Ideale gezinshond :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Ideale gezinshond :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:15

Ik was benieuwd naar de Finse lappenhond die hier enkele keren werd genoemd en lees dat deze honden een vacht hebben die beschermd tegen extreme kou en werk(t) op ijsvlakten.

Is het dan verstandig om dit ras in Nederland te gaan houden waar de zomers juist steeds heter worden en de koude winters steeds minder voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:29

De lap zijn vacht past zich aan. Zomers is de vacht veel dunner (dikke ondervacht laat los) en daarnaast houdt de vacht de warmte juist ook weer buiten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:19

Mooi systeem :)

Bedankt voor de info.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:32

Mloes schreef:
Ja klopt, en je hebt ook Portugese en Italiaanse geloof ik. Wel allemaal heel andere karakters wat ik zo heb gehoord, hier dus ervaring met een Spaanse :D

Jarenlang hebben wij een Italiaanse waterhond gehad, een Lagotto Romagnolo. Iets kleiner dan de Spaanse en Portugese. We kregen haar op 7 jarige leeftijd als herplaatser. Kwam hier in de stad te wonen, ze woonde daarvoor op een boerderij. Geen kinderen gewend. Op dat moment hadden we een zoontje van net een jaar. Ze bleek de perfecte gezinshond, zo lief voor de kinderen! Heel veel plezier van en met haar gehad.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:01

Bull terriër :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:19

Ik heb met mijn vriend een Beauceron teef van nu 8 maanden en tot zover is ze de ideale gezinshond. Binnen is ze rustig, laat zich wel uitlokken tot een potje stoeien, kan zichzelf ook goed bezig houden, luistert extreem goed. Buiten enthousiast, maar houdt altijd oog voor ons. Het is op dit moment met kinderen alleen opletten als ze met haar gaan spelen. In haar enthousiasme wil ze wel eens tegen iemand aan lopen en dat gaat niet altijd goed met een hond van 25+kg :D

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:43

photophoebe schreef:

Die staat op mijn lijstje.. Ze zijn mooi van lelijkheid <3 en groot gevoel voor humor en heel lief. Maar wel beresterk en degene die ik ken zijn ook beetje onbehouwen en ietsjes lomp hihi

Hier verderop woont een klein teefje en echt als je haar ziet je kan alleen maar lachen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:25

Ceetje_bokt schreef:
Kuggur schreef:
Wat ik altijd vind van dit soort discussies is dat er volledig voorbijgegaan wordt aan de individuele karaktertrekken van honden.

Binnen het ras waar ik de meeste ervaring mee heb (werkende bordercollies) zijn de karakters enorm verschillend van hond tot hond.

Er wordt gepraat over karaktereigenschappen van rassen alsof alle individuen binnen een ras klonen van elkaar zijn (nou ja, sommige rassen hebben zo´n smalle genetische basis dat dáár misschien wel wat in zit... >;) )

Ik zou altijd naar het temperament en karakter van de ouderdieren kijken, en dat belangrijker vinden dan wat de betreffende rasomschrijving me probeert te vertellen.

Mee eens en als je naar een goede fokker gaat, zal deze een keuze maken voor je die past bij jouw leven en omstandigheden.
Ik lees ook vaak dat je bij een herplaatser weet wat je krijgt: niet per se. Er bestaat een regel dat honden/herplaatsers veranderen na 3 dagen/3 weken en dat je na 3 maanden echt de ziet zoals deze is. Het is nogal niet wat wat zo’n hond meemaakt.

Ik ken de regel niet en herken ook niet wat die zegt. Ik heb altijd herplaatsers gehad en die kun je prima inschatten. Uiteraard moet je de hond dan nog echt leren kennen. Maar ben nooit voor verrassingen komen te staan.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:47

Mijn zus heeft een Tibetaanse terrier gehad, als pup aangeschaft bij een erkende fokker. Voor het gezin was hij lief, voor anderen echter niet. Die vloog hij aan. Uiteindelijk hebben ze hem moeten laten inslapen omdat hij gevaarlijk werd. Daarna hebben ze een Golden retriever gekocht en dat was een echte gezinshond voor ze.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:11

Niqui schreef:
Mijn zus heeft een Tibetaanse terrier gehad, als pup aangeschaft bij een erkende fokker. Voor het gezin was hij lief, voor anderen echter niet. Die vloog hij aan. Uiteindelijk hebben ze hem moeten laten inslapen omdat hij gevaarlijk werd. Daarna hebben ze een Golden retriever gekocht en dat was een echte gezinshond voor ze.

Ik hoor dat echt wel regelmatig over Tibetanen. Ik ken er 3, 2 van een studiegenoot, 1 van een collega. Alle drie sociale, makkelijke honden. Alle drie teefjes wel, misschien dat dat scheelt? Die van mijn studiegenoot zijn zelfs therapiehond in een verpleeghuis geweest tot zij zelf ivm de komst van haar tweeling dat niet meer volhield. Ik ken ze dus zelf echt wel als sociale honden. Niet per se 'iedereen's beste vriend' zoals een labrador vaak is, maar wel 'gewoon hondsociaal' en 'gewoon menssociaal', zij het wat terughoudender, wat je vaker ziet bij honden die van origine uit Azie afkomstig zijn.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:58

Ze zijn geweldig. Zo lief en zo grappig.

Afbeelding

mvermeulen1 schreef:
photophoebe schreef:

Die staat op mijn lijstje.. Ze zijn mooi van lelijkheid <3 en groot gevoel voor humor en heel lief. Maar wel beresterk en degene die ik ken zijn ook beetje onbehouwen en ietsjes lomp hihi

Hier verderop woont een klein teefje en echt als je haar ziet je kan alleen maar lachen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:29

Oude buren hadden er zo een, hij heette Angus en hij luisterde voor geen meter.
Zoveel om die mensen en hun hond moeten lachen. Stiekem :D

Dus als we een bull terriër zien lopen, dan noemen we dat een Angus.

Ik weet niet of het karakter van Angus een kenmerk van het ras is of dat zijn relatief jonge baasjes geen idee hadden hoe ze een jonge bull terriër moesten opvoeden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:35

Ik ben het met een aantal eens dat een toller juist een leuke gezins hond is je ziet ze nu wat meer en fokkers zijn er bewust mee bezig om goede matches te vinden. Ken er een aantal die echt super in het gezin passen lief voor kinderen zijn en niet barsten van de energie.

Labrador zou ik zeker afraden en een doodle helemaal. Vooral met kinderen niet aan beginnen.

Friese Stabij ook een leuk ras!

De old english sheepdog staan niet echt bekend om hun hoge knuffel gehalte dus zou ik ook niet als een gezins hond aanraden.

Een Tibetaanse is dan beter geschikt idd!

Veel succes verder met je zoektocht!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:52

candalisa schreef:
Ik ben het met een aantal eens dat een toller juist een leuke gezins hond is je ziet ze nu wat meer en fokkers zijn er bewust mee bezig om goede matches te vinden. Ken er een aantal die echt super in het gezin passen lief voor kinderen zijn en niet barsten van de energie.

Labrador zou ik zeker afraden en een doodle helemaal Vooral met kinderen niet aan beginnen.

De old english sheepdog staan niet echt bekend om hun hoge knuffel gehalte dus zou ik ook niet als een gezins hond aanraden.

Waarom dan? Als je ze maar opvoed! Hoeveel lieve labradors werken er niet als geleidehond, die hebben allemaal zelfbeheersing. Dat is iets wat je een hond kunt leren.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:58

Helemaal mee eens.

Het gaat natuurlijk niet om hetzelfde als bij kinderen, maar mijn demente moeder heeft zoveel baat gehad bij hun labrador! Tot op het einde kon ze er nog mee wandelen. Supertrouw, braaf aan de lijn en makkelijk in de auto. Een goede fokker kan je precies vertellen of een hond in een gezin past. De onze kwam bij Farbourne vandaan.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:12

Bull terriër... ben het helemaal eens dat die geweldig zijn! In principe mijn eerste keus hond, want ze zijn gewoon helemaal gek <3 ware het niet dat er een super schattig mixje voorbij kwam, dat heel erg in de buurt kwam van de bulterriër. En mixjes zijn toch genetisch wat gezonder. Maar wie weet komt er ooit nog zo’n rare augurk bij.. :')

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:25

Mallow schreef:
8. Heidewachtel
Karakter:
+ intelligent, vriendelijk, lief, tolerant
-Blaft graag, jachtinstinct

Erfelijke aandoeningen bij dit ras bekend (4)
Heupdysplasie
Staar

Ik zie dat je al heel veel reacties hebt gekregen, maar nog niet zo veel over de heidewachtel, dus daar kan ik misschien nog wat meer over vertellen :) wij hebben sinds vorig jaar een geweldig leuke heidewachtel herplaatser. De karakterbeschrijving hierboven is helemaal van toepassing op die van ons, haha. Het is wel echt een actieve hond, we wandelen veel en trainen ook, ze werkt graag voor je. Los lopen in het bos kan best, maar het is geen hond die om je heen scharrelt. Ze is een echte waterrat en gaat ook graag haar neus achterna dus je moet haar regelmatig bij je roepen, oefeningen/balspelletjes doen onderweg om aandacht bij je te houden, etc. Dit schijnt met de jaren wel wat minder te worden, dit soort honden blijven redelijk lang 'jong' qua gedrag. In huis verder rustig (maar blaft wel gauw idd) en heel aanhankelijk, goed met kinderen en andere honden ook.

En nog even een fotootje van onze knapperd ;)

Afbeelding

Succes met jullie zoektocht!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:20

Ik ben door dit topic wel helemaal fan geworden van de Finse lappenhond. Wat een prachtige dieren.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:36

Nikass schreef:
candalisa schreef:

Labrador zou ik zeker afraden en een doodle helemaal Vooral met kinderen niet aan beginnen.

Waarom dan? Als je ze maar opvoed! Hoeveel lieve labradors werken er niet als geleidehond, die hebben allemaal zelfbeheersing. Dat is iets wat je een hond kunt leren.

Ja maar je zegt het zelf “werken” hier gaat jaren lang training in zitten, omdat het gezien wordt als huis tuin en keuken hond is het een van de meest onvoorspelbare rassen die er momenteel rond loopt. Afgelopen jaar al 41 bijt incidenten met labradors met ernstige verwondingen gezien omdat het zo onderschat wordt. Een labradoodle pup van 13 weken moeten herplaatsen omdat mensen dachten het is toch een hulphond dan moet die wel geschikt zijn als gezins hond maar geen benul van het ras hadden.
Dus nee ik raad ze niet aan als gezins hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:33

Daarmee zeg ik niet dat ze moeten werken, maar dat ze prima op te voeden zijn.
Dat er veel bijtincidenten zijn komt doordat mensen hun hond niet opvoeden, en vooral omdat ze hond en kind teveel bij elkaar laten.
Er gaat geen jarenlange training inzitten hoor. De basis opvoeding is na het eerste jaar gelegd.

Ik vind een labradoodle iets (heel) anders dan een labrador.
Maar het voorbeeld dat jij noemt, dat mensen een pup nemen en blijkbaar denken dat hij dan al opgevoed en volwassen is (ofzoiets??) dat zegt toch helemaal niets over de hond?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:19

candalisa schreef:
Een labradoodle pup van 13 weken moeten herplaatsen omdat mensen dachten het is toch een hulphond dan moet die wel geschikt zijn als gezins hond maar geen benul van het ras hadden.
Dus nee ik raad ze niet aan als gezins hond.

Dit zegt natuurlijk écht niets over de geschiktheid als gezinshond, en alles over de geschiktheid van mensen als hondenbaasje ;)
De enige reden dat ik labradoodles niet direct als gezinshond zou aanraden: ze zijn nogal DRUK. Niet gemeen, niet stout, niet vervelend. Maar het zijn actieve honden. Mijn ouders hebben de 'australische' versie (voor deze discussie begint; zal me worst wezen of het wel of niet een ras is, alles is wel bekend over zijn achtergrond, bloedvoering en gezondheid ;) ), dus niet lab x poedel, maar lab, poedel, engelse cocker, amerikaanse cocker, curly coated retriever en ierse waterspaniel érgens in de bloedvoering. Dat geeft ook weer ander gedrag dan puur lab x poedel natuurlijk. Hoewel de onze wel erg 'poedel' is in zijn manier van doen, met een vleugje lab en spaniel erin. En met bananen in zijn oren als het hem uitkomt, hoeveel training we er ook in steken :') . En ja, daar hebben we natúúrlijk opvoedwerk aan gehad. Minder wel dan aan mijn podengo en aan de engelse springer spaniel die we gehad hebben. De fokker was ook helder: het zijn slimme honden, het zijn sportieve honden, maar het gaat natuurlijk niet vanzelf.
Het nádeel van doodles is dat er zoveel verschil zit in wat erin zit, want een directe kruising labrador x poedel is natuurlijk iets heel anders qua karakter, aanleg etc dan een kruising die weer teruggekruist is op poedel en waar dan weer spaniel in gekruist is.
Degenen die ik ken zijn absoluut kindvriendelijk. Die van ons rolt met de buurkinderen over de grond, brengt ze zijn speelgoed, steelt geen eten uit kinderhandjes en vindt ze niet eng of vervelend.
Zou ik ze in deze situatie aanraden: tjah, ze hebben écht wel beweging nodig, zéker de grote maat (wij hebben een kleine medium, ongeveer 16kg, ongeveer 45cm) en net als met een labrador worden ze natuurlijk niet geboren met zelfbeheersing in hun systeem. Dus als je iets zoekt dat 'zo'n beetje zichzelf opvoedt', zijn er makkelijkere honden :j (en dat wordt denk ik vooral onderschat)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:35

Dat word sowieso bij een hoop honden ondershat.

Ga een willekeurig dorp in en ga kijken hoeveel Labrador’s daadwerkelijk opgevoed Zijn,
Die worden veel te vaak in huis gehaald door mensen die denken dat ze zichzelf opvoeden ; “Want het zijn van die makkelijk honden”
En zo gaat het Met veel rassen/types “makkelijke hond”

En dan komen de mensen Er nog bij die gewoon niet gezegend zijn Met welk opvoed talent dan ook en Maar wat aanmodderen van aanschaf tot het moment dat het dier weer op marktplaats gezet word
(Mijn buren Die een kruising chihuahua/Teckel kopen want Hij is zo schattig, Maar hoe laat je zoiets mee lopen aan de lijn dan? En oh hij is wel eigenwijs hoor .... he... hij blaft wel veel )

Als ik ts’s posts lees gaat welke hond het dan ook word uiteindelijk een fantastisch thuis Krijgen waarbij Er wel aan opvoeden word gedacht
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-03-20 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:36

Echt ik schrik hier dat de labrador wordt afgeraden, ongelooflijk.
Gelukkig hier alleen maar fijne honden gefokt en met fijne lijnen.
Mensen zelf zullen eens een duidelijker opvoeding moeten gaan geven, niet denken wel doen er een kwartje in en ze doen het voor altijd.

Hier een kleine roedel, Labrador, 2 x lange harige Teckel (kanichen, dwerg) en een pup teckel kortharige dwerg en nu 9 weken.

Veel mensen die hier over de vloer komen hebben bijna een hekel aan teckels en vinden de Labrador het einde maar die van ons zijn toch wel erg tof, gezellig en vooral opgevoed, klein maar veel hond.

Heel veel succes met jullie keuze maken, zal niet makkelijk zijn met alle adviezen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:37

Sonja_vR schreef:
Als ik ts’s posts lees gaat welke hond het dan ook word uiteindelijk een fantastisch thuis Krijgen waarbij Er wel aan opvoeden word gedacht

Ow, was ook niet zo bedoeld dat ik dacht dat TS niet gaat opvoeden, meer dat ze voor zichzelf de afweging moet maken of ze op zoveel activiteit in huis zit te wachten :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:38

Skippy01 schreef:
Sonja_vR schreef:

Ow, was ook niet zo bedoeld dat ik dacht dat TS niet gaat opvoeden, meer dat ze voor zichzelf de afweging moet maken of ze op zoveel activiteit in huis zit te wachten :j

Dat is idd wel een Ding :j
Als je een betere “uit knop” zou willen zou ik eerder voor een volle poedel gaan
(Ik Ben helemaal niet van de poedels, Maar sinds ik het ras beter heb leren kennen bij ene vriendin en de tandarts van mijn paard Ben ik ze wel gaan Waarderen)

(Ik bedoelde het ook algemener dan dat ik echt jouw post bedoelde hoor, Maar een overdenking nav jouw post )