Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:07

keona schreef:
kiwiwitje schreef:
De vraag is alleen of de aparte kleur ook daadwerkelijk zo apart is.. Blauw in SBT noemen ze nog steeds uniek en bla bla terwijl t grootste deel van de populatie inmiddels blauw en inteelt is..

Die kleur is nu niet meer uniek.
Effe op de post hier boven. Zelfde nest zelfde ouders alleen andere kleur , misschien niet eens de beste van nest en daar kun je dan meer voor vragen want hij is blauw of Merle. Wat een onzin.

Ja dat bedoel ik dus :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:31

keona schreef:
kiwiwitje schreef:
De vraag is alleen of de aparte kleur ook daadwerkelijk zo apart is.. Blauw in SBT noemen ze nog steeds uniek en bla bla terwijl t grootste deel van de populatie inmiddels blauw en inteelt is..

Die kleur is nu niet meer uniek.
Effe op de post hier boven. Zelfde nest zelfde ouders alleen andere kleur , misschien niet eens de beste van nest en daar kun je dan meer voor vragen want hij is blauw of Merle. Wat een onzin.

Merle is wel degelijk uniek omdat er dusdanig veel varianten van zijn. Alleen hebben de meeste mensen geen flauw benul.

Zonder stamboon zou ik sowieso nóóit een ongeteste merle kopen, levensgevaarlijk.

Ik heb overigens die prijsverschillen wel eens voorbij horen komen bij broodfokkers, zelfs een "hoogaangeschreven" broodfokbokker die dit hanteert bij haar honden want ze fokt alleen 'aparte' kleurtjes. Bij een degelijke fokker zul je nooit meer hoeven te betalen voor een merle tenzij deze vanuit het nest getest wordt maar dan betaal je de test en niet de kleur.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:40

idefix4 schreef:
Het doet me verdriet dat zelfs de prijs van een hond nu ook al een gespreksonderwerp is om de verveling te doden. Waarom moeten we over alles een mening hebben? Zwarte piet is discriminerend, we hebben corona aso's enz enz. De kerngezonde, allergievrije jack in kwestie waar het nu over gaat, heeft een gelegenheidsnest. Ze heeft geen boomstam. Haar achtergrond is volledig bekend enne zij en papa lopen op 4 pootjes, loepzuiver. Pups zijn van 2 juli. Prijzen zijn hoog. Moet ik ze dan omdat jullievdat vinden goedkoper aan gaan bieden? Dat kan altijd nog toch? Mama kon ik al meerdere keren goed verkopen en dat wil ik niet. Ze is mijn alles. Ik gun een ander ook een dergelijk vriendje en ik heb geinvesteerd in een gezond goed nest hondjes uit nederland. Zo werk ik mee tegen dierenleed. Ik geloof namelijk dat we met kopen van buitenlandse honden we veel leed veroorzaken inerbarmelijke omstandigheden. Stop met veroordelen van anderen? Jullie kennen mij en mijn hondje niet.

En welke gezondheidstesten heb je allemaal gedaan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:45

idefix4 schreef:
Het doet me verdriet dat zelfs de prijs van een hond nu ook al een gespreksonderwerp is om de verveling te doden. Waarom moeten we over alles een mening hebben? Zwarte piet is discriminerend, we hebben corona aso's enz enz. De kerngezonde, allergievrije jack in kwestie waar het nu over gaat, heeft een gelegenheidsnest. Ze heeft geen boomstam. Haar achtergrond is volledig bekend enne zij en papa lopen op 4 pootjes, loepzuiver. Pups zijn van 2 juli. Prijzen zijn hoog. Moet ik ze dan omdat jullievdat vinden goedkoper aan gaan bieden? Dat kan altijd nog toch? Mama kon ik al meerdere keren goed verkopen en dat wil ik niet. Ze is mijn alles. Ik gun een ander ook een dergelijk vriendje en ik heb geinvesteerd in een gezond goed nest hondjes uit nederland. Zo werk ik mee tegen dierenleed. Ik geloof namelijk dat we met kopen van buitenlandse honden we veel leed veroorzaken inerbarmelijke omstandigheden. Stop met veroordelen van anderen? Jullie kennen mij en mijn hondje niet.

Of je niet meewerkt aan dierenleed valt over te discussiëren met een stamboomloze hond. Wat als je gelegenheidpups allemaal onderliggende (onbewuste) ziektes hebben? Dat vind ik een behoorlijk leed.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:59

idefix4 schreef:

Dus je doet het uit goedheid, maar wil wel de hoofdprijs?
Niks ergs aan, maar zeg gewoon dat je er op wil verdienen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:01

frankiej schreef:
Ik ben de plaatser van de advertentie waar dit topic op gebaseerd is. Viavia hoorde ik dat er een discussie gaande was op bokt.
Het verbaast me hoeveel (wisselende) reacties er geplaatst zijn.

Ons nestje is eenmalig. We hebben een hele poos gezocht naar een reu die ons aanstond. Niet zomaar over 1 nacht ijs gegaan, ook wat bouw, gezondheid en karakter betreft. Overigens zijn het echt ruwharige jacks, deze zijn er al niet zoveel. Wat rasverenigingen betreft: besef je goed dat daar heel veel vriendjespolitiek bij zit, een stamboom is vaak niet meer dan een stukje papier.

Persoonlijk ben ik het het meest eens met de stelling: "het is maar net wat de gek ervoor geeft".
Ik vergelijk het maar met de paardenhandel: er gaan hitten weg voor tonnen, wie bepaalt waarom ze dat waard zijn? Nog niet misschien dat ik een paard zou kopen voor bijv. 100.000 euro al zou ik het geld ervoor hebben. Anderen tellen het er zo voor neer.

Dat is het ook hoor. Het is maar net wat de gek er voor geeft. Net zoals dat mensen dit een absurd bedrag mogen vinden. Voor zo'n bedrag vind ik toch dat je de ouders had moeten testen op gezondheid en erfelijke gebreken. Ik begrijp dat dat niet gebeurd is?

Op zich hecht in niet veel waarde aan de stamboom zelf, maar over het algemeen zijn ouders van pups zonder stamboom niet beide getest op erfelijke afwijkingen. Iets dat met een stamboom wel gebeurd. Twee ouderdieren kunnen nog zo gezond ogen. Je weet zonder test nooit of ze drager zijn van een erfelijke afwijking.

Ik vind het ook absurde prijzen. Aan de andere kant, je beslist zelf of je een dergelijk bedrag een een dergelijke pup uit wilt geven. Het houdt misschien ook iets meer impulsaankopen tegen. Maar ik zou het er nooit aan uitgeven. Maar ik ben ook iemand die lang zoekt en alleen een pup wilt van ouders welke beide getest zijn op allerlei aandoeningen en erfelijke afwijkingen.

Labradoodles vind ik helemaal voor belachelijke prijzen weggaan. Laatst kwam ik een constructie tegen waarbij mensen ''gratis'' een pup (teef) meekrijgen. Deze wordt dan met een jaar teruggeroepen en al dan niet geschikt bevonden voor de fok. Als de teef niet geschikt is moet de ''eigenaar'' alsnog deels de pupprijs betalen. Als de hond wel geschikt is mogen de oorspronkelijke fokkers er (ik dacht 2 of 3 keer) een nestje mee fokken. Aan het einde van de dracht, met de bevalling en de tijd dat de pups bij de moeder zijn, is de teef bij de oorspronkelijke fokkers. Als de ''eigenaar'' zich houdt aan deze constructie dan krijgen ze de teef voor niets. De opbrengsten van de pups zijn voor de fokkers. Ik vind dit al neigen naar zo makkelijk mogelijk zakken vullen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:13

Delphi schreef:
frankiej schreef:
Ik ben de plaatser van de advertentie waar dit topic op gebaseerd is. Viavia hoorde ik dat er een discussie gaande was op bokt.

Ons nestje is eenmalig. We hebben een hele poos gezocht naar een reu die ons aanstond. Niet zomaar over 1 nacht ijs gegaan, ook wat bouw, gezondheid en karakter betreft. Overigens zijn het echt ruwharige jacks, deze zijn er al niet zoveel. Wat rasverenigingen betreft: besef je goed dat daar heel veel vriendjespolitiek bij zit, een stamboom is vaak niet meer dan een stukje papier.

Persoonlijk ben ik het het meest eens met de stelling: "het is maar net wat de gek ervoor geeft".
Ik vergelijk het maar met de paardenhandel: er gaan hitten weg voor tonnen, wie bepaalt waarom ze dat waard zijn? Nog niet misschien dat ik een paard zou kopen voor bijv. 100.000 euro al zou ik het geld ervoor hebben. Anderen tellen het er zo voor neer.

Dat is het ook hoor. Het is maar net wat de gek er voor geeft. Net zoals dat mensen dit een absurd bedrag mogen vinden. Voor zo'n bedrag vind ik toch dat je de ouders had moeten testen op gezondheid en erfelijke gebreken. Ik begrijp dat dat niet gebeurd is?

Op zich hecht in niet veel waarde aan de stamboom zelf, maar over het algemeen zijn ouders van pups zonder stamboom niet beide getest op erfelijke afwijkingen. Iets dat met een stamboom wel gebeurd. Twee ouderdieren kunnen nog zo gezond ogen. Je weet zonder test nooit of ze drager zijn van een erfelijke afwijking.

Ik vind het ook absurde prijzen. Aan de andere kant, je beslist zelf of je een dergelijk bedrag een een dergelijke pup uit wilt geven. Het houdt misschien ook iets meer impulsaankopen tegen. Maar ik zou het er nooit aan uitgeven. Maar ik ben ook iemand die lang zoekt en alleen een pup wilt van ouders welke beide getest zijn op allerlei aandoeningen en erfelijke afwijkingen.

Labradoodles vind ik helemaal voor belachelijke prijzen weggaan. Laatst kwam ik een constructie tegen waarbij mensen ''gratis'' een pup (teef) meekrijgen. Deze wordt dan met een jaar teruggeroepen en al dan niet geschikt bevonden voor de fok. Als de teef niet geschikt is moet de ''eigenaar'' alsnog deels de pupprijs betalen. Als de hond wel geschikt is mogen de oorspronkelijke fokkers er (ik dacht 2 of 3 keer) een nestje mee fokken. Aan het einde van de dracht, met de bevalling en de tijd dat de pups bij de moeder zijn, is de teef bij de oorspronkelijke fokkers. Als de ''eigenaar'' zich houdt aan deze constructie dan krijgen ze de teef voor niets. De opbrengsten van de pups zijn voor de fokkers. Ik vind dit al neigen naar zo makkelijk mogelijk zakken vullen.

Dit wordt ook veel gedaan door fokkers om bepaalde lijnen te behouden. Het is in de meeste gevallen een win-win situatie omdat de constructie iets genuanceerder is dan je beschrijft.

Maar wat betreft die mode kruisingen is het sowieso absurd. Hier in het dorp zit een fokker van die mormels, ze kunnen ervan leven. Dat zegt genoeg lijkt me.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:36

Beatje absurde prijzen voor een hond al dan niet met stamboom.
Maar als ik een hond vind die ik graag wil hebben en die echt bij me past dan zou ik er ook wel wat voor over hebben. Het is meer dat je denkt hoezo dan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:11

Kimd merle uniek absoluut niet maar goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:15

keona schreef:
Kimd merle uniek absoluut niet maar goed.

Zeker wel, heb je enig idee hoeveel varianten er zijn. := Mensen hebben vaak geen flauw idee wat voor merle ze in huis hebben en zelfs óf het überhaupt een merle is of niet.

En dan gezellig DM en dan maar als speciaal verkopen à +€1000,-. 8)7

Nikass schreef:
Beatje absurde prijzen voor een hond al dan niet met stamboom.
Maar als ik een hond vind die ik graag wil hebben en die echt bij me past dan zou ik er ook wel wat voor over hebben. Het is meer dat je denkt hoezo dan?

Met stamboom zijn de kosten makkelijk te verklaren, die prijzen komen niet zomaar uit de lucht vallen.

Voordat je überhaupt kan en mag fokken met een teef ben je duizenden euro's kwijt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:25

Nabster schreef:
idefix4 schreef:

Dus je doet het uit goedheid, maar wil wel de hoofdprijs?
Niks ergs aan, maar zeg gewoon dat je er op wil verdienen.
dus als ze overal voor 1000 te koop staan zou jij er 200 voor vragen?
Gewoon uit goedheid!? >;)

keona

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:28

Nou ik heb 2 solide die ook op papier merle zijn. Maar wel merle dat met merle gekruist mag worden.
En omdat er tig variaties zijn maakt het niet uniek.
Worden zoveel merle geboren

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:58

Als je pech hebt, dan betaal je buiten de hoofdprijs voor een pup uit een pretnest of broodfok, ook nog hoge dierenarts kosten. :(

Bijvoorbeeld al die kleine boomertjes mankeren vaak wat (PL, slechte gebitten, oog problemen, bos)
Vooral als ze geïmporteerd zijn uit Oost Europa, dan is het sowieso een wonder dat ze levend in Nederland zijn gekomen.

Of er wordt gefokt met honden waar epilepsie in de lijn zit, zodat veel mensen een hond hebben met deze vreselijke aandoening.
Of leuke gelegenheid pups uit ouders met HD en/of ED.

Een hond hoeft helemaal niet persé een stamboom te hebben, zolang mensen maar serieus zijn en weten waar ze mee bezig zijn en niet zomaar lukraak de hond van de buurman op hun eigen teef zetten.
Het minste wat mensen kunnen doen is hun hond laten onderzoeken, ook laten onderzoeken op (erfelijke) afwijkingen.
Niet fokken met honden die HD, ED, PL hebben.
Nief fokken met te korte snuiten om te voorkomen dat je honden krijgt met BOS.
etc etc
Geen honden met elkaar kruisen die totaal niet bij elkaar passen, zoals een pitbull met een maltezer.
Je ziet helaas de gekste kruisingen te koop staan, het is zo ongeveer mishandeling maar mensen vinden het grappig en betalen er dik voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:37

Barbet schreef:
Een hond hoeft helemaal niet persé een stamboom te hebben, zolang mensen maar serieus zijn en weten waar ze mee bezig zijn

Dit is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait, en zelfde geldt voor de consument die een hond koopt. Denk na over wat je aanschaft, wat je ermee kan (en overschat jezelf daarin niet), en wat bij je past.
En doe vervolgens enige moeite om je te verdiepen in het wezen hond en geef hem een prettige opvoeding. Als je je dan vervolgens ook nog sociaal gedraagt als in poep opruimen en beetje rekening houden met elkaar, dan zitten we helemaal goed.
Maar goed, wijkt een beetje af van het onderwerp :D
Voor mij zegt de prijs van een hond niets over hoe ik hem uiteindelijk waardeer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:54

Ik kwam net op Marktplaats ook een advertentie tegen voor Bear face Pomeranians.
3000 euro :wow:
Is Bear Face iets nieuws ofzo?
"Vroeger" noemden we het trouwens gewoon Keeshonden :+

Maar goed, om maar weer ontopic te gaan:
Voor 1000 euro mag je als koper wel verwachten dat de hondjes minstens op alle voorkomende problemen en ziekten zijn getest.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-07-20 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:02

Cayenne schreef:
Ik kwam net op Marktplaats ook een advertentie tegen voor Bear face Pomeranians.

Bear face heeft een kortere snuit waardoor hij ook meer beharing lijkt te hebben op het hoofd. Je hebt ook nog een fox face & de baby doll.

Allemaal belachelijk.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:05

Cayenne schreef:

Tja je hebt bijv ook fox face. Heeft te maken met de neus, fox face steekt wat meer uit en bearface is platter. 9/10 broodfok.

Je schijnt ook mini/teacup pomeranians te hebben.
(Terwijl, een dwergkees is een dwergkees). Net als chi's, zo klein mogelijk, kapotte beestjes met chronische hoofdpijn, ongelofelijk sneu.

Zoveel mensen op MP bieden hun kleinkees te koop/dekking aan als zijnde pomeriaan (broodfokterm, afgeleid van pomeranian, wat dwergkees is) Of zelfs; pomeriaan x dwergkees... (wat dus hetzelfde ras is)

Er is zoveel rommel te koop tegenwoordig.. En zolang mensen blijven kopen, blijven broodfokkers vermeerderen :(

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:25

Een pomeranian is een dwergkees, de kleinste van de 5(?) slagen waarin je de Keeshond kunt vinden.
Mijn kees is alvast geen pomeranian maar een middenslag. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:11

ik weet idd ook niet beter dan dat pomeranian gewoon een ander woord is voor dwergkees.
Heb dus heel wat keren dubbel gelegen bij de advertenties waar heel schreeuwerig bij staat; pomeranian x dwergkees....is gewoon hetzelfde.
Sowieso een beetje het idee dat broodfokkers liever het woord pomeranian gebruiken ipv dwergkees, want pomeranian klinkt zo fancy

En wat te denken van de bully's en dan met name de xxl; is toch gewoon een doorgefokte hond. En sorry maar mij maak he niet wijs dat die gigantische massa nog gezond is voor het dier.
Hier in het dorp is een gast die zo'n xxl bully heeft. Ten eerste het ziet er niet uit ( ze doen me denken aan de HYPP quarters) en ten tweede heeft dat dier het duidelijk al veel en veel te warm terwijl het maar net goed 20 graden is. Heb gewoon medelijden met het dier iedere keer als ik hem zie.
Op marktplaats staat de ene na de andere met xl en xxl bully's....blijkbaar is er veel vraag naar

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:40

Ik zag laatst ergens exotic bully's voorbij komen, gewoon pure dierenmishandeling.

En inderdaad die fancy termen... Begon vroeger al met 'boomertjes'. Mijn moeder is trimster en heeft vaak boomertjes als klanten. Dan vraagt ze vaak of het meer richting maltezer of meer richting yorkshire terriër gaat ofzo...En kennelijk heel veel mensen die dan zeggen 'nee nee het is een raszuivere boomer'. Juist.

Maar tegenwoordig ga ik echt stuk om al die random poedel kruisingen die dan allemaal 'blablabla doodle' heten. En dan het foutief gebruiken van genetische termen, daar ben ik ook erg allergisch voor :').

Dan liever gewoon een leuke kruising fokken (uit geteste ouders) en die dan verkopen als 'leuke kruising'.

En tuurlijk mag je een beetje verdienen aan je nestje... Maar soms heb ik echt het idee dat het mensen ook veel om de centen gaat, lekker extraatje voor een verbouwing ofzo. En dat zit me dan toch dwars, ik vind een hond toch echt anders dan een paard waar je een duur veulen uit wilt fokken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:50

ja de verzonnen namen idd.
Zo kwamen we van het weekend een stel tegen met een kruising ( prachtig dier trouwens)...kruising boxer x labrador. Die noemden het een boxador.
Daar moest ik inwendig toch even keihard om lachen....boxador......welnee, gewoon een doodsimpele bastaard...zij het wel een mooi gelukte. Al gaven ze toe dat die van hun de enige van het nest was die ook echt mooi gelukt was. De rest van het nest was, volgens hun dan ( immers zelf het nest niet gezien) niet zo goed en mooi uitgevallen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:49

xxCYNNxx schreef:
ik weet idd ook niet beter dan dat pomeranian gewoon een ander woord is voor dwergkees.
Heb dus heel wat keren dubbel gelegen bij de advertenties waar heel schreeuwerig bij staat; pomeranian x dwergkees....is gewoon hetzelfde.
Sowieso een beetje het idee dat broodfokkers liever het woord pomeranian gebruiken ipv dwergkees, want pomeranian klinkt zo fancy

En wat te denken van de bully's en dan met name de xxl; is toch gewoon een doorgefokte hond. En sorry maar mij maak he niet wijs dat die gigantische massa nog gezond is voor het dier.
Hier in het dorp is een gast die zo'n xxl bully heeft. Ten eerste het ziet er niet uit ( ze doen me denken aan de HYPP quarters) en ten tweede heeft dat dier het duidelijk al veel en veel te warm terwijl het maar net goed 20 graden is. Heb gewoon medelijden met het dier iedere keer als ik hem zie.
Op marktplaats staat de ene na de andere met xl en xxl bully's....blijkbaar is er veel vraag naar

Een echte amerikan bully is een hond die goed in elkaar steekt en waar je ook mee kunt sporten. De amerikan bully’s die op mp de term xxl bully enz hebben zijn vaak echt gedrochten honden waar je niks meer mee kunt te zielig. Kijk naar de toad/exotic bully om te janken. Kun je meteen abbo dierenarts bij pakken. Zo sneu

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 00:31

xxCYNNxx schreef:
ja de verzonnen namen idd.
Zo kwamen we van het weekend een stel tegen met een kruising ( prachtig dier trouwens)...kruising boxer x labrador. Die noemden het een boxador.
Daar moest ik inwendig toch even keihard om lachen....boxador......welnee, gewoon een doodsimpele bastaard...zij het wel een mooi gelukte. Al gaven ze toe dat die van hun de enige van het nest was die ook echt mooi gelukt was. De rest van het nest was, volgens hun dan ( immers zelf het nest niet gezien) niet zo goed en mooi uitgevallen.

Haha, zo noem ik mijn hond wel eens gekscherend een Borderkeessie. Ze is namelijk kleine Keeshond x (middenslag Keeshond x Border Collie), en dat drupje Border Collie heeft behoorlijk zijn stempel gedrukt. Dus mogelijk waren die mensen niet serieus met hun benaming?

Hiervoor hadden we een raszuivere blonde Hovawart, en dan kreeg ik altijd opmerkingen in de trant van "...het is wel een beetje een mislukte Golden he?" of "Goh... een kruising met een Golden, maar waarmeeeeeee???"

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 07:19

@haarbal ja precies, die namen lig ik ook niet wakker van. In Engeland heb je veel 'sprockers' en 'springadors'. Niemand claimt dat dat rassen zijn. Jagers prefereren soms een bepaalde kruising daar. Iedereen weet dat het kruisingen zijn,maar het bekt net wat lekkerder dan 'a mix of working cocker spaniel and English Springer spaniel' bijv. Zolang je niet claimt dat het een ras is, is daar niks mis mee vind ik...

Hovawart zie je natuurlijk ook niet zo veel, en mensen doen makkelijk aannames. Maar leuk is het niet, als je een minder bekend ras hebt en je steeds hoort 'wat voor kruising is dát?'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:08

Delphi schreef:
frankiej schreef:

Ik hecht me te veel aan dieren en zou de hond niet na een jaar kunnen terugdoen ook al zou dat tijdelijk zijn.