Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:55

Die kende ik niet, heb net even bij de rashondenwijzer gekeken. Moet als boxereigenaar toch googlen wat een BOS operatie is, nooit van gehoord. Zeg ook niet dat het een ras zonder problemen is, maar in mijn ogen zijn er zoveel meer rassen en zou alleen maar top zijn dat daar verbeteringen in komen. Maar luchtwegproblemen dus nooit gehad gelukkig. 49 vind ik dan wel weer ernstig klinken, maar kanker is verdeeld in heel veel verschillende soorten binnen die 49, daar zijn ze idd helaas gevoelig voor. Ook een cherry eye staat er bij, wat zo verholpen is, had de eerste ook. Verder herken ik wel iets, de eerste had één bal niet ingedaald en ze zijn allemaal op late leeftijd (9, 11 en 12) overleden, 1 waarschijnlijk aan de gevolgen van kanker. Die we nu hebben is al weer 7 en hiermee een knieband gescheurd, wat blijkbaar ook vaker voorkomt bij het ras. Maar verder hebben wij, en gelijk afkloppen natuurlijk, nooit een dierenarts bij de honden gehad behalve de jaarlijkse enting. Dit zal voor ons waarschijnlijk de laatste boxer zijn, maar niet vanwege de genoemde 'problemen', maar omdat mijn gezondheid minder is, wellicht dan een minder sportieve hond. Maar wel met pijn in ons hart, want wij houden absoluut van het ras.

@Lisitano, wij hebben echt nooit de beweging aangepast om niets te merken dat ze benauwd zijn. Voorheen toen mijn gezondheid prima was, wandelden we uren per dag. Daarbij speelden ze ook nog uren, wij hebben een grote tuin en zijn ze graag met hun bal of stok bezig. Wij hebben echt alleen maar sportieve honden gehad, die letterlijk en figuurlijk soms niet te stoppen waren. Bij extreem heet weer, passen we ons allemaal aan, maar tot een graad of 24, merken wij echt geen verschil. Een hond die vanaf 15 graden al benauwd zou zijn, is idd niets, maar herkennen wij gelukkig ook niet.

Lichaamstaal is zeker een ding, maar dat zit hem niet in de korte neus of de vroeger gecoupeerde staart van de boxer naar mijn ervaring. Het zit hem in hun manier van doen. Een boxer benadert een andere hond met de kop omhoog en een directe, indringende blik, vaak met veel enthousiasme en zet overal direct de poten op. Wij hebben altijd directe honden gehad, nemen geen tijd voor een ontmoeting, willen direct enthousiast spelen en schrikken hiermee honden absoluut wel eens af. Beetje bord voor hun kop hebben ze wel }> Een boxer speelt heel veel met poten en bedoeld daar niets mee, zijn manier van doen, maar een andere hond ziet dit vaak als dominant en is er minder van gediend. Wij hebben hier wel verschil in gemerkt met andere honden, helaas, een boxer en andere bull/dog achtigen gaat veel beter.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:31

Ik vind dat het supergoed is dat de boel eindelijk een beetje wordt aangepakt. In mijn omgeving zoveel verdriet mee gemaakt van mensen die een leuke rashond kochten en later tegen zoveel narigheid aan liepen!

Mindim en mightymike, als ik jullie zo lees zijn jullie ervaren hondenbezitters en kunnen een goede inschatting maken bij een Fokker of die goed bezig is en een goede combinatie heeft gebruikt. Het probleem is, niet iedereen heeft die ervaring en denken een goede keus te maken. Juist daar kan best wat leed worden bespaard.

Ik vind boxers super fijne familie honden (je moet alleen je spullen wat verder op de tafel schuiven want ze klappen bijna dubbel als ze enthousiast worden :D ). Maar er wordt toch behoorlijk geprutst in dat ras qua doorfok, net als in Heel, heel veel andere rassen. Door deze aanpak wordt wel wat meer awareness gekweekt waardoor onervaren mensen die bijvoorbeeld voor het eerst een hond nemen niet alleen meer prat gaan op een stamboom. Want met een stamboom zal het qua gezondheid wel goed zitten en/Of de ouderdieren hebben zo veel prijzen gewonnen op een show. Dat is alleen helaas niet meer zo...

Anoniem

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:48

Er wordt ook veel geprutst, er wordt met dieren sowieso te veel geprutst om de mens maar tevreden te stellen.

Te korte snuiten zijn niet oke, mijn andere zus had een franse bulldog, die knorde de hele dag, snurkte in zijn slaap en noem het maar. Ik vond persoonlijk de ogen uitpuilen voor dat veel te kleine koppie. Ik sluit mijn ogen niet voor misstanden. Ik herken de boxer enkel niet in dit ademhalingstprobleem en meerdere boxereigenaren met mij niet. Bij te warm weer liggen al mijn honden op standje"liever lui dan moe" en een beetje verantwoordelijke eigenaar vraagt dan ook niets van zijn honden.
Hier hebben we wel een reu gehad met 1 ingedaalde bal en hebben dit ook bij de fokker aangegeven en deze hond is overleden aan kanker, maar toe was hij al wel 12 jaar en 9 maanden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

MightyMike schreef:
Lichaamstaal is zeker een ding, maar dat zit hem niet in de korte neus of de vroeger gecoupeerde staart van de boxer naar mijn ervaring. Het zit hem in hun manier van doen. Een boxer benadert een andere hond met de kop omhoog en een directe, indringende blik, vaak met veel enthousiasme en zet overal direct de poten op. Wij hebben altijd directe honden gehad, nemen geen tijd voor een ontmoeting, willen direct enthousiast spelen en schrikken hiermee honden absoluut wel eens af. Beetje bord voor hun kop hebben ze wel }> Een boxer speelt heel veel met poten en bedoeld daar niets mee, zijn manier van doen, maar een andere hond ziet dit vaak als dominant en is er minder van gediend. Wij hebben hier wel verschil in gemerkt met andere honden, helaas, een boxer en andere bull/dog achtigen gaat veel beter.

Dat stond ook in mijn stuk tekst he: franse bulletjes worden hier dus echt niet gewaardeerd door de hond. Let's be fair: dat kan nauwelijks als hond communiceren. Oren, neus, staart, houding van lichaam en hoofd, opzetten van haren... Dat is allemaal communicatie. Nou nemen we een normale oorvorm weg, de snuit weg, staart weg... En dan lopen ze ook nog eens als 'de zwakste schakel' en dan verwachten mensen wel dat andere honden daar positief op reageren? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er allerlei verschillende soorten honden zijn. Maar sommige honden zijn zó ver van het oorspronkelijke idee weggefokt, dat het gewoon écht lastig communiceert.

Mijn hond reageert dus ook op dingen als de border collie gaze. Terwijl qua uiterlijk een border collie natuurlijk best prima in elkaar steekt nog. Gewone oren, gewone snuit, gewone staart etc. Maar dat staren he...
Allemaal dingen die er door mensen ingefokt zijn voor een taak, zoals de gaze van de collie, of de ruige of langere vachten van diverse rassen om met bepaald terrein overweg te kunnen (of gewoon omdat ze het zo ontzettend schattig vonden, bij de platneuzen...).

Spelgedrag is sowieso best rastypisch te noemen. Windhonden willen vooral rennen samen - gewoon HARD gaan, zonder bal of stok of over elkaar heen rollen. Mijn primitiefje wil rennen en af en toe nog wel eens poten bijten, maar vooral wel rennen eigenlijk. Samen een vogel of konijn vangen vindt hij - in tegenstelling tot ik zelf - ook een mooi spel. En inderdaad: als jouw boxer flink met poten speelt, zou mijn hond daarop écht wel bijten. Wordt niet geaccepteerd als spelgedrag in zijn boekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:06

Dus alles wat niet in jouw podencos boekje past, is abnormaal?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:11

Mindim schreef:

Nee hoor. Maar kom op. Blijf even reëel: hoe kun je voor jezelf verantwoorden dat als je een wolf voor ogen hebt als 'dit is de oorspronkelijk versie', dat je dan een franse bulldog of mopshond ziet en denkt 'ja, dit is echt een verbetering op de wolf!'.
Dat je een - bijv - vizsla ziet en denkt 'ja, dit is een mooie, functionele hond die gefokt is om de mens te ondersteunen bij de jacht': hartstikke logisch, ben ik het helemaal mee eens!
Dat je een - bijv - border collie ziet en denkt 'ja, dit is een mooie, functionele hond die gefokt is om de mens te ondersteunen bij het bijeen houden van zijn vee': hartstikke logisch, ben ik het mee eens.
Betekent niet dat die specifieke 'gaze' die erin gefokt is, ook nog natuurlijk is. Is alleen wél handig gebleken voor het werk.

Gaan we terug naar de franse bull of mops: hoe ga je voor jezelf verantwoorden dat dat een verbetering op de wolf? Met welk doel dan? 'Hij is zo lekker langzaam, dus hij kan niet weglopen, en hij past best lekker op de bank' is géén verbetering en niet functioneel. Niet voor het dier tenminste.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:19

Dat ik dit topic tegenkom is wel toevallig want ik zag vandaag deze petitie verschijnen op mijn tijdlijn, gepost door een Shih Tzu fokker.

https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/federation_cynologique_internationale_president_ta_protect_and_preserve_historical_breeds/?fIdaikb&fbogname=Pieter&utm_source=sharetools&utm_medium=facebook&utm_campaign=petition-1015791-protect_and_preserve_historical_breeds&utm_term=Idaikb%2Ben&fbclid=IwAR3bufUI34imDrmkoc7gCEir5ht-1WG2tnjn3t2g3frdZKHz1UD8YAElxJw

Een petitie door kortsnuitfokkers om de regels weer aan te passen.

Edit: weet trouwens niet of dit hier al eerder is gepost!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:23

Ik vind het echt jammer om te zien dat er meteen zo'n petitie komt. Fokkers zouden toch ook juist verbetering moeten willen voor het ras waar ze dan zo van houden... Niet alleen nu met de kortsnuit discussie, maar elk ras waar gewoon ernstige afwijkingen in voorkomen. Maar als ze zo'n petitie willen, zegt dat al genoeg denk ik; ze willen niet veranderen. Maar waarom dan niet? Je kunt er toch idd echt niet onderuit dat sommige 'dingen' gewoon zo vreselijk ongezond zijn voor de honden. Ik kan echt niet 1 goed excuus bedenken waarom dit niet beter gaat zijn voor de honden < en dat is hetgeen waar op gefocust moet worden lijkt me. En zonder goede fokkers, keurmeesters en controles kom je er niet dus juist die mensen heb je nodig om een ras te verbeteren. Ik hoop echt niet dat ze met die petitie ergens gaan komen om alles wat nu gaat gebeuren weer teniet te doen.

Wat de discussie betreft over honden die elkaar 'lezen' en reageren op elkaar. Het is echt geen onzin dat veel honden defensief/alert reageren op honden omdat die op een bepaalde manier gebouwd zijn zoals constant een hoge staart hebben, waarvan de ogen niet goed zichtbaar zijn of de oren en ga zo maar door. Dat zie je heel veel gebeuren en dat is echt verklaarbaar (en logisch) omdat bepaalde rassen gewoon zo gebouwd zijn tegenwoordig dat ze geen 'normale' lichaamstaal meer (kunnen) laten zien. Skippy heeft dat super verwoord vind ik. De ene hond is er natuurlijk gevoeliger voor als de ander hoe hij/zij reageert op een hond die constant een hoge staart houding heeft of waarvan de ogen/oren niet goed zichtbaar zijn en ga zo maar door, maar het komt uiteindelijk wel doordat een bepaalde hond zo anders uitziet. Elke instructeur van een hondenschool, elke gedragstherapeut en ander persoon welke dag in dat uit met honden werkt, nog los van een individueel als ik of skippy of iemand anders, zal je kunnen vertellen dat dit gewoon echt een ding is en niet de grootste onzin. Het zou een hoop schelen als mensen zich daar eens bewust van zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-05-20 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:29

cursebreaker schreef:
Ik vind het echt jammer om te zien dat er meteen zo'n petitie komt. Fokkers zouden toch ook juist verbetering moeten willen voor het ras waar ze dan zo van houden... Niet alleen nu met de kortsnuit discussie, maar elk ras waar gewoon ernstige afwijkingen in voorkomen. Maar als ze zo'n petitie willen, zegt dat al genoeg denk ik; ze willen niet veranderen. Maar waarom dan niet? Je kunt er toch idd echt niet onderuit dat sommige 'dingen' gewoon zo vreselijk ongezond zijn voor de honden. Ik kan echt niet 1 goed excuus bedenken waarom dit niet beter gaat zijn voor de honden < en dat is hetgeen waar op gefocust moet worden lijkt me. En zonder goede fokkers, keurmeesters en controles kom je er niet dus juist die mensen heb je nodig om een ras te verbeteren. Ik hoop echt niet dat ze met die petitie ergens gaan komen om alles wat nu gaat gebeuren weer teniet te doen.

Wat de discussie betreft over honden die elkaar 'lezen' en reageren op elkaar. Het is echt geen onzin dat veel honden defensief/alert reageren op honden die op een bepaalde manier gebouwd zijn zoals constant een hoge staart hebben, waarvan de ogen niet goed zichtbaar zijn of de oren en ga zo maar door. Dat zie je heel veel gebeuren en dat is echt verklaarbaar (en logisch) omdat bepaalde rassen gewoon zo gebouwd zijn tegenwoordig dat ze geen normale lichaamstaal meer (kunnen) laten zien. Skippy heeft dat super verwoord vind ik. De ene hond is er natuurlijk gevoeliger voor als de ander hoe hij/zij reageert op een hond die constant een hoge staart houding heeft of waarvan de ogen/oren niet goed zichtbaar zijn en ga zo maar door, maar het komt uiteindelijk wel doordat een bepaalde hond zo anders uitziet en anders is qua lichaamsuiting. Elke instructeur van een hondenschool, elke gedragstherapeut en ander persoon welke dag in dat uit met honden werkt, nog los van een individueel als ik of skippy of iemand anders, zal je kunnen vertellen dat dit gewoon echt een ding is en niet de grootste onzin.

Super verwoord. Helemaal mee eens! :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:45

juulbx schreef:
Dat ik dit topic tegenkom is wel toevallig want ik zag vandaag deze petitie verschijnen op mijn tijdlijn, gepost door een Shih Tzu fokker.

https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/federation_cynologique_internationale_president_ta_protect_and_preserve_historical_breeds/?fIdaikb&fbogname=Pieter&utm_source=sharetools&utm_medium=facebook&utm_campaign=petition-1015791-protect_and_preserve_historical_breeds&utm_term=Idaikb%2Ben&fbclid=IwAR3bufUI34imDrmkoc7gCEir5ht-1WG2tnjn3t2g3frdZKHz1UD8YAElxJw

Ik zou niet al te bang zijn voor de gevolgen van deze petitie. De wetgeving mbt het fokken van huisdieren (art. 3.4 van het Besluit houders van dieren) bestaat al sinds 2014(!). Echter bleek deze wetgeving door open normen niet concreet genoeg voor handhaving en heeft Minister Schouten in 2018 opdracht gegeven aan het Expertisecentrum Genetica Gezelschapsdieren om het rapport "Fokken met kortsnuitige honden" te schrijven, waarin diverse criteria worden benoemd die als handvaten gebruikt kunnen worden bij de handhaving. Sinds dat moment wordt hier dus al aan gewerkt. De fokkers van kortsnuitige honden die nu het gevoel hebben dat dit allemaal "opeens" gebeurt, hebben dus niet zo goed opgelet de afgelopen jaren.
Ook heeft de Raad van Beheer in oktober 2019 bij de minister een aangepast plan ingeleverd tav de kortsnuitige honden (waarin ze de gestelde criteria grotendeels wilden volgen, behalve de neuslengte, want dat zou niet zo'n probleem zijn). De minister heeft dit plan een week of 2 geleden afgekeurd en aangegeven dat eerder gekozen criteria van kracht blijven.
Daarom geloof ik dat deze petitie mosterd na de maaltijd is.

Nog even terugkomend op de boxers. Dit is één van de type honden die vallen onder brachycefale rassen, echter is het ook het ras met (over het algemeen genomen!) de minste problemen. Veel boxers die we gezien hebben in de pilot, zitten in het oranje of zelfs groene gebied. Dit bagatelliseert het risico op eventuele gezondheidsproblemen niet, het geeft wel aan dat er voor de boxers een goede toekomst is. En dat deze regelgeving voor de boxers nog mooi op tijd komt, in tegenstelling tot andere brachycefale rassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:48

Skippy01 schreef:
Mindim schreef:

Nee hoor. Maar kom op. Blijf even reëel: hoe kun je voor jezelf verantwoorden dat als je een wolf voor ogen hebt als 'dit is de oorspronkelijk versie', dat je dan een franse bulldog of mopshond ziet en denkt 'ja, dit is echt een verbetering op de wolf!'.
Dat je een - bijv - vizsla ziet en denkt 'ja, dit is een mooie, functionele hond die gefokt is om de mens te ondersteunen bij de jacht': hartstikke logisch, ben ik het helemaal mee eens!
Dat je een - bijv - border collie ziet en denkt 'ja, dit is een mooie, functionele hond die gefokt is om de mens te ondersteunen bij het bijeen houden van zijn vee': hartstikke logisch, ben ik het mee eens.
Betekent niet dat die specifieke 'gaze' die erin gefokt is, ook nog natuurlijk is. Is alleen wél handig gebleken voor het werk.

Gaan we terug naar de franse bull of mops: hoe ga je voor jezelf verantwoorden dat dat een verbetering op de wolf? Met welk doel dan? 'Hij is zo lekker langzaam, dus hij kan niet weglopen, en hij past best lekker op de bank' is géén verbetering en niet functioneel. Niet voor het dier tenminste.

Ik ben niet voor Franse bullen of mopshonden hoor, dat heb ik ook nergens genoemd, daar hoef ik me ook niet voor te verantwoorden? Alleen ik denk niet dat je de boxer er in die mate er bij in kunt delen.

Alle huishonden van tegenwoordig staan veraf van de wolf en als je perse alleen nog iets natuurlijk wilt, dan moet je geen hond nemen en al helemaal geen paarden houden. Want overal is aan geknutseld, bijna alle honden zijn met een doel gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:50

juulbx schreef:

Ja jammer, dan wil je niet gezondheid voor de hond.

De boxer staat er niet tussen O:)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:53

@mindim ik bedoelde ook niet dat jij als individu je hoeft te verantwoorden, maar wij als mensheid, voor het creëren van iets dat in de verste verte niet meer functioneel is ;)

Alle huishonden staan ver van de wolf af. Veel daarvan zijn echter wél nog heel functioneel en in staat goed te communiceren. Die hebben daar zelf geen last van, dat ze niet meer op een wolf lijken. Maar dat kan nog steeds wél communicatiestoornissen opleveren tussen verschillende types, want gedragskenmerken uitvergroten is natuurlijk bij ieder type een andere kant op gegaan. Dat kan frictie geven in onderlinge communicatie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:55

Ik vind de vergelijking met de wolf ook nergens op slaan, dat is zover van ons bed show, dat heeft niets meer met de huishond van nu te doen, dat is geen reëel beeld meer om te vergelijken.

Ik begrijp dat fokkers vast houden aan wat zij altijd prima vonden, dat is denk ik ook het punt, anders waren deze rassen al anders gefokt. Gelukkig is er dan nu een wet voor, graag of helemaal niet. Ben het met Mindim eens wat betreft de boxer, ik deel deze er ook niet bij in uit ervaring, maar verbeteringen zijn altijd goed en dan ook helemaal geen moeite mee. We gaan het allemaal zien, hopelijk een hoop leed minder in de nabije toekomst.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:56

juulbx schreef:

{:)-:( {:)-:( {:)-:(

Van mij part hadden deze rassen al lang een compleet fokverbod gehad, met uitsterfbeleid.

Ik kwam op een omheind losloopveld van de week een stel tegen met 2 Franse bullen, gigantisch knorren en geen lucht kunnen krijgen. Terwijl mijn langsnuit als een tornado over het veld heen vloog. Ook die had na 5 minuten razen een ademhaling van heb ik jou daar, maar Skip maakt zich dan ook zo druk...

Afbeelding

En Skip is echt geen platsnuit te noemen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 14-05-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:57

cursebreaker schreef:
Wat de discussie betreft over honden die elkaar 'lezen' en reageren op elkaar. Het is echt geen onzin dat veel honden defensief/alert reageren op honden omdat die op een bepaalde manier gebouwd zijn zoals constant een hoge staart hebben, waarvan de ogen niet goed zichtbaar zijn of de oren en ga zo maar door. Dat zie je heel veel gebeuren en dat is echt verklaarbaar (en logisch) omdat bepaalde rassen gewoon zo gebouwd zijn tegenwoordig dat ze geen 'normale' lichaamstaal meer (kunnen) laten zien. Skippy heeft dat super verwoord vind ik. De ene hond is er natuurlijk gevoeliger voor als de ander hoe hij/zij reageert op een hond die constant een hoge staart houding heeft of waarvan de ogen/oren niet goed zichtbaar zijn en ga zo maar door, maar het komt uiteindelijk wel doordat een bepaalde hond zo anders uitziet. Elke instructeur van een hondenschool, elke gedragstherapeut en ander persoon welke dag in dat uit met honden werkt, nog los van een individueel als ik of skippy of iemand anders, zal je kunnen vertellen dat dit gewoon echt een ding is en niet de grootste onzin. Het zou een hoop schelen als mensen zich daar eens bewust van zouden zijn.

Tuurlijk lezen honden elkaar. Het werd echter gebracht alsof enkel de oerhond of straathond dat zou doen en dat vind ik onzin idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:02

Liesje1611 schreef:
juulbx schreef:

Ik zou niet al te bang zijn voor de gevolgen van deze petitie. De wetgeving mbt het fokken van huisdieren (art. 3.4 van het Besluit houders van dieren) bestaat al sinds 2014(!). Echter bleek deze wetgeving door open normen niet concreet genoeg voor handhaving en heeft Minister Schouten in 2018 opdracht gegeven aan het Expertisecentrum Genetica Gezelschapsdieren om het rapport "Fokken met kortsnuitige honden" te schrijven, waarin diverse criteria worden benoemd die als handvaten gebruikt kunnen worden bij de handhaving. Sinds dat moment wordt hier dus al aan gewerkt. De fokkers van kortsnuitige honden die nu het gevoel hebben dat dit allemaal "opeens" gebeurt, hebben dus niet zo goed opgelet de afgelopen jaren.
Ook heeft de Raad van Beheer in oktober 2019 bij de minister een aangepast plan ingeleverd tav de kortsnuitige honden (waarin ze de gestelde criteria grotendeels wilden volgen, behalve de neuslengte, want dat zou niet zo'n probleem zijn). De minister heeft dit plan een week of 2 geleden afgekeurd en aangegeven dat eerder gekozen criteria van kracht blijven.

Nog even terugkomend op de boxers. Dit is één van de type honden die vallen onder brachycefale rassen, echter is het ook het ras met (over het algemeen genomen!) de minste problemen. Veel boxers die we gezien hebben in de pilot, zitten in het oranje of zelfs groene gebied. Dit bagatelliseert het risico op eventuele gezondheidsproblemen niet, het geeft wel aan dat er voor de boxers een goede toekomst is. En dat deze regelgeving voor de boxers nog mooi op tijd komt, in tegenstelling tot andere brachycefale rassen.

Heel fijn :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:03

@mindim ik denk dat wij hier volledig langs elkaar communiceren. Ik ga me niet iedere keer op een nieuwe manier proberen uit te leggen. lees het zoals je wil. Je leest iets anders dan ik schrijf. Duidelijk.
(Zie, zelfs mensen doen dat, en die zien er nog best wel hetzelfde uit allemaal... ;) )

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:03

Liesje1611 schreef:
juulbx schreef:

Bedankt voor de fijne feedback. Je posts zijn telkens een enorme toevoeging en fijn om te lezen :j *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:04

MightyMike schreef:
Ik vind de vergelijking met de wolf ook nergens op slaan, dat is zover van ons bed show, dat heeft niets meer met de huishond van nu te doen, dat is geen reëel beeld meer om te vergelijken.

Ik begrijp dat fokkers vast houden aan wat zij altijd prima vonden, dat is denk ik ook het punt, anders waren deze rassen al anders gefokt. Gelukkig is er dan nu een wet voor, graag of helemaal niet. Ben het met Mindim eens wat betreft de boxer, ik deel deze er ook niet bij in uit ervaring, maar verbeteringen zijn altijd goed en dan ook helemaal geen moeite mee. We gaan het allemaal zien, hopelijk een hoop leed minder in de nabije toekomst.

Was helemaal blij dat couperen van staart en oren verboden werd, echter vliegen de kopjes soms nu wel van tafel :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:04

Haha, heel herkenbaar idd! Ik vind ze ook mooier met oren en staart, absoluut fijn!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:06

Mindim schreef:
MightyMike schreef:

Was helemaal blij dat couperen van staart en oren verboden werd, echter vliegen de kopjes soms nu wel van tafel :D

Maar dat gebeurt ook met honden waarbij nooit gecoupeerd wordt haha dus dat moet je dan maar voor lief nemen :P. Heb eens een labrador in de buurt van een tafel waar drinken ofzo op staat. Succes :') Mijn Herder sloeg afgelopen zondag nog een grote asbak van tafel bij m'n ouders achterom (eentje die m'n zusje voor ze meenam uit een of ander ver land. Oeeeeeps) omdat ze zo heerlijk enthousiast is met d'r mega fluff staart :') Ze had er maar een paar seconden voor nodig en pats boem. Ik heb als ik iets op tafel heb staan, alles zover mogelijk van de rand af :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:19

Ik zag de petitie ook langskomen en heb vd week nog een discussie gehad met een Shih Tzu fokker (geloof dat er nog een aanschoof).
Komt erop neer dat ze weigeren te outcrossen of überhaupt honden met een langere neus te fokken want als ze boomers wilden fokken hadden ze dat wel gedaan en gezondheidstesten zijn belangrijker.
Het gaat om ong 1cm meer lengte geloof ik om ze meer naar of zelfs in de groene zone te krijgen, iets wat imo met selectie en evt outcrossen prima haalbaar moet zijn.
Toen ik aankaartte dat ik best vaak hoor dat Shih Tzu's problemen hebben bij warmer weer zeiden ze dat dat bij stamboomhonden niet voorkomt omdat die getest worden en toen ik aangaf dat ik het bij zowel stamboom- als stamboomloze Shih Tzu's hoor (van hun baasjes) werd er niet op gereageerd.
Ik vind het jammer dat ze zo vast blijven hangen in het purebred etc en stamboomloos/kruisingen/outcross afkraken maar het bevestigde voor mij wel dat het aan een dood paard trekken is.

Zelf heb ik een brachycephale hond uit de lijst, de Shih Tzu en het is de eerste en ook de laatste als ze blijven fokken op de huidige manier.
Het is imo belachelijk dat ik hem bijna niet meer kan uitlaten wanneer het warmer dan 22c wordt omdat hij het benauwd krijgt (deels snuitlengte, deels omdat de hitte vd bestrating tegen zijn buik slaat) terwijl mijn andere hond (middenslag Keeshond) met 30+ nog bijna onverminderd rondvliegt.
Van mij hoeft mijn Shih Tzu niet als een idioot rond te racen bij warm weer maar zoals het nu gaat is gewoon sneu. :(:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:44

Je kan het zo onnatuurlijk maken als je wil, maar waarom zou je?

Laten we aub vergelijkingen met hoe paarden gehuisvest en behandeld worden weg laten want het gaat hier om wel of niet fokken met mismaakte dieren. Dan kan je beter de vergelijking maken met die zielige kapot gefokte mini paardjes of Arabieren met belachelijke diepe deuken in hun neus

Neem de Basset hound, dat ziet er toch ook te treurig uit, en veel mensen vinden het geweldig en schattig. https://i.pinimg.com/originals/2a/7a/ea ... 286343.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:55

Jis_ schreef:
Je kan het zo onnatuurlijk maken als je wil, maar waarom zou je?

Laten we aub vergelijkingen met hoe paarden gehuisvest en behandeld worden weg laten want het gaat hier om wel of niet fokken met mismaakte dieren. Dan kan je beter de vergelijking maken met die zielige kapot gefokte mini paardjes of Arabieren met belachelijke diepe deuken in hun neus

Neem de Basset hound, dat ziet er toch ook te treurig uit, en veel mensen vinden het geweldig en schattig. https://i.pinimg.com/originals/2a/7a/ea ... 286343.jpg

Dan maar met mismaakte minipaardjes. Ik doelde er alleen op dat wanneer met over "natuurlijk" begint, het einde eigenlijk wel zoek is. Niets natuurlijks meer aan hoe we dieren houden immers. Dus als je 'natuurlijk' als standaard gaat gebruiken, kunnen we wel ophouden.

Helemaal eens met je wat betreft de bassethound.