Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
imaudy schreef:kiwiwitje schreef:De vraag is alleen wat je een boerenfox noemt.
Want t is een niet erkend ras wat 9 van de 10 keer gewoon een jack russel / fox terrier mix is. En als er nou iets niet direct gezond is zijn t stamboomloze russels.. vooral richting patella luxatie. Het wel bekende “jack russel hupje”
Maar ook bij de fox terrier (stamboomloos) komt dit regelmatig voor. Bij beide stamboom varianten komt t ook nog wel voor, maar de meeste fokkers van de stamboom versies testen hier op. En in t ras zelf lijkt t ook niet meer zo’n probleem te zijn.
Dus of dat nou beter is dan de gemiddelde labrador van marktplaats. Ben er bang voor.
HD is in veel gevallen op te vangen door flinke bespiering te krijgen. Bij patella luxatie is de beste optie opereren.
Ik heb ervaring met patella luxatie en dat is naar mijn mening niet te vergelijken met HD. Ik heb eentje gehad (geen boerenbox of hussel) die daaraan is geopereerd en het heeft nooit meer problemen gegeven. Ik heb zelfs nog behendigheid met hem gedaan. Alleen al kwa gewicht, een labrador is veel zwaarder en heeft meer moeite zichzelf te dragen dan bv. een jack russel
imaudy schreef:Niet elk Jack russel hupje is een patella luxatie.
Ik snap dat patella luxatie of HD bij een ras als de staff niet zoveel verschil maakt. Maar om een Jack russel met patella te vergelijken met een labrador met HD, nee daar vind ik een groot verschil inzitten.
kiwiwitje schreef:imaudy schreef:Niet elk Jack russel hupje is een patella luxatie.
Ik snap dat patella luxatie of HD bij een ras als de staff niet zoveel verschil maakt. Maar om een Jack russel met patella te vergelijken met een labrador met HD, nee daar vind ik een groot verschil inzitten.
Dat is in alles niet wat ik gezegd heb.
Ik noem de stafford niet als voorbeeld mbt HD of PL in ernst.
Nergens.
Dat maak jij er van.
Mkango schreef:Skippy01 schreef:Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is.Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.
Cioccolato schreef:Het is niet slim om alles van marktplaats over 1 kam te scheren. Marktplaats is geen broodfok. Broodfok is geen marktplaats.
Broodfok is broodfok en marktplaats is marktplaats.
Op alle sites moet je goed filteren maar dat geld ook voor fokkers. Niet alle super goede fokkers hebben nou super goede condities oid. Om even een voorbeeld te geven bij mn punt.
snuffie123 schreef:Ik heb een gezond hondenras uitgezocht en bij erkende fokker gekocht. Deze hond had vanaf begin al veel gezondheidsproblemen en is na 8 jaar overleden. Andere hond van mp gehaald en die heeft na 6 jaar nog geen dierenarts gezien (op elke jaar controle na). Zo ook een kennis die juist met de stamboomhond problemen had en de mp hond kerngezond was.
Ik snap dan ook niet dat honden van de erkende fokkers zogezegd gezond zouden zijn. Zie de cavalier king charles, die hebben nog steeds te kleine koppies. De Duitse herder met de kromme rug. Dat vind ik ook niet bepaald gezond...
In ieder geval ben ik wel tegen broodfok en vind ik de site juist erg goed. Ik denk ook echt dat dit nou een actie is die ook echt werkt.
Nou moet ik wel zeggen dat sommige fokkers de broodfok momenteel ook wel in de hand werken. Een vriendin van mij wilde een pup (bij fokker) en kon geen fokker vinden die van plan was een nestje te fokken. Dus ze heeft toen gebeld om te vragen of ze ergens op een wachtlijst kon. Maar volgens de vereniging doen ze daar niet meer aan dus ze moest maar gewoon veel geluk hebben. Tja, hoe kom je dan ooit aan een pup? Als ze een jaar had moeten wachten was het niet erg geweest, maar nu heb je helemaal geen vooruitzicht. Ik vond het in ieder geval een rare manier van werken. Gevolg is dat ze nu dus op mp aan het zoeken is (en dan dus geen broodfok).
Mkango schreef:Skippy01 schreef:Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is.Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.
Tiggs schreef:Mkango schreef:Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is.De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.
Je genenpool is gewoon veel kleiner binnen een ras. Daarom zou ik juist liever een kruising hebben, in de ideale situaties met uitgebreid geteste ouders.
Jis_ schreef:Binnen het ras wat ik heb heb je het Engelse type en het Amerikaanse type. Best wat fokkers die de Amerikaanse in hun bloedlijn willen vermijden. Het is natuurlijk wel beter voor het ras om wat meer te mixen.
Ken ook een reu die zoveel is ingezet dat je daar ook je twijfels over kunt hebben. Hoe vaak kan je een reu inzetten, wat is verstandig.