Suzanne F. schreef:He wat jammer. Ik had zo gehoopt dat Pokkie verbetering liet zien. Wat sneu dat ze nog steeds omvalt. Waar zou dat nou door komen? Ik duim dat de dierenarts nog een idee heeft.
Dat omvallen en wankel lopen is een van de neurologische symptomen die ze heeft. Dit kan volgens de dierenarts verschillende oorzaken hebben, namelijk; trauma (bijvoorbeeld door een aanrijding of vos-aanval), problemen met het middenoor (dan gaat hun hele evenwicht en oriëntatie naar z'n grootje), een bacteriële infectie of een virus-infectie in de hersenen/zenuwen . Onder de laatste valt ook de ziekte van Marek, dit is een herpesvirus wat kippen bij zich kunnen dragen en in ene tot uiting kan komen bij grote stress of een verminderd immuunsysteem. Het wisselt een beetje welke neurologische klachten ze dan krijgen, dit hangt er heel erg van af welke zenuw geinfecteerd raakt. Maar vaak zie je een draainek en verlammingsverschijnselen. Virus-infecties zijn niet te bepalen als ze nog leven helaas, maar wel altijd dodelijk. Bacteriële infecties zijn wel behandelbaar, dus daar hopen/hoopten we eigenlijk op bij Pokkie.
(correct me if I'm wrong trouwens
maar dit is mijn wankele-kippen-kennis tot zo ver
)