnvrij kunnen leven voordat ie kanker kreeg. En jullie hebben de juiste beslissing gemaakt om hem in te slapen nog vóórdat de kanker in zn koppetje voor teveel ongemak zou gaan zorgen.

Hondjes met SM/CM leven gewoon altijd met pijn, en véél symptomen worden niet aangezien als symptomen, maar als "Dat doet ie nou eenmaal" of juist als "schattig" terwijl het symptomen zijn van druk en pijn in de kop.

Áls mensen met hondjes gevoelig voor SM/CM zich éérst eens zouden inlezen over de symptomen en deze leren herkennen, ben je al een heel eind. Dan kan je kijken of pijnstillers ervoor zorgen dat het hondje pijnvrij door het leven kan gaan. En mensen zouden gewoon eerlijk moeten kijken en de beslissing moeten durven nemen om er een punt achter te zetten als blijkt dat er óók op pijnstillers symptomen blijven.

Ja. Ik reageerde alleen op het feit dat Kanker te genezen is ;)

Overigens had die kat al van jongs af aan blaasgruis en een dieet (zo gezond was die niet)

En onze huidige kat heeft de ziekte van Crohn en die diagnose werd gesteld voor hij één was. Nu is hij 10 plus.

Ook bij katten is het echt niet goed gesteld hoor.

Van huis uit altijd htk katten gehad en altijd gezond als een vis. Maar hierna komt er geen kat meer.

O ja en met onze hondjes , zo lang ze een (dierwaardig) bestaan kunnen hebben. Dus gezond zijn in die zin geen ademhalingsproblemen. Geen cm/sm want zelfs met medicatie is dat geen pretje dan houd het gewoon op dan moet je een dier laten gaan) hele milde variant daar kun je nog zeggen van we kijken het aan. Gelukkig een dierenarts die daarin ook zo denkt. Wij wandelen veel en onze Dex zit op hoopers (nu een tijdje niet gedaan ivm Corona) maar het zijn echt leuke kleine sporthondjes en ze zijn bijna 4 en 3 dus het is nog afwachten wat de toekomst gaat brengen. Helaas heb ik de afgelopen jaren zoveel leed gezien binnen ons ras en veel andere rassen dat wij mochten we nog een andere hond willen echt in een hele andere moeten kijken.

Natuurlijk kan een dier iets krijgen zoals de ziekte van Crohn wat daadwerkelijk met medicatie gewoon goed mee te leven is.

Of een lichte vorm van Pl wat één van onze hondjes heeft. Daar is het in de gaten houden en wordt het erger gaat die onder het mes.

Maar er zijn ook dingen waarbij je moet kiezen in het belang van een dier. En de grens trek ik bij een dierwaardig bestaan.

Sorry voor de aanpassingen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-02-22 16:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:51

Amber_anne schreef:
Als iemand die ontzettend vaak hoofdpijn heeft heb ik zulke medelijden met deze dieren.
Ik snap niet dat je het risico wilt nemen om zo'n dier in huis te halen. Maar ook niet hoe je tegen een verbod kan zijn.

Noem het maar gerust een hel als je elke dag hoofdpijn hebt. Je gunt het je ergste vijand niet laat staan je beste vriend

En die dieren kunnen niet praten he. Die zitten gevangen in hun ellendige situatie.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:03

BeFunny schreef:
sevke schreef:

Ja joh dat valt mee.
Behalve als je hond het heeft natuurlijk want dat valt voor de hond beslist niet mee.

das waar, maar dat weet je bij jouw chihuahuas ook niet he ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:09

sevke schreef:
BeFunny schreef:

Ja joh dat valt mee.

das waar, maar dat weet je bij jouw chihuahuas ook niet he ;)

Nee. Dat zeg ik toch? Als je een ras hebt waar dat speelt dan moet je daar gewoon eerlijk in zijn. En niet doen of het allemaal wel mee valt.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn dieren. En ben niet zo rasvast dat ik de problemen niet zie of ga ontkennen. En CM/SM is zeer ernstig en ook binnen mijn ras.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:14

Ik zeg niet dat de ziekte meevalt, ik zeg dat ik de prijs van de testen vind meevallen. En ja, ik laat ze allebei testen. Maar nu nog niet, ze zijn nog te jong daarvoor en dan krijg je geen adequaat resultaat.
En zoals ik al zei: ik heb ernstig een ander ras overwogen, maar het bleek overal kommer en kwel te zijn qua gezondheid. Toch bij de rassen die mij aanspreken qua karakter. En bij een kruising weet je het al helemaal niet. Daarom ben ik terug voor een cav gegaan. Maar ik ben wel heeeeeel grondig tewerk gegaan bij het zoeken van een fokker. Risico's zijn er altijd, maar ik wil ze toch zoveel mogelijk uitsluiten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:16

Mijn mening zou dan zijn, koop ze niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:59

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:02

sevke schreef:
https://www.dierenrecht.nl/rashondenwij ... ftijd%20op.

Een schapendoes, smoushond of whippet is blijkbaar zowat het enige wat nog redelijk gezond is...

Uit jou lijstje alleen de smous hoor. En bijvoorbeeld de Finse lappen hond. De standaard teckel is ook gezond te noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:04

Ik vind Dierenrecht nu niet bepaald een betrouwbare bron. Ik kijk dan liever naar wetenschappelijke onderzoeken :).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:06

sevke schreef:
https://www.dierenrecht.nl/rashondenwij ... ftijd%20op.

Een schapendoes, smoushond of whippet is blijkbaar zowat het enige wat nog redelijk gezond is...

Ze laten er wel bijzonder veel rassen uit. Zoals de Australian Cattle Dog, Kelpie en Border Collie.

Edit: border collie staat er wel zie ik maar onjuist gespeld.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 04-02-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 17:08

@befunny : Volgens dit artikel niet echt. (de teckel). Franse Bulldog, Golden Retriever, Mopshond en Boxer zijn de trieste leiders van het lijstje. Gevolgd door de Cavalier, Berner, labrador en basset hound.
De teckels staan ook in de top10 hoor.
Pfff. Een mens wordt er moedeloos van om dat allemaal te lezen. Een kooiker is ook nog redelijk gezond blijkbaar. Dat was mijn tweede keuze geweest na een cav.