Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 13:22

Pepperrr schreef:
Metacam verlicht de pijn. Maar als de spieren 'goed' vast zitten voelt een kat nog steeds weerstand tijdens het maken van de poep/plas houding wat alsnog paniek kan veroorzaken :)

Oh dat wist ik niet !! Dan hou ik dat gewoon even op mijn optie/oplossing lijstje

ellepel schreef:
ik heb het vroeger gedaan met een poes die overal ging zitten.
die ging ook de douche in met de bak.
geen mandje want dan ging ze daar wel in plassen :+
dat hielp toen wel, na een week had ze door dat ze toch echt op die bak moest en was het klaar
die poes was overigens ook medisch nagekeken.
kun je prima proberen hoor,wie weet helpt het

Oké thnxx !! Gewoon niks geen mandje maar gewoon de harde leer :+
Moet dr broer maar even afzien haha, alles voor zn zus !

BigOne

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:45

En pijn kun je nog niet uitsluiten, de plashouding is heel anders dan de poephouding, ik zou toch een foto van de rug maken indien het mijn kat was. En bij het poepen komt het persen bij, plassen gaat voor een kat veel gemakkelijker.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:57

Als het echte paniek is wat bevestigd is, dus inmiddels aangeleerd gedrag, is dat wellicht vrij eenvoudig te verhelpen. Ze moet ervaren dat paniek niet (meer) nodig is.

Er bestaan pilletjes, verkrijgbaar bij de dierenarts, die het scherpe eraf halen en er dus voor zorgt dat de kat geen angst heeft.. een soort mindblocker. Deze worden ook vaak gegeven bij katten en honden die op transport moeten, of angst hebben voor vuurwerk.

Naam kan ik zo 123 even niet opkomen... :o
Het verslapt de spieren niet, maar onderdrukt alleen de angstgevoelens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:52

ik denk dat jij zylkene bedoeld?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 19:55

Ik heb dat gelijk even opgezocht, top!

Vanavond slapen ze in de badkamer, ik ben benieuwd of dat gaat helpen komende week.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:06

Ik vind je geweldig! Ken niet veel mensen die er zo rustig onder zouden blijven. Nou hopen dat het gauw over is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:24

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 22:36

Hevonen schreef:
Ik vind je geweldig! Ken niet veel mensen die er zo rustig onder zouden blijven. Nou hopen dat het gauw over is.

Super lief !!
Ik blijf de hoop houden dat ze gewoon weer op die bak gaat, het is nooit een probleem geweest dus dit lossen we weer op. :j

(Al breekt Mn moederhart wel een beetje bij het opsluiten in de badkamer)

En alwiene heel erg bedankt voor het opzoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:56

Badkamer is in elk geval makkelijker schoon te maken. Haal speciaal schoonmaakmiddel voor de ongelukjes, want de geur gaat niet zomaar uit bekleding en dat maakt foutjes blijven maken ook makkelijker.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:02

Als tijdelijke oplossing misschien een grote bench met kattenbak proberen.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 07:16

tamary schreef:
Badkamer is in elk geval makkelijker schoon te maken. Haal speciaal schoonmaakmiddel voor de ongelukjes, want de geur gaat niet zomaar uit bekleding en dat maakt foutjes blijven maken ook makkelijker.

Dat is idd verschrikkelijk.
Gister de bank al 2 keer ingespoten met spul van HG nu maar ruiken hoe dat nu is

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 07:47

Okee we waren toch te lief om hun mandjes neer te zetten en daar lag dus een flinke drol, en ik denk nog maar net want mevrouw schoot angstig in de rondte.

Vannacht dus echt geen mandjes.

Ze is verder trouwens verre van angstig dat komt echt alleen nadat ze een “ongeluk” heeft

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:45

collendoorn schreef:
Okee we waren toch te lief om hun mandjes neer te zetten en daar lag dus een flinke drol, en ik denk nog maar net want mevrouw schoot angstig in de rondte.

Ze is verder trouwens verre van angstig dat komt echt alleen nadat ze een “ongeluk” heeft

Aangezien jij niet boos op haar bent, wordt dat angstige waarschijnlijk door ongemak of pijn veroorzaakt. Ongemak kan ook ontstaan omdat katten van nature wel zindelijk zijn en ze dat nu dus niet is.

Ik heb ook ooit een kat gehad die overal poepte (oudere kat die in ons eigen huis steeds door twee buurkaters werd aangevallen). Heb hem ook 's nachts met alleen een kattenbak opgesloten (had destijds drie kleine kinderen en dus minder geduld), maar 's ochtends lag hij in de kattenbak te slapen en lag zijn poep op de grond ernaast.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:56

Kan dat angstige niet ook een gevoel van onveiligheid zijn? Omdat haar geur op dat moment "exposed" is en ze daarom kwetsbaar is?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:58

Misschien heb je dit al gezegd, maar speelt/jaagt ze wel? En kan ze makkelijk hoge sprongen maken?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:05

Misschien is het nog een optie om een keer naar de Osteopaat te gaan?
Om te kijken of zij wellicht toch spanning heeft en ongemak voelt bij het poepen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:07

Waarschijnlijk heb je het al lang geprobeerd, maar katten houden van de geur van bleekwater, heb je de katten bak daar al mee schoon gemaakt? Dat schijnt de bak weer aantrekkelijk voor ze te maken.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:18

zorro schreef:
Waarschijnlijk heb je het al lang geprobeerd, maar katten houden van de geur van bleekwater, heb je de katten bak daar al mee schoon gemaakt? Dat schijnt de bak weer aantrekkelijk voor ze te maken.

Nee nog niet gedaan !! Ga ik zeker proberen thnxx

Pepperrr schreef:
Misschien heb je dit al gezegd, maar speelt/jaagt ze wel? En kan ze makkelijk hoge sprongen maken?

Ja het is echt een hele soepele kat, jagen op echte beestjes dus ze dus alleen zomers als ze buiten komt. Maar het is zeker een speelse en soepele kat. Vooral als je het vergelijk met haar broer :')

xPabloBokt schreef:
Kan dat angstige niet ook een gevoel van onveiligheid zijn? Omdat haar geur op dat moment "exposed" is en ze daarom kwetsbaar is?

Hevonen schreef:
collendoorn schreef:

Aangezien jij niet boos op haar bent, wordt dat angstige waarschijnlijk door ongemak of pijn veroorzaakt. Ongemak kan ook ontstaan omdat katten van nature wel zindelijk zijn en ze dat nu dus niet is.

Ik heb ook ooit een kat gehad die overal poepte (oudere kat die in ons eigen huis steeds door twee buurkaters werd aangevallen). Heb hem ook 's nachts met alleen een kattenbak opgesloten (had destijds drie kleine kinderen en dus minder geduld), maar 's ochtends lag hij in de kattenbak te slapen en lag zijn poep op de grond ernaast.

Ja dat gevoel heb ik wel een beetje en het gevoel van schuld idd, omdat ze natuurlijk wel weet dat dit niet de bedoeling is
@hevonen wat heb jij daar uiteindelijk aan gedaan??

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:59

Ik heb alle plekken waar hij poepte steeds goed schoongemaakt zodat er zo min mogelijk geur zou achterblijven. Een aantal bakken op rustige plekken neergezet. Plastic zakken/dienbladen over recente poepplekken leggen.
Ik kon de brutale buurkaters niet goed buiten houden. Ze vonden steeds weer een weg naar binnen en vielen onze oude kat aan. Daardoor voelde onze kat zich niet op zijn gemak.

Hij bleek overigens wel degelijk een darminfectie te hebben. Het is lang geleden, weet nu niet meer welke. Het is uiteindelijk overgegaan, maar hij heeft behalve van veel stress duidelijk last gehad van zijn darmen.

Overigens, de kat van mijn dochter heeft vaak last van zijn rug bij het poepen; het doet hem duidelijk pijn. Overigens heeft hij daar ook last van als hij gespannen is.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:50

collendoorn schreef:
Wij wonen in Zaanstad, heb nu de site van http://www.jonnethecatexpert.nl iemand bekend mee ?

Bigone dan word het in de badkamer want een bijkeuken hebben we niet. Maar moet je dan nog iets neerleggen qua zacht ?? Want anders liggen ze toch niet lekker :+ (verwende poesjes)
Het word nu idd echt te smerig ! We zitten met biotex te poetsen maar het blijft zo hangen.

Nee echt niks veranderd, buiten komen ze ipc niet alleen maar met mooi weer als de deur open is.
Joey is er ondertussen al vanaf mei 2018.
De stofzuiger al vanaf juni 2019. Enige is dat een vriendin een weekje heeft opgepast en mijn nichtje een weekend maar dat is vaker gebeurd in de afgelopen jaren.

Enige is dus dat we toen over zijn gestapt op ander natvoer en ze daardoor wat diarree kreeg en toen is de ellende begonnen (maar alleen bij haar niet dr broer). dus gelijk van het natvoer afgehaald. De brokken zijn vanaf dag 1 hetzelfde (alleen nu volwassenen ipv kitten)

Vandaag een verslag van gelezen van 1 van onze klanten die bij hem in behandeling is. Dat zag er compleet uit. Hij stuurde ook de kat meteen eerst langs dierenarts om pijn uit te sluiten (ging in dit geval om een kat die eigenaren aanvalt). De klant zelf ook even gesproken en begreep ook dat er ruim telefonische nazorg is. Klonk goed, maar dat is dus 1 ervaring.
Verder heb ik mijn kat ook wel eens een aantal keer langs de „kraker“ gebracht. Bij Jacha Heukels daar is mijn kat heel erg van opgeknapt. Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen (alsof hij opstond een pijnprikkel kreeg, dat aan ons linkte en daarom maar vast ging blazen). 1 behandeling en hij lag die avond weer op schoot. Daarna nog 2 of 3x geweest. Dus zeker overwegen waard. (Maar die is wel iets makkelijker op tafel heb ik het idee dan die van jou)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:35

Enjoy_ schreef:
collendoorn schreef:
Wij wonen in Zaanstad, heb nu de site van http://www.jonnethecatexpert.nl iemand bekend mee ?

Bigone dan word het in de badkamer want een bijkeuken hebben we niet. Maar moet je dan nog iets neerleggen qua zacht ?? Want anders liggen ze toch niet lekker :+ (verwende poesjes)
Het word nu idd echt te smerig ! We zitten met biotex te poetsen maar het blijft zo hangen.

Nee echt niks veranderd, buiten komen ze ipc niet alleen maar met mooi weer als de deur open is.
Joey is er ondertussen al vanaf mei 2018.
De stofzuiger al vanaf juni 2019. Enige is dat een vriendin een weekje heeft opgepast en mijn nichtje een weekend maar dat is vaker gebeurd in de afgelopen jaren.

Enige is dus dat we toen over zijn gestapt op ander natvoer en ze daardoor wat diarree kreeg en toen is de ellende begonnen (maar alleen bij haar niet dr broer). dus gelijk van het natvoer afgehaald. De brokken zijn vanaf dag 1 hetzelfde (alleen nu volwassenen ipv kitten)

Vandaag een verslag van gelezen van 1 van onze klanten die bij hem in behandeling is. Dat zag er compleet uit. Hij stuurde ook de kat meteen eerst langs dierenarts om pijn uit te sluiten (ging in dit geval om een kat die eigenaren aanvalt). De klant zelf ook even gesproken en begreep ook dat er ruim telefonische nazorg is. Klonk goed, maar dat is dus 1 ervaring.
Verder heb ik mijn kat ook wel eens een aantal keer langs de „kraker“ gebracht. Bij Jacha Heukels daar is mijn kat heel erg van opgeknapt. Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen (alsof hij opstond een pijnprikkel kreeg, dat aan ons linkte en daarom maar vast ging blazen). 1 behandeling en hij lag die avond weer op schoot. Daarna nog 2 of 3x geweest. Dus zeker overwegen waard. (Maar die is wel iets makkelijker op tafel heb ik het idee dan die van jou)

Ik ben nu al blij met deze man! Ik had hem gemaild en werd gelijk terug gebeld en donderdag avond komt hij langs. Onwijs benieuwd of dit ons gaat helpen, hij wilde ook het medische dossier zien dus wat je zegt is zeker wel fijn dat hij dat in alles meeneemt.

En we hebben nu een kattenbak met bleek/chloor schoon gemaakt en daar zand in gestopt.
Ze vond het erg raar en heeft er een paar rondjes in gelopen en 1 keer geplast.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:49

Ah wat fijn! Anders morgen gewoon weer schoonmaken met chloor, zorg dat hij lekker blijft ruiken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:23

Enjoy_ schreef:

Ik wist niet zeker of Jacha ook katten doet, maar daar zat ik van de week ook al aan te denken. Heb zelf ook een goede ervaring met haar. Dacht dat mijn hond een probleem in de rug had. Jacha heeft dat echter vlot kunnen uitsluiten en aangegeven dat het probleem wat wij hadden werkelijk in de knie zat en niet in de rug. Was positief verrast toen bleek dat ik ook slechts half geld hoefde te betalen omdat ze dus geen behandeling heeft kunnen/hoeven uitvoeren. Hond heeft inmiddels een TTA gehad voor de knie en is herstellende. Maar aan Jacha dus een prettige en zeker professionele en eerlijke herinnering.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:33

Daar waar ik hierboven dood schrijf, bedoel ik dus doof...

“Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen”

:+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:39

Enjoy_ schreef:
Daar waar ik hierboven dood schrijf, bedoel ik dus doof...

“Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen”

:+

Aaaaaaaaaaaah dat bedoelde je, ik kwam er al niet helemaal uit :')