Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:08

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:09

Ik heb 2 Jack russels hier op ons erf lopen....geen muizen en geen ratten hier. Ook geen katten want die lopen liever een blokje om :D

Sunnda

En hoe ga ik dan de muizen uit de schuren weren?

Nog meer gif inzetten? On nee dat mag straks ook niet meer en daar gaan weer andere belangrijke dieren aan dood.

crazycactus

Popstra schreef:
hier lopen op sommige boerderijen op de weg wel 11 katten. Die fokken maar een eind weg en ja die zie je ook constant door de weides struinen op zoek naar voedsel en ik geloof best dat beschermde weidevogels daar onder te lijden hebben. Die zie je hier dus ook nog maar amper.

Weidevogels hebben meer te lijden van het weidebeheer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:11

crazycactus schreef:
Popstra schreef:
hier lopen op sommige boerderijen op de weg wel 11 katten. Die fokken maar een eind weg en ja die zie je ook constant door de weides struinen op zoek naar voedsel en ik geloof best dat beschermde weidevogels daar onder te lijden hebben. Die zie je hier dus ook nog maar amper.

En dat ze in andere landen (o.a. Frankrijk) worden afgeknald en opgegeten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:15

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:16

Verdraagzaamheid is iets wat tegenwoordig nog maar weinig bestaat geloof ik :=
Alles is maar irritant, vervelend. Moet maar geweerd worden want overlast..

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:19

Ik weet niet of dit commentaar al is gegeven, heb alleen de 1e en de laastste 2 pagina's doorgelezen.
Maar het woord " ongecontroleerd" in het artikel valt op meerdere manieren uit te leggen: aan een lijntje, afzetting of:
kat bewust niet naar buiten 's nachts vanwege het feit dat katten 's nachts veel meer jagen dan overdag.
dan gaat ze ook "gecontroleerd" naar buiten - alleen overdag.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:20

Captain schreef:
Citaat:
De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.

Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

Precies dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:20

crazycactus schreef:
Popstra schreef:

De meeste katten waar ook weidevogels zijn, eten deze weidevogels niet. Ze zijn te groot. Trouwens, die kievit word in de winter in Frankrijk afgeschoten, terwijl ze hier beschermd zijn. Dus geen wonder dat de populatie kleiner word.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:22

Van mij mogen ze het per direct invoeren.
Hou gewoon je eigen beest bij je, niet verder dan je tuin en klaar.
Ik erger me kapot als de buurtkatten er weer eens een paasei van maken en mijn tuin onderscheiten en dieren terroriseren.
Mag ik de zooi weer opruimen zeker, nu had ik een konijn die ze verjoeg maar helaas is die overleden :')

Oja. Ik heb ook 4 katten zelf

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:25

Ik vind het wel apart dat hier de algemene tendens is dat we de katten op eigen terrein moeten houden en op fb iedereen tegen is. Zelf heb ik geen katten meer, maar in de afgelopen jaren zijn er heel wat al dan niet zwangere katten komen aanlopen. Dan vraag je je wel af waar die beesten vandaan komen en waarom ze niet gesteriliseerd zijn. En waarom ze niet terug naar de eigenaar gaan. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat er veel te veel katten vrij rondlopen. Dat gezegd hebbende ben ik blij dat de katten van verschillende buren hier rondlopen en muizen vangen, anders had ik echt een plaag aan muizen gehad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:26

Saskia9 schreef:

Inderdaad.
Grootste oorzaak hiervan is dat mensen tegenwoordig gewoon veel te kort op elkaar gehokt zitten.
Alles wordt bomvol gebouwd met zoveel mogelijk huizen op een klein stukje.
En dan komt er herrie en stress.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:28

Dat. Maar ook het idee (wat steeds meer ingang vindt) dat de wereld maakbaar is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:32

Klopt Mysa.
En met zoveel overbevolking in sommige gebieden is die utopie van een maakbare wereld ook nodig.
Al is het maar om het eigen geweten te sussen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:33

Saskia9 schreef:

De bekende van me die zwaar slechtziend is geworden door een kattenparasiet uit de tuin is niet tolerant naar loslopende katten, nee...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:34

Autumnn schreef:
Wiwabalia schreef:
Dus moeten omwonenden last hebben van jou kat? :7

Wie zegt dat ze overlast ondervinden van mijn kat? Die van mij doet 90% binnen op de bak.

En daarnaast, mij hoor je toch ook niet klagen over de mensen die roken, afval op straat gooien, mij afsnijden op de weg, door rood rijden, ruiten ingooien en ga zo maar door? Die hoeven toch ook niet binnen te blijven? Daar ondervind ik ook hinder van. Sterker nog, meeroken is schadelijker dan het roken zelf. Gebeurt daar wat aan? Ja, sigarettenpakjes duurder maken. Nou, joepie, daar heb je wat aan?? Laat ze dat eens gaan verbieden in Nederland.
Ik denk als je alle argumenten onder elkaar zet dat je meer nuttigs aan een kat hebt dan dat het overlast bezorgt.

Dit is toch appels met peren vergelijken? Want dat hoort imo ook niet.. maar kattenpoep in mijn voortuin (ookal is dat de 10%) ook niet.

Omdat iemand jou mening mbt katten niet deelt, schiet je in de verdediging door totaal andere zaken erbij te betrekken die niks met het onderwerp te maken hebben?

Katten prima, leuke & lieve beesten. Bij de eigenaar in huis en tuin (in het bewoonde gebied), ik ben voorstander. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:34

Ikke ikke ikke mentaliteit helaas. De paarden op stal want, stel je voor hij is vies. Katten binnen want stel je voor poep in de tuin.
Hoe de dieren zich voelen is ondergeschikt lijkt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:35

Sunnda schreef:

Nog meer gif inzetten? On nee dat mag straks ook niet meer en daar gaan weer andere belangrijke dieren aan dood.

Steenmarter laten zitten? Nog effectiever ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:36

Zoolgangster schreef:
Saskia9 schreef:

De bekende van me die zwaar slechtziend is geworden door een kattenparasiet uit de tuin is niet tolerant naar loslopende katten, nee...

Natuurlijk is dat k*'t. Maar als het de katten niet zijn, is het wel iemand die door zieke ratten iets oploopt, of een hondenbeet. Oid. Snap je. Je kunt nooit alles beperken.. Risico's zijn overal.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:36

Saskia9 schreef:
Ikke ikke ikke mentaliteit helaas. De paarden op stal want, stel je voor hij is vies. Katten binnen want stel je voor poep in de tuin.
Hoe de dieren zich voelen is ondergeschikt lijkt het.

Waar slaat dat nou weer op? Waarom moet ik elke dag 3 hopen poep in mijn tuin tolereren? Omdat jullie een kat hebben?

Ik laat mijn hond ook niet overal poepen (en ruim het op). Ik irriteer mij niet aan het feit dat ze loslopen, maar wel dat ze overal schijten in mijn tuin.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:38

yvje86 schreef:
In principe ben ik voor de stelling.
Ik vind dat men de kat niet los moet laten lopen zodat deze overal voor overlast kan zorgen.

Echter maak ik me wel wat zorgen voor boerderijen en industrie terreinen waar behoorlijk veel ongedierte rondloopt.
Ik woon namelijk naast een melkvee stal met over de 100 koeien. Heel simpel, daar lopen muizen, ratten en noem maar op.
Zouden daar geen katten zijn dan weet ik zeker dat er nóg meer ongedierte zou rondlopen.

Toen in de manege hier in de buurt de stalkat doodging, hadden ze daar last van bewegende muren van de vele muizen... dat was meteen over toen er een nieuwe kat was. Maar die poes bleef braaf op het terrein, heeft ook te maken met gesteriliseerd zijn en en voldoende stallen dus zat te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:38

dees_daan schreef:
Sunnda schreef:

Steenmarter bij ons in de buurt snoept alle cavia’s en konijnen op.

En schijt ook bij iedereen in de tuin.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:40

dees_daan schreef:
Sunnda schreef:

Totdat je dagelijks je autokabels opnieuw kan gaan kopen omdat de marter ze heeft doorgeknaagd zoals mijn vriendin had..

Het enige waar ik wel op voor ben is dat alle katten verplicht gechipt moeten gaan worden, mijn ouders vinden chippen nogal onzin. Maar ik denk juist dat het nuttig is alle katten te registreren die een eigenaar hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:43

Dus de nadelen en ongemakken die andere diersoorten met zich meebrengen (muizen, marters,...) worden wel erkend en inderdaad als ongemak aangewezen, de nadelen en ongemakken van een loslopende kat worden niet erkend en als ongemak aangewezen. Is dat het?