Puppy-express

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:39

Het is niet slim om alles van marktplaats over 1 kam te scheren. Marktplaats is geen broodfok. Broodfok is geen marktplaats.

Broodfok is broodfok en marktplaats is marktplaats.
Op alle sites moet je goed filteren maar dat geld ook voor fokkers. Niet alle super goede fokkers hebben nou super goede condities oid. Om even een voorbeeld te geven bij mn punt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:41

imaudy schreef:
kiwiwitje schreef:
De vraag is alleen wat je een boerenfox noemt.
Want t is een niet erkend ras wat 9 van de 10 keer gewoon een jack russel / fox terrier mix is. En als er nou iets niet direct gezond is zijn t stamboomloze russels.. vooral richting patella luxatie. Het wel bekende “jack russel hupje”
Maar ook bij de fox terrier (stamboomloos) komt dit regelmatig voor. Bij beide stamboom varianten komt t ook nog wel voor, maar de meeste fokkers van de stamboom versies testen hier op. En in t ras zelf lijkt t ook niet meer zo’n probleem te zijn.

Dus of dat nou beter is dan de gemiddelde labrador van marktplaats. Ben er bang voor.
HD is in veel gevallen op te vangen door flinke bespiering te krijgen. Bij patella luxatie is de beste optie opereren.

Ik heb ervaring met patella luxatie en dat is naar mijn mening niet te vergelijken met HD. Ik heb eentje gehad (geen boerenbox of hussel) die daaraan is geopereerd en het heeft nooit meer problemen gegeven. Ik heb zelfs nog behendigheid met hem gedaan. Alleen al kwa gewicht, een labrador is veel zwaarder en heeft meer moeite zichzelf te dragen dan bv. een jack russel

Maar jouw mening of ervaring mag anders zijn.
Net als dat er tig mensen goede ervaringen hebben met marktplaats en zat zonder
Ik heb ook een van mn honden van marktplaats. Gezond, stamboom, geweldig karakter. Maarja de fokker was gewoon niet zo geweldig achteraf naar mijn mening. Niet iedereen zn mening.

Maar PL is operabel, maar zodra je niet optijd bent, en dat is t gros van de mensen niet, net als dat t gros van de mensen honden met PL gewoon laat doorlopen, dan zit er artrose in t gewricht en is de hond alsnog de sjaak. En dat is niet meer op te vangen met spieren.
Terwijl de gehele functie van de heup wel over te nemen is door goede bespiering.

Niet dat HD minder erg is, maar HD is ook nog eens multifactorieel. Dus afhankelijk van voeding, beweging, trauma, bouw etc.
Maar PL is vaker een erfelijk ding. Omdat de hoeking van de achterhand prut is. En dat deel is makkelijk in de fok aan te passen. PL kan ook door trauma of (manier van) beweging komen, zelfs door trauma die niet eens in de knie zit.
Alleen is erfelijkheid in deze een groter probleem.

Maar, t is niet dat PL minder erg is dan HD. Zeer zeker niet. En zeker niet omdat t gros van de mensen gewoon fokt met lijders aan PL en de hondjes met PL laat lopen en niet laat behandelen.
Daar tegen over staat dat bij HD ze vaker echt kreupelen, moeilijk lopen en duidelijk pijn laten zien en dit vaak ook al op heel jonge leeftijd.
Daar word eerder iets mee gedaan.
Hierin heb je 2 kanten; of een (jonge) hond met veel klachten( weinig bespiering of verkeerde bespiering) of honden waar je 0,0 aan zoet.

Maar nog belangrijker, er word makkelijker met HD gefokt omdat de hond die op de boerderij rond loopt heel de dag waar mee gefokt word, vaak in goede bespiering zit. Heb je een hond die veel zwemt en veel in beweging is dan is de bespiering vaak heel goed en ga je niet merken dat ze last hebben van hun heupen. Een patella hupje kan iedereen zien als ze lopen. (Dus graad 2-3-4) maar Bijv een HD-C of HD-D zie je bij een volwassen/ goed bespierde hond echt vaak niet aan t bewegen.

Dus beide gevallen zou ik niet zonder geteste ouderdieren van marktplaats halen.

Maar er zitten helaas ook zat behoorlijk zieke rassen tussen. En ik vind t jammer dat er nog geen systeem is waar je een soort samenvatting kan zien van de testen.

Als voorbeeld; ik test mijn ouderdieren op de volgende aandoeningen;
L2-hga & HC (DNA test, verplicht via de rasvereniging)
Patella luxatie
Heupdysplasie
Elleboogdysplasie
Die 3 zijn allemaal niet verplicht via de raad en niet via de rasvereniging.
Zeker van HD zie je in mijn ras weinig klachten. Want staffords hebben makkelijk veel bespiering.

Dat ik op die 5 aandoeningen test wil niet zeggen dat ons ras ongezond is. En dan testen sommige fokkers nog ECVO(ogen), rug en schouders(voornamelijk voor de sport, maar putten bied een goedkoop pakket aan waar rug ook in zit)

Als er nou een overzicht was waar iedereen kon zien hoeveel honden er in het stamboek per ras ingeschreven staan en dan per aandoening/uitslag aantallen zouden staan dan zou je wel redelijk kunnen zien of iets een probleem is in het ras. Iets wat bij de Raad van Beheer wel zou kunnen. Maar helaas doen ze dat niet.
En dan vallen ongeteste of niet officieel geteste honden er buiten. Maar dan heb je wel een overzicht. En een kopje met niet te testen overige aandoeningen waar op gelet moet worden

Want testen betekend niet dat het ras ongezond is, maar testen is ook een manier (mits goed gebruikt) om een ras gezond te houden.

Bij genoeg rassen zie je een waslijst aan testen omdat dat gewoon nodig is omdat t ongezond is.
En dat maakt testen wel verwarrend voor de “leek”.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:50

Niet elk Jack russel hupje is een patella luxatie.
Ik snap dat patella luxatie of HD bij een ras als de staff niet zoveel verschil maakt. Maar om een Jack russel met patella te vergelijken met een labrador met HD, nee daar vind ik een groot verschil inzitten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:55

imaudy schreef:
Ik snap dat patella luxatie of HD bij een ras als de staff niet zoveel verschil maakt. Maar om een Jack russel met patella te vergelijken met een labrador met HD, nee daar vind ik een groot verschil inzitten.

Dat is in alles niet wat ik gezegd heb.
Ik noem de stafford niet als voorbeeld mbt HD of PL in ernst.
Nergens. :)
Dat maak jij er van.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:08

kiwiwitje schreef:
imaudy schreef:

Dat is in alles niet wat ik gezegd heb.
Ik noem de stafford niet als voorbeeld mbt HD of PL in ernst.
Nergens. :)
Dat maak jij er van.

Ik vind wel een groot verschil zitten in ernst van een patella luxatie en HD. Jij niet, nou prima, ieder zijn mening.

kiwiwitje

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:11

Dat zei ik gelijk al in mn eerste zin. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:14

Mooie honden Goof. Zoals ze eruit moeten zien en niet extreem gefokt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:30

Mkango schreef:
Skippy01 schreef:
Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?
Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is. :o De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.

Klopt, fokken puur op uiterlijk lijkt mij sowieso nooit zo'n hele goede ;)
Fokken op prestatie en gezondheid wel.
Ik word bijvoorbeeld zelf heel blij van een mooie working cocker spaniel. Niet overbehaard, niet met die enorme oren, niet met die hangogen. Nee, een fuctionele working cocker. En daar zijn bepaalde gezondheidsproblemen gewoon al veel minder aan de orde. Neemt niet weg dat ook daar wel gewoon getest wordt... :j
In hele kleine genenpoel is outcross natuurlijk geweldig. Zie wat ze bij de wetter doen met barbet en labrador bloed, of bij het markiesje met powderpuff bloed. Dan heb je al direct meer bloedspreiding.
Keihard 'gesloten' stamboeken bij rassen die al stuk zijn (zoals inderdaad de cavalier) is natuurlijk erg dom.
Ik zie ook graag sprockers bijvoorbeeld: springer x cocker, beide ouders dan uit veldlijnen. Ja, dat is kruisen, maar wel doordacht op functionaliteit. Dat is natuurlijk heel anders dan bijvoorbeeld een chihuahua kruisen met een cavalier en dan klagen als t beestje CM heeft...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:38

Cioccolato schreef:
Het is niet slim om alles van marktplaats over 1 kam te scheren. Marktplaats is geen broodfok. Broodfok is geen marktplaats.

Broodfok is broodfok en marktplaats is marktplaats.
Op alle sites moet je goed filteren maar dat geld ook voor fokkers. Niet alle super goede fokkers hebben nou super goede condities oid. Om even een voorbeeld te geven bij mn punt.

Ben ik met je eens, onze laatste pup komt bij een hele fijne fokker vandaan via MP, niet iedereen heeft een mooie site. Ze staan er tussen, het is alleen heel goed zoeken met een vergrootglas.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:05

snuffie123 schreef:
Ik heb een gezond hondenras uitgezocht en bij erkende fokker gekocht. Deze hond had vanaf begin al veel gezondheidsproblemen en is na 8 jaar overleden. Andere hond van mp gehaald en die heeft na 6 jaar nog geen dierenarts gezien (op elke jaar controle na). Zo ook een kennis die juist met de stamboomhond problemen had en de mp hond kerngezond was.

Ik snap dan ook niet dat honden van de erkende fokkers zogezegd gezond zouden zijn. Zie de cavalier king charles, die hebben nog steeds te kleine koppies. De Duitse herder met de kromme rug. Dat vind ik ook niet bepaald gezond...

In ieder geval ben ik wel tegen broodfok en vind ik de site juist erg goed. Ik denk ook echt dat dit nou een actie is die ook echt werkt.

Nou moet ik wel zeggen dat sommige fokkers de broodfok momenteel ook wel in de hand werken. Een vriendin van mij wilde een pup (bij fokker) en kon geen fokker vinden die van plan was een nestje te fokken. Dus ze heeft toen gebeld om te vragen of ze ergens op een wachtlijst kon. Maar volgens de vereniging doen ze daar niet meer aan dus ze moest maar gewoon veel geluk hebben. Tja, hoe kom je dan ooit aan een pup? Als ze een jaar had moeten wachten was het niet erg geweest, maar nu heb je helemaal geen vooruitzicht. Ik vond het in ieder geval een rare manier van werken. Gevolg is dat ze nu dus op mp aan het zoeken is (en dan dus geen broodfok).

Wat iemand hier al eerder aangaf, dat stichtingen over 1 kam geschoren worden geldt ook voor stamboom honden. Een paar persoonlijke verhalen zegt niks over het hele ras. Wil daarbij niet zeggen dat sommige rassen echt zwaar in de problemen zitten door ook erkende fokkers die uiterlijk belangrijker vinden dan gezondheid (en karakter). Als je dat weet kun je die rassen beter links laten liggen.

Populariteit nekt een ras ook sneller omdat broodfok daarop in springt en lookalikes worden zo vaak meegeteld als rashond.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:25

Mkango schreef:
Skippy01 schreef:
Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?
Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is. :o De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.

Je genenpool is gewoon veel kleiner binnen een ras. Daarom zou ik juist liever een kruising hebben, in de ideale situaties met uitgebreid geteste ouders.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:34

Tiggs schreef:
Mkango schreef:

Je genenpool is gewoon veel kleiner binnen een ras. Daarom zou ik juist liever een kruising hebben, in de ideale situaties met uitgebreid geteste ouders.

De karakters moeten dan bij elkaar passen. Hier in de buurt loopt een mooie grote kruising, maar het karakter is echt niet oke. De kracht van het ene ras en het temperament van het andere.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:36

Binnen het ras wat ik heb heb je het Engelse type en het Amerikaanse type. Best wat fokkers die de Amerikaanse in hun bloedlijn willen vermijden. Het is natuurlijk wel beter voor het ras om wat meer te mixen.

Ken ook een reu die zoveel is ingezet dat je daar ook je twijfels over kunt hebben. Hoe vaak kan je een reu inzetten, wat is verstandig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:37

Ik zou later dolgraag een labrador uit een werklijn / jachtlijn hebben. Maar dan moet je wel verdomd goed zoeken wil je geen zieke hond in huis halen. Mag erg blij zijn dat onze 14-jaar oude 50% labrador (zie onderschrift) nog zo vitaal is. Wel zie je dat ze zwakke heupen heeft en soms weg glijdt op de tegelvloer. Denk niet dat als wij 14 jaar terug een volle labrador hadden gehad (van een goede fokker) dat we die dan nu nog zo fit hadden gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:49

Jis_ schreef:
Binnen het ras wat ik heb heb je het Engelse type en het Amerikaanse type. Best wat fokkers die de Amerikaanse in hun bloedlijn willen vermijden. Het is natuurlijk wel beter voor het ras om wat meer te mixen.

Ken ook een reu die zoveel is ingezet dat je daar ook je twijfels over kunt hebben. Hoe vaak kan je een reu inzetten, wat is verstandig.

Dat is in mijn ras ook een ding. Fokken op uiterlijk en niet op vererving of echt op kleur.. terwijl de kennis qua vererving/genetica van kleuren te wensen over laat bij wat fokkers. Show en sportlijnen zijn niet altijd even gewenst bij elkaar (als in, een hoop kunnen elkaar wel villen..) Laat staan t mengen ervan. En er zijn reutjes die hun ballen blauw dekken.

T is toch wel een kunst daar bij weg te blijven voor de leek.