etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 17:01

Allebei onze honden hebben een andere manier van begroeten, de jongste van 9 jaar komt enthousiast aangelopen met een wuivende pluimstaart, de laatste paar meter remt hij keurig af en gaat stil staan en wacht af met nog altijd een wuivende staart, komt de andere hond ook dan is het snuffelen, komt de andere hond niet dan is het afhankelijk van de houding of hij blijft staan of weer terug komt. Onze oudste van 11 is bij kleine hondjes te lomp dus die houd ik bij me, wij wil te graag spelen (als in samen rennen over het pad heen en weer), niet elke hond wil/kan dat dus houd ik hem bij me en dan gaat prima.
Honden die ze kennen gaat het altijd goed, elkaar enthousiast begroeten en dan samen lekker rennen en snuffelen en uitdagen. Heeft een andere hond geen zin in spelen ook goed, snauwt een andere hond dan kijken ze beteuterd en gaan ze hun eigen gang. Ik heb geen onderdanige honden maar zeker geen bazige honden die beginnen met vechten of uitdagen tot. Daar ben ik wel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:15

KarmaChansy schreef:
oh hier ook zo'n discussie mensen willen dat je met je loopse teef niet langs de hondenspeelweide mag lopen want dat leid de reuen af, donder toch lekker op! Als je een reu hebt leer hem lekker manieren zeg kijk ik laat mijn teef dus echt niet loslopen als ze loops is buiten want mensen met reuen zijn niet te vertrouwen, moet hier de eerste nog tegenkomen die controle heeft. Maar een reu die op mijn teef komt afgestormd kan gewoon een schop krijgen, als mijn andere geholpen teef niet sneller is. Die is heel duidelijk en geeft een flinke snauw

Je laat je teef niet los lopen omdat je vind dat mensen hun reu niet opvoeden? De reden zou moeten zijn dat je snapt dat een reu die op een loopse teef reageert gewoon de natuur is en dat je dat als eigenaar van een reu niet altijd voor kan zijn.. De eigenaar kan namelijk niet ruiken dat jouw teef loops is, zijn hond wel dus die zal altijd sneller zijn. Langs een gebied lopen is prima maar om eigenaren van reuen zo neer te zetten komt op mij nogal gefrustreerd over..

Mijn ene herder reageerde ook op loopse teven, logisch ook want voordat hij bij mij kwam werd hij ingezet als dekreu, één keer op cursus meegemaakt dat iemand een loopse teef mee nam en haar lekker elke keer bij mijn reu in de buurt om liet sjouwen.. Tijdens het trainen geen last gehad maar het koffierondje heb ik maar afgebroken want die teef kwam juist elke keer bij hem en ja hij werd vervelend daardoor, kon ik hem ook niet kwalijk nemen. Verder nog iemand kunnen helpen want haar teef werd 2 dagen voordat ze op vakantie gingen loops, het was dat ik zei dat ik dacht dat ze loops moest worden omdat hij op een bepaalde manier met haar speelde, vrouw heeft toen nog snel broekjes voor onderweg kunnen halen, anders hadden ze zonder gezeten. Teef werd voor de eerste keer loops en zelf had ze dus nog niks gemerkt.
Hij dook er niet op maar wilde wel spelen, als hij bij een dekrijpe teef de kans had gekregen dan had ie dat wel gedaan denk ik, maar hij liep alleen los in het losloopgebied hier dus dat was dan ook de fout van de eigenaar van de teef geweest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:32

dees_daan schreef:
KarmaChansy schreef:
oh hier ook zo'n discussie mensen willen dat je met je loopse teef niet langs de hondenspeelweide mag lopen want dat leid de reuen af, donder toch lekker op! Als je een reu hebt leer hem lekker manieren zeg kijk ik laat mijn teef dus echt niet loslopen als ze loops is buiten want mensen met reuen zijn niet te vertrouwen, moet hier de eerste nog tegenkomen die controle heeft. Maar een reu die op mijn teef komt afgestormd kan gewoon een schop krijgen, als mijn andere geholpen teef niet sneller is. Die is heel duidelijk en geeft een flinke snauw

Je laat je teef niet los lopen omdat je vind dat mensen hun reu niet opvoeden? De reden zou moeten zijn dat je snapt dat een reu die op een loopse teef reageert gewoon de natuur is en dat je dat als eigenaar van een reu niet altijd voor kan zijn.. De eigenaar kan namelijk niet ruiken dat jouw teef loops is, zijn hond wel dus die zal altijd sneller zijn. Langs een gebied lopen is prima maar om eigenaren van reuen zo neer te zetten komt op mij nogal gefrustreerd over..

Mijn ene herder reageerde ook op loopse teven, logisch ook want voordat hij bij mij kwam werd hij ingezet als dekreu, één keer op cursus meegemaakt dat iemand een loopse teef mee nam en haar lekker elke keer bij mijn reu in de buurt om liet sjouwen.. Tijdens het trainen geen last gehad maar het koffierondje heb ik maar afgebroken want die teef kwam juist elke keer bij hem en ja hij werd vervelend daardoor, kon ik hem ook niet kwalijk nemen. Verder nog iemand kunnen helpen want haar teef werd 2 dagen voordat ze op vakantie gingen loops, het was dat ik zei dat ik dacht dat ze loops moest worden omdat hij op een bepaalde manier met haar speelde, vrouw heeft toen nog snel broekjes voor onderweg kunnen halen, anders hadden ze zonder gezeten. Teef werd voor de eerste keer loops en zelf had ze dus nog niks gemerkt.
Hij dook er niet op maar wilde wel spelen, als hij bij een dekrijpe teef de kans had gekregen dan had ie dat wel gedaan denk ik, maar hij liep alleen los in het losloopgebied hier dus dat was dan ook de fout van de eigenaar van de teef geweest.

Amen.

Als je een intacte reu los hebt lopen in een losloopgebied, heeft die reu echt veel sneller door dat er een loopse teef loopt of heeft gelopen.

Ik ben mijn reu nooit om die reden kwijt geweest, maar ik ken wel verhalen dat de reu een loopse teef rook en was vertrokken nog voordat de eigenaar überhaupt door had dat er iets aan de hand was. ....

En ja, liep er wel een loopse teef al dan niet delrijp, dan kon ik roepen en fluiten als Brugman, Skip had op dat moment even al zn hormonen in zn oren zitten.

Ik ben verhuisd en hier in het bos wordt er gedoogd om je hond los te hebben. Kom je iemand tegen, lijn je je hond even aan. Dit is dus ook de reden dat Skip zn ballen heeft mogen inleveren afgelopen november. Ik ben verantwoordelijk voor hem en wil niet dat hij als intacte reu even achter zn hormonen aanloopt en op een loopse teef duikt hier in het bos. Want omdat het officieel aanlijngebied is, kan je verwachten dat er een keer een loopse teef in het bos loopt.

Als ik zelf een teefje zou hebben, dan zou ik al die reuen niet in de buurt willen hebben, ookal weet ik dat mijn teef niet dekrijp is op dat moment.

Dus dan zoek ik een andere weg op om mijn hond uit te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:48

Mijn honden begroeten allen verschillend, mijn jongste teef van 3 houdt niet van terriers, ze doet het uitstekend in een roedel, maar honden tegenkomen tijdens een wandeling vindt ze helemaal niets en schiet dan in de aanval. Mijn andere teef van vier is erg onder de indruk van andere honden en gaat snippen omdat ze zich onzeker voelt of op haar rug liggen, is de kennismaking achter de rug dan speelt ze graag met andere honden. Mijn reu van tien houdt er niet van dat honden naar hem toekomen. Hij blijft stokstijf staan en laat zich besnuffelen, bevalt het niet dan gromt hij ter waarschuwing, bevalt het wel dan wordt er wat afgesnuffeld, daar blijft het bij want hij houdt niet van spelen. En dan heb ik nog mijn hieperdepiep van 9 maanden. Een boxerreu van 9 maanden en een kleine 35 kilo, Het leven is zo leuk, schijnt hij constant te denken en alles is interessant, speels en lomp. Die kan op je afstormen, maar springt niet boven op een andere hond. Hem heb ik aangelijnd, want niet iedereen zit daar op te wachten :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:56

dees_daan schreef:
KarmaChansy schreef:

tja is ook wel frustratie ja constant omdat mijn teef loops is, dan mag ik nergens meer lopen? zit beetje hoog ja. Ik zorg dat ik weg blijf bij reuen dan moeten mensen met hun honden daar ook voor zorgen en dat gebeurt dus niet :+ tegenwoordig is het echt een trend van constant losse honden die maar jagen en achter wild aan gaan zonder een eigenaar te zien dat is niet ok period. Mijn jager loopt dus altijd aan de lijn want die luisterd niet en is weg. Daarom ben ik blij met ons systeem hier ik bel de politie en die komen de losse hond halen.

toen ik nog in nederland woonde ervaarde ik het zelfde gezeik als hier mensen met honden die niet luisteren en maar overal bovenop laten springen maar ja het is een gebed zonder einde

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 19:03

Mindim schreef:
En dan heb ik nog mijn hieperdepiep van 9 maanden. Een boxerreu van 9 maanden en een kleine 35 kilo, Het leven is zo leuk, schijnt hij constant te denken en alles is interessant, speels en lomp.

Die van ons is 9 en denkt precies zo, hij is heel lang hyper geweest totdat hij een jaar of 7 werd, vanaf toen is het langzaam aan wat minder geworden. Maar het is nog altijd een blij ei zoals wij hem dan noemen. Veel mensen denken dat hij een jaar of 3 is.
Soms ook lomp maar dan meer als hij denkt dat hij een chihuahua is, dan wil hij even bij je knuffelen en helemaal op schoot bij je komen, helaas voor hem past dat meer met zijn schofthoogte van 68 cm. Dan heb je een hak in je lies of een elleboog in je lies want hij probeert het toch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 19:06

KarmaChansy schreef:
tja is ook wel frustratie ja constant omdat mijn teef loops is, dan mag ik nergens meer lopen? zit beetje hoog ja. Ik zorg dat ik weg blijf bij reuen dan moeten mensen met hun honden daar ook voor zorgen en dat gebeurt dus niet :+ tegenwoordig is het echt een trend van constant losse honden die maar jagen en achter wild aan gaan zonder een eigenaar te zien dat is niet ok period. Mijn jager loopt dus altijd aan de lijn want die luisterd niet en is weg. Daarom ben ik blij met ons systeem hier ik bel de politie en die komen de losse hond halen.

toen ik nog in nederland woonde ervaarde ik het zelfde gezeik als hier mensen met honden die niet luisteren en maar overal bovenop laten springen maar ja het is een gebed zonder einde

Ik kan me de frustratie wel een beetje voorstellen, als jij dan netjes de hond aangelijnd hebt omdat ze loops is mag je dat wel terug verwachten van een ander op dat moment, waar je dan ook bent. Tenminste zo denk ik dan. Zoveel moeite kan het toch niet zijn om tijdens het passeren even de honden aanlijnen, gedag zeggen verder lopen en een stuk verderop de honden weer los. Krijgen ze niets van om dat even een klein stukje tijdens de wandeling te doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:08

Ach t is al te moeilijk voor een hoop om je hond in aanlijnplicht gebieden aan de lijn te houden.. :P
En zelfs daar is het bij t passeren nog onmogelijk om je hond bij je te roepen of aan te lijnen.. :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 19:43

Voor sommige inderdaad wel kiwiwitje, totdat het een keer fout gaan, dan is de wereld te klein.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:12

kiwiwitje schreef:
Ach t is al te moeilijk voor een hoop om je hond in aanlijnplicht gebieden aan de lijn te houden.. :P
En zelfs daar is het bij t passeren nog onmogelijk om je hond bij je te roepen of aan te lijnen.. :(

Ik loop daar juist weer om de mensen uit losloopgebied te ontwijken. := maar goed, ik lijn wel aan en hij gaat niet bij een hond kijken

En stiekem speel ik vals want mijn aanlijngebied kom ik in een maand tijd misschien 2 mensen tegen, zonder hond. Daarom loop ik daar

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:34

MyWishMax schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik loop daar juist weer om de mensen uit losloopgebied te ontwijken. := maar goed, ik lijn wel aan en hij gaat niet bij een hond kijken

En stiekem speel ik vals want mijn aanlijngebied kom ik in een maand tijd misschien 2 mensen tegen, zonder hond. Daarom loop ik daar

Als je gewoon aanlijnt vind ik t best. Maar helaas doen ze dat allemaal hier niet.

En indd dan is t ineens crisis als ze dan oh zo niet vriendelijk en honds contact komen maken en een van mij even heel subtiel laat merken dat ze er niet van gediend is.
En ze gromt en snauwt alleen. Maar dan is t ineens drama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:12

meggiemeg schreef:
Mindim schreef:
En dan heb ik nog mijn hieperdepiep van 9 maanden. Een boxerreu van 9 maanden en een kleine 35 kilo, Het leven is zo leuk, schijnt hij constant te denken en alles is interessant, speels en lomp.

Die van ons is 9 en denkt precies zo, hij is heel lang hyper geweest totdat hij een jaar of 7 werd, vanaf toen is het langzaam aan wat minder geworden. Maar het is nog altijd een blij ei zoals wij hem dan noemen. Veel mensen denken dat hij een jaar of 3 is.
Soms ook lomp maar dan meer als hij denkt dat hij een chihuahua is, dan wil hij even bij je knuffelen en helemaal op schoot bij je komen, helaas voor hem past dat meer met zijn schofthoogte van 68 cm. Dan heb je een hak in je lies of een elleboog in je lies want hij probeert het toch.

Ook een boxer? Deze is inmiddels 64 cm en in de groei, onze vorige boxer was 70cm, maar ze vinden /vonden zichzelf prima schoothonden :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 07:18

Nee geen boxer, een koningspoedel Mindim. Een harlekijnkleurige.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 09:11

Even mijn frustratie kwijt hoor, is niet helemaal gerelateerd aan het topic maar wel met een hond te maken.
Gisteren voor de 2e keer bijna dezelfde hond onder de auto gehad. Zelfde hond van dezelfde groep ruiters. Paar maanden geleden stonden 3 ruiters te wachten op het ruiterpad om de weg (60 km weg en niet echt overzichtelijk vanwege de vele bochten er in) over te steken, ze hadden een hond bij zich, deze liep los, plots besloot de hond over te gaan steken, wij konden de hond nog net ontwijken, hart bonst je in de keel, ruiters keken niet op of om, geen verontschuldigend iets helemaal niets. Gisteren dezelfde groep met dezelfde hond wederom los. Zij waren nog een stukje van de weg af, zeg een meter of 25 á 30, de hond liep ver voor ze uit. De hond vloog dus de weg over, vlak voor onze auto langs, we konden de hond weer net ontwijken, alles ging maar net goed, ruiters waren druk aan het kletsen en lachen, gelukkig geen tegemoet komend verkeer anders was de hond daar onder de auto gekomen. Uiteindelijk riep 1 de hond terug waardoor hij weer voor onze auto langs schoot, wat maar weer net goed ging. Ik heb in schrik het één en ander door het raam geroepen, fietsers die het zagen gebeuren waren ook geschrokken en zeiden er ook wat van.
Ik kan het niet snappen, op het ruiterpad wordt je d.m.v. een bordje gewaarschuwd dat je een gevaarlijke oversteek nadert, ze komen er vaker, weten dat de hond niet optimaal luistert, toch kies je er voor om hem mee te nemen los. Dit moet haast een keer fout gaan. Je schrikt je rot als dit gebeurt en dan nog niet eens een reactie van de ruiters van sorry of wat dan ook.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:51

Echt.... wat een gestoord gedrag van die ruiters zeg. Hoe kun je andere mensen zo de schrik op het hart jagen en je hond blootstellen en zulke gevaren, niet oke!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:48

Denk dat zulke het pas leren als de hond daadwerkelijk onder een auto komt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:41

Dat wens ik echt niemand toe... mijn vorige hondje is op een dag out of the blue uit het park weggerend en de weg over gestoken. Hij kwam onder een vuilnisauto en heeft het niet overleefd. Wij zijn nog steeds getraumatiseerd hierdoor. Ik zie sowieso best vaak mensen hun hond onaangelijnd uitlaten, gewoon in een woonwijk en dan houd ik echt mn hart vast. Het hoef maar 1 keer mis te gaan en dan ligt je hart in duizend stukken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:09

DromenLies wat erg om zo je hond te moeten verliezen, vrienden van ons hebben dat ook meegemaakt, ze vergeet het beeld nooit meer wat er toen is gebeurd, de weg waar we gisteren reden nodigt uit om hard te rijden ondanks de vele bochten, daarom is de weg ook erg geliefd bij motorrijders, die rijden er zelden 60 maar vrijwel altijd harder, als een motorrijder had moeten uitwijken was deze denk ik wel onderuit gegaan gisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:56

Hier heb je wat mensen op ijslanders met een soort van wolfshond met muilkorf. Ook los en amper onder appel, je schrikt je het leplazarus als zo een hond op je af komt stormen. Ik snap de nonchalance niet, het is roepen om ongelukken als je dier niet onder appel staat en jij zit te paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:09

Het was altijd mijn droom, op buitenrit en dan de hond mee nemen. Maar ik zag te veel gevaren, niet eens vanwege appel, want hij luistert heel goed. Maar het blijft een dier en dan moet ik er op 2 tegelijk letten en nog op omgeving. Wat als je tegenliggers hebt en die zijn bang, hoe ga je aanlijnen, wat als paard er vandoor gaat?

Nu was de keuze makkelijk, ondanks dat hij als.pup heel vaak mee ging wilt hij het liefst op 5m afstand blijven, dus gaat hij niet meer mee en dus ook niet mee naar buiten. :') ik wilde hem namelijk wel strak naast paard kunnen laten lopen.

De voorbeelden vind ik echt te bizar. Interesseert die hond hun dan wel???

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:06

Mindim ik snap dat ook niet, meestal krijg je dan ook nog de opmerking: goh dat doet die anders nooit er achter aan als je er wat van durft te zeggen.

MyWishMax die gevaren zie ik dus ook. Wat als en wat dan...

Dat was ook altijd onze droom, honden mee op de marathonwagen als we er samen op uitgingen, onze honden vinden de marathonwagen al niets als die in de schuur staat, laat staan als die ook nog eens gaat bewegen... Ik houd onze honden ook altijd gescheiden van de paarden, ze zien het gevaar niet en als ik bij de paarden bezig ben wil ik mijn aandacht bij hun hebben en niet ook nog eens de honden in de gaten moeten houden. Ze liggen wel vlakbij aan de andere kant van het hek toe te kijken en dat vind ik wel zo prettig en veilig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 09:57

Een vraag aan de andere hondenbezitters die ook losloopgebieden bezoeken.
Sinds een paar weken hebben we een pup erbij. Om de grootste drukte te vermijden loop ik dus al heel vroeg in de ochtend, kom dan eigenlijk nooit iemand tegen, of net als ik de parkeerplaats af rij, dan komt er iemand aan met 4 honden in een auto.
Nu wil het volgende: afgelopen week kwam ik haar dus al eerder tegen dan op de parkeerplaats. Halverwege de ronde kwamen er al 2 van de 4 een keer "gezellig buurten" bij mij, zij was nergens te bekennen, de honden kwamen van achteren aan, 1 van de 2 beet onze hond van 11 maanden in zijn billen en vervolgens vlogen ze weer weg al gillend en kermend alsof ze levend werden op gegeten, de hond van 11 maanden was perplex, onze pup had niets in de gaten totdat ze gillend weg renden. Nadat ze weg waren gerend kwamen ze korte tijd later weer terug, wilden weer hetzelfde doen, zij was weer nergens te bekennen, dus gooide ik de riemen op de grond richting die 2 honden, puur om een schrik reactie op te wekken, raak gooien zit er bij mij niet in, kan niet goed richten met gooien, de riemen kwamen ergens 2 meter naast ze neer, ze keerden daarop weer om weer al gillend en kermend. Door gelopen, kom ik haar een heel stuk verder op tegen op een ander pad, 3 van de 4 honden duiken op mijn pup van 14 weken, totaal uit het niets, de pup is zich compleet rot geschrokken en is er vandoor gegaan, mijn andere hond van 11 maanden was in eerste instantie perplex en kwam daarna bij mij staan van zo wat was dat.
Volgens het baasje van de 4 honden zijn het straathonden en is het ook heel normaal roedelgedrag wat die 4 dus vertonen. Ik ben het daar niet mee eens. Een stabiele roedel vertoont dit gedrag niet. Ook hoeft ze de honden niet op te voeden want het zijn straathonden. Het zijn kleine honden, grootte van een kleine jack russel, dat formaat.
Is dit normaal gedrag?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:14

Ik noem dat alles behalve normaal gedrag. Je honden horen geen andere mensen lastig te vallen.
Nu was het een pup, de volgende keer een kind.
Heb je al aangiften gedaan bij de politie? Ik begrijp uit je verhaal dat de eigenaar bij je bekend is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:21

Dat heeft niks met elkaar te maken, een hond en een kind. Je kan een vreselijk hond agressieve hond hebben, maar dat heeft niks met mens agressie te maken. En andersom ook.

Maar nee, normaal is het niet. Hoewel jouw honden niet bij hen roedel horen, maar het gedrag dat jij beschrijft vind ik zeker niet normaal. Ik zou alleen de pup en jonge hond leren dat ze naar jou toe komen zodat jij het op lost. Dus zelf goed opletten of er honden aan komen en dan bij je roepen zodat jij de hondnweg kan sturen of ze wel kennis kan laten maken als het een rustige vriendelijke hond is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 10:25

Blussem ik weet met welke auto ze komt, verder ken ik haar niet van naam of waar ze vandaan komt.
Ik ben naar mijn pup gelopen om ze gerust te stellen en dat was vlak bij de auto, heb mijn honden in de auto gezet nadat ze rustig waren en heb haar op de parkeerplaats dus opgewacht om te vragen of dat ze dit normaal vindt. Heb gezegd dat ik dit niet normaal gedrag vind en dat ze er op kan wachten dat haar honden een keer gecorrigeerd gaan worden door andere honden die daar ook lopen die dit gedrag absoluut niet tolereren, er kwam een bak bagger uit daarna, niet normaal meer. Heb toen ook het nodige terug gezegd. Netjes? Nee wellicht niet maar hoef me niet alles te laten gebeuren of te laten zeggen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 03-05-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt