Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:12

Gini schreef:
keona schreef:
Gini wat heeft dat nou van doen met een hond die gecoupeerd is. Je kunt intressen tonen en vragen waar deze gefokt is ? Niet heel lastig lijkt me.

Waar het mee vandoen heeft, is dat een hond couperen een illegale activiteit is en dat het best ook zo behandeld kan worden. Indien je een illegale activiteit vermoedt, is melding maken een zeer goede optie en moet niemand zich er voor schamen indien die dat doet. Wil je het gesprek aangaan? Oké. Wil je melding maken? Even goed oké. Ik ga niet 'bah' tegen iemand zeggen wanneer die dierenleed vermoedt en niet gewoon niks wil doen.

Wie zegt dat illegaal is als de hond uit Polen of hongarije of land komt waar het gewoon mag is het niet illegaal. Dus beetje intressen tonen en je weet of de persoon illegaal bezig is. Inplaats van iemand meteen aan te schijten.

KimD

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:14

Nogmaals, er is een verschil.

De hond kan legaal geïmporteerd zijn, dat maakt de gecoupeerde oren niet automatisch legaal.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:17

rien10 schreef:
Ik heb een Doberman pup gezien met tape met gewichtjes er aan. Als het diertje met zijn kop schudde, sloeg hij zich knetterhard met de gewichtjes op zijn kop. Dat is leed.

Gewichtjes wordt inderdaad af en toe gebruikt, echter gebruiken de meeste mensen gewoon tape die onder de kin door de beide oren aan elkaar bevestigen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:19

Hoe dan ook, in de ogen van de mens is de hond in zijn pure vorm niet volmaakt en moet eraan gesleuteld worden,wat ongemak mee brengt voor de hond. En dit kun je inderdaad door trekken naar de 'foutjes' in een ras lichamelijk en gezondheids technisch gezien.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:20

KimD schreef:

De hond kan legaal geïmporteerd zijn, dat maakt de gecoupeerde oren niet automatisch legaal.

Je mag een gecoupeerde hond legaal bezitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:23

Princess_ schreef:
Eh, dat zijn imo zeker geen wenselijke dingen. Maar waarom dat erbij gehaald moet worden als er gepraat wordt over iets wat letterlijk illegaal is, snap ik dan niet zo goed? Omdat het een gebeurd en wellicht te weinig over gepraat wordt, moeten we over het andere niet oordelen? Ik snap niet hoe je zoiets relatief kunt noemen. Dierenwelzijn moet je niet relativeren.

Het is letterlijk illegaal in Nederland, niet waar ik woon. Dus ik wilde de discussie wat breder trekken om de onderbouwende argumenten erachter te begrijpen. Zelf heb ik gezocht naar onderbouwing maar daar kwamen geen duidelijke antwoorden uit, behalve dat couperen van de oren bijna geen voordelen geeft maar ook geen duidelijke nadelen heeft.

Ik noem het relatief omdat "dierenmishandeling" op vele manieren kan gebeuren. Omdat een ding illegaal is wil iedereen daar de focus op leggen, maar al die andere dingen blijven onbesproken. Ik heb liever dat iemand zijn hond coupeert en vervolgens 100% aandacht aan de hond schenkt met training, goed voedsel en zorg, dan iemand die de oren intact laat en zijn hond verwaarloosd. Die eerste persoon zal in Nederland met de nek worden aangekeken terwijl die tweede persoon nauwelijks problemen zal ondervinden.

Mijn punt is dat ik vind (mijn mening) dat je niet iemand meteen moet veroordelen omdat ze de oren van hun hond hebben laten couperen. Zelfs als het om niet-medische redenen is gebeurt, kijk ik toch liever naar het grotere plaatje van dierenwelzijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:24

Saskia9 schreef:
Evi84 schreef:
Wat voor leed schuilt er in de oren naar beneden te tapen dan?

Waarom zou je dat doen?
Omdat een stelletje bepalen dat dat zo mooier is?

Ja ach, en waarom zou je een hond laten trimmen? En zo zijn er nog meer dingen die te maken hebben met ,,smaken verschillen,,

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:28

Popstra schreef:
Saskia9 schreef:

Waarom zou je dat doen?
Omdat een stelletje bepalen dat dat zo mooier is?

Ja ach, en waarom zou je een hond laten trimmen? En zo zijn er nog meer dingen die te maken hebben met ,,smaken verschillen,,

Omdat trimmen vachtonderhoud is? :Y)

Evi84 schreef:
KimD schreef:

Je mag een gecoupeerde hond legaal bezitten.

Dat klopt maar verder ook niet. En het secretariaat van een wedstrijd is verplicht er aangifte van te doen zodra zo'n hond op wedstrijd verschijnt. De RvB welzijnscommissie gaat dan namelijk bepalen of de hond bewust zo gekocht is. Als zij vinden dat dit het geval is kan er levenslange diskwalificatie volgen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:32

enzino schreef:
Zelf heb ik gezocht naar onderbouwing maar daar kwamen geen duidelijke antwoorden uit, behalve dat couperen van de oren bijna geen voordelen geeft maar ook geen duidelijke nadelen heeft.

Idem.

Ik heb indertijd gezocht naar wetenschappelijke studies die de nadelen/ permanente gevolgen duidelijk aantoonden, maar nooit echt goede objectieve onderbouwing/ studies kunnen vinden.

De pijn tijdens een procedure onder narcose vind ik persoonlijk ook irrelevant en erna krijgen ze pijnstillers, net zoals bij iedere andere ingreep (zoals bv een maatschappelijk aanvaarde onnodige castratie)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:36

enzino schreef:
Princess_ schreef:
Eh, dat zijn imo zeker geen wenselijke dingen. Maar waarom dat erbij gehaald moet worden als er gepraat wordt over iets wat letterlijk illegaal is, snap ik dan niet zo goed? Omdat het een gebeurd en wellicht te weinig over gepraat wordt, moeten we over het andere niet oordelen? Ik snap niet hoe je zoiets relatief kunt noemen. Dierenwelzijn moet je niet relativeren.

Het is letterlijk illegaal in Nederland, niet waar ik woon. Dus ik wilde de discussie wat breder trekken om de onderbouwende argumenten erachter te begrijpen. Zelf heb ik gezocht naar onderbouwing maar daar kwamen geen duidelijke antwoorden uit, behalve dat couperen van de oren bijna geen voordelen geeft maar ook geen duidelijke nadelen heeft.

Ik noem het relatief omdat "dierenmishandeling" op vele manieren kan gebeuren. Omdat een ding illegaal is wil iedereen daar de focus op leggen, maar al die andere dingen blijven onbesproken. Ik heb liever dat iemand zijn hond coupeert en vervolgens 100% aandacht aan de hond schenkt met training, goed voedsel en zorg, dan iemand die de oren intact laat en zijn hond verwaarloosd. Die eerste persoon zal in Nederland met de nek worden aangekeken terwijl die tweede persoon nauwelijks problemen zal ondervinden.

Mijn punt is dat ik vind (mijn mening) dat je niet iemand meteen moet veroordelen omdat ze de oren van hun hond hebben laten couperen. Zelfs als het om niet-medische redenen is gebeurt, kijk ik toch liever naar het grotere plaatje van dierenwelzijn.

Dat is geen van beide acceptabel. Couperen niet en het geven van slechte verzorging niet, zoals jij het stelt zou couperen acceptabel kunnen zijn mits het beest verder een prachtig leven heeft.
Je accepteert ( hopelijk) toch ook niet dat een vrouw door haar man in elkaar geslagen word maar verder, hij is multimiljonair dus verder heeft ze een geweldig leven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:36

enzino schreef:
Princess_ schreef:

Als jij je hond de oren laat couperen om niet medische reden hoor je helemaal niet in het plaatje dierenwelzijn. Dan val je daar gewoon heeeel ver buiten punt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:41

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:46

Evi84 schreef:
enzino schreef:
Zelf heb ik gezocht naar onderbouwing maar daar kwamen geen duidelijke antwoorden uit, behalve dat couperen van de oren bijna geen voordelen geeft maar ook geen duidelijke nadelen heeft.

Idem.

Ik heb indertijd gezocht naar wetenschappelijke studies die de nadelen/ permanente gevolgen duidelijk aantoonden, maar nooit echt goede objectieve onderbouwing/ studies kunnen vinden.

De pijn tijdens een procedure onder narcose vind ik persoonlijk ook irrelevant en erna krijgen ze pijnstillers, net zoals bij iedere andere ingreep (zoals bv een maatschappelijk aanvaarde onnodige castratie)

De fokker waar onze Boxer vandaan kwam merkte wel degelijk verschil, tenminste wel of niet gecoupeerde staart.
Pups liepen veel sneller en beter dan wanneer de staarten gecoupeerd waren. Hun gaven in eerste instantie wel aan "hoe kunnen we wennen aan pups met staart". Nou ze vielen van de ene verbazing in de andere en wende bijzonder snel.

Ik vind persoonlijk wel een verschil zitten in je hond puur cosmetisch laten opereren of laten castreren.
Onze teef heb ik idd laten castreren. Na iedere loopsheid schijnzwanger en later in combi met baarmoederontsteking. Daarnaast is het bewezen dat teven minder snel melkkliertumoren krijgt als ze al op jonge leeftijd geholpen worden. Dus is naar mijn mening niet met elkaar te vergelijken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:16

enzino schreef:
Princess_ schreef:

Beide is niet goed.
Ik zie niet wat het één met het ander te maken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:26

Kuggur schreef:
Wat een vreemde redenering. Je vergelijkt het gericht fokken óp en bij mislukken manipuleren van een bepaald type oor met een debiliterende, in sommige gevallen dodelijke erfelijke afwijking?
Als ik niet beter wist zou ik haast geloven dat het een wanhopige poging is tot een persoonlijke sneer.

Ten eerste komen dit soort oren bij alle soorten flappers voor of ze nu bevestigd zijn aan een rashond of een straathond. Had ik mijn straathond als pup gehad, had ik ook de oren licht gemasseerd. Ook bij een goede stand van de oren, kan de vorm door veel flapperen en soms ook bij het wisselen, verkeerd gaan staan. Dan masseer je lichtjes en dat is niet omdat het oor er verkeerd op gefokt zit. Het kraakbeen is superzacht dus daar heeft de hond helemaal geen last van. Volgens mij wordt plakken weinig gedaan in Nederland en couperen al helemaal niet. Dus ik vind je uitspraak hier ietwat overdreven.

Ik hoor hier veel dat die dieren allemaal maar fout zijn gefokt, het doel is fout, men fokt fout, de rasstandaard is fout en noem maar op. Ik geef enkel aan dat bij elke rashond wel iets is waar men de fout mee in gaat. Zo wordt er ook bewust doorgefokt met dieren die erfelijke epilepsie hebben, net zo fout, alleen aan het uiterlijk niet af te lezen, maar waar heel veel hondenkopers later mee komen te zitten en wat vele zieke dieren oplevert. Ja en ik noem daar bij een border collie, ik had ook een springer spaniel kunnen noemen, had je het dan niet als "een wanhopige poging tot een persoonlijke sneer" gezien?
Misschien kun je me uitleggen waarom ik zo wanhopig zou zijn dat ik je een persoonlijke sneer zou willen geven, dan maak je je zelf toch wel iets belangrijker dan je bent hoor ;) (en nee dat was ook geen sneer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:28

Cayenne schreef:
Evi84: Even googlen en je had al heel wat info gevonden: https://blogs.scientificamerican.com/do ... hysically/
En onder bovenstaand artikel nog veel meer links naar wetenschappelijke studies :)

Die link was ik ook tegen gekomen en ik zie geen wetenschappelijke studies over ear cropping daarin. Wel geven ze aan dat honden hun staart gebruiken om te communiceren en tail cropping daarom nadelige gevolgen op hun omgang met andere honden kan hebben.

Mbt ear cropping geven ze aan dat er risico's aan verbonden zijn (zoals altijd bij een medische ingreep), plus mogelijk wat tijdelijk discomfort. En het Canadese standpunt is negatief over cosmetische ingrepen maar baseert zich op 3 studies die alle 3 alleen over tail docking gaan.

Misschien heb ik het niet goed gelezen en kan je alsnog een link geven?

Jester_ schreef:
Als jij je hond de oren laat couperen om niet medische reden hoor je helemaal niet in het plaatje dierenwelzijn. Dan val je daar gewoon heeeel ver buiten punt

En dat is jouw mening, en die mening mag je hebben.

bigone schreef:
Dat is geen van beide acceptabel. Couperen niet en het geven van slechte verzorging niet, zoals jij het stelt zou couperen acceptabel kunnen zijn mits het beest verder een prachtig leven heeft.

En wat vind je van honden met verhoogde kans op ziektes en afwijkingen om ze binnen een bepaald "ras" te laten vallen?

Asciugamano schreef:
Beide is niet goed.
Ik zie niet wat het één met het ander te maken heeft?

Dat probeerde ik net uit te leggen in het stuk dat je gequote hebt.
Blijkbaar heb ik het slecht gecommuniceerd in dat geval.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:40

Voor degene die zeggen dat couperen niet pijnlijk is. Ik kom wel even langs met de piercing tang. Het zetten doet geen pijn in het kraakbeen. Erna enkele maanden dat gat erna wel. Dus het onder narcose "behandelen" is gewoon kwats.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:49

Cayenne schreef:
Evi84: Even googlen en je had al heel wat info gevonden: https://blogs.scientificamerican.com/do ... hysically/
En onder bovenstaand artikel nog veel meer links naar wetenschappelijke studies :)

Dat is het net, dit soort artikels vind je met hopen. Goed onderbouwde, gecontroleerde studies waar ik naar zoek... niet en diegene die er wel zijn geven vaak geen duidelijk resultaat.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:56

speedfiets_2 schreef:
Voor degene die zeggen dat couperen niet pijnlijk is. Ik kom wel even langs met de piercing tang. Het zetten doet geen pijn in het kraakbeen. Erna enkele maanden dat gat erna wel. Dus het onder narcose "behandelen" is gewoon kwats.

Ik ken persoonlijk geen enkel gecoupeerde hond met een oortrauma of pijn aan de oren als volwassene.

Verder vind ik je vergelijking ook maar bij de haren gegrepen... : "alle kraakbeenpiercings doen pijn na enkele maanden" Tja, ik moet je teleurstellen...de mijne dus niet. :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:08

kiki1976 schreef:
Ik vind persoonlijk wel een verschil zitten in je hond puur cosmetisch laten opereren of laten castreren.
Onze teef heb ik idd laten castreren. Na iedere loopsheid schijnzwanger en later in combi met baarmoederontsteking. Daarnaast is het bewezen dat teven minder snel melkkliertumoren krijgt als ze al op jonge leeftijd geholpen worden. Dus is naar mijn mening niet met elkaar te vergelijken

Ik heb het over niet medisch noodzakelijk laten castreren zoals je uiteraard gelezen hebt.

Gevolgen van castratie:

Bewegingsapparaat: langere en lichtere botten, grotere kans op voorste kruisbandlaesies, gewrichtsproblemen door te snelle groei en door minder spierontwikkeling.
Geslachtsdelen: Grotere kans op castratie-onzindelijkheid. De gecastreerde reu kan aantrekkelijk worden voor andere (intacte) reuen. Gecastreerde reuen kunnen elkaar gaan berijden.
Tumoren: Grotere kans op het ontwikkelen van een haemangiosarcoom (kwaadaardige bloedtumor). Afhankelijk van het ras kan ook de kans op andere typen tumoren vergroot zijn.
Gedrag: Meer angst-gerelateerde gedragsproblemen. Zo kan een onzekere reu banger worden, waardoor zijn gedrag om kan slaan in angst-agressie. Bij teven een duidelijke kans op agressief en mannelijk gedrag (rijden, met poot omhoog urineren) na de castratie als de teef meerdere broertjes had. Negatieve invloed op de gedragsontwikkeling.
Hersenfunctie: Meer achteruitgang van de cognitieve functies (dementie).
Schildklier: Grotere kans op traag werkende schildklier en dik worden.
Prostaat: Grotere kans op prostaattumoren.
VACHT: kans op de ontwikkeling van een “pluizige” vacht, met name bij langharige honden: de vacht wordt dikker, meer gekruld, moeilijker te onderhouden.

Maar ho maar castreren om niet medische redenen heeft echt geen gevolgen hoor en is 'iets totaal anders'.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:25

KimD schreef:

Tuurlijk wel. Je mag er alleen niet mee op shows en evenementen komen. Het mag gewoon nog steeds.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:42

Evi84 schreef:
rien10 schreef:
Ik heb een Doberman pup gezien met tape met gewichtjes er aan. Als het diertje met zijn kop schudde, sloeg hij zich knetterhard met de gewichtjes op zijn kop. Dat is leed.

Gewichtjes wordt inderdaad af en toe gebruikt, echter gebruiken de meeste mensen gewoon tape die onder de kin door de beide oren aan elkaar bevestigen.

Knéttergek en total onnatuurlijk en zinloos. Als een dier niet voldoet An jouw idee van schoonheid koop je lekker een dier wat daar wel bij past. Je gaat toch geen hond zijn oren vastplakken en gewichten aan hangen? En als je dat normaal vindt is je wereldbeeld echt verknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:45

Ik dacht exact hetzelfde Pauline.... onbegrijpelijk. -O-

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:10

Pauline schreef:
Knéttergek en total onnatuurlijk en zinloos. Als een dier niet voldoet An jouw idee van schoonheid koop je lekker een dier wat daar wel bij past. Je gaat toch geen hond zijn oren vastplakken en gewichten aan hangen? En als je dat normaal vindt is je wereldbeeld echt verknipt.

Niet aan 'mijn idee van schoonheid', aan de nieuwe rasstandaard die men in het leven heeft geroepen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:10

rien10 schreef:

Knéttergek en total onnatuurlijk en zinloos. Als een dier niet voldoet An jouw idee van schoonheid koop je lekker een dier wat daar wel bij past. Je gaat toch geen hond zijn oren vastplakken en gewichten aan hangen? En als je dat normaal vindt is je wereldbeeld echt verknipt.[/quote]

Slaat ook nergens op dus als je kind scheven tanden heeft mag je ook geen beugel laten aanmeten dan moet je maar een ander kind nemen?! Dan zouden veel “rashonden” op straat komen door een kleinigheidje. Gewichtjes vind ik ook een beetje te maar de oren tapen omdat ze door het wisselen wat raar gaan staan doet de hond niks! Dit kan je niet van te voren zien het is bij elk hond anders. Net als een kind met flaporen?
Dan mag je ook de manen van een paard niet knippen want dit is niet natuurlijk?