Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:37

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:40

pien_2010 schreef:
Zelf denk ik Jessix dat als poezen eigenaren veel meer hun verantwoordelijkheid zouden nemen en dus zouden erkennen dat poezen wel degelijk een probleem kunnen zijn, ze ook een belletje omhangen in het broedseizoen of ze in de eigen tuin houden zoals mijn lieve buurvrouw, anders in discussies zouden staan en katten/ poezen veel geliefder zouden zijn. Want ik had een enorme hekel aan katten voordat ik mijn buurvrouw had en mijn krantenwijk. Toen ik ze elke nacht bezig zag en buuf nam wel haar verantwoordelijkheid. Geographic channel was er niets bij wat ik allemaal zag 's nachts. Zooo gaaf. En als ik dan om 7 uur weer bij het begin kwam van mijn krantenroute, lagen de poesjes voor de voordeur sloom te slapen, de onschuld zelf terwijl ik ze vaak bezig had gezien. En met elkaar (territorium gevechten, paren, spelen, in groepen de stad door gaan) het zij dat ze aan het jagen waren of onderweg weer naar huis.
Echt enorm leuke dieren zijn het. Maar de katteneigenaren moeten het wel leuk houden.

Dat is het zelfde als met de paarden. Uit de buurt waar wij stonden vroeger werd geklaagd vanwege de paarden poep overlast. Het huis stond naast de stal, dus alle paarden deden daar hun stress hoop. " Nooit had iemands paard dat gedaan. Iedereen ruimde alles op :x ". Op een gegeven ogenblik was ik het zo zat en ik vond het zo sneu voor die mensen, dat iedere keer als ik er langs kwam en de poep zag liggen, ik mijn auto aan de kant zetten en de poep mooi in de gras berm verspreidde. Nooit meer klachten gehad .
Jullie raden het al, op een dag deed mijn paard een poep midden op hun oprit. Ik schaamde me dood. Voordat ik eraf kon springen, kwam de eigenaar naar buiten en ruimde het op met de woorden, rijd maar lekker door, je hoeft niet terug te komen want we zien echt wel dat jij diegene bent die al die kak hier elke dag weghaalt c.q. opruimt. Nu genieten we weer van al die paarden die elke dag langs komen.
En dat is wat overal gebeurt. Mensen gaan vol in de verdediging, want hun hond, paard, kat is zo niet, maar realiseren zich niet met een beetje aanpassen en verantwoordelijkheid nemen, dieren en mensen met heel veel plezier samen kunnen leven.

Zeker waar allemaal. Ik woon op een plek waar de meeste mensen zijn blijven hangen, vaak meerdere generaties. Maar ook al ken je elkaar en ben je allemaal dierenliefhebber, toch geef ik het altijd even bij ze aan als ik nieuwe katten heb. Ook voor mijn katten. Dan weten ze dat ze bij mij horen en kunnen ze het ook bij mij aangeven als ze overlast veroorzaken. Nu is dat ik mijn hele leven nog nooit gebeurd, maar toch wil ik dat het altijd bespreekbaar blijft. Zo letten we ook een beetje op elkaars dieren (en trouwens ook kinderen). Mest van de paarden ruim ik ook altijd op, maar mijn buren zijn me soms voor. Ik denk ook om wat jij schrijft, ze weten dat ik zelf ook wel de schep pak, dus dat is het geen issue meer.

We hebben wel veel overlast gehad van de honden een straat verderop. Die ontsnapten steeds en gingen dan achter alles aan in de bossen en de weilanden. Helaas hebben we daardoor nu niet meer zo veel reeën en dat vinden alle andere buren dan ook heel jammer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:42

Sharani schreef:
Ben het helemaal eens met Pien, als de poezen eigenaren wat meer hun best doen wordt de overlast en de weerstand tegen loslopende katten ook minder.
Persoonlijk begrijp ik niet waarom zoveel poezen ‘snachts buiten worden gelaten. Heb het idee dat ze juist dan op strooptocht gaan.
Wij hebben sinds we weer een kat hebben duidelijk minder last van muizen en ratten bij de paarden. Onze kat is overdag eigenlijk altijd op het eigen erf (of binnen, want daar is ze ook graag) vangt regelmatig een muis, heel soms een rat en af en toe een vogeltje. ‘S nachts houden we haar sowieso binnen.

Hier zijn ze ook 's nachts binnen. Ook gewoon voor hun veiligheid.

thequeensmum

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:51

Heb al eerder gepost over onze killer ( die inmiddels al een aantal jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld heeft ), maar leuk vind ik het absoluut niet. Het is niet zo dat ik echt wakker lig van een dode muis of ander beest, maar vind het niet oké om die dieren de marteldood te laten sterven. Wij hebben nog één oude poes van 16 en als zij het aardse voor het hemelse heeft verruild komt hier geen kat meer.
Eergisterenavond knots van een duif zieltogend voor onze achterdeur, kat van de buren had hem te pakken gehad. Wat moet je er dan mee? Zelf doodmaken durf ik niet. Heb hem in de schuur gelegd en de ochtend erna was hij dood. Ik vind het echt vreselijk, word er naar van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:41

Oja, onze oude Noor ving ook duiven. Heel veel duiven.

Toen wij hier kwamen wonen hadden we echt een probleem met wilde duiven. Die maakte nesten op ons balkon. Lag je echt al vroeg wakker van de herrie. Ik was wel blij dat die weg waren.

Omdat we onze huidige katten binnen houden komen ze weer langzaam terug :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:47

axel_1997 schreef:
we gaan het merken

:+

Marcella

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:52

Zo zit ik mij al af te vragen wanneer er weer een duif op mijn balkon gaat komen, want buren voeren ook al word het afgeraden wegens aantrekken van ongedierte.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 01:21

Jis_ schreef:
Marije_1997 schreef:
Topic neemt wel een rare wending. Iets met leven en laten leven. De meeste katten eten alleen muizen. Deze eten ze ook helemaal op. Tsja soms een vogeltje of een mol. Kun je niks aan doen. Er zijn ook honden die ratten muizen slangen weet ik et wat pakken.

Onze ouwe kat at alles helemaal op, behalve die haas dan. Die had ie langs de weg gevonden en meegenomen. Dus was al dood. En een keer de cavia van de buren. Maar die had ook door een roofvogel meegenomen kunnen worden. (buiten ren zonder afgesloten dak)

Leven en laten leven, dat is een goede in deze.

Het gaat slecht met het wilde konijn in Nederland en als je dan een kat met een konijn in zijn bek ziet vind ik dat best wel zuur. Vergeet niet dat er steeds meer katten komen, en de druk op het beetje natuur wat we nog hebben daardoor ook groter wordt.

Er is onderzoek gedaan op één van de Waddeneilanden naar de invloed van katten op de natuur en het resultaat liegt er niet om.

Een boerderij hier in de buurt wat helemaal niet meer als boerderij gebuikt wordt maar waar wel 5 katten wonen aan een natuurgebiedje met weidevogels. Daar is zo hard aan gewerkt en de katten zorgen er weer voor dat deze weidevogels moeite hebben om hun jongen groot te krijgen.

De negatieve kant van onze schatjes mag best belicht worden. Zeker in zo’n topic.

Hier komen ze de tuin niet uit. En in het voorjaar hou ik ze beter in de gaten voor jonge vogels op de grond. S’nachts komen ze nooit buiten tenzij wij zelf nog tot laat in de tuin zitten.

Kun je dat even tegen de wilde konijnen zeggen hier?
Het sterft er echt van momenteel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 06:47

Sunnda schreef:

De wereld is groter dan jouw vierkante kilometer hoor, je kunt ook verder kijken dan je eigen achtertuin... :roll:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:22

Sunnda schreef:

Wat wil je met je bericht zeggen Sunnda? Dat het niet zo is, dat konijnen geen rode status hebben, dat het goed met ze gaat? Of voor je zelf het goed te praten als er een konijn wordt gepakt, dat je je niet schuldig hoeft te voelen?

Gelukkig wordt er landelijk (en beyond that) gekeken hoe het met soorten gaat. Dat het daar blijkbaar stikt van de konijnen kan het juist een (zeldzaam wordend) belangrijk stuk leefgebied maken voor de soort.

Wist je dat bepaalde vogels die zeldzaam zijn met z'n 1000en bij elkaar broeden? Als je daar naar kijkt kan je denken 'waar hebben ze het over, het zijn er zo veel'. Tot je je beseft dat het mogelijk nog maar 1 van de weinige broedlocaties is, en dat stukje leefgebied dus super belangrijk is. Het is dus kijken naar het grotere plaatje :)