Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:59

IMANDRA

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 21:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot behaalde hoogte echt mee kom met jullie beredenering wbt pas castreren als de gezondheid van het dier dat vereist. Een medische reden. Maar je bent me echt kwijt als je over edelstenen begint. Kan je me uitleggen hoe dat werkt? Daar is toch geen enkel wetenschappelijk en/of medisch bewijs voor?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:20

Ik wil even een compliment geven voor het fijne verloop van dit topic waar jullie allen aan bijdragen :) Er is interesse in elkaar, de moeite wordt genomen om elkaars reacties te lezen en jullie laten elkaar goed in z'n waarde, ook als de visies verschillend zijn. Heel fijn om te zien! :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:07

NadjaNadja schreef:
Ik wil even een compliment geven voor het fijne verloop van dit topic waar jullie allen aan bijdragen :) Er is interesse in elkaar, de moeite wordt genomen om elkaars reacties te lezen en jullie laten elkaar goed in z'n waarde, ook als de visies verschillend zijn. Heel fijn om te zien! :j

En dit is fijn om te lezen :j
Mag ook wel eens gezegd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:10

IMANDRA schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot behaalde hoogte echt mee kom met jullie beredenering wbt pas castreren als de gezondheid van het dier dat vereist. Een medische reden. Maar je bent me echt kwijt als je over edelstenen begint. Kan je me uitleggen hoe dat werkt? Daar is toch geen enkel wetenschappelijk en/of medisch bewijs voor?

Ik heb het zelfde hoor.
Wij hebben wel aardig wat stenen. Mee genomen uit Scandinavië. Gekocht daar of gevonden. Ook Agaat.

En vroeger droeg ik nog wel edelstenen sieraden en heb er ook wel eens bij gezocht. Maar dat werkt iig niet.

Zo om te hebben van de vakantie is gewoon leuk zeg maar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:28

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:31

IMANDRA schreef:

Moet dat dan? Ik heb zelf aan gegeven dat t prima toeval kan zijn. Maar dat t opvallend was dat sinds ze de steen in bereik had haar normale “klachten” rondom de loopsheid weg waren. Hoe t werkt en waarom t werkt zal me een zorg zijn. Zelfs al zou t “placebo” zijn.

Zo merk ik ook verschil als de edelstenen gespoeld worden en in de zon gestaan hebben. Dan reageren ze er toch weer anders op. Ja wat daar de reden voor is geen idee. Maarja..

Van de andere kant. Supplementen/ holistische dingen zijn vaak ook niet “medisch toegestaan” maar ook genoeg wat daar meer dan prima van werkt. Onze DA adviseert zelfs vaak om t natuurlijk en zonder medicatie op te lossen als dat kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:43

IMANDRA schreef:

Dingen die niet bewezen zijn werken soms wel.
Er is meer tussen hemel en aarde dan wetenschap ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:45

Wat opladen betreft doelt ze hier op

Tekst van Kiwiwitje ;)
dus die om op te laden in de vensterbank gezet.

Ging even makkelijker dan quoten. Sorry.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:48

kiwiwitje schreef:
Ik ben er eigenlijk totaal niet van. Maar een van de meiden sloopt normaal tijdens de loopsheid. Wel alleen eigen spul. Speelgoed enzo. En mega kauwbehoefte. Tot ik met opruimen een agaat tegen kwam(die ik alleen mooi vond omdat ie roze was) dus die om op te laden in de vensterbank gezet. En spontaan lag ze steeds naast de agaat. Niet gesloopt en geen mega kauwbehoefte.
Maarja dat kan ook toeval zijn.. agaat werkt wel op de baarmoeder zeggen ze.

Halverwege "dus die om op te laden in de vensterbank gezet"
(vetgedrukt lukt even niet)

Edit: ja BF, dat bedoel ik idd

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:57

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 23:03

Oké, nee duidelijk, bedankt voor de uitleg. Ik zie het persoonlijk niet zo maar ieder z’n mening toch :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:15

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik ben er eigenlijk totaal niet van. Maar een van de meiden sloopt normaal tijdens de loopsheid. Wel alleen eigen spul. Speelgoed enzo. En mega kauwbehoefte. Tot ik met opruimen een agaat tegen kwam(die ik alleen mooi vond omdat ie roze was) dus die om op te laden in de vensterbank gezet. En spontaan lag ze steeds naast de agaat. Niet gesloopt en geen mega kauwbehoefte.
Maarja dat kan ook toeval zijn.. agaat werkt wel op de baarmoeder zeggen ze.

Halverwege "dus die om op te laden in de vensterbank gezet"
(vetgedrukt lukt even niet)

Edit: ja BF, dat bedoel ik idd
ohhhh sorry.
Beetje weinig slaap momenteel. :o Edelstenen nemen energie over. Dus om ze weer “te laten werken” moeten ze gereinigd worden opnieuw opgeladen. Een van die methodes is een x aantal minuten onder stromend water en weer opladen in de zon.

Niet iedere steen zou werken bij iedereen maar eens reinigen en opladen kan verschil geven. Vooral bij dieren blijkbaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:29

Bij mij werken ze ook niet gereinigd en opgeladen _O- En ik geloof ook echt niet bij onze hondjes.

Als het werkt bij jou of je dieren is dat super fijn. Maar het werkt gewoon echt niet bij iedereen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:51

kiwiwitje schreef:
ohhhh sorry.
Beetje weinig slaap momenteel. :o Edelstenen nemen energie over. Dus om ze weer “te laten werken” moeten ze gereinigd worden opnieuw opgeladen. Een van die methodes is een x aantal minuten onder stromend water en weer opladen in de zon.

Niet iedere steen zou werken bij iedereen maar eens reinigen en opladen kan verschil geven. Vooral bij dieren blijkbaar.

Mooi dat je zo'n steen hebt. Wat werkt dat werkt, een verklaring is niet persé nodig :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:24

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:
ohhhh sorry.

Mooi dat je zo'n steen hebt. Wat werkt dat werkt, een verklaring is niet persé nodig :)

Ik heb t ding echt al jaaaaaaaaren. Toen omdat ie mooi roze (geverfd) was. En ik kwam hem met opruimen tegen. En dus schoon gemaakt en puur voor t opladen in de vensterbank gezet. Vriendlief is net als ik nogal skeptisch (of hoe zeg je dat?) maar t viel op dat ze echt een aantal dagen achter elkaar ongeacht waar we hem voor t raam neerzette dat ze hem oppakte, verschoof of er een keer tegen blies.
Maar t viel ook op dat ze niet sloopte en niet steeds stond te schooien om kauwsnacks.
Ja kan nog steeds puur toeval zijn. En misschien eemalig. Maar er was iets in ieder geval. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:10

Ik heb ook niets met die stenen, maar ze zijn soms wel erg mooi om te zien zoals een Amethist :j

Voor vlooien en teken hebben ze hier een band en dat werkt prima.
Dat het vies spul is geloof ik meteen, maar vooral onze Herder is echt een teken magneet en dit werkt echt goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:35

Het is ook mazzel hebben, van de 3 die ik had had er 1 maar af en toe een teek. De andere 2 echt zo goed als nooit. Ik behandel er dus ook niet voor, scheelt een hoop zooi waar er 1 allergisch voor was. Vlooien in al die jaren nog niet gehad.

Maar dat is wel mazzel, zelfs op plekken waar andere honden wel onder zaten hadden zij niks of 1.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:37

Ja mijn JR had ook nooit teken, heeft ook nooit een bandje.
Tot dit jaar, nu ineens wel teken dus ook maar een bandje om.

Afkloppen, vlooien ook nog nooit gehad, maar daar werkt de band ook tegen, dus misschien is een teken magneet ook wel een vlooien magneet? :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:58

MyWishMax schreef:
Het is ook mazzel hebben, van de 3 die ik had had er 1 maar af en toe een teek. De andere 2 echt zo goed als nooit. Ik behandel er dus ook niet voor, scheelt een hoop zooi waar er 1 allergisch voor was. Vlooien in al die jaren nog niet gehad.

Maar dat is wel mazzel, zelfs op plekken waar andere honden wel onder zaten hadden zij niks of 1.

Hier ook. In 5 jaar 2 of 3 teken gevonden. En we gebruiken er niets voor.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:04

Zo weinig teken daar ben ik echt jaloers op. Onze hond heeft er 2 of 3 dagelijks, onze kat halen we er ook elke dag wel uit. Kind heeft er dit jaar al 2 gehad en ik ook al 4.

Nu wonen wij in een bos en is het hier blijkbaar een teken hotspot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:08

Maar zelfs als wij langere tijd, dagen of weken, in het bos waren hadden ze nergens last van := en kennissen op dezelfde plek wel. dus ergens zit er toch wat wat de ene aantrekkelijk maakt en de ander niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:14

Het maakt wel uit of je hond min of meer op het pad wandelt of dwars door de bossen en velden struint. Als je er van houdt om de minder populaire, ongebaande paden te nemen.
Ook hangt het vanaf in wat voor regio je wandelt. In de duinen is het een nachtmerrie, is mijn ervaring.
Mijn hond had ook zelden een teek, tot ik een weekje naar Terschelling ging. In één wandeling had ze er een stuk of dertig :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:20

Tja, ik heb ze gewoon nooit zoveel gehad. Ook niet in de gebieden waar ze heel veel zitten en nee ze bleven niet op de paden en niet alleen hier in de buurt. Buitenland, bos, duin, strand. Gelukkig, want voor 1 hond waren alle middelen een aanslag op haar gezondheid.

Je zou het bijna moeten onderzoeken haha

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:21

Wat een leerzaam topic. Wij hebben hier al 50 jaar honden en die werden allen gecastreerd en gesteriliseerd. Nooit geen problemen van ondervonden. Zowel gedrag niet als als lichamelijk niet.

Zit dat niet een beetje tussen de mensen oren??

Heb nu 2 teefjes die loops zijn en daarna ook gesteriliseerd worden. Heb in totaal 5 honden lopen, 2 jongens en 3 meisjes.
Hengsten worden bij mij overigens ook altijd ruin.