Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:29

Heb heel je verhaal gelezen en ben benieuwd wat je beslissing gaat zijn TS.

Zelf heb ik tot 2 maal toe een asielhond in huis gehaald welke beide niet met katten konden, en ik heb 3 katten en beide hebben ze het geleerd. De laatste welke ik nu nog heb is een Mechelaar en gaat prima met de katten, maar op straat gaat ze er wel achteraan.

Wat betreft de bench, ik hou er ook niet van, maar in dit geval is het wel nodig voor een periode denk ik, onze Mechelaar heeft ook veel gesloopt, bv als ik met een paard het pad af ging trok ze de rolgordijnen van de muur af.

Wat iemand anders ook al zei een hond heeft maanden nodig om een plek echt als zijn thuis te zien.

Daarnaast krijgen wij in vakanties een paar keer per jaar nog een logeermechelaar, deze kon ook niet met katten maar ook dat gaat inmiddels prima. Deze zat eerst ook altijd in een bench maar kan inmiddels gewoon in huis.

TS succes met je beslissing maar ik zou het top van je vinden als je deze hond een kans gaat geven, denk dat je er over een maand of wat heel anders in staat.

Goof

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:42

Succes met je vreselijk moeilijke beslissing ts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:46

@Anna 79: Een mooie poedel! Die zie je tegenwoordig niet veel meer.Of vergis ik me en is het geen poedel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:26

Sterkte met de keuze!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:44

Als je besluit de hond te houden TS, dan is een lichamelijk onderzoek misschien een goede eerste stap.
De laagste in rang zijn, snel overprikkeld raken en onvoorspelbaar gedrag vertonen kan wijzen op pijn.

Hoeft niet altijd, maar een lichamelijke oorzaak uitsluiten lijkt me verstandig voor je verder gaat kijken naar opvoeding en gedrag.

Sterkte met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:06

Zelf heb ik ook een x voor de pijnlijke keuze gestaan een hond toch weg te doen, weten dat hij waarschijnlijk minder goed terecht zou komen dan gewenst vanwege zijn gedrag. Hond bleek raar gedrag te vertonen, kwam van MP.

Het was of ik een best wel pittig leven, een leven waar ik niet voor gekozen had of de hond weg. Vondt in die tijd aanloop heel belangrijk en ontspannen dingen kunnen doen. Deze hond was continue opletten...

De hond bleek ook te bijten, eerst onschuldig, later n x een flink bloedende duim, later gevecht met andere hond en de hond was bijna niet te behandelen met medicatie voor zijn wondjes (gevaar voor mij als baas).

Toen nog 2 x gebeten uit het niets toen was de kous af. De dierenarts was ook niet te spreken over deze hond. Hond is bij andere eigenaar vet jong overleden, heeft geen goed baasje getroffen helaas.

Had ik het anders moeten doen? De vrouw aan wie ik hem meegaf beloofde er goed voor te zorgen, was hondengedragskundige, maar gaf de hond weg aan zeer onkundige mensen, asociale types die eigenlijk geen geld en tijd hadden voor een dier.

De ene hondengedragsdeskundige is ook de andere niet...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:39

Fokker gesproken. Aangegeven waar ik tegen aanloop. Haar antwoord was om haar meer in de bench te houden. Eruit om te plassen enz en eventueel even knuffelen op de bank maar zodra ik haar uit zicht moet laten gelijk weer in de bench. Misschien dat dat over een paar maanden minder kan.

Binnen in huis niet samen spelen, alleen maar buiten. Geen contact voorlopig met andere honden (dit deden we al niet) en ook niet met andere mensen. Behalve dadelijk met speurles met diegene.
Moet aan mijn onzekerheid werken en het zien als een uitdaging. Aan de hond ligt het niet dat is een stabiele teef.
Terug neemt ze haar niet.

Tja en nu. Heb voor mezelf besloten dat ik zo niet een hond wil en kan hebben. Ik geloof wel dat het allemaal goed kan komen maar om maanden lang de katten of buiten of boven opgesloten te houden is voor hen niet eerlijk.
Ook voelt een hond zolang in de bench houden niet goed.
Voor mezelf, ik wilde geen project en continue over alles wat ik doe na moeten denken, waar loop ik, wanneer wat en wie zien we aankomen, hoe vermijden we dat.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:42

Ik vind het heel vreemd dat ze de hond niet terug neemt. Dit lijkt me geen doen voor jou, en ook niet leuk voor de hond. Oneerlijk voor je katjes.

Vraag me oprecht af of de Fokker niet gewoon zelf van de hond af wilde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:42

Ik moet zeggen dat ik haar aanpak ook niet zou doen. Hoe je t vanmiddag schetste zou ik zeer zeker wel doen. Ze moet ook de kans krijgen te ontpoppen en de bench alleen voor “pauze/rust” gaan zien voor nu omdat dat haar veilige plek is zoals ze de kennel gewend was.
Haar niet terug willen nemen vind ik alleen veel erger..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:43

Inderdaad erg raar dat de hond niet terug genomen wordt. Je weet wel zeker dat dit de fokker is en niet een project wat aangekocht is en waar ze zelf misschien ook niets mee kan? Ik hoop dat je een andere goede plek voor de hond kan vinden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:47

Het is zeker de fokker en hoewel wat ze zegt allemaal aannemelijk is en als ik zekerder ben de hond dat ook wordt ik me niet prettig voel met dat zij een soort van proefkonijn is om aan mijn onzekerheid te werken.
Dat ze nu begint uit te vallen naar auto's had ze al verwacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:47

Dat getuigt niet echt van een betrokken fokker en het advies om ze maar continue in een bench te stoppen is ook idioot 8)7
Maar goed, nu zit jij ermee en dat is mooi kak. Succes met wat je gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:58

Het is je goed recht de hond terug te brengen daar zij jou onjuist heeft geïnformeerd.

Ik zou zeggen breng ik haar terug en anders hangt er en een klacht en staat de inspectie voor de deur. De Fokker moet de hond terug nemen.

Zie artikel in het wetboek.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:07

Uit wat voor bloedlijnen komt deze hond? Mag ook in pb.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:40

Ik zou naar de fokker toerijden met de hond, asje.. hier heb je haar terug. Succes ermee. En ja klinkt bot, maar goed..de fokker mag het zelf oplossen. Dat hoef jij niet te doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:48

Wat een rare fokker.
Ik heb één keer een "oudere" hond gekocht, bordercollie maand of tien oud , in training net gestart. Mij werd verteld, probeer hem uit, neem je tijd, bevalt hij je dan betaal je hem, zo niet dan breng je hem gewoon terug.
Héél netjes.
Heb hem overigens betaald en gehouden, beste hond die ik ooit heb gehad.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:49

Wat raar... een goede fokker zal altijd de hond terugnemen, zeker als je hem nog maar zo kort hebt. Ontzettende vervelende situatie.
Sterkte hoor!

@Anjali: Dankjewel, klopt, het is een koningspoedel! Je ziet ze inderdaad weinig.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:01

Ik vind dit maar heel raar advies. Ik denk dat ze hond hiervan alleen maar onzekerder gaat worden en nog meer ongewenst gedrag gaat tonen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:10

Ik snap oprecht niet dat ze de hond niet terug neemt.
Zeker als ze als Fokker in die lijnen bekend is, dan wil je toch geen slechte reputatie?

Wat ik eerder al zei, ik denk dat ze zelf van de hond af wilde, en dat is ze nu.

Hierboven gooit iemand met een wetsartikel, zet het op de mail, dan heb je het zwart op wit.
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar volgens mij klopt dit ook zo. Je hebt een overeenkomst gesloten, mondeling of schriftelijk. Verkoper is in gebreke gebleken en jij staat in je recht om je geld terug te krijgen en de hond terug te geven.
Het moet niet uitmaken of het gaat om een huis, paard, of hond, of wat dan ook.

Bevestig dat je het juridisch aan gaat pakken als ze tegen gaat werken. Misschien gaat ze over stag.

En anders heel veel succes gewenst met het herplaatsen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:33

Een onzekere herder wat haar hele leven in een roedel heeft geleefd en er nu ineens 'in haar eentje' voor staat. Jammer (en ronduit belachelijk) dat de fokker haar niet terugneemt, in een roedel lijkt deze hond beter af.

Sterkte! Een nieuw, passend baasje zoeken is niet leuk maar zo te lezen wel de goede keuze.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 21:47

Heb er over nagedacht om het wettelijk te proberen te regelen maar zie daar vanaf.
Zoek liever zelf een goed tehuis met het hele eerlijke verhaal erbij en hoop dat dat dan wel een blijvend thuis kan zijn want dat verdient ze.
Degene die vanmiddag langs kwam zal ook zijn ogen en oren voor me openhouden.
Verder weet ik dat er op fb van die speciale herplaatssites voor herders zijn.
Kijken of ik daar iemand kan vinden die me er mee kan helpen.
Tot die tijd gaan we gewoon rustig verder zoals we bezig waren.
Wil iedereen bedanken voor hun mening, ook de minder leuke. Heeft mij geholpen om de knoop door te hakken en heel kritisch te kijken naar wat ik kan en wil bieden aan een hond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:05

Wie weet raak je toch wel aan haar gehecht....daar hoop ik op :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:18

nuscaniels schreef:
Fokker gesproken. Aangegeven waar ik tegen aanloop. Haar antwoord was om haar meer in de bench te houden. Eruit om te plassen enz en eventueel even knuffelen op de bank maar zodra ik haar uit zicht moet laten gelijk weer in de bench. Misschien dat dat over een paar maanden minder kan.

Binnen in huis niet samen spelen, alleen maar buiten. Geen contact voorlopig met andere honden (dit deden we al niet) en ook niet met andere mensen. Behalve dadelijk met speurles met diegene.
Moet aan mijn onzekerheid werken en het zien als een uitdaging. Aan de hond ligt het niet dat is een stabiele teef.
Terug neemt ze haar niet.

Tja en nu. Heb voor mezelf besloten dat ik zo niet een hond wil en kan hebben. Ik geloof wel dat het allemaal goed kan komen maar om maanden lang de katten of buiten of boven opgesloten te houden is voor hen niet eerlijk.
Ook voelt een hond zolang in de bench houden niet goed.
Voor mezelf, ik wilde geen project en continue over alles wat ik doe na moeten denken, waar loop ik, wanneer wat en wie zien we aankomen, hoe vermijden we dat.

OMG ik neem mijn andere post terug, sorry TS...
Maar wat in hemels naam is dat voor een fokker ?
Kennelijk wilde die echt alleen maar af van die hond... en dan het advies hond zo lang in de bench...

Daar zou dus beslist meer als één rugzakje bij dit diertje zijn...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:22

Ik hoop dat er een oplossing komt voor de hond.
Als ik een verhaal als dit lees van zogenaamde fokkers die hun verantwoordelijkheid niet nemen voor hun fokproducten, krijg ik meer sympathie voor de 'Ijslandse' manier.
Een vriendin van mij had vorig jaar ook een herplaatser die niet betrouwbaar bleek (verschillende mensen uit het niets gebeten). Na drie maanden gesukkel en stress voor de hond, is er gekozen voor euthanasie. Achteraf bleek het verhaal al bekend bij de fokker.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:35

Als ik niet al een hond met een rugzakje had momenteel, had je haar morgen nog mogen brengen !
Ik hoop dat er een mooie oplossing komt voor beide partijen.