17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:17

De reden dat ik er graag één bij zou willen is omdat hij heel erg graag naar buiten wil. Hij is hier nu 3 weken en ik moet hem sowieso 2 maanden van het asiel binnen houden en daarna adviseren ze ook om hem binnen te houden ivm zijn leeftijd en dat hij waarschijnlijk niet meer goed ziet. Maar hij "zeurt" veel dat hij naar buiten wil. Aan 'n riempje is niet handig, want als ik hem wil optillen weer terug naar binnen wordt hij flink boos en hij wil verder dan het kleine stukje tuin. Hij is 2x per ongeluk los geweest en ging echt de hort op in de buurt en bos.. :+

poes

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:20

Een tweede kat zal hierbij niet helpen volgens mij integendeel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:55

Persoonlijk denk ik dat je hem beter tijd geeft en een manier zoekt om hem buiten te laten, zonder dat hij boos moet worden. Hij moet nog altijd ook wennen, geef het tijd, leer de signalen herkennen en wees die te snel af.

Een tweede kat... Ik denk dat je héél veel kans hebt dat hij alleen maar meer naar buiten wilt. Een oude kat is vaak erg op z'n ruimte gesteld, voor hetzelfde geld klikt het totaal niet en ziet hij buiten als een ontsnapping aan die andere kat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:04

Eens met mijn voorgangers dat een tweede kat waarschijnlijk niet de beste oplossing is voor zo'n opi. Katten gaan echt niet licht over nieuw gezelschap en zoals bij bijna alle diersoorten (inclusief de homo sapiens) worden oudjes alleen maar grumpy'er op het jong volk met de jaren :Y)

Heb je al eens een soort van kattenren overwogen? Ik zie online echt heel mooie constructies voorbijkomen waarbij katten buiten kunnen in de tuin, wat geuren kunnen opvangen, in de zon liggen en (met iets ertussen) kennis maken met buurkatten.

bv zoiets:
Afbeelding

Denk dat dat al spannend genoeg is voor zo'n opa :D

Heb je een tuin TS?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:21

Een kennis van me had een soort ren gemaakt in de tuin zodat ze wel buiten konden zijn maar niet weg.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:33

Hier heb ik destijds bij mij 17 jr oude poes (die eigenlijk erg opgebloeit was nadat andere kat 8 jr eerder was overleden) toch een andere erbij gehaald onder mom van?
Vraag me nu nog af waarom ik dat gedaan heb?
Want heeft beide katten (achteraf gezien) geen goed gedaan...

Verder heb ik al meer dan 20 jr een kattenren in gedeelte van tuin. Heerlijk!
Gewoon achterdeur openzetten en me geen zorgen hoeven te maken of ze iets overkomen oid.
Zou je kattenluikje doen, kan hij zelf kiezen maar ik ben liever hun personeel :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:43

Kan hij "veilig" bij je naar buiten? Dan zou ik dat wel toestaan. (maar ik ben dan ook een katten-buiten-mens) Ik denk dat hij daar veel meer aan heeft dan een andere kat in huis.

Overleg anders met het asiel over zijn gedrag ten opzichte van andere katten. Was hij tolerant of had hij echt vriendschappen daar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:48

Tieneke schreef:
Persoonlijk denk ik dat je hem beter tijd geeft en een manier zoekt om hem buiten te laten, zonder dat hij boos moet worden. Hij moet nog altijd ook wennen, geef het tijd, leer de signalen herkennen en wees die te snel af.

Een tweede kat... Ik denk dat je héél veel kans hebt dat hij alleen maar meer naar buiten wilt. Een oude kat is vaak erg op z'n ruimte gesteld, voor hetzelfde geld klikt het totaal niet en ziet hij buiten als een ontsnapping aan die andere kat.

Mee eens. Ik denk dat je veel te snel gaat. Geef hem even de tijd. Misschien draait hij nog bij.
Maar hoe dan ook gaat een tweede kat daar waarschijnlijk niet bij helpen. En als je pech hebt willen ze dan allebei naar buiten omdat hij de tweede aansteekt met het gejengel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:08

Of zoals bij mij toen 2e kat kwam (op 17 jr leeftijd):
Ze vechten elkaar de tent uit zodat je uiteindelijk met 2 ongelukkige katten zit...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:28

Pfff ja precies, katten zijn vaak Einzelgängers. Het kan zelfs gebeuren dat ze daardoor onzindelink worden, en naast de kattenbak gaan plassen enz.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 03:34

AmoorM schreef:
De reden dat ik er graag één bij zou willen is omdat hij heel erg graag naar buiten wil. Hij is hier nu 3 weken en ik moet hem sowieso 2 maanden van het asiel binnen houden en daarna adviseren ze ook om hem binnen te houden ivm zijn leeftijd en dat hij waarschijnlijk niet meer goed ziet. Maar hij "zeurt" veel dat hij naar buiten wil. Aan 'n riempje is niet handig, want als ik hem wil optillen weer terug naar binnen wordt hij flink boos en hij wil verder dan het kleine stukje tuin. Hij is 2x per ongeluk los geweest en ging echt de hort op in de buurt en bos.. :+

Dat staat totaal los van elkaar.

Onze opvang kat kwam buiten en bleef in de tuin of het bos erachter. De jongste deed dat niet, dus tuin geheel afgesloten. Alleen als we weg waren en 's nachts konden ze niet naar buiten.

Verhuisd naar hier en konden ze niet naar buiten, maar huis is beneden groter en met meer ruimte's, dus nooit gezeur gehad.
Nu hebben we dus de jonge kater nog met zijn nieuwe vriendin en hij is een paar keer ontsnapt. Dan blijft hij dichtbij, maar we willen het toch niet voor we een stuk hebben kunnen afzetten. Dat kan vanwege de grote bouwput niet. Nu zeurt hij wat, maar heeft ie toch een beetje pech. We wonen aan een rustige weg, maar wat er rijdt, rijdt hard, dus wij weten beter wat goed voor hem is.

We maken snel weer een afgezet stuk. de hele tuin gaat hier niet meer lukken.

Voor binnen hebben we wel een grote klimpaal gekocht en als hij zeurt, hebben we leuke speeltjes voor wat afleiding. Ook de oude was nog steeds gek op de hengel, dus zou je elke dag even kort kunnen doen.

Los laten lopen, zou ik echt niet snel doen. Hij is te kort bij je en al 17, dus voor hij zich goed heeft gehecht, kan dat echt wel langer duren.
En hij kan wel wat langzamer zijn, minder goed zien en of horen, dus vind ik te gevaarlijk. Het is niet alleen de kat die aangereden wordt, maar ook voor degene die de kat kan aanrijden echt vreselijk.

In de buurt lees en hoor ik vaak mensen die hun kat kwijt zijn. Maar mensen laten ze zelf rondlopen, veel zijn niet geholpen en vaak ook nog steeds niet gechipt. Is bij jou niet het geval, maar als je ze zo los laat lopen, kan je ze kwijtraken.
Voor nu is het echt te vroeg, zeker als dat de afspraak ook is met het asiel!!

Aan een tuigje kan hij ook aan een pin vast bijv. En leer hem als hij binnenkomt dat er voer of een snackje is. Dan hoef je niet te tillen, maar komt ie gewoon achter je aan vanwege het eten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:14

Ik zou eens kijken of het mogelijk is een mooie ren te maken.
Mijn katten komen ook niet buiten (woon 3 hoog), maar vinden het wel erg fijn om op het balkon te zitten.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:37

Wat een vreselijk lieve actie om zo'n opi in huis te halen en er zo goed voor te zorgen, petje af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze oude kerel geniet van de "mooie" tuin. :)

Maar ook van de knuffels op schoot. <3

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:17

Wat een leuk zwartneusje. Zo te zien hebben jullie het helemaal naar je zin.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:26

Dat ziet er heel fijn uit. Ik zou idd opteren voor een ren buiten en tijd.

Onze aanwaaikat konden we eerst ook niet goed aanraken. Ze wou ergens aandacht, maar het werd heel snel te veel en dan klauwde ze. Na veel tijd, een aantal maanden, is dat echt veel beter geworden: ze verdraagt veel meer, maar wij kennen nu de signalen wanneer het genoeg is.

Komt goed, TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:59

Ik heb nog steeds geen ideale kattenbakvulling. Ik heb nu deze https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... 0l_1193726 maar wat 'n lucht komt daar van af zeg. Je ruikt de kattenbak in de ruimte enorm. Niet zo zeer urine lucht. Maar gewoon kattenbak.

Halen jullie alle plasjes uit de bak? Dat lukt echt niet, het valt uitelkaar. :evaw:

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:10

Ik zou echt almo nature bestellen :j

Klontert perfect! En ruikt prima.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:13

Biokat micro classic. Vormt perfecte bolletjes wanneer er geplast is. Ruikt niet binnen. Ik vind deze ideaal. .

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:28

dingogirl schreef:
Biokat micro classic. Vormt perfecte bolletjes wanneer er geplast is. Ruikt niet binnen. Ik vind deze ideaal. .

Wij hebben deze ook voor onze kat op ons kleine appartement, het is echt ideaal! Klontert goed en heeft geen nare geur. En onze kat vindt het fantastisch om er mee te graven..

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:39

Ik weet niet waar je normaal je boodschappen doet, maar die van de AH die eerder werd aangeraden in dit topic heb ik ook lang gebruikt. Geen toegevoegde geur (heb ik echt een hekel aan) en ruikt verder nergens naar, klontert redelijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:07

Ik gebruik de Cat’s Best original en ben daarover echt super tevreden!

Wat een heerlijke foto’s van hem in de tuin.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:15

Change3x schreef:
Ik gebruik de Cat’s Best original en ben daarover echt super tevreden!

Wat een heerlijke foto’s van hem in de tuin.

Hier ook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:53

AmoorM schreef:
Ik heb nog steeds geen ideale kattenbakvulling. Ik heb nu deze https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... 0l_1193726 maar wat 'n lucht komt daar van af zeg. Je ruikt de kattenbak in de ruimte enorm. Niet zo zeer urine lucht. Maar gewoon kattenbak.

Halen jullie alle plasjes uit de bak? Dat lukt echt niet, het valt uitelkaar. :evaw:

Goh, die heb ik jaren gebruikt ( nu even geen katten meer) maar juist super goede ervaringen mee :j
Vreemd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:31

AmoorM schreef:

Ik had eerder hier links geplaatst naar plantaardig klontvormende kattenbakvulling. Ik heb een dekkater (in zijn eigen verblijf) er stinkt niets erger dan de pis van een ongecastreerde kater, maar dat plantaardige spul is echt super tegen de luchtjes.

Daphara schreef:
Er zijn ook klonterende hout/plantaardige korrels. Ze zijn te licht voor mijn litter robots (Automatisch reinigende kattenbakken), maar mijn dekkater heeft dat wel in de kattenbak in zijn verblijf. Niets werkt beter tegen nare luchtjes en in mijn ervaring blijft het langer fris dan standaard klonterende klei korrels.
Verhoudingsgewijs ook een stuk lichter in gewicht, wat fijn is voor oudere mensen of mensen met een beperking om te scheppen.

Er zijn verschillende merken, ik kijk zelf altijd naar de beste aanbieding.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... est/788042

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... san/714445

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ods/475448

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... nek/564087