frankiej schreef:Ik ben de plaatser van de advertentie waar dit topic op gebaseerd is. Viavia hoorde ik dat er een discussie gaande was op bokt.
Het verbaast me hoeveel (wisselende) reacties er geplaatst zijn.
Ons nestje is eenmalig. We hebben een hele poos gezocht naar een reu die ons aanstond. Niet zomaar over 1 nacht ijs gegaan, ook wat bouw, gezondheid en karakter betreft. Overigens zijn het echt ruwharige jacks, deze zijn er al niet zoveel. Wat rasverenigingen betreft: besef je goed dat daar heel veel vriendjespolitiek bij zit, een stamboom is vaak niet meer dan een stukje papier.
Persoonlijk ben ik het het meest eens met de stelling: "het is maar net wat de gek ervoor geeft".
Ik vergelijk het maar met de paardenhandel: er gaan hitten weg voor tonnen, wie bepaalt waarom ze dat waard zijn? Nog niet misschien dat ik een paard zou kopen voor bijv. 100.000 euro al zou ik het geld ervoor hebben. Anderen tellen het er zo voor neer.
Dat is het ook hoor. Het is maar net wat de gek er voor geeft. Net zoals dat mensen dit een absurd bedrag mogen vinden. Voor zo'n bedrag vind ik toch dat je de ouders had moeten testen op gezondheid en erfelijke gebreken. Ik begrijp dat dat niet gebeurd is?
Op zich hecht in niet veel waarde aan de stamboom zelf, maar over het algemeen zijn ouders van pups zonder stamboom niet beide getest op erfelijke afwijkingen. Iets dat met een stamboom wel gebeurd. Twee ouderdieren kunnen nog zo gezond ogen. Je weet zonder test nooit of ze drager zijn van een erfelijke afwijking.
Ik vind het ook absurde prijzen. Aan de andere kant, je beslist zelf of je een dergelijk bedrag een een dergelijke pup uit wilt geven. Het houdt misschien ook iets meer impulsaankopen tegen. Maar ik zou het er nooit aan uitgeven. Maar ik ben ook iemand die lang zoekt en alleen een pup wilt van ouders welke beide getest zijn op allerlei aandoeningen en erfelijke afwijkingen.
Labradoodles vind ik helemaal voor belachelijke prijzen weggaan. Laatst kwam ik een constructie tegen waarbij mensen ''gratis'' een pup (teef) meekrijgen. Deze wordt dan met een jaar teruggeroepen en al dan niet geschikt bevonden voor de fok. Als de teef niet geschikt is moet de ''eigenaar'' alsnog deels de pupprijs betalen. Als de hond wel geschikt is mogen de oorspronkelijke fokkers er (ik dacht 2 of 3 keer) een nestje mee fokken. Aan het einde van de dracht, met de bevalling en de tijd dat de pups bij de moeder zijn, is de teef bij de oorspronkelijke fokkers. Als de ''eigenaar'' zich houdt aan deze constructie dan krijgen ze de teef voor niets. De opbrengsten van de pups zijn voor de fokkers. Ik vind dit al neigen naar zo makkelijk mogelijk zakken vullen.